MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Onderzeese treintunnel Marokko-Spanje

08 maart 2007 | in Marokko, Toerisme | 26 Reacties

Treintunnel Marokko-SpanjeSpanje en Marokko hebben woensdag een afspraak gemaakt dat er een onderzeese treintunnel komt tussen beide landen. Zowel de Spaanse premier Zapatero als zijn Marokkaanse ambtgenoot Driss Jettou was in de wolken schrijft De Volkskrant.

De tunnel zal Noord-Afrika en Europa een stapje dichterbij brengen, letterlijk en figuurlijk. Ook kunnen de relaties tussen Madrid en Rabat stukken beter worden dan ze al waren. Het project gaat volgens schattingen van experts 7 tot 17 miljard dollar kosten. Dat het zo duur wordt, komt omdat het project technisch lastiger is dan de Noordzeetunnel. Er moet dieper gegraven worden.

De tunnel moet een welkom alternatief worden voor de tienduizenden Marokkanen, toeristen en pensionado’s die nu met boten tussen Zuid-Spanje en Marokko heen en weer varen.

Er zijn 26 reacties

  1. Henk -Rotterdam
    08 maart 2007 om 01:46 uur.

    Als men er maar geen Hollandse ing.en bouwbedrijven in betrekt want dan valt het meestal “iets duurder”uit.
    En is het ook “iets later”dan gepland klaar.

  2. Cutchia
    08 maart 2007 om 02:48 uur.

    Ze3ma Ze3ma

  3. appie
    08 maart 2007 om 02:50 uur.

    ewa dat is wel vet geen ticket voor de boot kopen meer

  4. Karim
    08 maart 2007 om 03:09 uur.

    ik geloof niet in de marokkaanse sprookjes. ze zijn al 27 jaar (1980) bezig met dit plan. en nog steeds zijn ze bezig. ik hoop dat Spanje alvast begint, vanuit de marokkaanse regering komt nooit wat, het zijn gewoon corrupte mieren, van koning tot de burger.

  5. abdel
    08 maart 2007 om 03:48 uur.

    selam

    Spanje aast nog steeds op Marocco

  6. brother
    08 maart 2007 om 03:54 uur.

    @ Henk-Rotterdam

    Dat komt wel goed. Marokko heeft inmiddels goede banden gelegd met China. Helaas door die nep Mozart van Wilders heeft het ooit in het buitenland zo nuchtere en tolerante NL een slechte imago gekregen in het buitenland en zeker in de Arabische landen. En dit is nog maar het begin. Straks zijn de NL tulpen en kaas niets meer waard! Ballast Nedam krijgt in ieder geval geen grote contracten in Saudi Arabia. Sabic ziet ervan af om een rafinaderij in Limburg op te bouwen, en we zullen nog meer horen……

    In de tussentijd roepen de luie zuiplappen: ” Wilders, Wilders, Wild……” niet wetend dat dit hun economische ondergang zal worden.

  7. Mo_Ali_maroc
    08 maart 2007 om 04:07 uur.

    Karim, niet de koning is corrupt maar de ministers en andere mensen die om hem heen zijn….. Deze projecten duren altijd lang. Kijk maar naar de tunnel van Calais.. Die hebben ook bijna 40 jaar geduurd voordat het werd gebouwd..

    Eerst denken, dan iets vertellen!

  8. Mo0htjuh
    08 maart 2007 om 06:22 uur.

    wat moeten we met de auto dan doen als we eraan komen ??

  9. samir B
    08 maart 2007 om 08:37 uur.

    als die brug gebouwd is dan is het al scènes factiën

  10. samra
    08 maart 2007 om 09:04 uur.

    ik vond die tripjes met de boot best wel leuk…je moet er wel voor betalen inderdaad maar ja…….ik ben benieuwd

  11. Karim
    09 maart 2007 om 01:22 uur.

    MO-ALI-MAROC, eerst lezen dan reageren, voor de duidelijkheid; ik zei: van koning tot de burger. dus die ministers en ambtenaren horen ook bij. en kom niet voor de koning uit, dat is de grootste corrupte persoon van Marokko. zie die zogenaamde Foundation van hem om ze3ma de gehandicapten te helpen. waar blijft het geld. en waar blijft het geld die hij had beloofd voor de wederopbouw van Al Hoceime na de aarbeving.de Mazzel gozer met je king Mohamed de zesde

  12. reality
    09 maart 2007 om 02:27 uur.

    Doe je ding Brother.

    Marokkanen in NL: jullie weten niet half hoe rijk wij zijn.
    Als we in staat zijn DAT te kunnen relativeren zijn we slimmer
    dan de gemiddelde .

    Het ALLERBELANGRIJKSTE wat er bestaat is ons geloof.

    WA SALAAM OE EILAIKUM

  13. kano
    09 maart 2007 om 03:40 uur.

    wanneer wordt deze tunnel gebouwd zeker over 100 jaar

  14. abdel
    09 maart 2007 om 09:53 uur.

