MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Aboutaleb wil graag in debat met Geertje

25 februari 2007 | in Politiek | 27 Reacties

Ahmed AboutalebStaatssecretaris van Sociale Zaken Ahmed Aboutaleb (PvdA) gaat het debat met Geert Wilders over de kwestie van zijn twee paspoorten graag aan. Dat zei hij in een interview met RTL Nieuws. Aanleiding is de motie van wantrouwen dat Wilders zegt te gaan indienen tegen Aboutaleb en zijn collega Nebahat Albayrak. Volgens Wilders kunnen de twee door hun dubbele nationaliteit in ‘compromitterende situaties’ terechtkomen als ze in Marokko (Aboutaleb) of Turkije (Albayrak) Nederlandse standpunten moeten verdedigen.

Aboutaleb reageert op het voornemen van Wilders door te zeggen dat het zijn goed recht is een motie in te dienen. Wel merkt hij op ‘dat normaliter je iets verkeerd moet doen voor een motie van wantrouwen’. De motie van Wilders zal in de Tweede Kamer niet genoeg steun krijgen om te worden aangenomen.

Meerdere politici hebben kritiek geleverd op Wilders. Zo zegt Vice-premier Rouvoet dat Wilders met de motie ‘de parlementaire fatsoensnormen’ overschrijdt. Hij vindt dat de PVV-leider teveel op de persoon speelt. CDA-Kamerlid Mirjam Sterk zegt dat er geen enkele aanleiding is om te twijfelen aan de loyaliteit van de twee bewindslieden. Oud-minister Kamp van Defensie en nu Tweede Kamerlid, prijst de beide PvdA-bewindslieden. “Zij staan in de voorhoede die volledig is geïntegreerd en zij vervullen een voorbeeldfunctie in Nederland”, zegt hij.

Er zijn 27 reacties

  1. ik weer
    25 februari 2007 om 12:20 uur.

    ze hebben alle twee toch wel overeenkomten .ze zijn alle bj al meerder keren bedreigt door de religie van vrede. 😉

  2. iliass
    25 februari 2007 om 02:04 uur.

    Hallo Ahmed ging tijd besteden aan iemand die niet waard is

  3. xander
    25 februari 2007 om 05:23 uur.

    Niet doen Aboutaleb! Er zou weleens sympathie voor Wilders kunnen worden losgemaakt.
    Geen discussie, maar vooral heel goed je werk doen als staatssecretaris.
    Dat is de allerbeste reclame.

  4. said
    25 februari 2007 om 06:09 uur.

    dus als politieman heb al die jaren dus het niet goed gedaan
    met me dubbele paspoort
    ik dacht dat ik me 100 % . had ingeszet om problemen op te lossen
    maar goed ik ben blij dat wilders mijn baas niet is en hoop dat hij heeeeeeeeeeel snel oprot van de 2 de kamer want als iemand het land naar de klote wil brenge is hij dAT

  5. rachid
    25 februari 2007 om 07:42 uur.

    beide mannen zijn waardeloos, ben en blijf marokkaans met of zonder 2 paspoorten

  6. marokkino
    25 februari 2007 om 08:31 uur.

    tazzzz

  7. hamzahamza
    25 februari 2007 om 11:24 uur.

    benladen en wilders zijn precies dezelfde beide zijn exetrimiste. hun rol is het spreiden van haat tussen bevolkingen. de einig verschil tussen hun is dat de haar van de baar van ben laden zit op de hoofd van wilders.

  8. samra
    25 februari 2007 om 11:30 uur.

    een hoopje zieligheid die Wilders….nou vraag ik mij echt af uit welk nest hij komt?

