MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Opmars Berberse taal in Marokko

13 februari 2007 | in Marokko | 88 Reacties

Berberse taal TamazightDe Berbers in Marokko laten hun stem steeds duidelijker horen. Op een groeiend aantal scholen wordt onderwijs gegeven in hun taal en er komt een tv-zender. Berbertaal lijkt zich te ontworstelen aan het standaard-Arabisch maar de Berberse taal, Tamazight, wint slechts moeizaam terrein meldt De SP!TS.

Tamazight (taal van de Imazighen, de vrije mensen) is met de komst van de Arabieren naar Noord-Afrika verdrukt. Net als in Algerije werd de Berbertaal en -cultuur tweederangs en overwoekerd door arabisering. Maar het is nog steeds de moedertaal van ongeveer de helft van de Marokkaanse bevolking en van het grootste deel van de Marokkanen die in Nederland wonen.

Met de troonsbestijging in 1999 van Mohammed VI kwam er eindelijk verandering. De koning is een telg van zijn voorganger Hassan II en diens tweede echtgenote, de Berberse Lalla Latifa Hammou. Mohammed VI richtte in 2001 het Institut Royal de la Culture Amazighe (Ircam) op. Het koninklijke instituut moet zorgen voor integratie van Berbers in de Marokkaanse samenleving.

Sinds 2003 wordt les in de taal gegeven op basisscholen. Ook zijn er plannen om een berberzender op te richten, die vanaf komende zomer in Marokko moet gaan uitzenden.

Er zijn 88 reacties

  1. mo
    13 februari 2007 om 12:16 uur.

    moet dat dan dat we meer aandacht moeten geven aan een dialect.?
    ipv dat we meer focussen op andere zaken die het kland tengoeden komt

  2. amazigh
    13 februari 2007 om 01:00 uur.

    pardon! dialect hoe zo dialect het is een taal waar we imazighen trots op zijn het betekent veel voor ons zoniet alles!!
    zelf ben ik soussy ,ik hoop dat imazighen uit het helle land dus irifien zayan en isousien hand in hand gaan om onze taal uit te komen!
    darija dat is een dialect!!!
    arabisch? wat is dat ja een vreemde taal voor ons net als frans,spaans enz.meer niet!

  3. ziko
    13 februari 2007 om 01:29 uur.

    viva imazighen

  4. Siemo
    13 februari 2007 om 02:57 uur.

    Grappig…ik schijn me niet alleen te moeten integreren in de Nederlandse maar dus ook in Marokkaanse samenleving. Hoe zou het op Mars zijn?

  5. Hanan
    13 februari 2007 om 08:13 uur.

    Amazigh

    arabisch? wat is dat ja een vreemde taal voor ons net als frans,spaans enz.meer niet!

    Hoe durf jij bovenstaande te zeggen!!!! Het Arabisch is de taal van de Islam!!! Dus totaal niet te vergelijken met Frans Spaans ect. Jij bent typisch zo’n domme Marokkaan die totaal niet weet waar hij het over heeft maar wel denkt dat ie slim is.

  6. Ali
    13 februari 2007 om 08:28 uur.

    @amazigh

    Weet jij niet wat het arabisch is? Het arabisch is de taal die de profeet Mohammed sprak en waar de Koran in is geopenbaard. Dus niet zomaar een vreemde taal als frans of spaans.

  7. nardjis
    13 februari 2007 om 08:54 uur.

    in marokko denken ze dat ze arabisch spreken maar in de oorspronkelijke arabische landen worden ze niet verstaan. ik vind arabische (alfosha) taal erg mooi maar moet niet ten koste gaan van mijn moedertaal tamazight.

  8. KHALID_METALSA
    13 februari 2007 om 09:47 uur.

    Hanan en ali, arabische is de taal van de islam. Darija is een mix van tamazight, arabische, frans, spaans, portugees. Dus iedereen heeft recht om gelijk behandeld te worden. Want we zijn tenslotte allemaal moslims, ongeacht of je amazigh arabische perzies of surinaams. Dus ik ben voor de invoer van tamazight als een officieel taal in algerije, marokko, libie, egypte, tunisie. VIVA IMAZIGHEN VIVA IMAZIGHEN VIVA IMAZIGHEN

  9. Rif--Style
    13 februari 2007 om 10:01 uur.

    Hanan en Ali natuurlijk weten de imazighen dat arabisch de taal is van de islam en natuurlijk weten wet dat profeet mohammed daar mee heeft gesproken maar het gaat nu om de taal berbers en dat vind ik dat het te weinig word gesproken in deze maatschappij van marokko en natuurlijk er leven in nederland bijna 90% berbers en als je in marokko kijk is dat een persectage van +- 50% hiermee wil ik zeggen dat wij imazighen en andere volkeren zoals algerije onze taal van onze ouders terug moeten halen en dat die taal word gesproken zowel in nederland als marokko wij imazighen houden van onze taal en dat zal niemand van ons afpakken lang leve inmazighen ” Al Hoceima”

  10. imane
    13 februari 2007 om 10:13 uur.

    Jammer genoeg moet ik heel vaak lezen hoe vaak mensen uit onwetendheid schrijven. JA,het arabisch is voor Imazighen een vreemde tal zoals het Chinees,Frans of elke ander taal. Dat staat buiten het geval dat Arabissch een heilige taal is. Dus voel je niet meteen aangevallen,maar denk ff twee keer na voordat je iest schrijft.

    Nummer 2: Het Tamazigt is absoluut geen dialect,een dialect is een stroming binnen een bepaalde taal. Zoals darija in het arabisch.

    Het atamzight kent een rijke en alom oude geschiedenis,waar je niet om heen kunt draaien.

    Dus helaas afgedwaalde arabische-nationalisten.

  11. Said
    13 februari 2007 om 11:00 uur.

    Elke taal is mooi en mijn taal is mooier omdat het onderdeel maakt van mijn identiteit. Dat Arabisch de taal is van de koran, wil nog lang niet zeggen dat je de moeder taal van een volk verdrukt en verbiedt. Stel je eens voor dat de hele wereld moslim is, dan moet er volgens mo en Hanane maar een taal gesproken te worden.

    Gelukkig heeft God mensen in verschillende kleuren, lengtes, vormen en stijlen geschappen. De diversiteit is er ook als het gaat om cultuur, taal en tradities. Elke mens heeft recht om zijn identiteit te behouden. En de identiteit van veel Marokkanen is mens, moslim, marokkaans, amazigh/arabisch, riffie/soussie/selhi/3erbi. Als je als Marokkaan trots bent op de rijkdom van de Marokkaanse cultuur is, dan ben je onbewust trots op de amazigh cultuur, want die amazigh cultuur is nog steeds de alle heersend. Als je couscous of tajin eet, dan moet je weten dat je een amazigh gerecht eet, als je een teksita draagt, dan moet je weten dat je een stukje van tamazight draagt enz..

    Mo en Hanane, als men Darija spreekt wil dat nog niet zeggen dat hij arabisch spreekt. Ik denk dat niet eens tien procent van de Marokkanen arabisch spreekt.

    Tamazight heeft bijna alle culturen en invloeden overleefd en zal de arabische onderdrukking overleven. Vroeg of laat zal elke Marokkaan (arabische of amazigh) in twee talen communiceren.

  12. samadie
    13 februari 2007 om 12:38 uur.

    Mo
    Aan de hand van jou reactie neem ik aan dat jij Arabisch spreekt de taal Arabisch? Weet je het zeker. Jij spreekt een van de vele dialecten van het Arabisch.
    Tamazight is een taal. Ik heb geen zin om weer een zinloze discussie te beginnen met iemand die zijn geschiedenis niet kent en ook geen zin in al die verhalen ja maar Arabische is de taalt van de islam dus als jij niet mooi vindt of wat dan ook ben je geen moslim.
    God heeft arabieren en niet arabieren geschapen. Een moslim ben je niet door een taal dat je spreekt maar door je geloof.

    En wat jou naam betreft jij bent een schande dat je zo`n mooie naam mo7emd vzm gaat verkorten naar zo`n nietszeggend klank MO straattaal is zeker jou taal of niet ?
    En omdat jij geen taal hebt zie je alle anderen talen als een dialect.
    Waarom noem je, je zelf eigenlijk MO ?

  13. samadie
    13 februari 2007 om 12:40 uur.

    tenslotte een vraag aan alle“ arabieren“ hier :
    wie van jullie ken de klassieke arabische of kan een arabier uit het arabische scheereiland verstaan ?

