MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Helft allochtonen werkt op laagste niveaus

19 februari 2007 | in Carriere, Maatschappij | 17 Reacties

armoedegrensMeer dan de helft van alle allochtonen uit landen als Turkije, Marokko en Suriname werkt op het laagste of het op één na laagste beroepsniveau. Hun opleiding maakt daarbij nauwelijks verschil uit. Ook wanneer hun opleiding vergelijkbaar is, werken allochtonen in alle leeftijdsgroepen in lagere functies, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag.

Het CBS onderscheidt vijf beroepsniveaus, van de laagste, elementaire schaal tot en met wetenschappelijk niveau. Op deze schaal komt het gemiddelde beroepsniveau bij allochtonen uit niet-westerse landen uit op 2,5. Bij autochtonen is het gemiddelde niveau 3,1.

Allochtonen werken vaker op een lager niveau omdat zij lager zijn opgeleid. Maar dat is niet de enige verklaring. Ook met een vergelijkbare opleiding hebben zij gemiddeld een lager beroepsniveau. Opvallend is dat de achterstand het grootst is bij degenen met een wetenschappelijke opleiding. Allochtonen met een diploma van een universiteit hebben gemiddeld een beroepsniveau van 3,8. Bij autochtonen is dit 4,5.

Er zijn 17 reacties

  1. ziko
    19 februari 2007 om 02:13 uur.

    Dus dat ja

  2. Mo ali
    19 februari 2007 om 03:29 uur.

    Er zijn veel allochtonen met een HBO diploma die een baan hebben moeten nemen van de Sociale Dienst die onder hun niveau ligt. De Nederlandse regering moet zich schamen en de oorzaken niet bij de allochtonen zoeken maar bij zichzelf en het bedrijfsleven!!!!

  3. mo
    19 februari 2007 om 09:22 uur.

    De heer Aboutalib is staatssecretaris geworden en heel Nederland is ondersteboven
    En zet de vreemdelingen haters (bijna allemaal) op hun kop.
    Dit zegt genoeg over de Nederlanders in het algemeen.

  4. zohra
    19 februari 2007 om 10:18 uur.

    chohaaaa

  5. samadie
    19 februari 2007 om 11:43 uur.

    goed nieuws eigenlijk, want ik dacht dat wij niet weken.

    nu effe serio
    vroeger wekte alle allo`s op een laage niveau nu is dat nog maar de helft. als je daarbij de steeds groiende % wat hoog opgeleid wordt bij telt zullen wij in de toekomst een belangrijke en machtig bevolkingsgroep worden.

  6. nardjis
    20 februari 2007 om 10:05 uur.

    ik vind het niet gek als ik naar ons gemeenschap (laat ik het beperken tot de marokaanse) kijk, het is alsof wij lang in het verleden stil blijven staan, als de meesten denken dat vrouwen niet horen te studeren en te werken, als ons jeugd zijn school niet afmaakt door de domheid van ons gemeenschap (hiermee bedoel ik niet naar de toekomst kijken en in jezelf investeren), er zit genoeg talent bij maar helaas wordt deze niet of nauwelijks benut. er is wel hetze tegen allochtonen met name marokanen maar dat mag ons ontwikkeling niet in de weg staan.

  7. mhamed
    20 februari 2007 om 05:17 uur.

    een feit is wel wat niet goed of slecht is wordt gelijk aan de allochtonen toe geschrijven!!!!!!!!!!!!!!!!
    wat mooi , leuk en slim is van de nederlanders!!!!!!!!!!!!!!
    de probleemen die vaak worden gezien door nederlanders veroorzaakt door nederlanders zelf,HOE KOMT DAT NOU DAT ZOVEEL ALLOCHTONEN GEEN WERK HEBBEN??
    nee NARDJIS het ligt niet altijd aan ons,ook vaak aan de overheid,natuulijk er is iets los bij de marokkaannen wat betreft opvoeding, maar het is niet zo dat wij MAROKKAAENN altijd de boze geesten zijn.

  8. nardjis
    21 februari 2007 om 09:00 uur.

    ik ontken ook niet dat het niet alleen aan ons ligt, je hebt mijn bericht niet goed gelezen gelet op de laatste zinnen.

  9. mhamed
    21 februari 2007 om 11:33 uur.

    jouw uitleg wekt de indruk dat jij de schuld aan de marokkaanen geeft,hoewel jij de ontwikeling van de marokkaanen toe wenst!!!!!!
    de FEITEN zijn wel zo dat de marokkaanen haast altijd de schuld krijgen van haast alles wat vaak verkeerd gaat in deze maatschapij.
    jij NARDJIS help net zo mee als de rest!!!!!!!

