MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

21-10-14 | Reageer | Lees verder »
Veel snoep bevat varkensgelatine. Neem drop en fruitgum. Gelukkig staat het vaak in kleine letters op de verpakking(zie plaatjes). Maar soms ook niet. Ahmed uit Utrecht, kocht laatst Brommer Drop. Thuis ging hij nog eens dubbelchecken wat er allemaal inzat. En toen pas las hij: ‘gelatine (varken)’. Naoual uit Rotterdam kocht een pak Marsh Mallows. […]

REDACTIONEEL

Yarah, een 18-jarige vrouw van wie haar ouders graag willen dat ze gaat trouwen, schrijft in haar dagboek over een moeilijke keuze. Ze houdt heel veel van haar ouders en ze wil hen graag gelukkig maken, maar ze wil ook haar eigen leven leiden. En dat is niet zo gemakkelijk als het lijkt. Een fragment […]

Werkstraf na beledigen schrijfster El Bezaz

21 februari 2007 | in Literatuur, Maatschappij | 15 Reacties

Naima El BezazDe Haagse rechtbank heeft een 25-jarige Hagenaar veroordeeld tot 100 uur werkstraf wegens het op internet beledigen van de uit Marokko afkomstige schrijfster Naima El Bezaz. De man deed dit op het forum van Marokko.nl.

”Ik roep alle diehards op, wie die bitch tegen komt, bespuug haar, stenig haar, laten we haar wegjagen uit NL, omdat ze hier ons Marokkanen belachelijk maakt” schreef hij.

De tekst bleef vijf dagen staan op het forum totdat El Bezaz een klacht indiende bij de Amsterdamse politie wegens bedreiging. De politie wist de man via zijn IP-adres te traceren en kon hem zodoende aanhouden schrijft FOK!

Er zijn 15 reacties

  1. brother
    21 februari 2007 om 01:50 uur.

    Oooh wat is die politie toch ijverig geweest. Normaal gesproken zouden ze voor deze soort aangiften hun neus ophalen. Hoe zou dat komen?
    Ik zie het al, geen hoofddoek, zogenaamd moslim, en ook nog negatief over Islam uitspreken. Dit klinkt als muziek in de oren van de police, en dat was waarschijnlijk ook de drijfveer van hard werken om het adres te achterhalen.

    Wel kinderachtig van de website Marokko.nl om de header (ip adres gegevens)door te geven. Schande!

  2. mhamed
    21 februari 2007 om 06:11 uur.

    onze landgenoten worden nu zelfs onze veraders,maroc.nl wat een afgang!!!!!!!
    nu de onderwerp,natuurlijk mag iemand zeggen wat hij/zij wil,MAAR zeg wel de waarheid en niet onzin uitspreken en de onwetende in de maling nemen en doen of je het leven hebt gevonden!!!!!
    zij moet zich diep schamen als ze zich moslima noemt,jammer genoeg dat er mensen zijn die haar nog tijd geven en haar bedreigen, want zij is het echt niet waard!!!!!
    zij doet alles om gemogen te worden door dwalende zoals zij.

  3. marijnt
    21 februari 2007 om 08:11 uur.

    he brother,

    Ten eerste wil ik zeggen dat die mevrouw niks verkeerds heeft gedaan wat tegen de islam is. Deze vrouw roept tot een dialoog binnen de islamitische gemeenschap. Ten tweede deze vrouw is een gelovige moslima. Als je geen hoofddoek draagt betekent niet dat je geen islamitische normenen en waarden hebt.

    Ten derde is het terecht dat deze website de ip adres doorgegeven heeft aan de politie. Als je het niet eens bent met haar dan bestook je haar met woorden en niet met geweld. De marokaanse gemeenschap moet zich niet zo snel op de teentjes getrapt voelen.

  4. marijnt
    21 februari 2007 om 08:12 uur.

    Nog 1 ding over die laatste regeltjes. Ik wil er nog wat op aanvullen. Namelijk dat rechtvaardigheid veel en veel belangerijker is dan loyaliteit

  5. joanna
    22 februari 2007 om 08:08 uur.

    Het is toch wel heel triest als iemand die in Nederland woont, daar op zijn/haar manier en op allerlei manieren gebruik van maakt, en dan zegt dat:
    ‘Marco.nl onze LANDGENOTEN aanvalt”.

    “Landgenoten”? Daar bedoel je dus geen Nederlanders mee maar Marokkanen en ik neem daarom aan dat je vanuit Marokko schrijft.

    Of heb je Nederland geannexeerd als zijnde ‘Marokko”?

    In wat die moslim zei duidelijk het bedreigen met fysiek geweld en ja dat mag niet in Néderland en is strafbaar( mocht je in Marokko wonen en dat niet weten). En om te durven zeggen:

    ” laten we haar wegjagen uit NL, omdat ze hier ons Marokkanen belachelijk maakt’’

    mag toch wel zeer aanmatigend genoemd worden. Sinds wanneer mogen buitenlanders (als je jezelf ‘Marokkaan’ noemt in Nederland ben je dat toch?) mensen in Nederland ‘het land uitzetten’?

  6. marijnt
    22 februari 2007 om 09:59 uur.

    mhamed

    zoals ik al zei rechtvaardigheid is vele malen beter dan loyaliteit

  7. brother
    22 februari 2007 om 11:34 uur.

    Marijnt, de dialoog over de Islam is 1428 jaar geleden met onze Schepper en onze vertegenwoordiger de profeet Mohammed (vzmh) uitgevoerd en de regels duidelijk vastgelegd. Wat wij nu moeten doen is gehoorzamen.
    Dit geldt zowel voor de vrouw als voor de man. En als men zich niet aan wil houden, ga dan niet onzinnige verhalen schrijven (om geld te verdienen) over dingen waar men geen kennis over heeft.

