MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

VVD: dubbele nationaliteit verbieden

02 maart 2007 | in Overheid, Politiek | 25 Reacties

Dubbele nationaliteitVVD-leider Mark Rutte vindt dat er ‘concrete wetgeving’ moet komen om dubbele nationaliteit in de toekomst te voorkomen, maar weigert PVV-leider Geert Wilders te steunen in diens motie van wantrouwen tegen de nieuwe staatssecretarissen met een dubbel paspoort.

Dat zei Rutte donderdag tijdens het Kamerdebat over de regeringsverklaring. De VVD-leider botste met PVV-leider Geert Wilders over de benoeming tot staatssecretaris van Ahmed Aboutaleb en Nebahat Albayrak, die respectievelijk ook Marokkaans en Turks staatsburger zijn.

Als Rutte niets doet tegen de weigering van Albayrak haar Turkse nationaliteit op te geven, is hij ‘geen knip voor de neus waard,’ aldus Wilders. Rutte zei niet te twijfelen aan de loyaliteit van de PvdA-ers, maar wel een uitspraak van de Kamer te willen over dubbele nationaliteit in de toekomst.

Overigens behoort Koningin Beatrix tot de éénmiljoen Nederlanders die een dubbele nationaliteit hebben. Zij kan naast het Nederlandse paspoort ook aanspraak maken op een Brits paspoort. Zo ook prinses Maxima, die zowel de Argentijnse als Nederlandse nationaliteit heeft.

Er zijn 25 reacties

  1. Youssef Ain Asserdoune
    02 maart 2007 om 01:37 uur.

    Iedereen in dit land loopt met 2 paspoorten, dus zelfs de koningin beschikt” theoritsch” over een dubbele nationaliteit, Maxima heeft naast de Nederlandse alsnog haar Argentijnse paspoort behoud….
    Wilders vader is Pool dus waarschijnlijk heeft hij ook een poolse pasoort ook al hij dat misschien niet weet!!
    Echte een rare onderwerp zal ik zeggen…

  2. le marocain
    02 maart 2007 om 10:10 uur.

    Word moe van dat onderwerp…!

  3. soussy
    02 maart 2007 om 11:36 uur.

    man wil ons het leven hier onmogelijk maken,door ons telkens te tijteren met wat dan ook!
    wij marokkaanen zijn overal vertegenwordigd man ziet dat en wil ons in de weg staan om verder te komen dan we al zijn
    we wisten al dat VVD tegen ons is.
    maar we hebben geluk we staan niet alleen kijk naar maxima,beatrix,willem alexander alemaal dubbel nationaliteitn namelijk duits en bederlands en voor maxima argentijns EN……….velen hebben ook israelische nationaliteit cohen van artsen enz ,maar daar hoor je niks over!!

  4. Trab
    02 maart 2007 om 12:08 uur.

    Ja jongens het wordt ons niet makkelijker gemaakt. Wij moeten onze stinkende best doen om hoger op de ladder te komen in Nederland. Dit is het onderdrukkende spelletje dat al jaren door Nederland gepeeld wordt, getuige eigen geschiedenis. Anders dan USA en GB, is Nl een land dat niet kijkt naar de kwaliteit maar naar de afkomst. De rest van het verhaal is jullie wel bekend, zie het woord “apartheid” waar het vandaan komt!!!

