MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Koning wil doodstraf afschaffen

22 februari 2007 | in Maatschappij, Marokko | 26 Reacties

king marocDe Marokkaanse koning Mohammed VI staat achter de afschaffing van de doorstraf. Dat stelde voorzitter Benzekri van de CCDH op het Mondiale Congres tegen de Doodstraf, in Parijs. Het parlement staat hoogstwaarschijnlijk ook achter de afschaffing. Een woordvoerder van de congresorganisatie bevestigt de woorden van Benzekri, maar is tegelijkertijd voorzichtig en wijst erop dat de afschaffing een lang proces is.

“Indien de koning inderdaad voorstander is van afschaffing, zou tijdens de huidige regeerperiode het Marokkaanse strafrecht kunnen worden aangepast. Het is echter een stap verder om de doodstraf ook uit de grondwet te krijgen. Dat kan waarschijnlijk pas in de volgende regeerperiode, en dan zitten er weer andere partijen in het parlement”, aldus de woordvoerder. Volgens hem kan een einde van de doodstraf in Marokko van grote invloed zijn op de Arabische wereld.

In Marokko zijn niet alle partijen voor de afschaffing van de doodstraf. Een belangrijke tegenstander van schrappen uit de grondwet is de Islamitische Partij voor Rechtvaardigheid en Democratie (PJD). “De straf wordt in de koran genoemd, dus wij zijn principieel tegen de afschaffing ervan”, zegt de vice-secretarisgeneraal van de PJD, aldus het RTL-nieuws.

Er zijn 26 reacties

  1. joanna
    22 februari 2007 om 08:16 uur.

    Doodstraf afschaffen”. Goed zo – nu nog het afschaffen van het verplichten een Marokkaans paspoort te hebben, een Arabisch-Islamitische naam te móeten kiezen voor Marokkanen en dan gaan wij de goede richting op.

    Ik weet van een Marokkaanse dat zij van haar Marokkaanse nationaliteit áf wil maar dat kan niet.
    Zij schreef: ‘ik ben niet voor niets genaturaliseerd Nederlandse geworden’. maar zij kan dat niet want zoals alle Marokkanen blijft zij onderdaan van de Koning van Marokko.

    Marokkanen worden op deze manier als levenslange lijfeigenen van de Koning van Marokko behandelt die hen het Recht op Vrije Keuze ontzegt.

  2. abdel
    22 februari 2007 om 11:44 uur.

    @ Joanna:

    En jij komt hier de moraalridder spelen. Ik krijg bijna traantjes in mijn ogen over hoe jij je ontfermt over jouw (fictievie) Marokkaanse kennis. Hoe ontroerend is jouw meelevendheid. En voor alle duidelijkheid: niemand laat zich naturaliseren tot Nederlander om dat hij/zij zich een Nederlander voelt maar meer om het gemak van het paspoort. Een ding wat het hypocriete Nederland mij wel geleerd heeft, is dat je op je uiterlijk wordt beoordeeld en niet op je “naturalisatie”. Zolang dit het geval is, zeg ik: Vive le Maroc!

    Groetjes,
    Een-voor-het-gemak-genaturaliseerde-Marokkaan.

  3. brother
    22 februari 2007 om 12:23 uur.

    Ik vind het een slechte zaak. De doodstraf hoort nu eenmaal bij de Sharia mits het op een eerlijke manier gaat, of we het willen of niet.

    Wat betreft de nationaliteit opgeven; is heel simpel, wanneer je Marokkaanse paspoort en identiteitskaart verloopt, NIET vernieuwen, en wil je op vakantie naar Marokko, vraag je gewoon een visum aan. Op deze manier ben je van je Marokkaanse nationaliteit af en mag je maar een bepaalde termijn in Marokko blijven! Simpel he?

  4. Choukri
    22 februari 2007 om 12:35 uur.

    Ik vind het een slechte plan om de doodstraf af te schaffen. iedereeen is tegen de doodstraf totdat je of je naasten wat overkomt dan ga je ineens anders denken over de doodstraf.
    Wat dubbele nationaliteiten betreft ben ik blij dat het zo is geregeld dat je je marokkaanse nationaliteit niet kan opgeven. Ik wil later ook terug kunnen gaan naar Marokko en dat zal ik zeker doen.