    Heb respect voor de Islam dan verdien je om gerespecteerd te worden door Moslims.

  8. jussuf
    22 februari 2007 om 12:07 uur.

    ach, het schijjnt in de mode te zijn om je als jonge Marokkaan, waarschijnlijk zonder opleiding en dus ook zonder baan, af te zetten tegen Nederland en autochtonen.
    Zoals ik al eerder heb gezegd, ze voelen zich zo ondergewaardeerd…. Maar werken, ho maar. Studeren, ho maar. Dan heb ik het over gerootste deel van de Marokkaanse mannelijke jongeren. Het is ieder geval goed te zien dat de vrouwen wat vaker studeren en dus ook vaker werken. Moeten de mannen eens een voorbeeld aan nemen. Dat is een stuk beter dan maar te lopen klooien op straat en de hangroep-jongere uit te hangen….

  9. Abdel
    22 februari 2007 om 12:53 uur.

    selam

    marijnt

    de vrouw is aangevallen met woorden , heb ik uit de tekst vernomen en niet fysiek.
    als wij in nederland iedereen gaan straffen die maar wat roept , dan kunnen we allemaal wel de gevangenis in.

    maar kennelijk wordt in nederland (feit) met twee maten gemeten , weet je nog dat er een BNer riep over dick advocaat, toen hij een verkeerde wissel maakte : we moeten hem stenigen! waarom is hij niet gestraft?

    als je het hebt over loyaliteit dan vind ik het niet loyaal of rechtvaardig zoals jy het noemt, maar geslijm en kontelikkerij! want maroc.nl krijgt subsidie zoals onlangs verteld werd op radio online van de tros op dinsdag..
    dus zij moeten wel verraaden .

  10. mhamed
    22 februari 2007 om 01:53 uur.

    MARIJNT-JOANNA_JUSSEF……..
    het is mij wel duidelijk wanneer iemand over de ISLAM wat verkeerd zegt,roepen alle dwalende mensen…………dit/dat valt wel toch mee!!!!!!………..is dat zo erg dan!!!!!!!…………………….MOSLIMS moeten niet zeiken!!!!!!!!!!!!!…………..enz enz enz .
    wij leven in een tijd dat de ISLAM vuur is, wanneer dwalende of ongelovige mensen de ISLAM zwart willen maken,
    probeer heet water te raken.u zult zien wat de gevolgen kunnen zijn.

  11. marijnt
    23 februari 2007 om 10:36 uur.

    Dat verhaal van dick advocaat is een hele andere discussie. Je spreekt hierover een vrouw die een boek schrijft waarin ze volgens haar visie over bepaalde onderwerpen in de islam. ALs mensen vinden dat ze het op een confronterende manier of beledigende manier doet dan dien je met zo’n vrouw in debat te gaan. Ik heb soms het gevoel dat marokaanse mannen, jongens ontzettend bang zijn om met een hoogopgeleide en welbespraakte vrouw in discussie te gaan. Van die mensen vind ik dat hun geloof zwak is. Je krijgt meer respect als je zo’n vrouw uitlult met argumenten en niet met bedreigingen. m.a.w. je moet haar de mond snoeren met argumenten en niet met bedreigingen.

  12. marijnt
    23 februari 2007 om 10:42 uur.

    En dan nog wat. Moslims moeten met deze personen in discussie gaan en hun niet negeren of bedreigen. Je creert hiermee dat mensen groot worden gemaakt door de media en dat ze respect krijgen wat ze eigenlijk totaal niet verdienen. Kijk naar Geert Wilders, en Ayaan hishi ali. Als je praat over Ayaan hishi ali. Deze vrouw werd genegeerd en bedreigd door islamitische gemeenschap. Ze werd hierdoor voor de mensen van onder andere de media ontzettend groot gemaakt. Moslims hebben verzuimd met haar de confrontatie aan te gaan. Gelukkig heeft de islamitische gemeenschap in de USA daarvan geleerd. Die gaan wel de discussie met haar aan die puur is gericht op de inhoud. Maar die zijn over het algemeen veel slimmer en intelligenter dan de gemeenschap in Nederland. Ze kunnen heel erg rationeel denken. De moslims hier in Nederland kunnen een hoop daarvan leren.

  13. kano
    24 februari 2007 om 08:18 uur.

    met deze straf willen ze zulke mensen (anti moslims) stimuleren

  14. sanae
    25 februari 2007 om 07:18 uur.

    Lekker voor die 25 jarige Hagenaar, eigen schuld dikke bult.
    Zijn reactie is nou precies waar Naima het over heeft en ik ben het volledig met haar eens.

    Wat nou, ”ons Marokkanen” belachelijk maken??????????
    Wat nou, bespuug en stenig haar???????????
    Discussieren is moeilijk he? Dommerd!

    Naima el Bezaz is een voorbeeld voor velen en ik ben trots op haar.
    Eindelijk iemand die de gedachtes van vele vrouwen onder woorden heeft kunnen brengen. Go on girl!!!!!

    http://www.muslim-refusenik.com

    Sanae Bo

  15. samira
    25 februari 2007 om 11:53 uur.

    Schandalig. Marokkanen maken zichzelf belachelijk, elke dag weer op straat, in trams of op scholen. Elke marokkaan wantrouwt een andere marokkaan, maar degene die het opschrijft is de lul. Naima el Bezaz maakt marokkanen niet belachelijk, dat doen de Marokkanen zelf. Naima schrijft het alleen maar op