MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokkaanse vrouwen ervaren druk

08 februari 2007 | in Maatschappij | 41 Reacties

Marokkaanse vrouwenMarokkaanse vrouwen in Delfshaven zijn gefrustreerd over het negatieve beeld dat de politiek van hen schetst. Bovendien voelen zij een enorme druk om een ’Nederlandse vrouw’ te worden. Dat blijkt uit het onderzoek van Nicis Instituut dat gisteren werd gepresenteerd.

Volgens het Algemeen Dagblad volgde Socioloog Marguerite van den Berg voor dit onderzoek anderhalf jaar lang vijftig Marokkaanse vrouwen in Delfshaven. Zij constateerde dat vooral de eerste generatie Marokkaanse vrouwen zich ergert aan de toon waarop in Nederland over Marokkanen wordt gesproken. De politieke boodschap dat iedereen moet ’meedoen’ ervaren zij vooral als ’doe normaal!’.

Volgens Van den Berg willen deze vrouwen wel degelijk vooruit. Ze vinden taallessen bijvoorbeeld belangrijk om beter hun weg te kunnen vinden in de Nederlandse samenleving. Tijdens de cursussen bekruipt hen echter vaak het gevoel dat ze niet alleen de taal moeten leren, maar ook worden ’witgewassen’ schrijft de krant.

Er zijn 41 reacties

  1. marijnt
    08 februari 2007 om 12:54 uur.

    Dat is vette bullshit. Ze kunnen zelf geen flikker om dit beeld te wijzigen. Enige wat ze kunnen doen is klagen klagen en nogeens klagen. Het ligt altijd aan de ander nooit aan hun zelf.

  2. inayat
    08 februari 2007 om 02:16 uur.

    ” …zich ergert aan de toon waarop in Nederland over Marokkanen wordt gesproken..”

    Nou kaaskopje Marijn hierboven bevestigd dat weer heel mooi. Ongefundeerd maar blèren over ons. laat die sukkels zoals MarijnT hier maar blaaten vrouwen, jullie komen er wel.

  3. Abdel
    08 februari 2007 om 02:45 uur.

    selam

    volgens mij marijnt ben jy een marokkaantje dat zich schaamt Voor zijn Marokkaanse identiteit, vanwege een paar slechte berichten over Marokkanen dat door de christelijke media naar buiten gebracht is.
    en nu denk jy dat je beter bent en denkt dan de gemiddelde marokkaan en wil jy je nederlandse vriendjes laten geloven dat jy een betere alloch(toontje) bent.

    veel plezier met het bijten op je nageltjes

  4. mhamed
    08 februari 2007 om 03:45 uur.

    de manier hoe hollanders soms naar dat soort vrouwen kijken zegt genoeg!
    ik heb een boodschap voor MARIJNT .
    draag een hoofddoek en ervaar wat voor effect dat heeft wat betreft marokkaanse vrouw zijn!!!!!!
    voor dat jij zomaar dingen gaat roepen!
    om jezelf te zijn moet je ruimte krijgen van MARIJNT juist!!!!!

  5. marijnt
    08 februari 2007 om 04:13 uur.

    Ooooooo wat kunnen marokanen toch ontzettend slecht tegen kritiek. Geen wonder dat ze ook een slechte naam hebben d’r valt met die mensen gewoon niet te praten. Bij elk kritiek punt schieten ze in de verdediging

  6. inayat
    08 februari 2007 om 04:25 uur.

    Ja MarijnT, met name als het gaat om domme, ongegronde kritiek van blaatapen als jij. Daar kunnen WE ontzettend slecht tegen. Ga eens lekker een sneeuwpop maken ofzo, of wees een echte vent en o-n-d-e-rb-o-u-w je eerste reactie eens. Je weet wat onderbouwen betekent he? Of ben jij ook gewoon zo een lelijkerd met een grote bek 😉 Veel ijspret vandaag nog he..