  5. Henk-Rotterdam
    02 maart 2007 om 04:06 uur.

    Ik kan me nog heel goed de woorden van M.Rutte die sprak in de aanloop naar de verkiezingen:
    “mensen zeggen dat de VVDer alleen maar is voor de rijken,maar ik verzeker u,wij zijn er ook voor de bijstandsmoeder,de marokkaanse buurtvader en de uitkeringstrekkers”.
    Nu ze de verkiezingen hebben verloren komt de ware aard en geest van deze laag bij de grondse liberalen te voorschijn met dit voorstel.
    Het blijkt dus dat het stuk onbenul van Wilders helemaal niet alleen staat met zijn gedachtengoed zoals men dat in 1e instantie tracht te verwoorden,men wil hetzelfde als hij,allleen in andere bewoordingen en ten gunste van hun eigen partijpolitiek met het oog op de verkiezingen van volgende week.
    Even zo kan JPB te voorschijn door in de beantwoording van de gestelde vragen te antwoorden om te bezien of er voor de toekomst veranderingen mogelijk en nodig zijn.
    Met andere woorden,men duld het op dit moment dat er mensen met
    “2 paspoorten “in het kabinet zitten,maar wil het bezien of het voor de toekomst wenselijk is.
    Dezelfde mensen stonden bij aanvang van het debat hoog van de toren te blazen tegen Wilders met zijn stompzinnige voorstellen,maar kwamen tijdens het debat toch ook met dezelfde voorstellen alleen op een andere manier gebracht in een andere jas gestoken.
    Het is triest en te erg voor woorden dat er in dit land een of ander stuk onbenul en de daarbij behorende aanhang zetels weet te veroveren in het parlement en dan met dit soort voorstellen komt die regelrecht discriminerend zijn en de een ernstige aantasting van de persoonlijke levenssfeer .
    Het meest schunnige was het feit dat Wilders tijdens het debat ondervraagd werdt door de fractieleider van de PVDA over de inhoud van de grondwet van Nederland met betrekking tot artikel 3 en dat bleek dat deze man die er alles aandoet om andere zijn discriminerende en demagogische wil aan anderen op te leggen zelf geen kennis had van de feitelijke inhoud van de Nederlandse grondwet die hij zoals hij altijd staat te orereren zal verdedigen in dit land tegen de Islam en tegen de buitenlanders( lees Marokkanen en Turken).
    Dit stuk onbenul dat aanhaalde over artikel 16 van de Marokkaanse grondwet waarin staat dat elke Marokkaan geacht wordt zijn vaderland te verdedigen bleek zelf geen kennis te hebben over de inhoud van de grondwet van de staat waarvan hij elke maand zijn klauw ophoud om zijn judasgeld op te nemen.
    Deze man is zo vol van haat tegen andere culturen(speciaal zoals ik het al eerder noemde) dat elke realiteitszin bij hem verder ontbreekt.
    Wel schuilt er in dit alles een groot gevaar voor de volgende week en dat is een grote aantal stemmer voor de VVD door het ontbreken van de partij van Wilders bij de verkiezingen en daar speelde Rutte dus heel handig op met dit onderwerp in in dit debat.
    Ik roep alle stemgerechtigde dus op om te gaan stemmen en denk aan het stemmen bij volmacht om dat te regelen als er iemand niet kan,het lijken onbelangrijke verkiezingen maar in de provinciale staten vinden er na de verkiezingen van 7 maart door de leden van de dan gekozen provinciale staten ook verkiezingen plaats en die bepalen de samenstelling van de 1e kamer.
    Als er een meerderheid van VVD en consorten in de 1e kamer komt wordt het weer net zo koud en kil in dit land als de afgelopen 4 jaar met Verdonk en haar wanbeleid.
    Kom op voor je rechten en steun de zittende staatssecretarrissen in hun te voeren beleid.laat zien dat je er bij hoort.
    Laten we met zijn allen laten zien dat er voor bepaalde partijen geen plaats is in dit land,dat we ziek worden van mensen met deze gedachten.
    Gebruik je democratisch grondrecht en zorg dat dit zooitle niet in de 1e kamer komt,gebleken is nu dat de VVD dezelfde gedachten heeft als de PVV
    Laten we samen dit land tot ONS land maken met de volgende keer Ministers met een Marokkaans/Nederlands en met een Turks/Nederlandspaspoort en als je het niet wil doen voor jezelf doe het dan voor de toekomst van je kinderen en je kleinkinderen,doe het voor de toekomst!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  6. iliass
    02 maart 2007 om 04:58 uur.

    wilders vrouw heeft ook dubbel paspoort hongaars , toen de journalist ernaar vroeg zei .ik wil niet over mijn vrouw praten.dus het ligt wel persoonlijk tegen marokkaan en turk.