  14. Ali
    13 februari 2007 om 01:03 uur.

    @imane

    Jij schrijft: “Dat staat buiten het geval dat Arabissch een heilige taal is.”. Dit klopt niet. Als arabisch een heilige taal is dan betekent het dat arabisch voor moslims geen vreemde taal is.

  15. ziko
    13 februari 2007 om 01:26 uur.

    arabisch is heilig arabisch is taal van koran ect… propaganada van arabische-nationalisten niet meer van deze tijd ,dus als iemand geen arabisch spreekt is geen muslim of andersom ,arabisch is een taal en islam is een geloof apart van elkaar mensen .imazighen willen hun taal op tv school rechtbank consulaat kortom officieltaal in hun land en terecht ook .
    viva imazighen
    slam 3alkoum

  16. Mourados
    13 februari 2007 om 02:21 uur.

    Allereerst wil ik zeggen zoals meerder dat al hebben gezegd:
    Het amazight is geen dialect , maar een taal. Ik herhaal : het Amazight is geen dialect maar een taal.

    Toen ik dit jaar in Marokko was (Ik woon nu in berkane), was me opgevallen dat al mijn neven en nichten les kregen in het amazight (als bijvak natuurlijk). Ik ben arabisch net als mijn neven en nichten. Het is me opgevallen dat er veel onrust is bij een deel van de bevolking (waaronder mijn famillie) om het amazight als vak te krijgen.

    Ik heb mijn famillie daarop aangesproken en gevraagd waarom dat is. Nu zie je dat in Berkane maar zelfs ook in een grote stad als Oujda het amazight veel vaker vvoorkomt. Is dit erg: ”Ik vind van wel”. In plaats van het analphabetisme te bestreiden van bijna 55% naar een meer respectabele percentage (wat respectabele is laat ik terzijde).

    Zo creëer je juist segregatie in plaats van integratie. Natuurlijk zouden de berbers ook hun eigen taal mogen hebben. Maar moet dat ook bij ons in Oujda en omgeving. Plus het arabisch is iets wat wij moeten koesteren en waarvan we moeten houden. Het is ook een heilige taal. Verder is het amazight verschillend, een boer in selouan verstaat een boer in imzougen nauwelijks of niet zo goed in verband met andere dialect. Het Arabisch moet hier dan van pas komen.

    We moeten niet gaan overdrijven met het Amazight. Wat is de volgende stap? Onafhankelijkheid, eerste berber naar de maan enz. We moeten een eenheid worden met respect voor elkaar. Ik heb het gevoel dat de meeste amazight activisten niet alleen voor hun eigen cultuur vechten maar eigenlijk voor een onafhankelijk staat met als hoofdstad Rabat.

    Misschien denk ik nu teveel als een westerse, bange, niet goed ingelichte, arrogante,domme Telegraaflezer, maar het stoort me wel dat ik zulke gevoelens krijg. Ik hoop dat het niet zo is.

  17. klaas
    13 februari 2007 om 03:02 uur.

    zo zie je maar weer! als de berbers wat beter op hun zaak hadden gelet waren ze niet onder de voet gelopen door de heilige profeet mo (mhlbidh) en zijn hordes, en hadden ze niet hoeven te vechten voor hun eigen taal en cultuur!!

  18. ferry
    13 februari 2007 om 03:26 uur.

    voordat berbers hier amazigh tot ‘taal’ bombarderen, zowel darija als berbertalen zijn beiden vooralsnog dialecten.
    En als iets de kans heeft om officieel een taal te worden dat is dat darija.

  19. brother
    13 februari 2007 om 03:53 uur.

    KLAAS lummelt te VAAK!

  20. ziko
    13 februari 2007 om 04:09 uur.

    Mourados
    jou familie vind het erg als hun kinderen les krijgen in thamzighit maar als imazighen het zelfde doen dan willen ze onafhankelijkheid .
    onafhankelijkheid van wat??? marokko is amazigh land sorry het is de waarheid .
    als je eenheid wilt bewaren moet je niet erg vinden dat jou neven les krijgen in thamzight dan wil jij juist pas eenheid en niet orgineel bewoners onderdruken dan kom je mij vertelen dat je eenheid wilt.en nog een ding arabiche taal is niet heilig arabich was voor de opkomst van de islam

  21. Rif--Style
    13 februari 2007 om 04:13 uur.

    Mourados jij bent de domste persoon die ik ken en wat jij net allemaal opnoem is gewoon onzin hoezo mag de taal tmazihgd niet gesproken worden door gevoerd als een taal in marokko en over onafhankelijk zijn we al in het noorden kijk maar naar al hoceima en nador en tetouan dat zijn steden waar de koning eens in de tig jaar op bezoek komt met een heel leger dat zie je al dat de arabieren dus niet willen dat berberse mensen beter gaan integreren en westerse, bange, niet goed ingelichte, arrogante,domme Telegraaflezer dat ben je zeker je lijkt net als wilders met z’n rare uitspraken over de koran hierop alle mensen dat zo een persoon echt niet weet hoe een amazigh in elkaar zit en hoe die denkt dat geld niet alleen voor hem maar ook voor zijn familie die denken dat amazigh een virus of een groep tereur is

  22. Tarik
    13 februari 2007 om 04:34 uur.

    ZOWEL HET AMAZIGHT ALS DE DARIJA ALLEBEI DIALECTEN,

    EN WIE BEWEERT DAT AMAZIGHT GEEN DIALECT IS VERTAAL DIT EENS ?

    Encyclopedie
    KUNST
    middeleeuwen
    Geschiedenis
    helicopter

    in het AMAZIGH HE NIET DARIJA OF ARABISCH ECHTE AMAZIGH WOORDEN ? VEEL ZULLEN ER NIET ZIJN MAAR GOED

    VERTAAL ZE MAAR

  23. BO18
    13 februari 2007 om 05:45 uur.

    Ferry, op taalgebied scoor jij niet zo goed he?

    Darija is idd een dialect.
    Tamazight/Amazigh daarentegen is, al tijdenlang, officieel een aparte taal volgens linguisten.
    Het behoort niet tot de semitische taalfamilie (arabisch, hebreeuws, aramees etc) en is daar dus ook geen dialect van.

  24. mo
    13 februari 2007 om 06:25 uur.

    beste samadie
    ik zelf ben ook amazir geboren en getogen in Marokko
    daar mijn opleiding genoten tot 3 jaar universiteit te rabat
    hier mijn opleiding vervolgd via Erasmus universiteit te Rotterdam
    dus voor dat je mij van iets beschuldig moet je mij eerst kennen
    ik ben trots dat ik amazir ben maar alleen trots zijn helpt geen zoden aan de dijken
    ik spreek diverse talen maar dat zegt niet dat ik mijn eigen identiteit verlogen heb.
    ik heb bij de eerste reactie gezegd (moet dat dan dat we meer aandacht moeten geven aan een dialect.?
    I pv dat we meer focussen op andere zaken die het land tegoeden komt )
    dus ik bestrijd niet dat mensen de talen of dialect niet mogen leren integendeel adviseer ik iedereen in zich zelf te geloven en zijn hart volgen en de vrijheid hebben om te leren wat hij zij wil
    maar mijn insteek was meer dat Marokko meer tijd moet besteden aan armoede bestrijding en werkgelegenheid creëren tevens concurrenten met de internationale betrekkingen.
    Als laatste wil ik je zeggen dat ik zuiver moslim ben en volg medhab imam malik
    En spreek vlooiend tamazirt en ook vlooiend Arabische taal
    Leuk dat er aandacht gegeven word aan bepaalde culturen maar moet geen hoofdzaak zijn

    Dus geen misverstanden alstublieft.

  25. karimawayagher-hoceima
    13 februari 2007 om 07:02 uur.

    GA MAAR LEKKER BRANDEN IN JULLIE HARTEN ZOU IK ZEGGEN……….

  26. samadie
    13 februari 2007 om 07:11 uur.

    klaas wij hebben tenminste een cultuur kan ik niet echt van jou zeggen.
    beetje op je woorden letten klaaas de haaas

  27. Samira
    13 februari 2007 om 08:26 uur.

    Hallo,

    Volgens mij is er niks mis mee om amazigh te laten doceren op scholen….Het zou oneerlijk zijn deze taal uit te laten sterven. Ik vind dat deze taal op alle scholen in marokko moet worden gedoceerd en dat het moet worden verheven tot hetzelfde niveau als het arabisch. Gooi het Frans er desnoods uit en laat ons allen amazigh leren. Kunnen we allemaal tweetalig zijn. Zo moeilijk is dat niet denk ik. Oh ja, for the record ik ben wel een arabische uit de sahara….maar ik wens gelijkheid voor ons allen. Alle marokkanen, dus de arabieren en tamazight.