  10. redbull
    21 februari 2007 om 04:14 uur.

    het is logich wie moet openbaare toileten poetsen
    want de als ouder moet je kind stemuleeren en bijbetroken
    bij zn/haar opleiding niet aan zn lot overlaaten
    want hier gunnen ze je niks zelfs geen goede opleiding

  11. jussuf
    21 februari 2007 om 04:20 uur.

    Mhamed (is er trouwens een O weggevallen? Leer jij nou maar eerst eens goed Nederlands spellen…. Dat is de reden dat het verstandig is om je school af te maken!!!
    En blijf vooral bekrompen en kruip maar in de rol van slachtoffer. Je hebt het toch zo slecht hè? Had je het in Marokko beter gehad dan?

  12. joanna
    22 februari 2007 om 08:42 uur.

    In elke reaktie hierboven staan dikke Nederlandse taalfouten en is de formering van zinnen slecht.
    Als je Nederlands niet goed beheerst/je dat slecht spreekt krijg je geen goede baan. BASTA!

    Wat bedoel je met dat ‘Wij” hieronder?

    “zullen WIJ in de toekomst een belangrijke en machtig bevolkingsgroep worden.”

    Zet jij jezelf daarmee niet BUITEN het geheel: en dat is één Nederlandse volk, binnen één Nederlandse samenleving?

    En welke “macht” wil jij dan wel als ‘Apart volk binnen het Nederlandse volk”? Jouw soort neo-kolonialisme?

    Dit hebben wij nooit eerder gehoord behálve van ‘moslims’. En dan maar klagen dat WIJ ‘discrimineren’.
    Als je naar een ander land gaat emigreren wordt je geacht gewoon mee te doen met de bestaande cultuur en samenleving – zoals alle immigranten overal ter wereld dat moeten doen zonder speciale eisen te stellen voor ‘MIJN EGO pakkie-an buitenlander’.

    Het is toch Godgeklaagd dat iemand hier (in zéér slecht Nederlands!) durft te schrijven:

    “het is logich wie moet openbaare toileten poetsen
    want de als ouder moet je kind stemuleeren en bijbetroken
    bij zn/haar opleiding niet aan zn lot overlaaten
    want hier gunnen ze je niks zelfs geen goede opleiding ”

    “Ze gunnen je niks”? Ga eerst góed Nederlands leren! En wees eens eerlijk met jezelf want Nederland biedt jou héél, héél veel meer dan Marokko!
    Indien niet – wij houden je niet tegen terug te gaan naar Marokko om daar je geluk te zoeken.

    Met jullie houding t.o. Nederland is het toch niet verbazingwekkend als Nederlanders jullie met de rug aankijken? Jullie vragen erom!

  13. jussuf
    22 februari 2007 om 12:00 uur.

    Groot gelijk Joanna. Altijd maar in de rol van underdog kruipen. Altijd maar zielig doen. Niks is goed in het land waar je woont, toch? Ga dan ergens anders kijken en kijk dan hoe goed je het hier hebt.

  14. mhamed
    22 februari 2007 om 03:33 uur.

    JUSSEF.
    mijn moeder en vader hebben mij mhamed genoemd en niet mohammed,
    over de school gesproken die heb ik zeker niet afgemaakt……
    want school maak je nooit af!!!!!!!!
    jij wel he!!!!

  15. Youssra
    22 februari 2007 om 05:32 uur.

    Waar slaat dit op?! wanneer we het hebben over dat allo’s banen krijgen die slechter zijn san die van de autochtonen, gaan jullie staan bekvechten ver een paar spelfoutjes…
    ik vind dat als je je school afmaakt en goed stel hersens in je kop hebt zitten, je best aan een baan kunt komen! Dus in plaats van je te beklagen bij iedereen dat je gediscrimineerd wordt, kun je je beste kant laten zien en desnoods een snelcursus Nederlands volgen.
    Want als alle Allochtonen maar blijven klagen, zul je niks zien van de betere kant!! Dus niet zeuren en laat iedereen zien dat je meer in je hoofd hebt zitten dan al dat geklaag over discriminatie!!

  16. Youssra
    22 februari 2007 om 05:35 uur.

    Dat “san” van me in de 2e regel moet “dan” zijn, voor er weer een nutteloze discussie losbarst

  17. skery_vanuit_marocco
    22 februari 2007 om 09:17 uur.

    hihihihi

    MAROKKANEN PAK JE KOFFERS GA TERUG NAAR MAROCCO
    net als ik wat ik heb gedaan ik begon op 15e te werken en sparen ik heb geld gemaakt ik heb nu eigen huis auto EN NATUURLIJK EIGEN ZAAK
    ik leef goed hier geen haat niks ik mis nl als kiespijn !!!!!