  7. samir B
    08 februari 2007 om 09:28 uur.

    marijnt ik vindt dat je helemaal gelijk hebt, ik ben zelf een Marokkaan ( een moderne Marokkaan wel te begrijpen) ik ben zelf tegen het dragen van theedoeken op je hoofd. en ik vindt dat vrouwen even veel recht hebben om te leven als een man. en ik vindt dat de Marokkanen in het algemeen zelf schuldig zijn aan hun situatie in Nederland. wat ik niet begreep is waarom zijn de meeste Marokkanen zo extreem moslim geworden. ik vindt dat de Marokkanen in Nederland heel erg overdreven doen met hun geloof en de Marokkaanse manen zowel de oude als de nieuwe generatie zijn heel erg dom. letterlijk en figuurlijk. danke en tot zienas

  8. said
    08 februari 2007 om 10:31 uur.

    en martijn ga op een lonsdale site deze bul shit van je schrijven
    samen met je tatta vriendjes

  9. riffia
    09 februari 2007 om 10:13 uur.

    Hey Samir B. Het feit dat jij zegt dat je tegen Theedoeken bent dat verklaart al dat je dus zeer zeker niet modern bent en al helemaal niet ruim denken. Je spreek over “hun” geloof.. dus ik mag er van uit gaan dat de Islam niet jou geloof is. Ik ben een Marokkaanse (zoals de NEderlandse maatschappij mij ziet). Mara ik voel me ook Nederlands. Ik draag een hoofddoek, ik heb een HBO diploma op zak, studeer deeltijd aan de Universiteit, heb mijn rijbewijs en een auto, en heb uitdagende baan,ben ook getrouwd en nu Elhamdoullilah ook Zwanger.. Daar kan jij als “Moderne Marokkaan” niet aan tippen, hoe modern je zelf ook verklaart. Zorg er maar voor dat een Nederlands vrouw doet wat ik doe en vele andere vrouwen… kijken van wie dan de Psychische klinieken bom vol zitten. Ik ben trots op mn hoofddoek en op mijn Marokkaanse achtergrond en zeer zeker op mijn geloof. Maar dat maakt mij zeer zeker niet minder geemancipeerd dan welke vouw dan ook op deze wereld!!

  10. riffia
    09 februari 2007 om 10:23 uur.

    O ja Samir B verander Moderne Marokkaan in “Oppervlakkige Marokkaan”

  11. Abdel
    09 februari 2007 om 10:37 uur.

    Selam

    Samir dankzij de islam leeft de vrouw, voorheen werden zij meestal levend begraven bij de geboorte als het een meisje was.

    Dat jy nu hier bent in Nederland en mogelijkheden hebt , heb je dankzij je vader !
    Als hij het niet was dan was je nu schaapherder bij mijn familie in marocco , dus respecteer de eerste generatie

    En betreft extremisme: de generaties van nu weten hoe de vork in de steel zit!
    Zij zijn geleerd en laten niet met zich dollen door de blanke.

  12. Studente
    09 februari 2007 om 11:24 uur.

    Waar gaat dit allemaal heen. Ik geef wel toe dat marokkanen wel snel boos worden e.d. maar ik kom even terug op wat er gezegd werd.. Wie zegt dat iemand die ene hoofddoek draagt niet modern kan zijn..????

    Ik haat de termen modern en traditioneel.. Waraom niet ruimdenken????

  13. Henk -Rotterdam
    09 februari 2007 om 12:11 uur.

    En weer hebben ze het voor elkaar de media,een lullig niets zeggend krantenbericht en gelijk vliegt men elkaar weer in de haren.
    Dat is nu precies wat men wilt en zo blijft men tweedracht zaaien en mensen in een verdomhoekje zetten.
    Nu even terug naar het bericht:
    het is een typisch Nederlandse gewoonte om een ander te vertellen hoe hij of zij zijn leven moet inrichten,en zijn kinderen moet opvoeden daarbij vergetend dat er een onnoemelijk aantal NEDERLANDSE kinderen zijn die wegens wangedrag vanhun ouders uit huis zijn geplaatst of onder toezicht zijn gesteld.
    We weten iedereen in de hele wereld te vertellen hoe het moet maar zijn in vele gevallen niet in staat om onze eigen problemen op te lossen.
    Deze dames kwamen voor de taal machtig te worden en niet voor opvoedkundige lessen,en ook deze dames wensen niet te worden aangekeken op de problemen die zij niet hebben veroorzaakt en daar noch part noch deel aan hebben.
    In plaats van respect te hebben voor de inzet van deze dames worden ze afgezeken en in de hoek gezet,ja Nederland op zijn beste manier weer getoond.
    Zullen gelijk wel weer vragen komen van die figuren met de strontkar rondtrekkend van Leefbaar Rotterdam of er soms subsidie wordt gegeven en of wij dat moeten betalen want die lamstralen leven helemaal op bij deze berichten.
    In plaats van te “zeiken en te ouwehoeren” wees een echte Rotterdammer en zet je in voor je medemens en ga helpen met de taallessen te geven of op andere wijze mensen te helpen.
    Doe iets nuttigs met je leven.