    Samira

  28. nardjis
    13 februari 2007 om 10:37 uur.

    Tarik, wat is het verschil tussen een taal en een dialect. mourados, je weet niet waar je het over hebt. darija begon al paar jaar geleden terrein te verliezen aan frans, want als je naar grote steden kijkt spreken meeste jongeren en zaken mensen alleen maar frans.

  29. Mourados
    13 februari 2007 om 11:27 uur.

    Beste Rif-style:

    Beste ”Rifsukkel” , volgens mij heb jij geen ene reet verstaan van mijn betoog. Het was een en al sarcastisch bedoelt. Ik geef je als tip om het 2 of misschien 3 keer te lezen.

    Beste vriend jouw reactie is echt triest, een en al triest. Om van te kotsen. Ten eerste: heb ik gezegd dat Amazighen een virus of een terreur groep zijn. Ik dacht het niet.
    Ten tweede moet jij echt snel Aardrijkskunde gaan volgen, want Tetouan is echt geen Amazigh stad maar puur een Arabische stad met een mooie oude ”Medina”. Ja er verhuizen heel veel berbers van platteland naar de grote steden, waaronder Tetouan.

    Wat ik wil zeggen is dat volgens officiele cijfers 55% van de Marokkanen analphabeet is. Dit is zeer schrikbarend. Men wil dit sterk verminderen naar onder de 10% in 2015 (Of het lukt is nog maar de vraag), Als er dadelijk ook nog eens les gegeven moet worden kan dit juist niet gaan bevorderen. Je moet naar langetermijn kijken en naar het belang van het land als geheel. Wat ik wil zeggen is dat er van mij echt wel Amazigh gegeven mag worden, echter vind ik het tijdstip niet goed omdat eerst het grootste gevaar voor de Marokkaanse bevolking bestreden moet worden, namelijk het alphabetisme. Laten we eerst hierop gaan concentreren en dan pas dit ook gaan invoeren. Goede geschoold bevolking is gunstig voor de economie.

    Beste Ziko,

    Misschien moeten mensen zoals jij eerst eens goed naar jezelf kijken. Altijd maar zeggen dat jullie onderdrukt worden. Volgens mij krijgen jullie nu juliie eigen TV-zender in julie 2007, eigen les in Amazigh (ook niet-Amazighen in het hele land krijgen les).

    Correctie,
    Marokko was een Amazigh land een paar eeuwen geleden. 37% van de bevolking is nu Amazigh, de rest is Arabier of is gearabiseerd. als je echt koppig wilt blijven doen dan geef ik je als tip mijn ‘vriend’ verander je naam in een Amazigh naam zoals ” AZALIEF YAKSA7” snap je het.

    Ciao mijn beste landgenoten ( uiteindelijk zijn we allemaal een pot nat)

  30. BniZnassi
    14 februari 2007 om 11:38 uur.

    Mourados, waar ontken je dat je een Amazigh bent. Niet alleen jij trouwens, ook je familie daar doet het. BERKANE IS EN BLIJFT EEN AMAZIGH STAD. Of jullie het nou willen ofniet. Ik ben zelf ook een Berkani en iederéén die afstamt van Beni Znassen is een Amazigh, dit weten zelfs mijn kleine neven en nichtjes van rond de 5 jaar.

    Berkane is zelfs een Amazigh naam en het betekent zwart. en in het Arabisch betekent het nix dus alleen dat moet jou en je familie veel zeggen toch. Maar jah véél mensen hebben in Marokko een identiteitscrisis, daar moeten wij het maar meedoen hé.

  31. mhamed
    14 februari 2007 om 12:56 uur.

    MOURADOS, jij lult uit je nek!!!!!!
    wat ik bekend wil maken is dat arabisch net zo vreemd als andere talen voor de imazihgen.
    natuurijk is onze arabicshe taal heilig,de ISLAM is daarmee bebonnen.
    ik heb niks tegen dat imazhgen dat ze tv zender en hun taal willen op school,zo wat!!!!!!!
    laat die mensen met rust man.

  32. soussi
    14 februari 2007 om 01:52 uur.

    Taaaaaazzzzzzzzzz!

    Mgharba……altijd hetzelfde. Ze kunnen niet eens met hun eigen volk overweg, laat staan met anderen.

    ‘Lahi’ strkoem!!!!!!!!!!!!

  33. haterzz die arabieren
    14 februari 2007 om 04:14 uur.

    HATERSSSS

  34. Realist
    14 februari 2007 om 05:51 uur.

    Wat een hoop ellende uitten die arabieren hiero. Ik ben hartstikke blij dan het Tmazight oog krijgt in hun eigen land, Marokko. Ik snap dan ook niet waar die ergernissen vandaan komen? Of is er gewoon sprake van haat?

    Viva Imazighen!!! Moge Allah (stw) ons laten horen!

  35. Jalid
    14 februari 2007 om 08:10 uur.

    Je hebt groot gelijk HANAN! Ik geloofde mijn ogen ook niet toen ik dat las. Een uitflapper meer niet. Iemand die niet goed nadenkt voor hij iets zegt! Ma’a El salaam allemaal!

  36. Jalid
    14 februari 2007 om 08:30 uur.

    Hou nu eens allemaal jullie mond zeg! En denk eerst goed na voor jullie iets uitspreken!!! Op de eerste plaats zijn wij allemaal MOSLIM! Daar moet je eerst naar kijken, en niet naar de afkomst of taal enz! Dat is niet zo belangrijk! Maar tegelijk MOETEN jullie elkaar respecteren! Ik ben een Arabier uit belgie en ben daar geboren enz. En heb ook zelf tussen rifs,arabieren en turken samen geleefd en hen altijd gelijk behandeld enz! Jullie daden en intenties zijn het belangrijkste mensen! De rifs zijn het inheemse volk van marokko en dat is geen nieuws! En wij Arabieren hebben de Islam daar o.a in noord-afrika gebracht. Ondanks alles zouden de Rifs ons en vooral Allah (swt) dankbaar zijn! En ik als Arabier vond dat naast het Arabische taal ook de Tamazight een kans MOET krijgen. Het zou een illusie zijn om die taal bv te onderdrukken of wat dan ook! Het wordt al duizenden jaren in Noord- Afrika gesproken! Wat ik duidelijk wil maken is dat Marroko evengoed 2talig kan zijn! Ik zou daar GEEN problemen van maken! En niet alleen het superieure Arabische taal!!! Ook omdat de berberse bevolking de helft van de bevolking van marokko telt of nog meer! Heb aub GEEN hekel aan elkaar. Als een chinees of jood een oprechte moslim zou zijn, is dat ongetwijfeld MIJN broeder, en zou ik hem met alle respect behandelen! Hoe zijn cultuur of moedertaal ook mag zijn enz. Allah is Alziend over zijn dienaren! En bij Allah (swt) is degene die “vroom” is de beste! Ongeacht zijn geslacht,afkomst,taal,sociale status,uiterlijk,of rijkdom!!! Vrede zij met Jullie, en Moge Allah onze ogen openen en ons leiden naar het rechte pad! (amin)

  37. Arabia
    14 februari 2007 om 09:11 uur.

    Sorry hoor maar jullie kramen echt onzin uit… Arabisch is de Taal van de koran en zou ik jullie wat zeggen.. als de Arabieren jullie niet gered hadden dan waren jullie nog steeds apen.. de Arabieren hebbben jullie de Islam gebracht .. En wat de Profeet (vzm) heeft gezegd:
    De Islam zonder Arabieren is niks waard, en de Arabieren zonder Islam Is ook niks waard
    En hij zei ook Wie de Arabieren onterecht doet, doet mij ook onterecht
    (Men abgada alarab abgadani)

    IK denk dat jullie maar eens gauw de Koran moeten gaan bekijken.. en iemand opzoeken die het voor jullie naar het Amzigh gaat vertalen … wat natuurlijk ook moet gebeuren he.. Thalaaw

  38. Mourados
    14 februari 2007 om 10:16 uur.

    Beste Bniznassi,

    Volgens mij moet jij heel goed effe de geschiedenis gaan volgen. Bni znassen stammen van de Jemenieten. 5 weken geleden was hier nog een programma op 2M. Dit is al bewezen dat wij de mensen uit Bniznassen Arabieren zijn. Ik ben een Arabier en zal ook altijd een Arabier zijn.