  9. Henk -Rotterdam
    26 februari 2007 om 11:59 uur.

    Discussie in het openbaar zeer zeker aangaan met dat stuk schorem,hem met zijn eigen woorden vangen en de waarheid duidelijk maken,hem gewoon neerzetten als de man die alleen maar haat zaait want iets anders doet hij niet.
    Zijn opstelling die hij nu heeft aangenomen in de zaak van ONZE twee staatssecretarissen zullen zijn politiek ondergang worden,want door deze opstelling heeft hij zijn eigen mislukte politieke hand overspeelt.
    Alleen de figuren die in dit land nog nooit geen ene pokke gepresteerd hebben en alleen maar kunnen schreeuwen zullen hem volgen en blijven volgen,maar zijn poging voor een politieke statement is gewoon mislukt.
    Het mooiste zou zijn dat als er in de 2e kamer weer zo’n stuk schorem het woord krijgt de overige kamerleden de kamer verlaten en dat ze alleen terugkomen om tegen ALLE ingediende motie of voorstellen te stemmen van deze gluiperige klootzakken die ons land willen verzieken.

  10. ronald
    26 februari 2007 om 03:14 uur.

    Ik ben het wel met Wilders eens dat iemand die voor de overheid werkt, of in de rechterlijke macht, geen dubbele nationaliteit moet bezitten. Dat alleen al om de schijn tegen te gaan. Zo ben ik ook bijvoorbeeld tegen hoofddoeken en kruizen en davidsterren in de rechtszaal. De staat moet onafhankelijk van religie zijn. Maar de discussie zal zeker gevoerd moeten worden. Het is dan voor mij geen optie als iemand voor de keuze gesteld wordt dat dan de niet nederlandse partij (marokkaanse in dit geval) zegt dat die nationaliteit niet kan worden opgegeven. Dan moet je maar geen Nederlander worden. P.s. bij de Israelis is het hetzelfde als bij de Marokkanen, daar kun je die nationaliteit ook niet kwijt raken. Rare landen daar in het Midden Oosten, zijn wij hier wat geciviliseerder!

  11. ik weer
    26 februari 2007 om 04:47 uur.

    ALLE ingediende motie of voorstellen te stemmen van deze gluiperige klootzakken die ons land willen verzieken.

    dat is jouw mening henk-rotterdam.

    als ik nu op alle site kijkt heeft wilders aanhang door heel europa. want hij durft teminste te zeggen wat er speelt. het komt er misschien niet sympathiek uit. maar hij heeft er goede reden en uitleg erbij.

    wat hij nu doet vind ik ook een beetje overdreven ,en speelt weer te veel op het islam gebeuren. maar politiek islam is een gevaar voor europa. het seelt door heel europa nu. dus waarom bestednde ander partijen er geen aandacht aan.

    het speelt bij heel veel mensen. als er nu verkiezing zijn zal wilders naar 14 zetels gaan.

    maar ik denk at de ilsamitsch gemeenschap ook niet echt blij is met die 2. Aboutaleb doet ook uitspraken waar de islamitsch gemeenschp niet blij is. en Nebahat Albayrak mogen alleen moskee woden gesloten.

    en hirsi is aardig bezig in amerika.

  12. Toth
    26 februari 2007 om 05:02 uur.

    Ronald lijkt me een van die mensen die oprecht zijn misleid, maar het gaat hier natuurlijk niet om kwesties van “loyaliteit” maar puur om sociale uitsluiting en het pesten an-sich als middel om mensen proberen het land uit te treiteren.

    De kunstmatige loyaliteitsdiscussie met betrekking tot paspoorten is met 3 letters de wereld uit: N.S.B. Equivalenten zijn in alle landen, in alle perioden in de geschiedenis te vinden. Wilders zelf is meer loyaal aan Israel dan aan Nederland, vele fundamentalistische christenen met hem.

    Het paspoort is een handvat, meer is het niet. Wilders wil Nederlanders van Marokkaanse, Turkse of andere herkomsten die hem niet zinnen, zoveel mogelijk uitsluiten van deelname aan de samenleving en vervolgens als een onderklasse te kunnen exploiteren.