  14. momo
    09 februari 2007 om 01:01 uur.

    de hele Marokkaanse smaeleving is onderukt niet alleen vrouwen door middenoosten cultuur

  15. ariffie
    09 februari 2007 om 02:36 uur.

    hey mensen ze laten jullie alleen maar gek worden van die artikels.en wat doen jullie nog daar in nederland, begrijp jullie het nog niet ze waarschuwing jullie om te vertrekken naar je eigen bloed. want ze zijn al met oorlog begonen tegen moslim(irak, afganistan,libanon,palastijns).dus wat zijn de plannen.wachten tot jullie levend begraven worden. rot op met die werk van hun,en hun diploms,en hun levenstijl.allah wil dat je moslim dood gaat.die geld heb je niks aan.beter arm leven in marokko.dan daar in hel.die duivels ze laten je niet als moslim leven daarom dit onderwerpen.

    assalam o3alaykom uit el maghreb in de bergen van rif

  16. marijnt
    09 februari 2007 om 08:52 uur.

    ariffie,

    Ik heb nog nooit zo’n ongelofelijke domme redenering gehoord.

  17. trab
    09 februari 2007 om 08:59 uur.

    Foute reactie van ariffie!!! Als ik zijn woorden goed begrijp, zegt hij dat NL een land is waar moslims worden onderdrukt. Ik vraag me dan af als Nederlandse moslim van Marokkaanse afkomst af, waarom er geen meisjes met hoofddoeken worden aangenomen bij die grote warenhuizen van een Marjane in diverse steden in Marokko. Ariffie ik hoop dat je mijn vraag kunt beantwoorden of laat ik het anders stellen. Als alles hier duivels is waar moslims het slecht hebben en jijzelf ziet als moslim getuige je emotionele reactie. Waarom moet een moslim vluchten uit NL dat volgens jou slecht is? Het lijkt er meer op dat je geen vat hebt op wat het woord moslim betekent, aangezien je vlucht voor wat volgens jou duivels is. Een moslim is niet bang voor de duivel, behalve voor Allah. Een moslim gehoorzaamt de duivel niet, maar Allah. Kortom, het is voor mij een raadsel waarom jij liever in Marokko zit in de bergen dan hier in NL waar je veel kansen en mogelijkheden onbenut laat. Ik zou zeggen veel suc6 daar. Ik hoop voor je dat je daar niet hoeft te vlucht voor dingen die slecht zijn of duivels zijn. Het ga je goed jongen!!!

  18. marijnt
    09 februari 2007 om 09:04 uur.

    Waarom doen jullie toch zo weinig aan zelfreflectie. Waarom geven jullie gewoon niet toe dat er problemen zijn binnen jullie gemeenschap dat niet openbaar gemaakt mag worden: Uithuwelijking wat nog altijd gebeurd bij marokaanse vrouwen/meisjes. Dan onderdrukking van de vrouw . Vrouwen worden gewoon bij jullie onderdrukt. Dat wordt gedaan onder mum van islam. Terwijl jullie geloof alleen vermeldt dat er fundamentele verschillen zijn tussen man en vrouw. Het geeft de man geen toestemming om de vrouw te onderdrukken. Ik geloof er geen flikker van dat de meeste marokaanse vrouwen gelukkig zijn met hun leven. Ze mogen uit angst voor de gemeenschap en hun familie zichzelf niet uiten. Het is allemaal pure acteerwerk. Het wordt tijd dat jullie je problemen eens een keer gaan oplossen. En dat eens hierover gesproken gaat worden. Anders wordt het niks met jullie

  19. Samra
    09 februari 2007 om 09:40 uur.

    Voor SAMIR B ‘ik ben een moderne marokkaan’ oke oke je bent wie je zegt te zijn……maar waar ik me met name aan ergerde is de dt die jij voor elke IK plaatste…….ajemmmmmmaa !!!!

    sorry dat moest ik ff kwijt!!!
    Samra

  20. trab
    09 februari 2007 om 11:24 uur.

