MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokko bezorgd over fusie terreurgroepen

28 februari 2007 | in Marokko, Overheid | 23 Reacties

al-Qaida.jpgDe Marokkaanse politie is in hoogste staat van paraatheid in verband met mogelijke nieuwe aanslagen. Dat heeft te maken met de gemelde fusie van verschillende lokale radicale groepen, schrijft het NRC Handelsblad.

Verscherpte controles op de vliegvelden en in de havens, wegblokkades en bewaking van hotels en overheidsgebouwen. De veiligheidsdiensten doen alles ter voorkoming van terreuraanslagen. Na arrestatiegolven van de afgelopen maanden werd gisteren met het verspreiden van foto’s in de pers een klopjacht geopend op twee veronderstelde leden van het Al-Qaedanetwerk.

Volgens minister van Binnenlandse Zaken Chakib Benmussa is er sprake van een terreurfusie van verschillende lokale radicale groepen onder een nieuwe, gemeenschappelijke noemer: ‘Al-Qaeda van de Islamitische Maghreb’.

Er zijn 23 reacties

  1. Mourad
    28 februari 2007 om 10:25 uur.

    Deze ”mensen”, ik denk eigenlijk meer aan ‘Untermenschen”, moeten opdezelfde manier worden vernietigd als op de manier zij de maatschappij willen vernietigen.

  2. brother
    28 februari 2007 om 01:18 uur.

    De grootste terreurgroep in Marokko zijn de regeringslui zelf. Als zij zichzelf opsluiten zullen de andere zg. “terreurnetwerken” vanzelf ophouden, is de bevolking happy en kunnen we beginnen aan een eerlijke gezonde Marokko.

  3. Hamid
    28 februari 2007 om 02:50 uur.

    Brother, wat bedoel je onder (eerlijke gezonde Marokko)

  4. Mo0htjuh
    28 februari 2007 om 03:42 uur.

    volgens mij bedoeld hij daarmee , geen coruptie

  5. brother
    28 februari 2007 om 03:42 uur.

    Hamid, met eerlijk bedoel ik dat de rijkdom van Marokko eerlijk moet worden verdeel onder de bevolking, en met gezond, een gezonde economie zodat bannen worden gecreeerd voor de bevolking. De regering heeft het land Marokko en zijn bevolking helemaal kaal geplukt. Mensen zijn wanhopig, kijk naar de werkloosheid en armoede. Ze zinken nog liever in de straat van Gibraltar. Er is niemand die er iets aan doet.
    40 jaar lang pompen migranten uit Europa geld in Marokko, en wat zien we jaar in jaar uit als we op vakantie gaan? Juist; corruptie, slechte wegen agressieve agenten en douane beambten…….
    Migranten die lang hebben gespaard om een huisje/grond te kopen gaan op vakantie en zien dat het door iemand anders wordt ingelijfd. Vervolgens span je een rechtzaak waar er geen einde aankomt. De advocaat die zg voor je belangen opkomt verwikkeld je juist in een nog moeilijkere situatie om je zo aan het lijntje te houden en heeft hij kunstmatig werk.
    Hamid, ken je het verhaal van Bank Chabi?

  6. brother
    28 februari 2007 om 03:46 uur.

    Sorry, herstel: verdeeld, banen

  7. brother
    28 februari 2007 om 04:35 uur.

    De bank chabi is ooit opgericht voor het volk, in feite geboren in Nador om als er winst ontstaat daar te investeren. In de loop der jaren hebben steeds meer mensen in Europa een rekening bij deze bank geopend. De bank is niet eerlijk tegen deze mensen, ze liegen glashard. Het geld dat bestemd was voor het gewone volk is sinds de oprichting niet 1 keer geinvesteerd in Nador of Alhoceima.

    De Bank Chabi is de grootste bank in Marokko na de nationale bank (Banque du Maroc). In tegenstelling tot andere commerciele instellingen, valt de BC onder de charitatieve belastingwetten.