    Het is niet alleen in strijd met artikel 1 van de Nederlandse grondwet, het is in strijd met de idealen waar Nederland, destijds een republiek, zijn bestaan uberhaupt aan te danken heeft en het staat tevens loodrecht de menselijkheid zelf.

  13. Studente
    26 februari 2007 om 05:28 uur.

    Wat heeft 2 nationaliteiten te maken met je werk goed doen..????
    Wilders weer.. die natuurlijk in de spot lights wil staan.. triest!

  14. boschenaar
    26 februari 2007 om 06:19 uur.

    wilders zal gaan vallen en heel hard ook. geen verdere comentaar.

  15. Toth
    26 februari 2007 om 06:30 uur.

    Ik Weer is duidelijk niet als Ronald, zijn argument is Wilders durft te zeggen wat mensen als Ik Weer denken. Maar het probleem is nu juist dat mensen als Ik Weer helemaal niet denken. Vandaar ook zijn of haar regurgitatie van de aloude samenzweringstheorie zoals de nazi’s ook gebruikten om zichzelf als slachtoffer af te schilderen, zodat al hun misdaden konden worden vergoeilijkt met een deken van de zelfverdedigingsretoriek.

    Mensen stukken slimmer als Ik Weer hebben deze propagandatechniek nieuw leven in geblazen en flanzen op websites en in boeken allerlei theorieen in elkaar waarbij alle moslims samenzweren samen om Europa over te nemen. De aanhangers van deze websites (en sommigen lezen zelfs de boeken) vormen een soort cult, met een harde kern en daaromheen mensen die “gewoon een hekel hebben aan buitenlanders, punt.”
    Gezond verstand en op feiten gebaseerde argumenten kunnen niet tot hen doordringen, want het conflicteert met hun Manichese wereldbeeld en is bovendien vaak ook nog eens niet simpel en eenduidig.
    Zie en daarom is alles wat zij kunnen doen om moslims te verdrijven, eerst uit de samenleving en daarna uit het land gerechtvaardigd: het is gewoon zelfverdediging in hun ogen.

    Tegen die achtergrond moet je Wilders – die zwaar beinvloed is door de neoconservatieve propagandisten, ultrarechtse Israelische personae en pro-zionistische lobbyisten en met regelmaat te betrappen is op uitlatingen die betrekking hebben op zo’n samenzweringstheorie, soms globaal, soms Europees, soms alleen Nederlands, zoals het hem uitkomt – campagne tegen Aboutaleb en Albayrak zien.

    Hij ziet dat daadwerkelijk als een infiltratie van “de vijand” in de macht en daarmee als een begin van de daadwerkelijke machtsovername uit de door hem aangehangen samenzweringstheorien. Voor zijn ogen worden zijn ergste angsten bewaarheid.

    Voor ons die met wat werkelijkheidszin zijn behept en niet vergiftigd zijn met dat soort angstverwekkende flauwekul lijkt dit volslagen belachelijk: Albayrak, Aboutaleb en prinses Maxima opeens als staatsvijandige elementen die niet passen in Nederland.

    Ik heb één Nederlands paspoort (ergens geloof ik), maar in Wilders’ Nederland pas ik in elk geval niet. Dàt is niet mijn land en dat zijn in mijn ogen geen Nederlanders. In dat geval houd ik mij het recht voor mijn land te bevrijden.

  16. ik weer
    27 februari 2007 om 12:14 uur.

    …als Ik Weer hebben deze propagandatechniek nieuw leven in geblazen en flanzen op websites en in boeken allerlei theorieen in elkaar waarbij alle moslims samenzweren samen om Europa over te nemen.

    dit zijn niet mij worden maar woorden van moslims zelf. en er zijn moslims die zo denken en ook zo handelen. kijk maar naar engeland.

    maar je blijft ontkennen. dat er niks mis is met islam, dat het allemaal vrolijke mensen zijn,die vrede willen. en dat is nu niet wat islam verkondigt deze tijd. dat zijn gewoon feiten.

    zolang moslim hier aan vast houden ,blijft er een gevaar. kijk nu een s naar servie. daar heeft de nato moslims aan de macht gebracht. nu zijn de christen daar de lul. en dat is realiteit. leven in dimitude.

    kijk eens naar sudan. en dan blijven vertellen dat er niks aan de hand is.