  7. adil
    02 maart 2007 om 06:07 uur.

    jongens wakker worden het is wel duidelijk!
    we zijn ongewenst!
    maar we gaan niet weg ze hebben onze landen leeg geplukt en ons cultuur kapot gemaakt enz enz
    hier blijven we hoe dan ook!!!!

  8. mo
    02 maart 2007 om 06:26 uur.

    als aboutabal zijn nederlands of marokaanse paspoort moet inleveren dan moet maxima het ook doen zij heeft ook 2 nationaliteit of niet dan waarom durft wilders dat wel tegen aboutabal te zeggen en niet tegen maxima ?

  9. kano
    02 maart 2007 om 06:33 uur.

    de echtgenote van de grote satan WIELDERS heeft ook dubbele nationaliteit

  10. Wafae
    02 maart 2007 om 06:34 uur.

    Kunnen ze soms geen ander onderwerp bedenken……..
    Ben dit gezeur bu echt meer dan zat, er is toch niemand die ernaar luistert.

  11. arab
    02 maart 2007 om 07:50 uur.

    Dit is het bewijs dat Wilders en de zijnen rcistisch zijn.
    hoe zou hij reageren als het om een Amerikaan, canadees of Engelsman zou gaan met dubbele nationaliteit.
    Niet dus, want dat is een van ons (meestal blank en christen) en hier gaat het om bij Wilders.
    Als dit geen discriminatie is volgens artikel 1 van de grondwet nl.op grond van godsdienst anders weet ik het niet meer.
    Er zijn blijkbaar geen kritische journalisten in NL die de vraag durven stellen aan wilders en rutte of zij ook zo zullen reageren op bijv een Amerikaan met dubbele nationaliteit in de nederlandse regering.

    Aan de andere kant bewijst het destemeer hoe Aboutaleb in elkaar zit nl oppertunistisch want als hij echt trots is op zijn afkomst dan zou ik zijn plaats zeggen: hier heb je je portefeuille ne desnoods ook je paspoort en bekijk het maar maar nee, want het is niet goed voor zijn plannen, en eigen belangen.

    Ook al zou dit betekenen toegeven aan bep figuren er is ook nog zo iets al trots zijn op wie je bent en je roots. want laten we wel wezen eens een marokkaan of turk altijd een marokkaan of turk.

    Zwak die twee Albayrak en Aboutaleb.

  12. samadie
    02 maart 2007 om 11:03 uur.

    ik ben marokkaan met of zonder paspoort.

  13. Trab
    03 maart 2007 om 12:36 uur.

    Ik moet toegeven Marokkaanse paspoort wil ik best verscheuren. Het is niet iets at mij een betere danwel slechtere moslim maakt. Wat ik erger vind, vandaag is het een paspoort…..morgen hoofddoek…..dag daarop laten huwen door homo’s………géé’n bestuurlijke functies voor mensen met een niet-Westerse afkomst. Er wordt altijd gezocht naar iets, en dat zit me dwars!!! Kunnen we niet gewoon gebruikmaken van de talenten die God ons allemaal heeft gegeven? Waarom al die vooroordelen??? Dat blanke superieurgevoel??? Etc……….Onzin wij zijn allemaal mensen!!!!

  14. arifi
    03 maart 2007 om 04:35 uur.

    zinloos discussie dat soort mensen zo als Wilders en zijn volgelingen ze zitten euwen lang te zuren alochtonen moet integrieren als ze iets bereiken dan zijn ze niet loyal . als ze hun paspoort laten vallen dan komt volgenden jij bent niet blank genoeg dus je moet opiratie ondergaan om je huidskleur en haren en niet je naam vergeten te vranderen dan mag je pas een baan krijgen oh (minister ) hhahaha kan net niet alochtoon sorry
    tzzzzzzzzz

  15. mhamed
    03 maart 2007 om 02:23 uur.

    ik begrijp echt niet dat mensen als wilders en zijn aanhang dingen willen verbieden en tegelijke tijd niks inleven.
    met andere woorden, wij worden niet geaccepteerd en moeten wel alleen hun paspoort hebben!!!!!!!!!!!!!!zorg eerst dat wij bij horen en dan praten we verder racisten dat jullie zijn.

