MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokko: “Marokkaan blijf je tot je dood”

09 maart 2007 | in Marokko, Politiek | 27 Reacties

Spaanse paspoortenDe Marokkaanse regering is niet van plan haar standpunt met betrekking tot de verplichte nationaliteitstoekenning te wijzigen. De kwestie over de dubbele nationaliteit is een Nederlands probleem, aldus hoge functionarissen binnen de Marokkaanse overheid. Volgens de Marokkaanse wet kan geen afstand worden gedaan van de Marokkaanse nationaliteit.

”Marokkaan blijf je tot je dood, of je wilt of niet”, zeggen Marokkanen. De Marokkaanse nationaliteit blijft verplicht, verzekeren regeringsbronnen. Marokko vindt dat het toekennen van de nationaliteit behoort tot de soevereiniteit van de staat.

Toch bestaat er een beperkte mogelijkheid afstand te doen van de Marokkaanse nationaliteit. Volgens artikel 19.3 van de code de la Nationalité kan een Marokkaan met een buitenlandse nationaliteit afstand doen van de Marokkaanse nationaliteit indien er toestemming is gegeven. De toestemming is een beslissing die op ministerniveau genomen moet genomen. Voor zover bekend wordt van deze mogelijkheid geen gebruik gemaakt.

In theorie bestaat voor Marokkaanse ouders in Nederland al de mogelijkheid hun kinderen de Marokkaanse nationaliteit te onthouden: door ze niet in te schrijven bij het Marokkaanse consulaat, aldus het Parool.

Er zijn 27 reacties

  1. marijnt
    09 maart 2007 om 11:53 uur.

    Dat marokko zo halsstarig volhoudt op dit punt. Is puur omdat uit economisch belang. De mensen bekommeren zich echt niet om jou ze willen alleen geld van je

  2. Trab
    09 maart 2007 om 12:31 uur.

    Ja MarijnT, ik ben het helemaal met je eens! MAAR, ik wil liever nog ergens naar kunnen vluchten dan dat ik door de Neo-NSB-ers vervolgd word hier in NL. Ik kies voor het eerste en ik ben het helemaal met Arib eens……

  3. brother
    09 maart 2007 om 12:47 uur.

    @ Marijnt

    Alle landen denken puur om hun economische belangen. Niets nieuws

  4. ZIGZAG
    09 maart 2007 om 12:55 uur.

    ik ben en blijf marokkaan. waarom zou ik mijn marokkaanse nationaliteit afzien.
    we worden toch allemaal gezien als marokkaan. Met of zonder marokkaanse paspoort
    ik voel me ook marokkaanse.

  5. brother
    09 maart 2007 om 12:55 uur.

    @ Marijnt

    De ene bombardeert andere landen om economische belangen en de andere laat zijn volk de nationaliteit behouden tot aan de dood. Als ik zou kiezen, dan zou ik voor de tweede kiezen.

  6. Hanan
    09 maart 2007 om 12:57 uur.

    Alsof de Nederlandse overheid zich om ons bekommert!! Ik ben blij met de uitspraken van Marokko !!! We zijn en blijven Marokkanen!!!

  7. hassanhasson
    09 maart 2007 om 01:32 uur.

    Marokko dient zich te realiseren dat er ruimte moet komen waarin men de mogelijkheid heeft om te kunnen kiezen. men geeft zelf de vorm aan zijn identiteit en niet de staat!

  8. Rmonyo
    09 maart 2007 om 01:35 uur.

    Ik ben het helemaal eens met mijn boven buurman. Marokko voerde in het verleden een actieve plitieke ageneda om af te komen van de Berbers van Noord Marokko. De marokkaanse overheid deporteerde duizenden berbers naar Europa en zijn worden nog steeds onderdrukt in Marokko. De vraag nu is waarom bekommert Marokko zich over de Marokkaanse migranten in Nederland??? Deze vraag lijk me een echt moeilijk om te beantwoorden.

  9. JJ
    09 maart 2007 om 02:11 uur.

    En dat Nederland zo volhoudt is zeker wel voor het belang van de marokkanen.

  10. samson
    09 maart 2007 om 02:26 uur.

    wij imazighen hebben geen belangen met marokko . marokko profiteert alleen
    van ons centen wij worden als 2 graad burgers beschouwt meer niet wij imazighen moeten juist een stevig band met israel.

  11. @marijnt
    09 maart 2007 om 02:47 uur.

    Dat is bullshit. In het artikel staat toch zeker duidelijk dat Marokkanen wel de mogelijkheid hebben om hun marokkaanse nationaliteit op te geven. Echter, de Marokkanen zelf maken hier dus geen gebruik van.
    Mensen moeten dus niet zo zeuren; iedereen is souverein.

