MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Aboutaleb: staatssecretaris Sociale Zaken

13 februari 2007 | in Overheid, Politiek | 16 Reacties

Ahmed Aboutaleb wordt geen minister. De Marokkaanse politicus krijgt het staatssecretariaat voor Sociale Zaken onder zijn hoede schrijven diverse media. De huidige wethouder van Amsterdam is volgens zijn woordvoerder blij met het staatssecretariaat op het ministerie van Sociale Zaken.

Een staatssecretaris is een soort adjunct-minister en staat een minister bij de politieke leiding van een ministerie bij. Staatssecretarissen komen vooral voor bij ‘zware’ ministeries. Daar krijgen zij een specifiek beleidsterrein onder hun hoede, maar de minister blijft medeverantwoordelijk. Net als de minister moet een staatssecretaris verantwoording afleggen aan het parlement.

Aboutaleb gaat zich als staatssecretaris bezighouden met het arbeidsmarktbeleid, de wet werk en bijstand, de wet sociale werkvoorzieningen en de leer- en werkplicht. Deze onderwerpen zijn niet nieuw voor hem aangezien hij zich hier in Amsterdam ook al mee bezighield.

Er zijn 16 reacties

  1. Karim
    13 februari 2007 om 10:19 uur.

    zo zie je maar weer dat CDA hem de titel minister niet gunde en om het goed te maken mag ie staatssecretaris worden. volgende keer stemmen op Partij Van de Arbeid en hopen dat zij de grootste worden.

  2. Siemo
    14 februari 2007 om 04:01 uur.

    Dit is wel een van de zwaarste posten in de regering. Dus vooral chapeau voor dhr. Aboutaleb. Als staatssecretaris treed je veel minder op de voorgrond. Ik denk dat het nog niet zo’n verkeerde zet is in dit stadium van zn politieke carriere. Een ideal post om verder te rijpen voor een geslaagde ministerschap in de nabije toekomst. Bovendien wordt ie op dit moment nog teveel gezien als “de Marokkaan politicus”. Hij kan nu meer in de luwte zn echte politieke kwaliteiten laten gelden. als persoon heb ik ook grote bewondering voor Ahmed. De man is correct, extreem gedreven en leergierig. En kijk hoever hij het daarmee als laatkomertje in NL vanaf de vroegere LTS (LBO) geschopt heeft. Tja, daar zouden een aantal onder ons, hier notabene geboren nog wel, nog eens een voorbeeld aan kunnen nemen. Ahmed is ook in deze stap in zn carriere alle succes toegewenst. En laten we ook niet het geduld en de inbreng van zn wederhelft vergeten. Achter iedere succesvolle man staat een sterke vrouw.

  3. nardjis
    14 februari 2007 om 08:37 uur.

    jammer dat hij geen ministerspost heeft gekregen, hij is een capabele man. allemaal vriendjes politiek.

  4. brother
    14 februari 2007 om 09:28 uur.

    Staatsecretaris is geen slechte post voor Aboutaleb, zo kan hij zich beter voorbereiden en ervaring opdoen voor een toekomstige carriere als minister of misschien wel minister president. Ga zo door Aboutaleb.

  5. samadie
    14 februari 2007 om 10:09 uur.

    yep

    de christenen hebben toch hun gelijk gekregen, nu mag hij onder duner kebab aan het werk.
    is wel duidelijk iemand die al jaren eigenlijk als minister wordt genoemd zomaar onder een minister plaatsen alleen omdat duner perse minister moet worden.

  6. comite rif nador
    14 februari 2007 om 11:40 uur.

    z”on kans hebben wij het nooit zelfs iin eigen land gekregen als( irifieen)
    dus als mensen van rif moeten wij nederland zeer dankbaar zijn.
    dus : leve democratie, leve nederland die z’on prachtig mogelijkheid voor irifieen gunt.
    comite rif.
    nador

  7. mhamed
    14 februari 2007 om 12:07 uur.

    hij blijft een marokkaan en zei weten dat ze hollanders zijn!!!!!
    trouwens wat kan abou nou voor ons doen of betekenen.
    wie dat nou wordt maak toch niet uit.
    hij denkt dat hij van hun is ,maar helaas abou jij bent wie je moeder heeft gemaakt.

  8. marijnt
    14 februari 2007 om 04:15 uur.

    mhamed. Hij is er voor elke persoon in dit land

  9. Henk-Rotterdam
    14 februari 2007 om 06:16 uur.

    Beste mensen,
    Laten we hem nu eerst eens de kans geven en niet gelijk oordelen,maar dit pas doen over 4 jaar en hem dan “aanspreken over zijn daden” en niet nu, nog voor hij begonnen is .
    Het is een hele grote stap voorwaarts in de samenleving dat we thans een regering hebben met 2 staatssecretarissen van een andere origine en ze zullen het nog knap moeilijk krijgen met dat zooitje ongeregeld van de PVV/VVD,die thans voor elk wissewasje de mensen naar de kamer zal willen laten komen voor uitleg,maar gelet op de tot nu getoonde politieke capaciteteiten die ze hebben zullen ze hen glansrijk weerstaan.
    En Mhamed.ik ben ervan overtuigd dat hij is en blijft wie hij is en zijn afkomst niet zal verloochenen,daar is hij de man niet naar.
    En reken maar dat het verdomd moeilijk is om in deze positie te verkeren en dat je toch wel sterk in je schoenen moet staan om hier aan te beginnen.