    Former Sultan Ali El-Shariff comments on Islam and Sudan:
    “Today Islam is responsible for almost all of the human sufferings from war, persecution, and poverty, particularly in the country of Sudan.

    “Since the 1983 start of the civil war in the southern Sudan more than 4 million people have been displaced, and an estimated over 2 million have been killed because Islam has declared the Holy War (Jihad) (Qur’an 9:5) against the non-Muslim black indigenous people. Islam is responsible for more than 100,000 children either killed or sold as slaves in Muslim homes. Islam is responsible for raping and kidnapping more than 50,000 women during the war (Qur’an 4:3). Islam is responsible for cutting hands and feet of hundreds of innocent people because Islamic laws were applied; bringing shame and infirmity to many families for the rest of their lives. Islam is responsible of abusing millions of women every day through beating, atrocious treatment and emotional deprivation because of the Islamic teaching (Qur’an 4:34).

    “It is a shame for any African American to embrace Islam which makes them a participant in these disgraceful acts. It is a shame to embrace Islam to enforce the practice of slavery, abuse of women and children and to humiliate human kind through persecution, poverty and destruction. Unfortunately, Islam always has two faces. The Islamic missionaries always present the peaceful, respectful and the nice face of Islam. The fact is, there is a real violent face of Islam that Muslims in North America try to hide. It is a shame for anyone who embraces Islam without thinking, asking questions or reading about the true face of Islam. Islam is responsible today for the destruction of lives and cultures. Sudan is a vivid example. Why would you want to be a Muslim and participate in their wicked ways?”

    Why indeed?

    .

  17. nadia
    27 februari 2007 om 12:19 uur.

    volgens mij gheeft dat hara van wilders zelfs een eigen paspoort damn wat een oetllul

  18. abdel
    27 februari 2007 om 12:59 uur.

    selam

    wilders mag zijn mening geven !! jullie mogen ook je mening geven !!

    aboutaleb , als hij een man is geeft hij de marokkaanse nationaliteit op , of vertrekt uit de politiek!!, dan houdt hij de eer aan zich zelf !!
    wat wilders doet is heel slim , hij wil dat er wordt gepraat tussen marokko en nederland om de kwestie ‘dubbele nationaliteit.’
    marokko zal dit nooit willen want zij weten dat als het mogelijk is om je pas in te leveren zoals in turkije , dat dan de jongeren het land gaan vergeten en dat gaat marokko heel veel geld kosten.

    meer dan 70 procent van de nederlanders is het met wilders eens!!

    aboutaleb heeft openlijk gezegd dat hij hier begraven wil worden,
    ook heeft hij gezegd dat hij de marokkaaanse pas niet gebruikt en wil gaan gebruiken , maar dat hij er niet afstand van kan doen.
    m.a.w hij voelt zich geen marokkaan maar een nederlander , over een aantal jaar zal hij zich tegen jullie keren , dus maak je niet druk om hem!!