  5. Toth
    22 februari 2007 om 01:36 uur.

    De doodstraf is in het beste geval niets meer dan vergelding en in het slechtste moord en het verschil daartussen is een kwestie voor filosofen, behalve in het geval jezelf het slachtoffer bent. De doodstraf als instituut is een bijzonder slecht idee. De mensheid over de hele Aarde heeft daar (veel) te lange ervaringen mee om er eigenlijk nog discussies over te gaan voeren. Uiteraard moet het worden afgeschaft. Het is een kwestie van beschaving en het zou nog steeds een goed idee zijn om de aanbeveling van dhr. Ghandi ter harte nemen en het alsnog in Nederland in te voeren, aangezien bij de executie van dhr. Hussein onlangs bleek deze verworvenheid flinterdun bleek te zijn.

    Betreft het veranderen van het onderwerp wil ik vragen: gelden deze met hoofdletters geschreven grote woorden “Recht op Vrije Keuze” ook ten aanzien van ehm.. laten we zeggen Argentinie, Joanna? Zekere Nederlandse families met een lange, lange traditie (laten we 1561 als startpunt nemen) van het importeren van buitenlandse bruiden en bruidegummen kunnen wellicht door een al te groot enthousiasme ten aanzien van het “Recht op Vrije Keuze” serieus in de shit komen te zitten.

    Verdomd als het niet waar is dat nationaliteiten tot Wilders’ openbaringen (opmerkelijk vaak identiek aan citaten van oud-Mossad functionarissen en de beroeps-ideologen bij “Hirsi Ali’s” nieuwe werkgever) te lande een eeuw of 4 a 5 niet heeft geleid tot meer dan zurige opmerkingen binnenmonds gemompeld onder de vele naoorlogse verzetshelden vanaf pakweg 1975.

    Over die oorlog gesproken. Was het vóór halfweg februari 2007 ook al bekend dat NSB-ers een Duits paspoort hadden? Ik had er nog nooit een alinea over gelezen.

    En moeten we niet tevens in de beste traditie van Fortyun daarbij, zoals hij vaak placht te zeggen dat zijn moeder hem had geinstrueerd: “de trap van boven schoonvegen” en de aanstaande koning zijn erfrecht pre-emptief ontzeggen vanwege potentieel landverraad? (We mogen immers de invloed van zijn dubbelpaspoortige echtgenote in landsbelang niet negeren.)

    Moeten we die familie eigenlijk niet inruilen voor een raszuiver Nederlands dynastie te beginnen misschien met Wilders, wellicht als koning Wilders-Alexander I?

  6. mhamed
    22 februari 2007 om 01:40 uur.

    mensen die gelovig zijn weten ook dat doodstraf bij hoort, al is het soms moeilijk te vatten!!
    voor de mensen die zelf denken de ISLAM te hebben ondekt weten nog steeds niet waarom het moet!!!!!!
    want betreft dubbel paspoort, zeg ik wat is het nou belangrijk ?
    met een papiertje rond lopen en je bent niet welkom!!!!
    of met een papiertje rond lopen dat je dat ben?
    ik zeg liever allebei.

  7. Khalid
    22 februari 2007 om 02:31 uur.

    Ik sluit me aan bij abdel.

    mooi gezegd jongen!

  8. Said
    22 februari 2007 om 03:33 uur.

    Als je doodstraf toepast, dan verlaag je je tot niveau van de verdachte. In een beschaafde wereld is er geen doodstraf. Hoe slecht de dader ook is, als je hem te pakken krijgt, zorg dan ervoor dat hij nooit meer vrijkomt. Met de doodstraf los je niets op.

    Marokko moet naast het afschaffen van de doodstraf ook het aanbidden van de koning en de machthebbers afschaffen.

  9. Marokino
    22 februari 2007 om 04:32 uur.

    Doodstraf? Als je je netjes gedraagt, dan gebeurt er helemaal niks met je.
    Eens een marokkaan, altijd een marokkaan. Dus ook al loop je met 6 paspoorten, je bent en blijft een marokkaan
    Echt een gare discussie, kom a.u.b met interessante discussie’s waarbij wij allemaal beter van worden!!!

  10. TITWANI
    22 februari 2007 om 04:56 uur.

    Propaganda.

    die doodstraf schaft hij alleen maar af om zo te voorkomen dat hij en zijn misdadige bende die starf krijgn alszij ooit worden veroordeeld voor hun misdaden.zie saddam die doodstraf heeft gekregen voor misdaden daar is onze mohammed ook bang voor.

    btw,wat the fck heeft Joanna over met Recht van Vrije Keuze.Laat me niet lacht.voor welke land geldt Recht van Vrije Keuze?