    Dat jij een Berkani bent leuk voor je. Maar ga me niet vertellen dat wij in een identiteitscrises leven. Oke misschien moet ik mezelf gaan rectificeren, want Berkane is lang niet zo Arabisch als wat het vroeger is geweest. Eigenlijk is het meer Nador geworden.
    Een andere reden waarom ik 100% weet dat ik Arabier ben is dat ik een Arabische achternaam heb. Je kuint wel gaan zeggen: BERKANE IS EN BLIJFT EEN AMAZIGH STAD. Of jullie het nou willen ofniet. Maar beste vriend, we zijn het gewoon niet en we willen het ook niet zijn.

    Uiteindelijk zijn we allemaal Marokkanen, maar toch!

  39. BniZnassi
    14 februari 2007 om 10:51 uur.

    Beste Mourados, vraag alleen aan jouw ouders want hun oma en opa met elkaar spraken en dan praten we verder…

  40. Mourados
    14 februari 2007 om 11:22 uur.

    Beste vriend,

    Ik zou zeggen ga a.u.b jouw mond spoelen, je klets uit je nek. Mijn opa en oma spreken Arabisch, maar inderdaad mijn oma kan ook berbers spreken. Het is algemeen bekend dat de meeste mensen in Bni znassen schal7a kunnen spreken ondanks het feit dat ze Arabier zijn. Onthoudt dit heel goed mijn Vrind. Dit wil niet zeggen dat we dan berbers zijn, maar dit is in onze regio geintegreerd. OK

    Maar ja, blijkbaar gaat dit een kat en muis spel worden. Ik weet wat ik ben en jij weet wat jij bent. Ik laat jouw in jouw waarde etc.

  41. ziko
    15 februari 2007 om 12:09 uur.

    beste arabia
    je mag je arabisch voor je zelf behouden leuk voor je dat je arabisch bent ik ben het niet ik wil het ook niet mag dat????

  42. brother
    15 februari 2007 om 08:41 uur.

    Arabia,
    Helemaal gelijk. Mijn stelling luidt ook zoals altijd:
    Arabisch dan pas Tamazight of Shel7a. 22 landen spreken Arabisch, 2 of 3 landen Tamazight! Leuk om Tamazight te spreken en verstaan maar je hebt er helemaal niets aan 0,0. Sorry dat ik het weer moest zeggen maar de waarheid is soms hard.

    Fi amaani Lah

  43. Abdel
    15 februari 2007 om 12:15 uur.

    selam

    als de Arabieren jullie niet gered hadden dan waren jullie nog steeds apen..

    wat een onzin!!
    het zijn die klote arabieren die een schande zijn in dit leven , smerige ho*renkinder dat ze zijn!
    kijk wat de arabieren aanrichten in marocco , kijk wat ze aanrichten in het middenoosten.

    het enige dat jullie kunnen is de islam erbij betrekken , en zeggen dat arabisch de taal is , jullie arabieren hebben jaren lang geprobeerd de profeet te vermoorden omdat jullie niet wouden geloven , maar alleen oog hadden voor het haram.
    en nu doen jullie hypocriet.

    jullie gunnen een volk niet eens dat ze hen eigen taal in eren houden!
    ik voel mij totaal niet aangesproken want ik ben geen berber en jammer dat ik het niet spreek!

    men is niet alleen rascistisch tegen over het westen maar gunt het eigen volk niet eens zuurstof.

    inshallah zullen de marokkanen uit het noorden van marocco op een dag hen stem laten horen en de arabieren verdrijfen , en al hen smerige bezigheden.

  44. SARAH
    15 februari 2007 om 01:40 uur.

    MENSEN MENSEN MENSEN!!! Waar gaat het hier in Godsnaam om!!!!
    Jullie moeten allemaal opletten: Het is heel gevaarlijk wat wij aan het doen zijn…
    Toen de Fransen kwamen begonnen zij met Le Dahir Barbari: een colonialiste politiek om meer onrust en ruzie onder de verschillende groepen te creeren…
    WIJ ZIJN ALLEMAAL MAROKAANEN EN MOSLIMS, daar gaat het om!!!! Samen sterk… Want nu, de anti-moslims zijn hartsikke blij dat de moslims tegen elkaar beginnen te vechten, en meer en meer (Sjiiten/Sunniten/Kurden enz.)
    DAAR GAAT HET ECHT NIET OM… WIj moslims moeten daarop goed letten want onze religie wil eerst dat wij van elkaar houden en dat wij een Oemma zijn (een NATIE)….
    Probeer ajb daarop te letten en dan jullie allemaal….

  45. Ibtisam
    15 februari 2007 om 02:32 uur.

    Wat ik in alle reacties mis…is elkaar duwen richting “het samen nadenken over een idee om ons (arabieren/imazighen) land tegoeden te komen” i.p.v. elkaar hier over van alles te verwijten.

    Vraag 1. Wat kunnen wij doen om o.a. de armoed/alphabetisme in ons land te veranderen??

    Vraag2. …..vul zelf maar in.

    Groet,

    Ibtisam

  46. Abdel
    15 februari 2007 om 02:46 uur.

    selam

    zeg het de arabieren sarah zeg het ze , het zijn zij die er een puinhoop van maken.
    de arabieren uit marocco ( nepperts )doen zogenaamd alsof de berbers een rot volk is , het volk dat opkwam voor marocco tegen de fransen en tegen de spanjaarden , die arabieren mogen blij zijn dat ze toegang tot marocco hebben gekregen en niet zijn afgeslacht .mijn vriendenkring bestaat uit berbers en arabieren maar begin ondertussen te twijfelen aan die boeven.

    fijne dag verder.

  47. ferry
    15 februari 2007 om 09:08 uur.

    BO18 : je hebt het zo mis…

    OP TAALGEBIED SCOOR IK GEWELDIG ALS SPREKER VAN ZES TALEN, cum laude afgestudeerd in 2 taalgebieden. Dus praat niet waarover je geen verstand hebt!
    eVEN VOOR DE DUIDELIJKHEID: IK HEB HET OVER DAT IN MAROKKO HET BERBERS GEEN TAAL IS, DUS OFFICIEEL GEEN TAAL IS.

    Linguisten kunnen het wel als taal zien, dat veranderd helaas weinig in de werkelijkheid. Harde werkelijkheid, maar zo staan de zaken er nu voor.

  48. Jalid
    17 februari 2007 om 09:00 uur.

    Beste Sarah …

    Kort en krachtig gezegd. Dat wil ik hen ook duidelijk maken, maar ja… Ma’a El Salaam.

  49. Realist
    17 februari 2007 om 10:57 uur.

    Azul felawin!

    Dat de koran in het Arabisch is meegezonden en /of de profeet een arabier was, wil dat nog niet zeggen dat het Arabisch heiliger taal. Wil jij Arabira beweren dat een islamitische Indonesiërs minder moslim zijn dan een Arabische islamiet? rot toch op man. Denk na!

    Ik had geen idee dat er zoveel aradieren op deze manier tegen de oorspronkelijke Marokkanen (less!) de imazighen keken. Er is dus echt sprake van haat. Triest echt waar.

    Ik ben een trotse Riffijnse en kan niet wachten dat de imazighen vaker in opmars komen. VIVA Imazighen!!!!!

    Tenmirtt ayus

  50. ariffie
    18 februari 2007 om 02:07 uur.

    we zijn allemaal moslims hamdolilah
    arabier of amazigh of hollander maakt niet uit wat je bent,en waar je geboren bent.
    het punt ligt allemaal aan jezelf.of je 5 keer per dag bidt en zakaat geeft, en ramadan doet,een goeie hart. aan dat soort dingen moet je aandacht geven. en kom astublieft niet zeggen arabieren dit, imazghen dat, hollanders dit en dat.
    begin eerst aan jezelf,je bent alleen geboren en alleen begraven. en daar begint weer andere leven.
    niemand is perfect.en we moeten meer praten over de toekomst wat we fout en slecht doen.en hoe we het zullen verbeteren.
    met meerdere talen zou het perfect zijn, dan kunnen we allemaal en met elkaar voor een ding gaan (ISLAM)

    assalam o3alaykom mijn broeders en zusterss

  51. Beni Znassen
    04 juli 2007 om 11:27 uur.

    Abdel moet jij is heel goed luisteren ik ben zelf berber maar dat jij zo over de arabieren praat dat kan ik zelfs niet hebben.

    dus jij beweert dat de profeet mohamed een klote arabier is die ons land heeft verwoest samen met zijn broeders die de islam heben gebracht zeg eerst stagviroelah en dan el hamdoelilah dat je een moslim bent

  52. dd
    09 juli 2007 om 06:34 uur.