  19. Henk-Rotterdam
    27 februari 2007 om 03:41 uur.

    As ik het goed begrijp mogen van Albayrak de moskeeen worden gesloten,althans dat kan ik opmaken uit het antwoordt van IK WEER.
    Als dat zo is begrijp ik helemaal niet de motie van wantrouwen tegen hen want dan zou men juist samenwerking moeten zoeken met hen die dit dus nastreven,maar ik ben bang dat ik het verkeerd lees of begrijp.
    Wat ik wel begrijp is dat de geesten van de het bestuur en leden deze partij zodanig vergiftigd zijn met haat tegen anderen die niet uit dit land afkomstig zijn dat men de werkelijkheid uit het oog is verloren.
    Ik heb tot nu nog niets anders gehoord als haatzaaiende en opruiende berichten die alleen maar tot doel hebben om mensen in een bepaalde hoek te trappen en hen de schuld te geven van alles wat er al vijftig jaar in dit land fout gaat.
    Alleen de Marokkanen en de Turken zijn de oorzaak van de “onheil” die over ons land is afgeroepen en gekomen als ik het allemaal volg en goed begrijp.
    Dat er vele politieke fouten zijn gemaakt die de economie in dit land naar de klote heben geholpen en het onderwijs naar de sodmieter hebben geholpen daar hoor ik niemand over.nee het ligt lleen maar aan al die Marokkanen en Turken die hier ALLEMAAL een uitkering hebben een geen van allen op school zitten,alleen maar in de criminalitiet zitten en allemaal 10 kinderen hebben en leven van die sociale uitkering en hun kinderbijslag.
    Ze doen niks anders dan de hele dag in de moskee zitten of het koffiehuis wat uiteraard broedplaatsen zijn van criminaliteit en terrorisme.
    Zo en niet anders wordt er helaas te veel gedacht en de voorstelling gemaakt en kweekt men angst tegen de geloven die niet van Nederlandse gronden zijn,kweekt men haat tegen allen die niet van Hollandse orgine zijn.
    Wel ik ken genoeg Marokaanse en Turkse jongeren die hier geboren zijn en beter ingeburgerd dat menig partijlid en volgeling van de PVV.
    Nu komt er weer een Hoogleraar met de naam TWAN TAK uit Nijmegen zijn mening geven in deze zaak en gaat hij het vergelijk maken van iemand die Katholiek is en tegelijkertijd Hervomd,gaat hij het vergelijk maken van “je kunt geen man en vrouw zijn tegeijk”en gaat hij beweren dat men van de fouten uit de periode van Pim Fortuyn niets heeft geleerd.
    Hij gaat het vergeijken met het VB van de Winter en ga zo maar door.
    In dit land is het geregeld in de grondwet wie er als leden van het parlement en het kabinet kunnen optreden en worden aangesteld.
    En als men het daar niet mee eens is moet men een voorstel indienen tot wijziging van de grondwet en niet met een misselijkmakende motie van wantrouwen.
    Het is te krankzinnig voor woorden dat men wacht dat er leden worden benoemd en dan pas stampij gaat maken.
    Dat men wacht op een moment om weer de publiciteit te zoeken en de media die ook vergiftigd is met deze aanwakkerende haat te zoeken en vol te schrijven,met alle commentaren vandien die gelijk het niveau aangeven van degene die menen zo te moeten reageren,walgelijk en laag bij de gronds,geheel in de stijl van de media die dit publiceren.
    Wilders en zijn kornuiten hebben een politieke wandaad begaan met deze opstelling en houding en zullen er best wel wat aanhang mee winnen maar uiteindelijk zal het hun vergaan zoals ook alle andere partijen met deze opvattingen het is vergaan,ze zijn weer verdwenen.
    IK hoop dat de beide staatssecretarissen het op een goede wijze zullen doen in hun loopbaan want het zal verdomd moeilijk zijn met figuren in het parlement met deze opvattingen en haatzaaiende meningen,ondoordacht en onverantwoordelijk is hun handelswijze en gedrag met deze stemmingmakerij.
    En een ding heeft men wel geleerd van PIM Fortuyn die zij “ga nooit een debat met je tegenstander uit de weg,dat is laf en breekt je later op”.
    Dhr Aboutaleb wil in debat en Wilders laat het altijd afweten indeze zaken als het gaat om het debat,wel als hij zo sterk in zijn schoen staat waarom dan geen debat aangaan?
    Of is het toch makkelijker om op dinsdagmiddag van 14 tot 15 uur je gal te spugen tijdens het vragenuurtje op de televisie want dan ben je er zeker van dat je werkeloze aanhang thuis zit en je nog enig gehoor heb.
    Op andere tijden zijn de heren namelijk maar weinig aanwezig in het gebouw.