    De provinciale afdeling van BC in Nador is de belangrijkste van de groep. Het vermogen van de hoofdvestiging in Nador bedroeg in 2001: 35,17% van het totale vermogen. Ter vergelijking: het vermogen van de provinciale afdeling in Casa Blanca, de economische hoofdstad van Marokko en een provincie dat velen malen meer inwoners telt, bedroeg over hetzelfde jaar maar 10.11%. De nettowinst van de BC in Nador bedroeg over het zelfde jaar 26%, tellen we daarbij de provincie Lhusima dan komt de winst op 33%.

    De bank is wettelijk verplicht om 5% van haar nettowinst op lokaal niveau te investeren in sociale, economische en culturele projecten. In het 40 jaar bestaan van de BCP werd echter geen cent van de winst in Nador geinvesteerd, maar alles rechtsreeks overgemaakt naar de centrale bank in Casa Blanca, om het later in Casa Blanca, Rabat of andere Arabische steden te investeren. Protesten van de afgelopen jaren en de bewustwording onder de leden en zakenmannen in Nador, hebben de directeur van de groep ertoe bewogen om de twee provinciale afdelingen van Nador en Lhusima, respectievelijk naar Oujda en Fes te verplaatsen. Dit zou hem in staat stellen om de bovengenoemde wet te omzeilen en het alsnog mogelijk te maken om die 5% niet in Arif te investeren.

  8. mhamed
    01 maart 2007 om 10:48 uur.

    brother jij zegt wat gezegd moet worden,marokko heeft mensen juist kapot gemaakt en wanghopig,ik heb al vaak gezegd dat marooko eerst met mensen die coruptie leiden de kop moet druken.

  9. abdel
    01 maart 2007 om 11:59 uur.

    selam

    brother
    ga door met je verhaal , het leest goed

    en voor de mensen die denken dat er geen schepper is , lees het volgende stukje :

    Indonesier die drie kinderen aan tsunami verloor krijgt drieling
    Een Indonesische man die zijn vrouw en drie dochters tijdens de tsunami in 2004 verloor en later hertrouwde, is vorige week opnieuw vader geworden, en wel van een meisjesdrieling. De man, een politieagent in Atjeh, betuigde zich dolgelukkig. “Ik verloor mijn drie dochters, en nu zijn hun plaatsen ingenomen door drie andere meisjes.” Van de 230.000 doden die bij de ramp vielen kwam de helft uit de Indonesische provincie Atjeh. Veel ouders verloren hun kinderen.

    bron : http://www.waarmaarwaar.nl

  10. soussi
    01 maart 2007 om 02:02 uur.

    Hey Brother,

    Bank Chaabi feitelijk geboren in Nador??????????????? Waar baseer je dat op?

    Ik weet dat Rwaffa prat gaan op hun geldzendingen naar het zogenaamde “thuisland”, maar vergeet a.u.b. niet dat het meeste geld vanuit de Marokkaanse lees: Soussgemeenschap uit Frankrijk komt. Die is namelijk “iets” groter dan de Rifgemeenschap die in NL woont.

    Kleine correctie, maar dat terzijde!

    Ben je het hier niet mee eens

  11. le marocain
    01 maart 2007 om 04:11 uur.

    Brother,
    Simpel Stop je geld niet bij bank Chaibi. Waarom ga je zelf zelf niet investeren in Rif ipv praatjes..Makkelijk de schuld aanderen . Daar zijn wij marokkanen kampioenen in.

  12. arabia
    01 maart 2007 om 05:57 uur.

    hahaha wat hebben jullie asa7bi rwafa sous praat over god aalegra hoofden rwafa dit rwafa dat mijn god he wat een crisis….

  13. samira
    01 maart 2007 om 10:04 uur.

    Ik word hier gek van!ze blijven maar doorgaan!waar neer stoppen ze nou eens met elkaar en hun land kapot te maken! WAT SCHIET JE DAAR MEE OP!?!?