  11. monador
    22 februari 2007 om 08:51 uur.

    jammer dat ze het gaan afschaffen doodstraf hoort bij de islam
    en goed gezegd abdel

  12. MO
    22 februari 2007 om 10:27 uur.

    LAAT DE DOODSTRAF BLIJVEN ZO DOEN ZE GEEN ERGERE DINGEN.
    Denken ze tenminste na voor ze iemand van het leven beroven die dieven.

    De koning zou eigenlijk eerst die dieven die voor hem werken eens moeten onthoofden als goede voorbeeld tegen corruptie en verraad + diefstal!!!

  13. MO
    22 februari 2007 om 10:30 uur.

    Al leveren we onze marokkaanse paspoort in we blijven altijd allochtonen voor hen zonder rechten als die kaaskoppen.
    Dus wat mij betreft ik lever me paspoort onder geen beding ik veeg liever me kont af met die nederlandse paspoort dan dat ik me afkomst verlochen en me principes.

    LOOP NAAR DE MAAN WILDERS MET JE PLANNEN!!!!!!!!!

  14. ziko
    23 februari 2007 om 03:14 uur.

    marokko moet eerst bevrijdt worden van die arabiesten maffia dan gaan we praten over doodstraf

  15. Toth
    23 februari 2007 om 08:37 uur.

    Da’s geen argument MO, in landen waar de doodstraf praktijk is blijken juist doorgaans meer moorden (per hfd bev.) voor te komen. Een moord is hoogst zelden een daad die volslagen rationeel wordt begaan, d.w.z. zonder ethisch complicerende factoren, zoals bijv. de denkbaarheid van gerechte wraak of zelfverdediging. Dan moet je gaan goochelen met juridische bedenksels als het verschil tussen doodslag en moord.

    Seriemoorden is weer een geval apart, daar zijn vaak psychopathologisch gestoorde mensen verantwoordelijk voor. Die laten zich niet tegenhouden door wat voor gevolgen dan ook. Ik weet niet of er onderzoek naar gedaan is maar de mij bekende gevallen althans komen juist opmerkelijk vaker voor in landen waar de doodstraf wordt uitgedeeld dan daar waar het is afgeschaft. Het heeft waarschijnlijk te maken met andere factoren, maar in ieder geval speelt het geen enkele mitigerende rol in de calculus van de dader.

    Massamoord en genocide zijn daarentegen wel volslagen rationele, vaak minitieus geplande daden, maar dat is weer hoogstzelden strafbaar en een doodstraf die daarvoor wordt uitgedeeld is een historisch unicum. Integendeel massamoordenaars als bijv. F-16 (of straks F-35) piloten worden eerder bewonderd en in populair-wetenschappelijke bladen gepromoot als een jongensdroom. De doorslaggevende factor voor de onschuld schijnt hier alleen te kunnen worden herleid uit de fysische en daardoor tevens psychologische afstand tussen de moordenaar en zijn slachtoffers.

  16. mosta
    23 februari 2007 om 12:11 uur.

    Waarom de link Islam en doodstraf. Er bestaat in de Islam zoiets als Ijtihad.
    In de Islamitische landen zoals Saudi Arabie wordt doodstraf alleen toegepast op de Armen: bv op Srilankanen/ filipijnen en nooit op Amerikaan of Deen/
    op Bedelaars en nooit op zoons of dochters van Emirs….
    Wat mij betreft afschaffen zolang niemand op aarde “clean” is..

  17. Toth
    23 februari 2007 om 02:25 uur.

    Inderdaad Mosta, de doodstraf is een te grote verantwoordelijkheid in de handen van mensen en men ziet het dan ook vaak vermengd worden met politiek. Saoedie Arabie is een voorbeeld, maar de VS is ook een voorbeeld. De huidige president, een totaal doorgeslagen fundamentalist, is een uiterst triest voorbeeld tijdens zijn gouverneurschap in Texas. Kort daarna werd hij een massamoordenaar.

  18. iliass
    23 februari 2007 om 03:46 uur.