  10. trab
    14 februari 2007 om 06:56 uur.

    Ik, als Nederlander van Marokkaanse afkomst, ben het helemaal eens met Henk-Rotterdam (alhoewel Aboutaleb niet een favoriet van mij is, maar dat terzijde) wat jullie daarnaast niet weten, is dat CDA en/of CU niet belist wie de PvdA mininstersposten krijgt! Dit heeft PvdA zelf besloten!!! Laat ik ze 1 voor 1 afgaan dan kunt je meteen zien, waarom hij het niet is geworden. Laten we beginnen met de afspraak die binnen PvdA geldt:

    Gelijk aant. mannen, gelijk aant. vrouwen voor volksvertegenwoordiging en bestuur.

    Er zijn dus 6 ministersposten voor PvdA. Wel te weten: Financiën, Ontwikkelingssamenwerking, Integratie, Onderwijs, Binnenlandse Zaken, Milieu.

    Op Financiën zit uiteraard Bos. Man. ervaring op deze afdeling.
    Op Ontwikkelingssamenwerking zit Koenders. Man. woordvoerder geweest voor buitenlandse zaken.
    OP Integratie zit Vogelaar. Vrouw
    Op onderwijs zit Plasterk. Man. Zeer capabele intelligente professor.
    OP binnenlandse zaken zit Guusje. Vrouw
    Op milieu zit Cramer. Man.

    Dus het klopt 3 mannen, 3 vrouwen en dat Is PvdA. Maar Aboutaleb krijgt genoeg werk op de afdeling Sociale Zaken. Suc6!

  11. marijnt
    14 februari 2007 om 07:28 uur.

    Aboutaleb is staatssecretaris van sociale zaken. Dat betekent dat hij soms rechtvaardige beslissingen. Ik noem maar wat uitkeringsfraude. Helaas plegen mensen van allochtone afkomst vaak uitkeringsfraude. Aboutaleb moet hiertegen hard optreden. Dit betekent dus ook tegen marokanen die fraude plegen. Hij kan dat niet door de vingers zien. Rechtvaardigheid is veel belangerijker dan loyaliteit. Marokanen moeten hier verdomme eens een keer mee ophouden. Aboutaleb zal tegen iedereen hard optreden dus ook tegen marokanen.

  12. trab
    14 februari 2007 om 10:39 uur.

    @ Marijn,

    eindelijk een punt waarmee ik het eens ben!!! Ook iets dat indruist tegen onze geloofsprincipes. Maar goed dat zijn er wel wat (neem bijv, drugs, zogenaamde WAO etc etc.). Ik hoop dat hij idd kiest voor rechtvaardigheid en niet voor loyaliteit, zoals Marijn het zegt!

  13. brother
    15 februari 2007 om 08:31 uur.

    @Marijnt

    Nu je het over fraudeurs hebt, een paar maanden geleden heeft het programma Zembla een reportage uitgezonden over bouwbedrijven. Als je ziet wat voor bedragen (miljarden) er worden gefraudeerd (door onderling afspraken te maken en de gemeenten maar schuiven) dan is de bijstandsfraude een druppel op een gloeiend plaat. En wie doet er mee? Nota bene een voormalige minister, Annemarie Jorritsema. Tegenwoordig is zij burgemeester.

    Als je normen en waarden van de burgers verwacht moet je bij de regering beginnen. En wat dacht je van de nevenfunctie’s en de 30% salarisverhoging voor de politici? Ik mag blij zijn als ik 2% verhoging krijg! Kijk ook even naar Guus Hiddink. Dit zijn geen allochtonen.

  14. SARAH
    15 februari 2007 om 01:18 uur.

    @ BROTHER
    Petje af, helemaal met je eens!
    @ COMITE RIF NADOR
    Met je eens maar wat mij pijn doet is dat wij allemaal uit Marokko komen, doet het niet toe of wij uit de Rif, Marrakesh, Casablanca of Rabat…. Wij moeten in unie denken (juist in deze tijden) waar de moslims beginnen tegen elkaar te vechten…. Dat is wat de rest en met name de anti-moslims willen!!!!
    Samen sterk!

  15. Henk-Rotterdam
    15 februari 2007 om 05:42 uur.

    Fraude?
    Zou je de kost willen geven in dit land, de “keurige nette Nederlanders”die in werkelijkheid gescheiden zijn en toch gewoon bij elkaar wonen.
    Mevrouw krijgt een uitkering en hij werkt gewoon of heeft ook een utkering en ga nu niet zeggen dat het niet zo is want het zijn er veel meer dan wordt gedacht en vermoed,en dat zijn ook degene die het hardste roepen dat de fraude onder de “allochtonen”hard moet worden aangepakt

  16. iliass
    15 februari 2007 om 05:50 uur.

    Eindelijk een marokkaan op de hoge post. Aboutaleb was aljaren goed bezig met zijn werk forum , journalist bij sbs6 en locoburgermeester van amsterdam.hij komt uit nador en is agl7ie succes.