    Effe voor de duidelijkheid mensen.
    Dat het berberse volk oorspronkelijk uit jemen komen, Dus met andere woorden, geemigreerde arabieren is 1 en al onzin.
    Mensen willlen op die manier het amazgh volk ervan te overtuigen dat we ‘Allemaal Arabieren zijn’. )PROPAGANDA!)Ik zou zeggen; voordat je die domme theorien plaats op deze site, ook andere moet bekijken. Amazigh volk is en blijft bestaan. Jammer dat veel mensen ontkennen dat ze berbers zijn en zogenaamd Arabisch zijn. Gewoon identiteitscrisis.
    Ik vind het nogal zielig, voor mensen die denken dat ze arabisch zijn. Wil je een arabier zijn, kloot dan op naar saoudi-arabië of Irak waar arabieren elkaar dagelijks veraden. Arabieren zijn gewoon veraders, kijk alleen maaar naar de situatie in het midden-oosten. Fatah tegen Hamas. Arabieren zijn gewooon lafaards. En als ze zo heilig waren, waarom slachten ze dan hun eigen volk? Elke stad, rivier ,dorp, or whatever, allemaal van de amazigh. Regering van Marokko blijft dat natuurlijk ontkennen, omdat ze zoo graag Arabisch willen zijn. “schone volk” . Yeah right, wroet maar lekker in de afgeslachte bloed van jullie ‘Broeders’

  53. HAMAS
    06 februari 2009 om 11:01 uur.

    effe tussen door

    vergeet even waar ieder vandaan komt en sta effe stil bij de punt van toen gabriel 3alayhi salam zij i9ra,i9ra(lees,lees)..

    Denk aan de Aya: “…Voorwaar, Allah verandert de toestand van een volk niet, totdat zij hun eigen toestand veranderen…” (Soerah arRa´d, vers 11e)

    moge god jullie vergeven van jullie uitspraak over de haat die word uitgesproken waar er niet bij word nagedacht.

  54. Charif
    07 februari 2009 om 09:22 uur.

    BESTE BROEDERS GAAN WE NU ALWEER ELKAAR ZWARTMAKEN ALS BERBER EN ARABIER????

    DIT HEBBEN WE AL EEN KEER EERDER GEDAAN MET ZE ALLEN!!

    MAROKKANEN ZIJN WE SAMEN ONGEACHT WAT JE ETNISCHE ACHTERGROND IS!!

    cHARIF

  55. peter = de naam
    08 februari 2009 om 12:53 uur.

    @charif. Marokkanen allemaal jah, maar zo verdeeld als wat. Je kunt janken en huilen wat je wilt, maar op deze manier bereik je geen eenheid. .

    Begin maar eens met te accepteren dat er uit 1 volk verschillende groepen kunnen zijn met hun diverse achtergronden. Zoals in Nederland Friezen, Zeeuwen en Limburgers. Verschillend en toch een. Gewoon omdat men elkaar en elkaars diversiteit accepteerd.

    Misschien dat bij Marokkanen vanuit acceptatie wel eenheid ontstaat? Dus beginnen met acceptatie van elkaar?

  56. Charif
    09 februari 2009 om 10:14 uur.

    peter,

    WAAR HEB JE HET OVER MET UITSPRAKEN ALS JANKEN EN ACCEPTEREN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    je begrijpt natuurlijk wel dat ik met zo een leeghoofd, racist en Marokkanen hater als jij hierover niet ga praten, opeens heb je interesse en begrip voor het probleem dat er onderling is.

    Hou jij je nu maar bezig met andere onderwerpen waar de nadruk op haat aanwezig is, even voor de duidelijkheid ……….de haat op Palestijnen en Marokkanen.

    Dan zal ik je weer antwoorden!

    Eerst goed nadenken voor je de volgende keer wat doet he peter, en als je twijfeld of het niet zeker weet kun je het altijd proberen.

    Charif

  57. Henk el Makhloufi
    09 februari 2009 om 10:59 uur.

    Linburgers-Friezen en Zeeuwen toch een?
    Kunnen elkaar niet luchten of zien.
    Wat een stoethaspel is het toch.
    Heeft totaal geen enkel idee hoe ons eigen volk verdeeld is in soorten en rassen,en heeft dan een mening over een ander.

    Hij valt in zelf in de categorie:
    1 schizofreen is nooit alleen!!!!!

  58. Charif
    09 februari 2009 om 07:03 uur.

    Henk, je kan het peter niet kwalijk nemen.

    Hij leeft in z`n eigen wereld en ziet dan ook totaal niet hoe de werkelijke wereld in elkaar steekt!!

    Soms zijn ze inderdaad met ze 2en, dan komt het schizofrene naar boven (daar heb je gelijk in).

    Daarom geeft peter soms racistische haatdragende meningen en soms aardige respecterende meningen. DIT VERKLAARD DUS ALLES HENK!!

    BEDANKT!

    peter meld je aan bij het Pieter Baan Centrum voor je een gevaar voor jezelf en je omgeving wordt.

    En hou aub op met je mening geven over onderwerpen die jou petje te boven gaan!

    Charif

  59. peter = de naam
    09 februari 2009 om 08:01 uur.

    @charif. Het is duidelijk dat jij het probleem bent. In vooroordeel en onzinnigheid. En jah Zeeuwen, Friezen en Limburgers bv accepteren elkaar wel. Misschien dat jij , henk, anderen niet accepteerd, en dat is dan jouw probleem weer. Dat blijkt wel uit jouw reactie.

  60. naf
    09 februari 2009 om 10:11 uur.

    He MOURADOS,

    Bniznassen is gewoon een berbervolk hoor dan kan ze wel zeggen dat er in BERKANE 2 talen gesproken wordt maar je bent en blijft een berber zolang je het spreekt en het geleerd heb. de enige echt earabische gedeelte in Noord marokko is vanaf cafe More naar SAIDIA tot aan de grens van algerije dat zijn echte arabieren die helemaal geen berbers spreken. Ga naar cafe more en praat berbers er is geen 1 die je daar verstaat. Iedereen praat en is arabisch dat zijn echte arab mensen met arab achtergrond en zijn geen bniznassen, spreken totaal geen berbers. En deze mensen praten zoals de algerijnen uit Maghnia net over de grens en stammen meestal ook af vanuit algerije en zijn meestal ook gemengt half half zoals ik ben. Dus kom mij geen nieuws vertellen hoe berkane in elkaar steekt. In Berkane wonen alleen maar bnizassen en dat zijn mensen die vanuit bergen in de stad zijn komen wonen..er is een heel groot verschil tussen mensen uit cafe more/ saidia dan mensen uit Berkane terwijl het zo dicht bij elkaar ligt. Dus je bent en blijft gewoon een berber ja..mag je toch trots op zijn..en mensen die echt uit oujda komen spreken ook geen berbers..dat zijn ook gewoon arabieren alleen in oujda zie je het niet meer omdat alle rifijnen naar oujda zijn verhuist!! waar zitten ze niet!! nou doei dat was weer een uitleg voor de domme marokkanen die geen verstand hebben van de historie…arabier en berber..wat maakt het uit je ben en blijft een berkanie ras elkaseh daar draait het uiteindelijk toch om die harde hooft van je toch..dat hebben alle brekna en ik ook hoor..hoort bij het volk..

  61. naf
    09 februari 2009 om 10:26 uur.

