MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokko wil sterke binding nieuwe generatie

27 februari 2007 | in Maatschappij, Marokko | 19 Reacties

bijeenkomstMarokko probeert de binding met zijn onderdanen in Nederland te versterken. Op verzoek van koning Mohammed VI was dit weekeinde in Amsterdam een bijeenkomst met de belangrijkste Marokkanen in Nederland. Ongeveer Tweehonderd Marokkaanse ondernemers, politici en vertegenwoordigers van moskeeën kwamen daarvoor naar de Meervaart.

Driss Jazami van de mensenrechtenorganisatie CCDH organiseerde de bijeenkomst. ”Marokko heeft een probleem met de nieuwe generatie Marokkanen in het buitenland,” zegt hij. ”We willen een adviesorgaan oprichten om de banden met deze groep te versterken, zodat zij weer vaker hierheen met vakantie gaan en deelnemen aan economische projecten.”

Stadsdeelvoorzitter Ahmed Marcouch van het stadsdeel Slotervaart was niet aanwezig op de bijeenkomst, terwijl hij wel was uitgenodigd. “Ik heb niet zoveel met het onderwerp”. Marcouch merkt op dat de derde en vierde generatie weinig binding hebben met Marokko. “Marokkanen zijn te goed geïntegreerd. Vroeger had Marokko nog een podium in Nederland via de moskeeën, maar dat begint te vervagen. Vooral jongeren keren zich steeds meer af van de Marokkaanse politiek,” aldus Marcouch in het Parool.

Er zijn 19 reacties

  1. comite rif nador
    27 februari 2007 om 11:11 uur.

    natuurlijk ze willen geld naar marokko binnen hallen.

  2. Saida
    27 februari 2007 om 12:33 uur.

    Ik ben een keer naar soortgelijke bijeenkomst geweest en hun insteek was heel anders dan de media beweerd.
    Hun insteek was als we toch als Marokkanen gezien worden dan kunnen wij beter als Marokkanen die identiteit gestalte geven.
    Dat we dan zelf bepalen hoe wat ons Marokkaan maakt.
    En ook voor de Marokko blijven we Marokkanen nou dan kunnen we bijv stemrecht afdwingen. Als ze ons geld willen dan moeten ze ook rekening met ons houden.

  3. Khalid
    27 februari 2007 om 03:29 uur.

    ja tuurlijk wil jij dat niet dan dat ons land beter wordt

  4. ziko
    27 februari 2007 om 04:22 uur.

    ’Marokko heeft een probleem met de nieuwe generatie logisch omdat worden van alle kanten door politie berooft ,hun moedertaal wordt niet gesproken ,hun dorpen zijn onbegaanbaar terwel alle geld van hun ouders is daar naar toe gegaan ,coruptie, ze zien hoe mensen daar worden behandeldt als je naar ziekenhuis moet je rschwa betalen als je naar gemeentehuis moet je rschwa betalen ,en meeeeeeeeeeeeer ga maar zo door….. hoe wil je als marokko jouw nieuwe generatie thuis gaan voelen?maak eerst marokko leefbaar zou ik zeggen want is een prachtig land .

  5. Maghrebie
    27 februari 2007 om 04:46 uur.

    Slimme reactie van Marcouch…..grt

  6. said
    27 februari 2007 om 05:17 uur.

    Als ze binding willen hebben met de generaties, moeten ze het vliegticket omlaag gooien. en het invoerrechten van voertuigen naar benden bijstellen. In plaats van die belachelijke tarieven.
    plus dat we gewoon als mens en volwaardig burgers worden behandeld als we daar zijn , op vakantie of lang verblijf.
    En dat zij aan die onnodige lange rijen moeten doen. zowel bij de porten Tanger of Sebta. Als of je Israël binnen komt zo erg is het wel.
    En wat betreft alle overheid instellingen, de enige wat hun interesseert is wanneer je je hand in de zak steek om geld te voorschijn halen ,
    Dus er is heel wat werk aan de winkel en niet meteen in Amsterdam bijeenkomsten organiseren welke gebaseerd zijn op gebakken lucht en ons voor de gek houden (*wederom alhier)

    ps !! het is maar opbouwende kritiek hopende het beste voor het marokkaanse volk nogmaals

  7. Choukri
    27 februari 2007 om 06:38 uur.

    Ze moeten iets aan die corrupte politie in Marokko doen. Je wordt zo maar op de bon geslingerd. Vorige jaar kreeg ik een bon voor te hard rijden terwijl ik gewoon aan de maximum snelheid hield. Ik gebruikte zelfs cruisecontrol om dan niet te spreken over eventuele correcties.
    Dat doet extra pijn omdat je beboet wordt voor iets wat niet is gebeurd.

    Ze moeten iets aan zulke dingen doen

  8. mustafa
    27 februari 2007 om 07:26 uur.