    En Marijn kan maar beter in de spiegel gaan kijken, want zij kakelt al helemaal als een kip zonder kop!!! Ik ben bang dat zij in een identiteitscrisis zit en eigenlijk worstelt met de vraag of de Islam niet de ware godsdienst voor haar is. Dit getuige het feit dat moslima’s uitstekend het geloof met het maatschappelijk leven kunnen combineren. Helaas wilt ene Marijn T dat niet toegeven! Of ik proef jaloezie bij haar of zij wilt haar eigen identiteit onderzoeken!!! Ik wens je veel succes meid, maar moslima’s zullen alleen maar meer excelleren!!!
    Ik heb een voorstel ga eens in gesprekken met moslima’s en proef de schoonheid van hun woorden. Jij zult versteld raken. Niet van alle natuurlijk, maar wel de meesten. Ik hoop dat jij Marijn eens goed je leven onder de loep neemt, want ik ben bang dat je niet helemaal tevreden bent met jezelf.

  21. samir B
    10 februari 2007 om 12:17 uur.

    nogmaals, voor de domme Marokkanen onder ons. marijnt heeft 100% gelijk.
    kijk de waarheid kan best hard aankomen dat begreep ik wel maar geef a.u.b. een heel heel klein bijtje toe. de meeste Marokkaanse vrouwen zijn gewoon 2 de rang’s burgers voor de “moslim” mannen
    de Marokkaanse vrouwen hebben niets te zeggen oké je kan een auto rijden en misschien ben je afgestudeerd maar je durft die hoofddoek niet van je kop af te hallen want anders krijg je klappen van je vader of je man of anders je broer. en je wordt ook nog eens uitgestoten uit je familie kring . en als de moslims o zo prefect zijn waarom in Allah ’s naam maken ze elkaar af in Irak en in andere moslim landen. o nee je bent geen moslim omdat je een hoofddoek draagt nee, je bent pas een moslim als je een goed hard hebt, en je bent zeker geen moslim als je schijnheilig bent, door bijvoorbeeld een hoofddoek te dragen en 1 kilo make-up te dragen. met een hoofddoek bewijs je niet dat je een moslim bent maar je laat aan de anderen zien dat je onderdrukt bent en dat je geen eigen mening op het leven mag hebben.
    tot zienas

  22. mhamed
    10 februari 2007 om 11:25 uur.

    SAMIR B en MARIJNT zijn geen marokkaanen!!!!!!!!!!
    het zijn domme kudde die juist marokkaanen haten, en nu geven ze de schuld aan onze religie terwijl ze niet weten waarom ze op deze aarde zijn.
    wie is nou dom!!!!!!!!!!!!!

  23. trab
    10 februari 2007 om 12:05 uur.

    Samir B misschien is dat bij jouw in de familie, maar ik ken genoeg families waar dat niet het geval is. Jij, Samir B, bent gewoon zo’n gevalletje dat het niet kan hebben dat bepaalde moslimmannen hun moslimvrouwen uitstekend kunnen behandelen. Ik denk dat je daar eens moet gaan kijken en niet roepen dat het overal gebeurt. Daarmee laat je zien dat je ongeloofwaardig klinkt! Zolang wij net zoals jij gaan denken, zijn we aan het generaliseren. Daarmee laat je precies zien waar autochtone Nederlanders zo goed in zijn. Dingen roepen, die in het algemeen niet hoeven te kloppen! Deze zaken worden alleen genoemd om twijfels te creeëren of om afgunst. Terwijl die twijfels niet nodig zijn. Afgunst ligt aan de mensen zelf. Zij moeten net als Marijn eigenlijk op onderzoek gaan. Zie daar die moslima’s met hoofddoeken die uitstekend hun plekje in de maatschappij hebben gevonden!!! Tot slot, Allah kijkt in de harten……..

