MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Fouad Laroui spreekt over zijn boek

01 februari 2007 | in Geloof, Literatuur | 12 Reacties

Fouad LarouiOp 4 februari gaat Fouad Laroui bij Stichting El Hizjra in op zijn nieuwste roman ‘Over het Islamisme‘. Scherp, erudiet en met relativerende humor gidst Laroui de lezer door de wereld van de Islam. Hij doet dat door een persoonlijke visie te combineren met feiten.

Zijn onderscheid tussen geloof (ik) en religie (wij) is het uitgangspunt voor een reis langs diverse gezichtspunten die hij smeuïg en ondubbelzinnig uit de doeken doet. Hij legt de vinger op taboes en clichés zonder de confrontatie te schuwen.

Laroui (Oujda, Marokko,1960) studeerde wis- en natuurkunde en bouwkunde in Parijs, en woont en werkt sinds 1990 in Amsterdam. In Nederland verscheen in vertaling onder meer: Kijk uit voor parachutisten, Judith en Jamal, De tanden van de topograaf, De uitvinding van God en andere verhalen, Het tragische einde van Philomène Tralala.

Zijn eerste direct in het Nederlands geschreven publicatie, het humoristische essay Vreemdeling: aangenaam, verscheen in 2001. Als dichter debuteerde hij met Verbannen woorden. Laroui redigeerde de bundel Requiem voor de eerste generatie.

4 februari, 14.00 uur bij Stichting El Hizjra
Singel 300 A 1016 AD Amsterdam T: 020-4200568
toegang € 5,-

Er zijn 12 reacties

  1. chichaoua
    01 februari 2007 om 08:59 uur.

    hij moet nog nederlandse gaan leren ik zag hem laatst tijd op tv nim nou nou
    wat voor accent engebrikkig nederlandse spreekt deze boef.

  2. mosta
    01 februari 2007 om 02:24 uur.

    Chichaoua

    kijk eerst zelf in de spiegel….

  3. karim
    01 februari 2007 om 05:44 uur.

    hahahahahaahahahah, chichaoua…als hij spreekt wordt ie tenminste begrepen.

  4. chichaoua
    02 februari 2007 om 11:55 uur.

    he mosta, deze verhaat kan je aan je moeder het vertelen idioot

  5. momo
    02 februari 2007 om 04:54 uur.

    chichaoa
    waar ben jij er me bezig jongen???

  6. mhamed
    03 februari 2007 om 12:08 uur.

    laat moeders met rust jongens en gebruik dialoog als wapen!!!

  7. skery_vanuit_marocco
    04 februari 2007 om 04:46 uur.

    chichaoua

    precies die gast is geen moslim meer vandaar anti-moslim verhalen

    lekker weer in marocco straks ff bbq (vis)mmmmmmmmmmmm

  8. ferry
    08 februari 2007 om 04:37 uur.

    “die gast is geen moslim”…

    Wat weet jij daar nou van? Ken je hem persoonlijk?
    Hou je idiote bevooroordeelde opmerkingen voor je en maak plaats voor echte discussies…

    Anti-moslim verhalen? Nou, daaruit blijkt hoeveel weet jij hebt van zijn nieuwe boek en op welk niveau je algemene kennis zit…

    Ga een boek lezen ofzo!

  9. Abdul
    09 februari 2007 om 12:17 uur.

    Even serieus mensen!

    Fouad heeft een uitstekend boek geschreven. Ik wil niemand kwetsen maar hij heeft volkomen gelijk over het ‘Islamisme’.

  10. ferry
    10 februari 2007 om 03:59 uur.

    Inderdaad!

  11. Mohamed
    19 maart 2007 om 11:57 uur.

    asalaam alaykoum,

    Daar hebben wij weer zo een zielige persoontje, die de moslims in het land ook komt vertellen wat de ware Islam is. Tegenwoordig hoef je maar iets negatiefs over de Islam te willen vertellen en dan springen de Kofar op je af om te publiceren. Daar hebben ze natuurlijk baten bij. Wat weet deze boef nou van de Islam af! De leeftijd waarin men hoort moslim gevormd te zijn, zat hij in Frankrijk andere studies te volgen. Filosofie, economie. en zovoorts. Maar waar haalde hij zijn kennis over de Islam om te mogen spreken, hebben zij hem gevraagd of hij de koran uit zijn hoofd ken voorlezen, hebben zij hem gevraagd of hij de Soennah en de bij behorende boeken kent. Nee, dus. Dat zijn de eisen die men hoort de hebben om over de Islam te mogen spreken. Deze hond weet van de Islam geen moer. Weten jullie dat hij een aanhanger is van Sarte, een marxist en filosoof uit Frankrijk. Door zijn boeken is hij geïnspireerd en geïndoctrineerd
    Natuurlijk willen de kofar zo een persoontje in het zonnetje zetten. , Waarom niet, dat hebben ze gedaan ook voor Hirshi de Baviaan Iedereen die de Islam wil beledegen en denegeren is bij de Kofar welkom. Geloof en ongeloof zijn twee gescheiden wegen en zullen ook nooit meer samen gaan.
    Hij schreef dat hij een Marokkaanse meisje had gesproken die Christelijke wil worden, hij vond het vreemd dat zij met de nek aangekeken wordt. Heeft hij gevraagd wat de reden zijn dat zo een meisje naar het Christendom is gevlucht. Nee natuurlijk das niet interessante, wat dan komt hij achter dat men altijd een reden van ongenoegen heeft in een bepaalde omgeving waardoor van de Islam laat zich los rukken.
    Laat hem maar met een andere Islam kom om de Autochtonen en allochtonen in Harmonie te laten leven. Hij zal daarin echt nooit inslagen, want de Islam heeft bronnen, koran en soennah. Wie beweerd iets daarbuiten is een dwaler Deze figuur is ook een dwaaler, hij moet ergens bij horen en hij wil graag bij de Nederlanders horen. In opzicht, daar is hij vrij in, maar de Moslims en de Islam moet hij met rust laten.

    Hij spreekt over de verlichting tijd van de Islam, als voorbeeld pakte hij Ibn Roeshd en Ibn Ghaldoen en andere Islamitische geleerden. Wilde hij dan zichzelf vergelijkien met deze mensen? Vindt hij zichzelf goed als Ibn Roesh, hahahaha. Das echt pas erg met deze figuur. Die mensen van toen hebben de Islam niet als individuele zaak aangenomen, zij hebben de Islam toegepast op alle niveau van het leven. Op alle fronten hebben zij de Islam toegepast vandaan dat het succes. Andaluzie is nog een bewijs van de Islamitische beschaving van 800 jaar. Iedere navolging van de moslims van het westen zal niet slagen. Moslims zijn anders gevormd door Allah swt. Wij zullen niet inslagen het succes te behalen tot wij volledig de Islam is onze leven toepassen.
    Misschien is hij een goede schrijver, maar van Satanische aard dus.

    Het gaat jullie goed,

    asalaam alaykoum

  12. mhamed
    21 mei 2007 om 02:16 uur.

    bijna mee eens mohammed.maar wel duidelijk.