  12. marock
    09 maart 2007 om 03:22 uur.

    ook na je dood…

  13. ikram
    09 maart 2007 om 04:05 uur.

    ook als ze het zullen afschaffen zou ik me marokkaanse voor geen miljoen opgeven ik ben een marokkaan en ben er ook trots op

  14. marokka
    09 maart 2007 om 04:14 uur.

    is helemaal waar marokkaan tot ja dood
    klaar
    begrijpen jullie dat

  15. monador
    09 maart 2007 om 04:29 uur.

    tuurlijk ben ik het met marokko eens
    eens een marokkaan altijd een marokkaan daar ben ik trots op

  16. Mo
    09 maart 2007 om 04:59 uur.

    Daar ben ik het volkomen mee eens. Ze azen niet op het standpunt maar op de autoriteiten zelf.

  17. Toth
    09 maart 2007 om 05:14 uur.

    Newsflash voor MarijnT. Iedereen wil geld van jou. Vooral degenen die zeggen dat ze het goed met je voor hebben, althans ik heb nog nooit iemand meegemaakt die weigerde geld van mij te krijgen.
    Voor de rest bepaalt een paspoort niet de hoeveelheid geld die je overmaakt naar andere landen. Ik heb bijv. uitsluitend een NL paspoort, maar dat heeft mij nooit belemmerd geld over te maken naar andere landen. En aan de andere kant zou dat niet betekenen dat de ongelukkige met een diplomatiek paspoort niet op de dag van de overhandiging zelf nog failliet zou zijn? Of zou het allemaal zo simpel niet liggen?

  18. abas
    09 maart 2007 om 05:59 uur.

    ben marokkaan en blijf marokkaan. (zijn de hollanders jaloers?)

  19. iliass
    09 maart 2007 om 09:29 uur.

    Nederland kan nooit iets veranderen in de marokkaanse wet, omdat marokko echt een land is net Frankrijk , spanje enz. bij Nederland kan ik niet zeggen iedere dag andere wet,

  20. karima
    10 maart 2007 om 01:46 uur.

    samson
    jaaaaaaaaaa je hebt gelijk weg met die arab nationalisten ze hebben verkocht

  21. Saida
    10 maart 2007 om 11:25 uur.

    Stel je voor zich?! Dat Marokko een knieval maakt voor Wilders!
    Het moet niet gekker worden?!

  22. Youssef Ain Asserdoune
    10 maart 2007 om 03:14 uur.

    Wat belemmert eigenlijk die Marokkaanse paspoort vraag ik me steeds vaak af?!?!?!? is toch maar een document, en veel Marokkanen maken geen gebruik van. Dat de andere generaties toch van de Marokkaanse nationaliteit kunnen profiteren is maar een voordeel voor hun, je weet nooit wat morgen allemaal gaat gebeuren. Nog een, als geen Marokkaan kun je later niet profiteren van een mogelijke erfenis, je mag ook niet langer dan 3 maanden per jaar in Marokko verblijfen, misschien wordt er straks een visum aangeeist tegen niet Marokkanen, dan zou jij verplicht worden om paar euros onmiddelijk te geven om jou land binnen te komen.
    Mensen, als je maar goed slim denken, dan zien jullie dat zo een onderwerp alleen in NL wordt gevoerd, waarom zeuren de Fransen niet erover? Canadezen? Amerikanen?!?! en waarom worden alleen Marokkanen en Turken bij betrokken??? iedereen weet dat ook de zionisten van Israeil de dubbele nationaliteiten hebben, en die mogen ze ook niet opgeven, Amerikanen ook….
    Met of zonder Marokkaanse nationalitet, word je toch altijd als Marokkaan aangekeken.

  23. mister hehem
    10 maart 2007 om 09:55 uur.

    MAROKKAAN BLIJFT MAROKKAAN

    WILDERS BLIJFT WILDERS

    MAXIMA BLIJFT MAXIMA

    ALLEEN HIRSI ALI is niet gebleven..

  24. Khadija
    10 maart 2007 om 11:03 uur.

    Ik ben uit een marokkaanse baarmoeder gekomen, en ik ben gemaakt van een marokkaanse sperma. Dat betekent dus dat ik 100% marokkaanse ben. En de reden dat ik een Nederlandse nationaliteit heb genomen is, om de Nederlandse regering te laten geloven dat ik geintegreerd ben……..Maar verder ben ik en zal ik sterven als een Marokkaan of jij/ik dat wil of niet!!!!!!!!!!!!!!!!

    groeten…………..

  25. ainzora
    10 maart 2007 om 11:16 uur.

    hirsi cola heeft hier eerst onrust zitten zaaien en dan via de achter deur wegegaan HIRSI COLA WE HOREN NIKS MEER VAN JE
    WAT JAMMER ZEG JE WAS ZO

  26. achraf