  24. marijnt
    10 februari 2007 om 01:54 uur.

    zeg Trab,

    Ga nou eens inhoudelijk in op mijn verhaal. He, ik bedoel het enige waar jij mee komt is dat ik in een identiteitscrisis zit etc, etc, etc,. Vertel mij nou eens waarom jij denkt dat ik er totaal naast zit. Ik bedoel als je in de stad loopt en je ziet marokaanse vrouwen/turkse vrouwen en je kijkt ze eens aan. Zie jij nou werkelijk dat deze vrouwen tevreden zijn met hun leven. Sommige vrouwen hebben op hun 25e jaar ik weet niet hoeveel kinderen. Denk jij nou echt dat dit gepland is. Ze zijn ongelukkig maar ze durven zich niet te uiten. Ze cijferen zich helemaal weg. Dit heeft niks te maken met of de islam de ware godsdienst is. Ik heb ook vermeld dat de islam de man geen toestemming geeft om zijn vrouw te onderdrukken. Nogmaals ga nou eens inhoudelijk in in plaats van mij uit te kafferen.

  25. Samra
    10 februari 2007 om 02:24 uur.

    Je wilt maar niet ophouden hé……oké de fout die jij maakt is iedereen over één kam scheren….ik ben een moslima in hart en nieren en ik draag mijn hoofddoek met trots…oké ik ben niet perfect, dat geef ik toe, maar ik kan het niet uitstaan dat mensen die ze3ma uit een moslim kring komen de troon bestijgen, want je weet hoe hoger je gaat hoe harder de val. Weet je waar jullie trots op zijn als de marokkaanse meid van huis gaat en zich voegt in een blijf van mijn lijf huis. Dat is wat je wilt zien zeker Samir B, dat een meisje wanneer ze haar zin niet krijgt een weg kiest die ra ra veel lijkt op die van jou!!!! Ik ben blij dat de Islam voorwaarden stelt aan het gedrag en omgang van de vrouw, want een vrouw verdient respect en dat kan ze alleen krijgen als ze zich niet als één of ander tweederangse burger gedraagt. Dat er binnen de moslimgemeenschap mannen en of jongens zijn die hun zus, echtegenote en of dochter onrespectvol behanden betekent dit niet dat het komt door de islam maar door ontwetendheid en het cultuur dat inmiddels al achterhaalt is. Klopt, samir b er zijn meiden die er liever strak bij lopen met een hoofddoek en er zijn meiden die kilo’s make- up dragen en er zijn weer anderen die liever geen hoofddoek dragen…..so what leef en laat leven… zo gaat het nou eenmaal…maar om ieder moslima te verwijten haar hoofddoek te dragen omdat ze moet!!!! sorry mensen moet weg….maar vanavond weer incha Allah

    greetings

  26. ariffie
    10 februari 2007 om 02:35 uur.

    weet je waarom ik naar marokko ben gegaan,omdat ik niet zo gedachten wil krijgen net als die van samir b.

    zie je hij is behekst kijk hoe hij over de islam reagerd hij geeft de schuld aan moslims en niet aan die gene die het heeft veroorzakt.

    en ik zie daar in nederland veel allehtoonse verkeerd bezig zijn. ze zijn perfect geboren,maar de tijd in nederland laat ze aan andere dingen bezig zijn. sommige hollanders zijn best wel aardig, maar hebben onjuist gedachten, ze willen dat je ook leeft als ze.

    en hier in marokko heb niks te klachen.schone lucht gezond eten moskeen veel broeders.je hoort 5 keer per dag de (el Adaan).
    en waarom die meisjes niet worden aangenomen met hoofdoek, ik denk dat die bedrijf van buitelander is afkomstig van europa. en het is in ieder geval niet in RIFLAND. mensen van het zuiden die wouden hun eigen land verkopen als wij er niet waren hadden ze het al gedaan.

    assalam o3aykom uit Rifgebergte

  27. samir B
    10 februari 2007 om 04:17 uur.