  14. dst
    01 maart 2007 om 11:48 uur.

    ole moeders allemaal

  15. kano
    02 maart 2007 om 01:59 uur.

    als het om sparen gaat dan zijn de mensen uit rif de nummer 1 in marokko deze mensen vooral de eerste generatie kunnen alleen maar sparen bijvoorbeeld een huisje bouwen en de rest van het geld in albank ashabi sparen natuurlijk vindt deze bank het heerlijk om van deze domme mensen te gaan profiteren, als je slim bent dan ga je investeren.

  16. royume du maroc
    02 maart 2007 om 07:19 uur.

    zelf investeren mensen dat is de enige oplossing Inplaats van hier in NL elk weekend 100 euro op te zuipen in kroegen en discotheken, ga met dat geld na 1 jaar naar marokko en begin een winkeltje voor je neef , oom , tante, of whatso ever. kortom zelf plannen ondernemen inplaatsvan anderen de schuld te geven. en voor jullie informatie bank chaabi is geboren in parijs voor de marokaen die daar al waren voor dat wij ook maar hier kwamen en ten tweede de bak chaabi in Tiznit ontvangt de meeste buitenlandse gelden van marokaanse europeanen met name uit Frankrijk. en als laatste word wakker allemaal en vergeet niet we hebben onze roots en dat is en blijft marokko, ook al zijn je ove over over grootvader niet in marokko geboren je bent en blijft marokaan en je bent altijd welkom in je land en dat kan ik niet zeggen van dit kikkerlandje.
    respect , broeders en zusters

  17. le marocain
    02 maart 2007 om 10:06 uur.

    Kano
    Zo zijn alle banken op aarde….Winst… Er bstaat geen fatsoen in dat wereldje…..

  18. soussi
    02 maart 2007 om 02:13 uur.

    Royaume du Maroc,

    Jij hebt het begrepen, ik heb niets tegen onze Rifbroeders. Maar kom a.u.b met deugdelijke informatie. Onze vriend Brother verschaft m.i. te eenzijdige informatie.

    Ik zal niet ontkennen dat Rwaffa veel geld naar Marokko sturen, dat is een feit!! Maar hij vergeet gemakshalve dat er ook andere groepen zijn die wellicht nog meer geld naar Marokko sturen. Alleen in Parijs woont een Souss-gemeenschap die net zo groot is als het aantal Riffies dat in NL en Belgie gezamenlijk woont.

  19. arifi
    02 maart 2007 om 04:07 uur.

    soussi
    en de vraag is waar gaat die geld naar toe??
    als je zo veel van marokko weet

  20. sousi
    02 maart 2007 om 10:26 uur.

    julllie moeten allemaal weten dat ZOLANG we marokkanen allen het gevoel hebben dat je voor je huis moet zorgen,waardoor iemand die naar gemeent bijv.. gaat beter geld onder tafel geeft dan in de rij wachten dus dat begint bij de bevolking en zolang het blijft dat je met geld in marokko alles kunt doen wat niet mag en dat gebeurt ook ,en de meest marokkanen niet kunnen lezen en schrijven zullen de problemen niet oplossen en dat moet met mokaoama gebeuren van de geest bij de bevol.,want ja …….???????????????!!!!!!

  21. mhamed
    03 maart 2007 om 02:52 uur.

    soussi ik dacht dat jullie zo gierig zijn!!!!!!!!!!
    hoe kan je geld naar marokko sturen dan?
    wij zien soussies onder weg naar marokko die inderdaad uit frankrijk komen, met die vieze auto’s en wat ze mee nemen uit frankrijk!!!!
    en jij zegt dat jullie geld hebben!!!!!!!

  22. bbggh
    14 maart 2007 om 11:15 uur.

    ik vind dit saai

  23. soussi
    14 maart 2007 om 09:05 uur.

    Nee Mhamed,

    Lalla Bouya, of hoe heet ze nog maar weer, die heeft veel geld ALGRAAA!!!!