    He DD,

    Wat lul je poep eigelijk over arabieren? alsof jullie berberen wat hebben bereikt!! zehma men wil arabisch zijn..he luister dan ik voel me niet aangesproken voelen hoor ik ben absoluut geen berber mijn ouders spreken eht niet en me voor ouders ook helemaal niet dus kom mij niet vertellen dat wij allemaal berberen zijn dan moet je toch eerst naar je eigen volk kijken die zich zonodig arabisch willen voelen door te liegen over hun ware afkomst. Zoals mensen uit Hocima die naar Tanger immigreren en zogezegd zeggen dat ze arabisch zijn..En dat zijn bijna alleen maar mensen uit hocima die naar bijv meknes of fes wonen die zeggen ook dat ze arabisch zijn..ik bedoel wie prijst zich als arabier de berberen toch zou je dan niet naar je eigen volk moeten kijken die zich schamen om hun etnische achtergrond!!! schandalig zeg wat een zielig volk. Laatst kwam ik 2 meiden tegen die zeiden ik kom van Tanger..ik begon arabisch te praten en ze konden geen woord arabisch en zei he jullie spreken toch arabisch toen zij ze nee eigelijk komen we nit uit tanger maar uit hocima..dan zeg ik altijd en denk ik altijd waarom als iemand naar je achtergrond vraagt moet je liegen zeg dan waar je stam ligt verdomme..zielig allemaal maar zo zie je maar hoe mensen vanuit jullie streek dus de berberen denken..en zich diep schamen over hun eigen volk..ja jammer en triestig als ik berber was zou ik daar echt wel tevreden mee zijn en blij zijn uit welk dorp ik ook zou komen zeggen daar kom ik vandaan daar ligt mijn stam!! Maar helaas.. sommige berberen hier denken dat ze beter zijin dan arabieren ik zal je een ding zeggen jullie tippen m niet aan arabieren..jullie zijn net joden die altijd zeggen ta3rabt dit en ta3rabt dat en ja wij arabieren zeggen jeg die rjeffa zijn echt ziek in hun kop echt achterlijk geen ruimdenkende mentaliteit…

    ja en ga zo maar door en door over arabieren want we weten allemaal tenslotte dat marokko draait om het arabisch en dat Arabisch de 2e taal is in marokko en dat arabisch zijn ruimdenken en modern en van deze tijd en berberen zijn gewoon achterlijk daar kan je uberhaupt niet meer communiceren dat is toch een feit zoals het een feit is dat een koe meer schijt dan een geit!!

    doei doei

  62. naf
    09 februari 2009 om 10:32 uur.

    Ga praat met die gare taal wie verstaat jullie en wat voor woorden zijn dat die taal slaat helemaal nergens op het lijkt net een verzonnen taal van een dronken man die aan lullen was daar komt dat berbers taaltje vandaan man..je gare taal!!!

  63. Henk el Makhloufi
    10 februari 2009 om 01:52 uur.

    Charif ,
    De conclusie door en van P de Z is dus duidelijk :
    JIJ BENT HET PROBLEEM!!!!!!!.
    Mijn conclusie is dat elk behandeling bij deze aan S5 gerelateerde schizofrene Islam/Moslim/Marokkanenhater geheel zinloos is.
    Er is maar een oplossing voor ZIJN problemen.
    Hem in het geheel met zijn problemen voor de resterende tijdsduur hier op deze aardkloot afzonderen in de “long stay” afdeling van een door ons te openen kliniek ergens in de Rif.

  64. moena
    10 februari 2009 om 08:53 uur.

    naf je bent ziek in je hoofd ik hoop dat je een berber tegen komt die jou zoveel strech geeft en frustreerend maakt door je haat, dat je helemaal doordraait dat je niet meer weet wie je bent,dat je voor een deur van een berber bedeelt voor een stuk brood hahahahha.ik lach me kapot om jou hatelijk, zielig mensen die zoveel haat hebben
    leven kort wist je dat.

  65. Charif
    11 februari 2009 om 12:35 uur.

    Hoi NAF,

    Ik heb gelezen wat je boven uitspreekt over Berbers en kan dit als Arabier echt niet met je eens zijn whollah. Ik begrijp daarnaast wel je woedde want die heb ik ook!!

    Kijk, dat er onontwikkelde achterlijke Berbers (rotte appel) zijn op deze site die ons Arabieren uitmaken voor uitschot en ons ten schande maken is een tweede snap je dan hebben wij het recht om ons te verdedigen.

    Ondanks dat Berbers een andere taal en traditie hebben zijn het net als ons ook Marokkanen en hebben zij de zelfde rechten als de Arabieren in Marokko.

    Laat je niet mee slepen met het lage niveau en etnische-racisme wat sommige Berber Marokkanen hier op deze site achter laten NAF.
    Doe je dit wel wordt je straks net zoals zij!

    Ik kan genoeg Berbers die het niet met hun eens zijn en die wel met Arabieren door een deur gaan. Er zijn tenslotte GENOEG intelligente, respectvolle Berbers!! We moeten tenslotte niet iedereen over een kam scheren toch, zouden wij omgekeerd ook niet leuk vinden.

    Want dan klink je net als hun, laat hun maar lekker met hun haat en vernederingen tegen ons Arabieren.

    Je kunt daarom echt niet zeggen wat een schandalig zielig volk en Berbers zijn achterlijk!!! Je kunt ze ook niet vergelijken met joden whollah dat is echt hashoemmah, zij haten net als ons de joden en laat dan maar een kleine domme hersenloze Berber groepje zijn die de Arabieren uit het Midden Oosten vergelijken met Arabieren uit Marokko!!

    Dat zegt alleen maar weer iets over de kennis en niveau van die Berbers toch?? maar ze denken niet allemaal zo!!

    Er is maar een kleine Berber doelgroep die oude verhalen van eeuwen geleden oprakeld en zich beter profileren als Arabieren…laat ze lekker lullen zou ik zeggen NAF whollah het is zonde van je tijd.

    Types als Abdel en DD hierboven met hun tekst van een kleuter van 2 zijn gewoon onontwikkelde trieste en zielige kleutertjes, ze praten letterlijk POEP!! Maar dat wil niet zeggen dat zij praten voor de gehele Berberse gemeenschap in Nederland!!

    Wat ik hier alleen mee wil zeggen is: Wij als Arabieren zijn het inmiddels wel gewend dat we worden gehaat door sommige Marokkanen van Berberse komaf maar wij moeten dit niet terug doen anders zijn wij niet veel beter dan hun en zijn wij even schuldiug als hun door het stelselmatig haten en discrimineren van Arbieren uit Marokko.

    Uiteindelijk zijn we allen Marokkanen waar je ook vandaan komt in Marokko!!

    EN GRAAG EEN BEETJE RESPECT VOOR ELKAAR!!

    Beslemmah oeh Thallah!!

    Charif

  66. Charif
    11 februari 2009 om 12:42 uur.

    Henk,

    Ik ben dit volkomen met je eens!

    IK BEN HET PROBLEEM…. maar hij onderbouwd niet WAAROM IK DAT BEN.
    En dat zegt weer erg veel over zijn niveau, klakkeloos uitspraken doen…..typisch peter toch………..

    peter moeten we daarnaast gewoon negeren op deze site, ik heb mezelf ervan overtuigd dat we dat kansloze geval moeten negeren want dan is de lol er voor hem vanaf.

    Ik ga over 2 maanden naar Marokko, ik zal dan kijken of er een kliniek is die hem wil opnemen.

    Mischien bekeerd hij nog wel in zijn denkwijze en uitspraken over Marokkanen!

    Charif

  67. mhamed
    11 februari 2009 om 04:43 uur.

    naf ,

    kom tegen mij dat gelul zeggen,ik beloof je een ding……..
    allah mag weten hoe het zal verlopen!

  68. Soussi_Agadirian
    12 februari 2009 om 10:57 uur.

    En telkens hetzelfde verhaal, telkens dezelfde reacties, telkens dezelfde niveau, telkens dezelfde leugens, telkens dezelfde aantijgingen, telkens dezelfde ontkenningen, telkens dezelfde clichés………

    MAARRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR uiteindelijk is niemand hier in staat om te veranderen (of tegen te houden) wat er al op gang is in Marokko en dat doet goed.

    Niemand hier kan vanachter zijn pc de opmars vh Tamazight tegenhouden, niemand hier kan van achter zijn pc’tje de integratie vh Tamazight tegenhouden, wat nu bezig is is allang begonnen. Het is te laat racisten leg je erbij neer, jullie propaganda is nergens nog goed voor, 40 jaar geleden had het mss nog iets uitgemaakt, maar jammer genoeg voor jullie nu niet meer.