    ariffie, jij bent nou pressies die domme Marokkaan die ik bedoel. alles wat nieuw is, is voor jou behekst. ik geef je één advies ga eens naar een psychiater misschien kan je nog geholpen worden. veel succes.
    en wat betreft die hoofddoek, ik hoop dat een tijd komt dat die hoofddoek mode voorbij is en dat die Marokkanen weer gewoon kleding zullen dragen in plaats van een lange regenjas en een deksel op je kop. ja ik ben een echte Marokkaan, sommige van jullie vinden de wijze van mijn denken raar omdat ik niet met de massa mee ga en mijn eigen mening zeg, ja daar ben ik helemaal mee eens dat is in een Marokkaanse gemeenschap heel ongewoon, in Marokko is er maar één richting verkeer de rest kant en is haram, en daarom zijn al die moslim landen achter gebleven met ontwikkeling en wetenschap helaas. Tot zienas

  28. Tarik
    10 februari 2007 om 06:33 uur.

    Weet je wat je met deze mensen moet doen als martijn en zogenaamde samir B?

    Achter de ramen zetten op de wallen met een roze stringetje

  29. Rif
    10 februari 2007 om 07:03 uur.

    Ariffi je hebt helemaal gelijk jongen. NL is een land van vaseline-stoters
    niks meer en niks minder!!! Het ga je goed

  30. trab
    10 februari 2007 om 07:11 uur.

    zeg MarijnT,

    Lees het bovenstaande verhaal van Samra en kom dan nog eens langs. Het is echter beter in gesprek te gaan met Moslima’s die een hoofddoek dragen. Ik weet niet hoe het voelt, aangezien ik er geneen draag. Ik denk alleen wel dat de meeste dat doen uit hun eigen wil!!! Maar ik ontken ook zeker niet dat er bij bepaalden een soort dwang is. Wij hebben daarvoor verschillende instanties in het leven geroepen om dat soort zaken aan te pakken. Nou zou het eens mooi zijn voor jou om daar eens naar te gaan kijken en niet zomaar dingen te roepen op gevoel. Tenzij jij natuurlijk de gedachten van die door jouw genoemde ontevreden meiden kunt lezen! Laat ik het anders zo stellen. Als jij over straat loopt met een ongelukkig gezicht, dan kan ik toch ook niet meteen roepen. Hé dat komt natuurlijk door haar uiterlijk!!! Allah (=God) kijkt in de eerste plaats naar de harten. Ik hoop dat jij ook een doel in het leven zult vinden!

  31. Samra
    11 februari 2007 om 04:05 uur.

    hahahahaha Samir B dit zeg jij –>> “ja ik ben een echte Marokkaan, sommige van jullie vinden de wijze van mijn denken raar omdat ik niet met de massa mee ga en mijn eigen mening zeg…” Nou en of iedereen heeft een eigen mening…maar we leven in EEN wereld dat NIET JOUW WERELD is… Wat jij denkt mag je met de rest delen, maar je weet wat ze zeggen behandel de ander zoals je zelf behandeld wilt worden. Je noemt Ariffie een domme marokaan, maar zoals jij heeft hij ook een eigen mening en heeft hij ervoor gekozen om zijn leven elders een plaats te geven. DUS als je ariffie een domme marokkaan ben, wie ben jij dan. een slimme kun je niet zijn daar heb ik je in mijn eerste reactie al op gewezen…hmmmm wat blijft er over JUIST maak zelf maar af…..

  32. mhamed
    12 februari 2007 om 12:14 uur.

    SAMRA ,
    ik sluit mij bij jou antwoorden volledig.
    samir b, jij ben nou zo een wezen die volledig de weg kwijt is.
    ik heb daarvoor een advies.vecht eerst met jezelf en dan met de rest,wie weet vecht je de tweede niet!!!!!!!!
    MARIJNT,met een kilo poder op je gezicht en drie keer naar de kapper per dag gaan, dat is pas gelukkig zijn,hahahahahahahahahahahahah
    voor jou ook MARIJNT sla jezelf verrot want je bent niks waard .

  33. Mia
    13 februari 2007 om 02:39 uur.

    Persoonlijk heb ik geen probleem met hoofddoekjes, wel met vrouwen die geen Nederlands spreken. Wat ik wel irritant bij sommige moslima’s vindt, is dat zij verwachten dat zij met hoofddoek ook iedere baan of functie kunnen bekleden die ze willen. Met een hoofddoek kun je, mijns inziens, geen politieagent, rechter of een representatieve functie in het bedrijfsleven ambieeren. Dat je een hoofddoek wilt dragen, best. Maar dat de consequentie is dat je op sommige gebieden in de Nederlandse samenleving niet mee kunt doen, moet je ook accepteren.