    Besten,

    Ik vind zelf dat Marokkanse regering eerst de problemen thuis op moeten lossen. Ik las net dat er een massale zelfmoordpoging is gedaan door blinde afgestudeerden nota bene voor het Marokkaanse parlement omdat niemand naar ze wil luisteren.

    groet,

  9. marokkino
    27 februari 2007 om 07:39 uur.

    je hebt gelijk said!

  10. Saida
    27 februari 2007 om 09:25 uur.

    8.

    Ja zoiets heb ik ook gehoord. En dat de oproerpolitie op ze insloeg.
    En die mensen zijn blind!!!!!

  11. nordin
    27 februari 2007 om 09:55 uur.

    zekr is het belangrijk dat we die binding krijgen met marokko (maghrebie) jij bent gewoon een tagna die opgegeten is door de kaaskoppen. En we moeten niet alleen binding zoeken met marokko maar ook met d e islam. En zeker in marokko gebeuren ook veel gekke dingen daarom is het ook ons verantwoording om ervoor te zorgen dat het beter gaat of goedkomt, neem het van mij aan hier kan je niks opbouwen en hier komt niks goed, en krijg je het voor mekaar dat je iets opbouwt zoals ik ook heb gedaan trappe z e je keihard terug waar je was, dus mocros (landgenoten van me) het is juist belangrijk dat we binding hebben met marokko en met elkaar en k hoop dat het gaat lukken insallah,want het bevalt hun nu als z e op on spugen en trappen laat staan straks, denk daar maar goed over na dit zijn onze broeders niet en de meeste hebben ook geen gevoel, k maak het dagelijks mee en mn marokaanse landgenoot ook doe rustig aan k bedoel kijk voor je uit thala

  12. hamzahamza
    27 februari 2007 om 11:18 uur.

    als jullie marokkaans poltique niet leuk vinden dat is geen reden om verbinding af te breken met marokko. hier in nederland word je nooit een nederlander gezien. straks gaan jullie verdwalen. je bent geen marokkaans en geen nederlander. het is ons plichten om ons brother in marokko te helpen.

  13. Studente
    28 februari 2007 om 10:13 uur.

    Ik heb zelf ook geen binding met Marokko. ga al jaren niet meer naar marokko.
    Heb er niets te zoeken..

  14. nardjis
    28 februari 2007 om 10:42 uur.

    ziko en said slaan de spijker op zn kop. ps in marokko is (tot nu toe) niks om trots op te zijn.

  15. dst
    01 maart 2007 om 01:22 uur.

    niets over marokko of ik steek jullie in de nor landverrraders

    jullie worden allemaal opgepakt in marokko

  16. Fatima
    01 maart 2007 om 02:19 uur.

    Nou ik moet zeggen, dat ik de binding met Marokko eigelijk heel erg heb. Ik ga er elk jaar heen en ik zou ook niet anders willen. Marokko blijft hoe we het ook wenden of keren ONS land. Er zijn tegenwoordig zoveel mensen die zeggen : van oow, maar ik ben hier geboren en getogen en weet ik veel wat. Ik ben Nederlandse en weet ik veel wat, Maar ik weet niet of dat soort mensen door hebben.. dat elke Nederlander je vandaag nog het land uit wil zetten. (voor dat soort mensen schaam ik me diep). Wij zijn gewoon Marokkanen in het buitenland en of je nou wel of niet in het bezit bent van een Nederlands paspoort, niemand ziet je als Nederlander. Dus ik begrijp niet dat dat soort mensen, gewoon blijven plakken…echt zielig hoor. Ik ben van de derde generatie en ik moet zeggen dat ik eigelijk nog een sterkere band heb met Marokko dan veel mensen van de tweede generatie. Ik ga met plezier naar Marokko en dat zal ik altijd blijven doen. Sterker nog ik wil in de toekomst graag een bedrijf opstarten in Marokko en omdat ik weet dat het opstarten van een bedrijf zowel in mn eigen voordeel is, als voor de economie van Marokko en voor de bewoners daar (mijn landgenoten dus), word ik daar nog enthousiaster van. Maar goed, we zien wel wat de toekomst ons zal brengen..

  17. Studente
    01 maart 2007 om 02:51 uur.

    Ieder zijn eigen mening he.. als je niet echt een binding met het land hebt.. betekent het niet gelijk dat je een land verrader bent.. je komt er gewoon eerlijk voor uit..

  18. samira
    01 maart 2007 om 10:13 uur.

    FATIMA je haalt de woorden uit me mond.helemaal gelijk!

  19. nordin
    01 maart 2007 om 11:19 uur.

    hahah studente jij bent grappig,ieder zijn eigen mening je lijkt geert wilders wel,en dalijk zeg je net als ayaan k heb geen binding met islam en die is ook corrupt en die shit,kijk uit met die dingen in je hoofd en de rest van de mocros,voor je het weet steken ze je onverwachts een mes in je rug,na al die steken die w e al hebben gekregen van hun inovaties,dus leeg je hoofd en gebruik je gezonde verstand dan komt hget iunsallah allemaal goed wees op jullie hoede broeders