    Arabofacisme & nationalisme….Game Over! De afbrokkeling is begonnen 🙂

    Adi Simkor Rbi L7arakija Amazighija, Gwulli kamanin f’Agaras d’Urd Gwlilli t’ifogen!

    ps: Die reacties van berberse racisten zijn even zielig als die van Arabische racisten hier, jullie verdienen elkaar en in Nederlandse artikeltjes trapt niemand net zoals we niet langer trappen in arabofacistische artikeltjes. Tanmirt

  69. moena
    12 februari 2009 om 07:55 uur.

    mourados word waker je spreekt je zelf tegen als er in marokko die zich niet mengt dan zijn het jullie dus oorspronkelijk taal van jullie is in de bergen amazigh taal en je zegt het zelf je oma spreekt chelha dus na komingen hebben arabisch geleerd en spreken arabisch met hun kinderen zodat ze geen berbers spreken omdat jullie zo graag arabisch willen zijn dat heeft met jullie identiteit te maken, jullie hebben hekel aan het berbers zijn en hebben hekel en haat aan riafa en van daar dat jullie nog meer die berbers zijn ontkennen omdat jullie niet met rif willen geasocieerd zijn. Ik heb een keer berkani horen zeggen dat hij liever jood is dan een riffie,mijn tante komt uit fes puur arabisch is met riffie getrouwd en kan een beetje chelha geleerd van schoonfamillie omdat ze dat interessant vind en iedereen vind het grapig als ze praat je kan horen dat ze arabisch is en al famillie in fes spreken arabisch zelf overoverovergroot ouders, maar bij jou is het anders je oma spreekt chelha dus je voor ouders spraken berbers en zijn gearabiseerd.leuk en aardig dat je uit jemen komt maar berbers stammen waren zelfs in romeinen en egypte dus dat wel niks zeggen.maar geef deze ontkenning gewoon door je aan kinderen als het je gelukkig maakt ,ik snap het gewoon niet, ik hoor jullie ook vaak zeggen dat jullie uit oujda komen terwijl jullie in berkan wonen, terwijl oujada jullie niet kunnen luchten en alleen boeren noemen sorry hoor echt ziellig.met dit punt ben ik met naf eens.

  70. moena
    12 februari 2009 om 09:45 uur.

    ik had vroeger ook niks met berbers en dacht ook altijd dat ze voor verdeeltheid waren, dat het alleen moeilijk mensen waren en luisterde alleen naar negatieve verhalen,maar ik weet dat elk marokaan het zelfde is van wat van stam die ook is, ik heb ook famillie leden die niks van riafa moeten, het is niet eerlijk, ze zijn wel goed genoeg om ze te gebruiken als men geld nodig heeft of en tv uit melilia of andere dingen dan praat ik over 30 jaar geleden ik heb famillie die in caza en ghribga wonnen die heel de zomer 3 maanden lang in nador en melilia verbleven helemaal gratis en hadden het zo naar hun zin en vertelden ons hoe leuk ze het hadden en hoe ze gul waren maar na een tijdje hoorde je ze zeggen dat ze mkelgieen waren en hier in nederland heb ik echt pas berbers leren kennen. ik wil ieder arabier of berber die een ander beledigt en discrimineerd de grond in boren als een berber aanvalt val je mij aan val je een arabier aan dan val je mij ook aan.ik eis respect voor elkaar en éénheid en aub voor sommige riafa die voor onafhankelijkheid rif zijn zoek hulp die zal nooit komen omdat ik weet dat er 99.99%van nuchter riafa tegen deze uitspraak zijn. 3acha elmalik en wees voor de éénheid.

  71. moena
    12 februari 2009 om 09:55 uur.

    charif waren marokannen maar zo als jij zoveel respect en wijsheid allah inejiek je ouders hebben je goed opgevoed allah ihafdek.ik heb zelf kinderen in de puber ik leer ze om respect te hebben voor iedereen.

  72. Charif
    13 februari 2009 om 12:06 uur.

    Sokran Moena voor je bericht,

    whollah ik ben het volkomen met jou eens over wat je schrijft!

    Respect voor elkaar!

    Ik denk zowiezo dat de meesten (DUS NIET IEDEREEN VOORDAT IK WEER REACTIES KRIJG!!!) die hier elkaar aanvallen nog jongeren/pubers zijn en zomaar wat doen en zeggen snap je??

    Je zegt zelf dat je kinderen hebt…..die heb ik ook!

    Als ik mijn kinderen zou betrappen hier bijvoorbeeld op deze website iets slechts te schrijven over Riafa dan zal ik hun zo straffen dat het meteen zijn laatste keer is.

    Maar ik weet dat mijn kinderen NOOIT NOOIT haat zullen uitten naar Riafa want mijn vrouw en ik geven hun in de opvoeding mee respect te hebben voor een ieder uit Marokko dus ook Riafa.

    De mensen hierboven die rasictische gedrag vertonen naar elkaar ongeacht of je Arabier of Berber bent hebben dit al in hun opvoeding meegekregen van hun ouders, als je ouders namelijk bijvoorbeeld geen hekel hebben aan Arabieren dan zal jij dat als kind in je pubertijd ook niet hebben!! Logisch……..

    Het doet mij echt pijn als ik hier lees wat men elkaar wenst en elkaar voor uit maakt. Tenslotte zijn we allemaal Marokkanen met dezelfde Marokkaande paspoort en Card National??

    Zelf komen mijn ouders uit Fes maar ik ken genoeg Riafa die echt een goed hart hebben en waar ik veel om geef, tuurlijk zijn er klote Riafa maar die heb je bij de Arabieren uit Fes, Casa, Rabat ook hier in Nederland.

    Charif

  73. HAMAS
    16 februari 2009 om 08:23 uur.

    @ NAF

    zielpoot je hebt echt medelijden met je zelf,doe er wat aan je bent de enigste die hier zo vel en hysterich op reageert,kalm aan of ga je je kinderen dit ook meegeven ik zou zeggen doe dat maar en je zult zien wat jou kinderen dan mee gaan maken en het zal zeker niet goed aflopen.
    wie ben jij om te zeggen dat wij arabieren net als joden zijn zielpoot dat je bent
    hebben je ouders dit nou jou geleerd?
    ja als je dit ook aan je kinderen zou mee geven dan zou ik zeggen jij en je kinderen mogen van mij in hel branden
    en dat je zelf een zogenaamd( ontwikkelde berber ) voelt gaat het ons geet reet aan.
    arabieren berber het is allemaal 1of je dat nou wil of niet je bent en blijft marokaan
    of niet naf geen tussen weg dus,heb respect voor anderen.
    geen oude verhalen gaan vertelen hoe het in mekaar zit in maroko maroko wie en waar woont jullie leven onder 1 grens .

  74. Henk el Makhloufi
    17 februari 2009 om 07:52 uur.

    Zullen we dit jaar met zijn allen ( uitgezonderd P de Z uiteraard ) eens gezellig op vakantie gaan naar Marokko.
    Volgens mij kan ik een hoop van jullie leren over de geschiedenis van dit prachtige land!!!!!

  75. peter = de naam
    18 februari 2009 om 01:40 uur.

    @henk. een bezoek aan de Marokkaanse Berm is aanbevelenswaardig om een stuk geschiedenis te kennen. Kijk wel goed uit voor de mijnenvelden aldaar,

  76. moena
    19 februari 2009 om 04:59 uur.

    peter is de naam wij hebben geen mijnen velden het enigste waar Henk van kan genieten is van de gastvrijheid die je in je woordenboek zoek is geraakt,als we mijnen zouden hebben, dan zijn het van mensen als jij die ze maakt en arme bevolking verkoopt. Ik heb nooit gehoord van dat in Marokko mijnen zijn.Maar als ze er zijn dan zijn het van je westerse broeders van de kolonisatie tijd(van fransen) zoals van je buurland de duitsers die ze hier gedrupt hebben, je bent verwart peter zelfs je informatie laat je in de steek.

  77. Charif
    20 februari 2009 om 12:41 uur.

    peter,

    Die mijnen liggen in je woonkamer en er is er een keer een bij je thuis af gegaan die je ternauwernood hebt overleefd en waar je een zware herseninfarct en beroerte aan hebt overgehouden.

    Dat verklaard ook jou domme hersenloze kinderachtige profocerende teksten op deze site.

    Heb je nou echt niets anders te doen dan als een irritante stront zomervlieg telkens langs te zoemen?

    GET AL LIFE triestpersoon!!

    Moena je moet niet op de inhoud ingaan van die peter het persoontje die geen leven heeft en een persoonlijkheidsstoornis heeft!!