  20. Toth
    27 februari 2007 om 05:13 uur.

    Beste “Ik Weer” je had me niet onmiddellijk gelijk hoeven geven. Doe in het vervolg beter je best met je bullshit. En dump die “dimmitude” crap, want die grap wordt oud en verveelt me alleen nog maar.

  21. xander
    28 februari 2007 om 01:24 uur.

    In het land der blinden is éénoog koning, denkt Trab,Toth,Oebe, Abu.
    Indrukwekkend om met “moeilijke” woorden helemaal niets te zeggen en de illusie te hebben dat je slimmer bent dan de andere posters.
    Nebbisj, wat een triestheid.

  22. Saida
    28 februari 2007 om 11:37 uur.

    Heeft iemand gister naar Pauw& Witteman gekeken?

    Zit Aboutaleb heel emotioneel te vertellen: Denk er eens over na wat het betekent als 1 miljoen inwoners moeten vertrekken.

    Pauw en Witteman zagen het helemaal voor zich!
    Geen files! roept Pauw
    Woningen komen vrij! zegt Witteman.
    Zij zagen het probleem niet hoor.

    Daarom geef mij maar Wilders dan weet je waar je aan toe bent.

  23. mhamed
    28 februari 2007 om 01:43 uur.

    je lult zo maar wat en je denkt dat jij verstand hebt van het leven op deze aarde.hahahahahahahahahahahahah
    zo een geval van lik mijn reet.

  24. C L O S E R » Blog Archive » Ongewenste nationaliteiten / 2: allégeance perpétuelle
    28 februari 2007 om 11:08 uur.

    […] Hoe zit het nu precies met de dubbele nationaliteit van Marokkanen, i.c. Aboutaleb? De meeste websites nemen klakkeloos over dat Marokkanen geen afstand kunnen doen van hun nationaliteit, terwijl anderen stellen dat juist wel kan en dat Aboutaleb dus liegt. […]

  25. Ouahiba Elkhaloufi
    15 maart 2007 om 02:13 uur.

    Deze discussie is een nodeloze.
    Het zou goed zijn als iemand meneertje WIlders eens duidelijk maakt, waarom het niet mogelijk is om de tweede Nationaliteit in ‘te leveren’.
    Daarnaast zou hij voordat hij deze hete discussie op een oprechte manier (voorzover dat uberhaubt mogelijk is) wil voortzetten eens duidelijkheid geven over de dubbele nationaliteit van zijn Hongaarse vrouw.

  26. abdel
    15 maart 2007 om 02:53 uur.

    selam

    je kunt wel van je marokaanse nationaliteit af!
    een marokkaanse persoon in Italie heeft er ook afstand van gedaan.

    waar een wil is , is een weg.

  27. Mohamed
    21 juli 2007 om 02:34 uur.

    Jawel aboutaleb ga de discussie aan met wilders en zet hem even op zijn plekje neer.
    het doel dat wilders wil bereiken is een beetje aandacht en publiciteit .
    maar de wijsheid van een geleerde kamerlid droomd hij nog dagelijks van, aboutaleb richt zich op de structuur van de politiek en doet daarme niet meer dan zijn werk.
    de wijsheid en geleerdheid die aboutaleb bezit is niet te vergelijken met die van wilders dat is ook duidelijk te zien en bovendien was aboutaleb anders niet gekozen.
    ik maak me zowiezo geen zorgen over de dubbele nationaliteit , die heb ik en zal ik behouden ook , het kan geen enkel kwaad en is nergens slecht voor . laat wilders maar een negatief punt noemen die gebasseerd is op de dubbele nationaliteit.
    bovendien kan alleen de marokkaanse overheid de beslissing nemen om mensen te verbieden van een dubbele paspoort.

    dus daaaaaaaaaaag geert,,,,,,,,