  34. lucca
    19 februari 2007 om 06:55 uur.

    dag abdel.
    ik wil je even melden dat het wel de moslims waren,die vroeger soms meisjes levend lieten begraven.verder heeft het over en weer elkaar beschuldigen,over van alles en nog wat op deze site totaal geen toegevoegde waarde.ik moet zeggen dat mensen in marokko over het algemeen zeer gastvrij en vriendelijk zijn,en het bovendien een mooi land is met een afwisselende natuur.en elk land of cultuur heeft zijn voor en nadelen.

  35. skery_vanuit_marocco
    19 februari 2007 om 09:02 uur.

    lucca

    dat het wel de moslims waren,die vroeger soms meisjes levend lieten begraven??????
    gelooft je het zelf of geloof je wilders?
    als ik mag vragen wat heb je in marocco te zoeken ik moest uit nl vertrekken kom ook niet in mijn land.!!!!!!!!!!!!!!!

  36. richard
    20 februari 2007 om 11:10 uur.

    Er zijn altijd uitzonderingen. Het gaat er gewoon om dat Marokkanen inderdaad geen kritiek kunnen verdragen. Er mogen geen grappen worden gemaakt of de desbetreffende cabaretiers worden bedreigd met e-mails, en zo zijn er nog vele voorbeelden te noemen. Dat vrouwen studeren, prima, maar mogen jullie trouwen met wie je wilt? Nee! Mogen jullie omgaam met wie je wilt? Nee!!! En natuurlijk, dan krijg ik zo weer reacties van vrouwen die dat wel mogen (uitzonderingen!!!).
    Ik praat uit ervaring. Een Marokkaanse vrouw die een relatie heeft met een Ned jongen? Kansloos! Nee, dat is echt modern…..

  37. Abdel
    20 februari 2007 om 12:34 uur.

    selam

    lucca volgens mij ben jy geraakt door een stroomkabel.
    en dat marokkanen in marokko gastvrij zijn is waar , maar zij zijn Naïef!
    pas als zij hier zijn zien zij de werkelijke kant van een westerspersoon.

    richard

    grappen maken over elkaar is geen probleem, maar niet over het geloof.
    Je zult je afvragen wat is daar mis mee dan?
    Nou richard ik zou zeggen ga je verdiepen in een geloof en ervaar hoe het voelt als iemand de schepper beledigd , die jij aanbidt.
    Maar kennelijk kennen jullie Nederlanders het gevoel niet want jullie geloven niet .Sommige wel maar dat is alleen op zondag om vergiffenis te vragen voor de duivelse praktijken die je de 6 dagen daarvoor gedaan hebt.

    Als je het hebt over het trouwen van een Marokkaanse met een Nederlander , dan is mijn vraag waarom? , wat heb jij te bieden ? Heb je een cultuur ?,heb je een trots?, ben je moslim?, ben je sociaal ? ben je een mens ?

    Een Marokkaanse moslima mag niet trouwen met een niet moslim ! de reden is dat haar kinderen de naam krijgen van hun bastaard vader en een westerse opvoeding , en dus heiden worden.
    De voorkeur is te trouwen met een echte moslim ( geboren als moslim ) en het liefst een persoon van je eigen cultuur om dat in ere te houden.

  38. Prepared
    21 februari 2007 om 07:12 uur.

    Hahahaa,’t is echt vermakelijk en tegelijk bedroevend om te zien hoe laag het niveau ligt van de gemiddelde poster hier!

    Ene abdel weet vooral precies hoe het zit. Hij IS allah als ik ’t mag geloven.
    Wat een aggressieve domme sukkel zeg…
    Even nog om nog maar ‘ns te bekijken hoe achterlijk deze salafistische drone wel niet is:

    “wat heb jij te bieden? Heb je een cultuur? Heb je een trots? Ben je moslim? Ben je sociaal? (en dan de beste en meest veelzeggende:) Ben je een mens?
    …………….