    @Karim:

    Weet je wat het probleem is van enkele riffijnen zoals jij. Jullie zijn te lui. She3b le3kez..je wilt slapend rijk zijn. Kijk naar de swasa…niet lullen maar werken. En inderdaad bezitten zij de helft van Marokko. Dus ipv je calimero gedrag ten toon te spreiden zou ik eerder mijn mouwen opstropen en van het noorden iets moois maken ipv hier al je geld sparen om maar een mooie auto te rijden. Wat heb jij gedaan voor de slachtoffers in al houceima?? een tientje opgestuurd??Dus ook voor jou niet lullen maar werken a youma.

  15. Jamal
    09 maart 2007 om 10:01 uur.

    Marokko is sinds het aantreden van Koning Mohammed de zesde merkbaar veranderd. Ik heb afgelopen jaren rondgereisd en bemerkt dat marokko erg veranderd ten positieve! OOK IN DE RIF! Zie nieuwe internationale vliegveld Aruit, nieuwe prachtige haven beni-ansar. Nieuwe gave snelweg van Saidia tot Tanger( bijna af). Aansluiting van Nador op het nationale treinnet. Meer aamdacht en emancipatie van de Berbers in het parlement en de media.
    Dorpen op het platteland aanlsuiten op het stroomnet ( ook mijn dorp recent in de Rif). En dan heb ik het nog niet eens over de democratiseringsproces in Marokko en de oprichting van een ministerie speciaal om de belangen van Marokkanen in het buitenland te behartigen. WIJ de DUS kruip achter je computer vandaan en ga eens Marokko ZELF ontdekken voor je je mening hierover uit!

  16. Henk -Rotterdam
    09 maart 2007 om 11:30 uur.

    Brother,
    Ik ben het helemaal met je eens met uitzondering van de tulpen want die komen van oorsprong uit Turkeye.
    Zelfs dat is geen Hollands product.

  17. Arradi
    09 maart 2007 om 02:00 uur.

    Het moet niet alleen bij woorden blijven, want het is wel dertig jaar geleden dat beide landen overeen zijn gekomen om een tunnel te realiseren tussen afrika en europa, maar de echte daden ontbreken nog.
    Europa is gewoon te bang voor invloed van Marokkaanse en afrikaanse migranten en zien er geen heil in om dat te verspoedigen.
    Economiesch gezien zal dat weinig opleveren voor beide werelddelen en in het bijzonder voor ons land.
    Marokko moet meer toenaderingen zoeken met oost-Azie dan met Europa.
    China, India en de Golfstaten zullen Marokko meer doen dan Europa die alleen op uit is moslims te onderdrukken en als slaven te gebruiken (zie wilders Nederland, Vlaamsbelang Belgie, Front Nationaal en carcouzie Frankrijk en noem maar op Italie en hele Europa)

  18. soussi
    09 maart 2007 om 09:08 uur.

    Abdel goed gezegd!

    Zulke idioten als die Karim, zijn een schande voor Rif, Souss, Sahara en alles wat Marokko heet.

    Wordt wakker en ga eens werken i.p.v. telkens in je zielige Rif-slachtofferrol te kruipen.

  19. samir B
    10 maart 2007 om 06:55 uur.

    ik hoop dat het Marokko wel lukt om die tunnel te bouwen. wat zal die nep blonde wilders verbaast kijken. Hahahahaha

  20. amazigh
    10 maart 2007 om 08:43 uur.

    @ abdel

    goed gezegd ENKELE grotend deels werken hard voor hun land ! !!

  21. ali
    11 maart 2007 om 09:21 uur.

    karim prat niet zo over jouw land want zulke mensen alles you noem ik en kontelekker en meer niet want en marokan blijft en marokan

  22. ali
    11 maart 2007 om 09:24 uur.

    alles jij iets voor maroko kan doen doe det en niet lulen over maroko friend

  23. moos
    02 april 2007 om 01:49 uur.

    Nog in ginne duuzend jaar

  24. maghribiya hora
    10 juli 2007 om 11:48 uur.

    marokko is ons land et dat blijft akltijd ,en ik ben trots omdat ik en marokaan ben,en dat doet pijn als en marokkaan sclecht over marokko praat,word wakker karim jij bent marokkaan en dat blijf je altijd……..

  25. azrou
    10 juli 2007 om 07:57 uur.

    He Abdel,
    Ik kan je reactie op karim nog niet echt snappen. Wat heeft de reactie van Karim te maken met zijn Rifinse oorsprong. Waarom denk je in hokjes en in termen van Arabieren, Rifijnen, Soussi, schluh…enz. Wat is het verschil van jouw manier van denken en die van Wilders. Probeer op de inhoud te regereren en laat de Rijinen met rust.

  26. Youssef
    10 december 2007 om 06:36 uur.

    hey hey,, mense kome slecht prate over riffijnen.. Ga aub met je ouders prate voor je iets zegt.. vooral die souassa.. stelletje gierige mense zijn jullie jong. A ls je bij een riffijn in huis komt dan pas zie je wat gastvrijheid etc is. Jullie kennen geen eer jonge. Stelletje aasgieren