    Volgens mij bestond de doodstraf nooit in marokko

  19. mo
    23 februari 2007 om 04:25 uur.

    afschaffen van de doodstraf heeft meer betrekking op het dicht naderen van europa om het internationale vrijhandel en de toeristen te bevorder. Dus meer geld verdienen voor de machthebbers.
    verder is de bevolking niet meer of minderwaardig.
    als je iets flikt wordt je gewoon gestraft en als het erg is dan verdwijnen definitief van de aard bol zonder enige veroordeling.

  20. samra
    23 februari 2007 om 08:14 uur.

    hmmmm…ja de doodstraf opheven in Marokko……hmmmm aan de ene kant niet want het is volgens de koran een legitieme vorm van straffen en aan de andere kant..een koning zal een familielid of iemand die naast hem staat niet gauw de doodstraf geven..terwijl hij een persoon ver van zijn bed…zonder pardon kan ophangen. Zoals de Islam aangeeft er mee om te gaan oké maar kom op jongens denk je dat dat tegenwoordig nog steeds zo gaat. hoeveel onschuldigen worden niet opgehangen…je kan niet zomaar zeggen van o jee hij was het niet laten we hem maar terug halen. Mits er met zorg en uitermate voorzichtigheid mee wordt omgegegaan en met een geldige reden…en niet zo van ja ik zag hem met mijn zus praten dus hij moet dood!!!
    Maar ja en wat betrefd het marokkaanse id…wees blij je bent en blijft een marokkaan, en alhoewel je gevlucht bent uit marokko we worden nog steeds gezien als Marokkanen en inderdaad het huidskleurtje kun je niet veranderen tenzij je hetzelfde lot wilt ondergaan als Micheal jackson….die jongen weet ook niet meer waar ie bij hoort!!!! en Joanna go and get a live…..Abdel heeft het prima gezegd!!!!

  21. ziko
    24 februari 2007 om 06:05 uur.

    Rechtvaardigheid en Democratie (PJD). “De straf wordt in de koran genoemd, dus wij zijn principieel tegen de afschaffing ervan”, zegt de vice-secretarisgeneraal van de PJD, dusPJD afschaffen geloof =(iets persoolijk )en politiek moet apart van elkaar vind ik

  22. kano
    24 februari 2007 om 07:43 uur.

    veel mensen worden tot de dood veroordeeld terwijl ze onschuldig zijn ik vind het een goede zaak dat de doodstraf afgeschaft wordt, en wat sharia betreft. er zijn heel veel regels in de sharia het is niet alleen de doodstraf. en sharia moet toegepast worden in een land waar iedereen een goede leventje heeft niet in een land waar veel armoede is, want door die armoede gebeuren heel rare dingen (bijvoorbeeld prostitutie diefstal enz.) en daardoor worden die plegers zwaar gestraft

  23. nuoletje
    25 februari 2007 om 11:57 uur.

    he da moet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
    weg als da daar is
    ik vind da goe
    ]dat da weg is

  24. TITWANI
    25 februari 2007 om 01:27 uur.

    Als sharia zou wroden toegepast in Marokko zouden we vanzelf een rechtvaardige samenleving krijgen.Sharia schrijft voor elke misdaad/overtreding zn eigen straf.Dus sharia sgrijft niet alleen doodstraf .Maar de fout die veel mensen maken is dat ze denken dat sharia van toepassing is op marokko en dat is niet zo.we hebbn een seculier rechtsysteem waarin zware misdadigers mauwelijks worden gestraft.dat is fout aan marokko niet aan shria.sharia komt niet goed tot zn recht als er geeen mensen zijn die boven de wet staan en het consenquent wordt toegepast.

    PS: kano zegt :”sharia moet toegepast worden in een land waar iedereen een goede leventje heeft niet in een land waar veel armoede is, want door die armoede gebeuren heel rare dingen (bijvoorbeeld prostitutie diefstal enz.) en daardoor worden die plegers zwaar gestraft ”
    welke land zou sharia dan moetn gelden in NL???een land met weinig armoede.maar dan spreek jejezelf tagen in nl hebbe we ook “rare”dingen komt dat dan door veel armoede in NL.

  25. ziko
    25 februari 2007 om 06:47 uur.

    titwani
    Nederland is seculier land zeker 1000xxx beter dan Saoudia of Iran waar zo genaamd Sharia heerst en die landen probeteren nog steeds marokko en marokkanen te beinvloeden met hun zieke ideologie die landen moeten veel van Nederland leren

  26. kano
    25 februari 2007 om 07:39 uur.

    he titwani

    Nederland is geen islamitisch land.