    Om te beginnen hebben alle Hollanders meer te bieden dan de gemiddelde immigrant(waarom komt men anders naar ons land?)
    Daarbij hebben wij een zeer rijke en diverse cultuur,die vele andere culturen aantrekt en die door vele landen als voorbeeld word gezien.
    Daarbij hebben wij Hollanders zeker trots,maar vinden we dit doorgaans minder belangrijk dan de gemiddelde machomannetjes uit Marokko. Wij vinden medeleven en intelligentie belangrijker.
    De meesten van ons zijn geen moslim maar ook niet boedhistisch of joods of wat dan ook. Wij hebben NIET het idee dat ons geloof het beste en ons volk het uitverkorene is (zoals die fijne nazi’s uit WO2 en de gemiddelde salafistische moslim…zie je de overeenkomst?)
    Zijn wij sociaal? Eeh,adem jij lucht? Deze vraag is werkelijk te dom om te beantwoorden.
    En dan,zijn wij mensen? …….. Nu weet ik niet hoe goed de ogen van dit figuur zijn hoor of dat ie ooit ‘ns iets over biologie heeft geleerd maar het lichaam en de hersens van ALLE mensen zijn nagenoeg gelijk.

    Figuren als die abdel sturen regelrecht af op een oorlog met de bewoners van dit land en onze bondgenoten.
    Maar ja,dat is toch wat allah wil? Dood en verderf aan alle niet-moslims? Sterven voor de Jihad is ’t mooiste wat er is,toch?
    Ten strijde tegen die vieze westerling varkens!
    Allahhuuuhuuhakkebar !!!!

    Heel slim en verstandig.
    Blijf vooral denken dat de islam wel ff het westen zal verslaan met hulp en zegening van jullie allah. Tuurlijk,wij gaan alvast op onze rug liggen zodat jullie ons alleen nog maar hoeven te onthoofden nou goed?

    Ik heb er geen zin in,maar ik bereid me voor,bewapen mij en train voor de aankomende oorlog.
    Het zal een puinhoop worden en er zullen natuurlijk veel onschuldige mensen sterven maar de islam vraagt erom,dan kunnen ze het krijgen ook.
    De derde wereldoorlog is al aan de gang en zal het einde van de politieke islam en vele honderden miljoenen moslims betekenen.

  39. khadija
    05 maart 2007 om 12:30 uur.

    Ik las alle reacties en dacht hier moet ik op reageren.
    Samir B ik ben het ergens wel met je eens de meeste vrouwen
    worden gedwongen een hoofddoek te dragen ik spreek uit ervaring.
    Persoonlijk vind ik een hoofddoek niets zeggen het gaat om het innerlijk
    wat je in je hart draagt en wie je bent. Ik ken genoeg meiden die om de hoek
    van de straat hun hoofddoek afdoen. Heb niks tegen deze dames maar….durf
    voor jezelf op te komen en doe niet schijnheilig. Ik draag ook een hoofddoek ik
    droeg hem al toen ik 6jaar was. Ik werd gedwongen. Als ik nu wil doe ik hem af
    maar ik draag m al zo lang dat ik het nu als een kledingstuk zie ik doe het niet
    voor mijn geloof het klinkt raar maar het is zo. Als ik hem voor mijn geloof zou
    dragen zou ik hem op de juiste manier moeten dragen dan moet je je hals bedekken en geen make-up dragen. Die zogenaamde mocros die nu wel
    kritiek hebben tegen zulke marokaanse meiden maar ze vervolgens op straat
    wel bewonderen en lopen te zoeken op MAROKKO.NL

  40. zielepoten zonder leven zijn jullie
    13 augustus 2007 om 11:25 uur.

    pfff losers zien jullie nou nog niet dat jullie geloof vals is iedereen volgt de koran maar op zijn eigen manier de ene doet het met moorden en aanslagen de andere met 5 x per dag bidden en het wordt allemaal maar goed gevonden zonder dat de personen worden gecorigeerd. als je alles maar op je eigen manier mag invullen waar staat het geloof dan voor???

  41. abdelhak oukhattou
    22 juni 2008 om 03:30 uur.

    thiya l mohamed badouri salam mamlih cha negh