    Charif

  78. Henk el Makhloufi
    20 februari 2009 om 03:09 uur.

    Ik wil P de Zuiglip wel eens zien dansen in een mijnenveld in het land van zijn vrienden.
    Die salto’s zullen hem goed doen !!!!

  79. peter = de naam
    20 februari 2009 om 04:19 uur.

    De Marokkaanse barrière is een 2720 kilometer lang bouwwerk bestaande uit zandwallen, bunkers, prikkeldraadversperringen en mijnenvelden dat hoofdzakelijk door de Westelijke Sahara loopt. De barrière is langer dan de voormalige Berlijnse Muur en de huidige Israëlische Westoeverbarrière. De barrière werd vanaf 1981 gebouwd om de strijd tegen de guerrillabeweging Polisario te beslechten, die in de jaren daarvoor een groot deel van de Westelijke Sahara had veroverd. De muur dient om de strijders buiten het door Marokko gecontroleerde deel van de woestijnregio te houden. De VN noemt de barrière in officiële documenten de Marokkaanse berm.

    De aarden wal is met een maximale hoogte van zes meter weliswaar geen onneembare hindernis, maar is zeer effectief als waarschuwingssysteem. De wal is namelijk uitgerust met een elektronisch systeem en wordt om de vijf kilometer onderbroken door observatieposten. Vervolgens staat achter de wal artillerie opgesteld en staan mobiele legerbrigades klaar, bovendien is de zone bezaaid met mijnenvelden en wordt het gebied constant in de gaten gehouden door satellieten.
    Toch wel frappant dat er zoveel gezeur is over het Israelische veiligheidshek, terwijl de aandacht voor andere veiligheidshekken (zoals onder andere deze) vrij minimaal is. Voor zover ik weet is er alleen in Spanje af en toe protest van een handvol activisten.

  80. Henk el Makhloufi
    21 februari 2009 om 10:37 uur.

    P de zuigendelippenkwak gaf hierboven een gedetaileerde beschrijving van de wijze waarop men in Israel de Palestijnse bevolking onderdrukt en tracht te vernietigen.
    De wijze van beschrijving geeft aan dat hij zelf er aan heeft meegewerkt anders kan men dergelijke details niet weten.
    Maar ja,eens een onderdrukker ,altijd een onderdrukker

  81. peter = de naam
    21 februari 2009 om 12:03 uur.

    @Charif. Lastig he, als blijkt dat Marokko helemaal niet zo’n paradijselijk land is. Maar een verkapte dictatuur die geen kritiek verdraagt. En zijn onfrisse praktijken jegens de Westelijke Sahara probeert te verdoezelen.

    Typisch een reactie van jou om over die kritiek heen, hard inhoudsloos te gaan schreeuwen. In de hoop de aandacht af te leiden van de Marokkaanse schandvlek.

  82. Charif
    21 februari 2009 om 12:13 uur.

    laat die peter lekker lullen over lucht en stof!!

    peter lul maar lekker door is goed voor je onwikkeling

    Charif

  83. Henk el Makhloufi
    22 februari 2009 om 04:29 uur.

    Charif ,
    Zelfs een geit ontwikkeld zich nog beter dan een uit een koe geboren racistische hoop stront met een varkenskop
    Dit stuk racistisch gif en ellende is de werkelijke schandvlek voor onze samenleving.
    Laten we ons in politiek en menselijk opzicht verenigen om in Juni te voorkomen dat zijn maatje die peroxidesnuiver met zijn mislukte vlaaienkop en mislukt regisseur in het Europarlement komt.
    Dit tuig kunnen we bestrijden door te gaan stemmen en hen weg te stemmen.
    Voor die hoop stront is de reinigingsdienst in aantocht

  84. Tessa Nunnikhoven
    02 maart 2009 om 11:55 uur.

    Goedenmorgen

    Ik ben op jullie site terecht gekomen omdat ik wanhopig op zoek ben naar nederlandse les voor een Marokkaanse vriend die uit marrakecht komt, hij is daar echter nooit naar school geweest, dus is analphabeet. Wanneer jullie iets weten over de mogelijkheid tot nederlandse taalles dan zou ik dat graag horen. Mijn emailadres is rozenpad@gmail.com

    Tessa Nunnikhoven

  85. Moker
    05 mei 2009 om 07:53 uur.

    Marokkane, jullie zijn allemaal verot. Ik schaam me kapot om jullie, zelfs de turke zijn een betere volk dan ons.

  86. allouch
    15 maart 2010 om 03:30 uur.

    viva imazichen rif sous chlouh kabylie chaouia siwa touareg enzovoorts down with arabic go to hell ik ben een berber en dat zal ik blijven tot de dood %^$&*@# &#*# wij berbers hebben de economie in de handen alles is van imazighen van tanger tot sahara $$#@%!%@ *&%#$@! en alles importeren tfoe en ze laten ons niet werken

  87. Adil
    18 maart 2010 om 04:20 uur.

    @allouch

    Ik vraag me oprecht af wat soort djonko jij paft!
    Je moet daarmee kappen man, is niet goed voor je gezondheid en je gaat er domme dingen van roepen…echt waar!
    Als je zulke uitspraken doet kan ik alleen maar concluderen dat je waarschijnlijk het IQ hebt van een visstick!

    TAZ……IIIIHHHH YAA WLIDI en wij willen met zn alle Wilders verslaan en 1 sterk TEAM VORMEN? Bezef 3lina, 7ta n’kounou Maghrba d’sa7!
    Geli Wilders i’d7ak 3lina….tbarkallah 3lik ou 3la hed el GNOUS li kei 3EDOU 3la ryoushoum Mgharba! Walakine m3a el asaf….2010 zonder resultaat!
    D7ak 3liya, n’d7ak 3lik, echt om te janken jongens echt waar!

    Weet je? 1 ding mag ik echt van het Amerikaanse volk!!!!!!
    Ik meen dit echt. De V.S is een smeltkroes van veel nationaliteiten, dat is echt ongelooflijk. Maar 1 ding wordt je daar echt ingeramd. God bless America!!!!
    Ik ben niet een voorstander van de V.S, alles behalve dat. Maar of je nou een Vietnamees, Arabier, Sikh of Mexicaan bent, het maakt geen ruft uit. You are an American met VOLLEDIG BEHOUD van eigen cultuur/religie! Ze staan samen sterk voor hun land, wit/geel/rood/bruin/zwart PUNT! Land met meer dan 300 miljoen inwoners en toch noemen zij zichzelf AMERICAN?????
    PUTAIN…..waarom kunnen wij dat nou niet???

    Denken jullie daar wel eens over na? Ik in ieder geval ZEKER wel!

  88. mohamed
    21 januari 2011 om 09:07 uur.

    hallo wat zijn jullie zo dom hebben jullie de geschiedenis van de amazigh volk
    bestudiert dan ga aub wat lezen over de amazigh in heel noordafrika wat
    jullie zeggen is niet de waarheid over onze volk dat meer als 10.000 jaar bestaat
    ik zeg tegen de arabier jullie kultuur is mooie en goed maar dat heeft niet aleen
    met de islam te maken onze kultuur is heel oud heel oud als arabier is dat niet
    zo leuk om te horen maar veel berbers in de geschiedenis waren groot denkers
    wetenschapers denk aan tarik ibn ziayed ibn khaldoun ja hun namen zijn moslim
    namen ibn farnas…die veel voor de arabisch kultuur gedaan hebben dat de goed
    waarheid en niet wat jullie uit krammen denk goed na als je wat te zegen hebt
    niet dat dom uitspraaken doen ga je kennis bij brengen dan weet wat je zegt
    met wetenschap …. niet wat je niet weet daar over praten de marokaanse
    kultuur is amazigh maar ook joods voor de arabieren die kommen uit arabien
    ja de islam kwam later naar onze land maar de berber ,,amazigh bestonden
    in afrika voor de arabische kultuur al 6000 jaar lees in internet over noumidia
    amazigh civilization van noord afrika dus marokko zonder de amazigh kultuur
    dat bestaat helaas niet ik ben trots op mijn indentiteit de amazigh kultuur heeft
    veel invloed in de marokaanse kultuur dat weet elke scholier in marokko ja
    helaas veel marokaanen hebben geen idee over hun kultuur van hun vaderland veel groeten aan alle marokaanen die van land houden
    mohammed uit keulen duitschland