  16. ariffie
    03 maart 2007 om 08:54 uur.

    ze willen dat wij onze marokkanse paspoort afzeggen,en za gaan ons verplichten aan oorlog te doen,want ik denk dat er een derde wereldoorlog komt tegen de islam.ze denk ik erover.
    maar allah wa3lem

  17. henk R
    04 maart 2007 om 12:10 uur.

    Als Beatrix, Maxima en anderen gevraagd zou worden om hun tweede nationaliteit op te geven, om anderen een voorbeeld te geven, dan doen zij dat onmiddellijk!

  18. kano
    04 maart 2007 om 04:04 uur.

    wij blijven MAROKKANEN met of zonder nederlands paspoort

  19. studente
    04 maart 2007 om 05:49 uur.

    Beste Henk,

    Ik denk niet dat Maxima dat snel zou doen.. en waarom dan in godsnaam?
    Het gaat om je roots.. waarom zou dat moeten gebeuren???

    Je spreekt de taal, je werkt of studeert en betaalt de belasting.. so?????
    Ik zie het probleem van dubbele nationaliteiten niet in..

  20. skery_vanuit_marocco
    04 maart 2007 om 07:44 uur.

    henk r toen ik nog in nl woonde zaggen nederlanders mij als een marokkaan

    er wordt in nl niet naar nationaliteit MAAR NAAR UITERLIJK groot verschil marokkaan blijft een marokkaan oja in de geschiedines boek staat als 1 van je ouders buitenlander is dan ben je buitenlanders !!!!!!!

  21. Andy
    04 maart 2007 om 11:03 uur.

    ik wordt doodmoe van de VVD van Rutte/Verdonk, proberen Wilders de wind uit de zeilen te nemen met hun xenofobe geleuter. Feit blijft echter dat veel Nederlanders nu eindelijk hun racistische denkbeelden openlijk uiten, dankzij de nieuwe VVD durven zij dit nu eindelijk. De vergeten NSB mentaliteit komt weer bovendrijven. Dat gezeik over dubbele nationaliteit, vele Joodse Nederlanders hebben dit ook, zo ook “Amerikaanse” Nederlanders o.a. in m’n eigen familie en zo zijn er nog legio voorbeelden. Nationaliteit zegt toch helemaal niks over een persoon. Omdat ik toevallig in Nederland ben geboren, ben ik Nederlander. Big Deal.

  22. Saida
    04 maart 2007 om 11:22 uur.

    Zoals Henk het stelde Wilders kent de Marokkaanse wet beter dan de Nederlandse grondwet.
    Ten tweede zegt hij Nederland te verdedigen tegen Moslims.
    Maar omdat te kunnen doen moet hij ook de grondwet veranderen.
    Dus wie is nou een gevaar voor wie?

  23. Henk -Rotterdam
    05 maart 2007 om 07:45 uur.

    Graag even aandacht dat “Henk” en “Henk R” en “Henk Rotterdam” 3 verschillende personen zijn.
    Skerry,dat is nu wat ik ook altijd bedoelde de kandidaten die komen solliciteren bij een werkgever worden te veel op afkomst en etnische gronden beoordeeld en te weinig of helemaal niet op kwaliteiten.
    Zeer zeker de overheid maakt zich hier aan schuldig ondanks dat alle reclame campagnes de mensen anders moeten doen geloven.
    En ter verduidelijking het gehele koningshuis is van allochtone afkomst en al sedert de middeleeuwen is er een bloedband met de Duitse vorsten huizen.

  24. brother
    05 maart 2007 om 11:51 uur.

    Ja Andy, het ziet ernaar uit dat de versleten schaapskleren de ware huid die eronder zit laat zien.

  25. Robert
    20 maart 2007 om 02:11 uur.

    Ik zie in de reacties veel beklag over niet geaccepteerd worden. Maar bedenk wel dat de acceptatie van jou begint bij jouzelf. Oftewel: accepteer jij de Nederlandse maatschappij waar je zegt deel van uit te willen maken?