MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Arabische zender in plaats van RTL7

10 maart 2007 | in Amusement, TV | 38 Reacties

RotanaDe Algemene Programmaraad van kabelexploitant UPC wil volgens het Noordhollands Dagblad de Arabischtalige zender Rotana Music Europe aan het kabelaanbod in Amsterdam en omstreken toevoegen.

De commerciële zender, die films, shows en entertainment uitzendt, moet de plaats innemen van de Nederlandse commerciële zender RTL7. Wat de programmaraad betreft is die niet langer een toegevoegde waarde op de kabel.

Dat staat in het concept-advies Kabelplan 2007-2008, dat eind maart aan UPC wordt aangeboden en in juli van kracht wordt. RTL7 is niet gelukkig met het voornemen van de APR. De zender heeft aangekondigd opheldering te vragen bij de programmaraad. Overigens is UPC niet verplicht om het advies van de programmaraad op te volgen.

Er zijn 38 reacties

  1. Youssef Ain Asserdoune
    10 maart 2007 om 03:04 uur.

    Ja joh, Rotana op de kabel, wie kijkt er allemaal naar?!!! alleen arabieren kijken ernaar, hiermee bedoel ik mensen afkomstig uit Arabische landen, dus de tweede en misschien 3de generatie maar die biedt weinig aan de rest.

  2. marijnt
    10 maart 2007 om 03:19 uur.

    Dat moeten ze vooral doen. Dit zorgt voor nog meer haat voor moslims en allochtonen. Ik raad ze ten sterkste af om dit te doen. Als dit zo soort idioten ideen worden ingevoerd dan zal dit ernstige gevolgen hebben. Nederlanders hebben al het gevoel dat hun land wordt overgenomen. Waar ik ben bang voor ben en dat merk ik in mijn eigen omgeving is voor een revolutie onder nederlanders hierbij denk ik aan het bestormen van de tweede kamer. Alsjeblief doe dit niet

  3. monador
    10 maart 2007 om 09:33 uur.

    tuurlijk goed idee zo een arabische zender en martijn je hebt het goed tuurlijk nemen wij moslims deze land over

  4. monador
    10 maart 2007 om 09:33 uur.

    vroeg of laat zullen wij hier de baas zijn dus wen er maar aan martijn

  5. mo
    10 maart 2007 om 10:22 uur.

    ik ben internationaal georiënteerd en spreek alhamdolilah veel talen en dialecten.
    dus voor mij is het een aanwinst, zo een kanaal.
    en antwoord op Marijnt ik ben naar mijn gevoel goed geïntegreerd en steek met kennis en wetenschap boven een gemiddelde Nederlander.
    dus niet meteen een het Arabische kanaal associëren met desintegratie.
    Het is een rijke taal met waardevolle wetenschap kijk bijvoorbeeld naar Spanje waar nog een aantal stede genoemd zijn in het Arabisch enzo..
    en antwoord op mensen met amezir idealen jullie moeten niet gelijk weer bedreigt voelen nu is het Arabische kanaal en wie weet later amazir. in marokko heeft het ook eff geduurd
    toch?

  6. abas
    11 maart 2007 om 12:55 uur.

    leuk zo’n zender maar niet i.p.v. van een nederlandse zender. er zijn zat van die flut zenders die vervangen kunnen worden zoals tell sell of zo.

  7. fouad
    11 maart 2007 om 03:16 uur.

    zou wel goed zijn voor de marokkanen die hier niet echt goed nederlandse taal spreken of begrijpen zo als onze ouders

  8. Le Parisien
    11 maart 2007 om 09:11 uur.

    @ Mo,

    Mooie reactie, precies hoe ik erover denk. I

    Ik vind dat er een Arabische ‘ MTV’ mag komen voor een deel van de bevolking in Amsterdam en omstreken. Misschien dat we daar niet alleen halfnaakte afgelikte, geparfumeerde, sletterige 1 dollar vrouwen in de videoclips zien (Rapclips met name).

    Echter, ruim de helft van de Marokkanen is niet Arabisch. Neemt niet weg dat zij ook naar deze zender kunnen kijken. Het feit is dat de beats geleidelijk overeenkomen.

    @ Marijnt
    Ik kan me niet voorstellen dat er nog meer haat en verderf kan komen vanuit de autochtonenhoek dan dat er nu is. Wij hebben nu niks meer te verliezen. Gehaat zijn we toch al en daar hebben we mee leren leven de afgelopen jaren.

  9. Toth
    11 maart 2007 om 10:36 uur.

    “Waar ik ben bang voor ben en dat merk ik in mijn eigen omgeving is voor een revolutie onder nederlanders hierbij denk ik aan het bestormen van de tweede kamer.” – MarijnT.

    Ja, want als die onbekende programma’s dat tussen het teleshoppen door naar een van die andere zenders moet waar ook nooit iets op is, dan is het gebeurd met Nederland zoals we het kenden van vroeger, zeg maar van zelfs nog vóór augustus 2005 toen RTL7 begon.

    Waar moeten Harry Mens en Robert Ten Brink dan heen? Hoe zal het aflopen met de TV makelaar? De hele huizenmarkt zal instorten en hoe moeten de 34-delige 280-karaats gouden trouwringsetten worden verkocht en de fabelachtige volautomatische spuitflessen wonderpoets waarmee je zelfs de koffiezetapparaat kunt ontkalken?

    En met wie moeten de nog halfbezopen sufkoppen opbellen, terwijl ze nog in hun nest liggen te stinken om met een kater een koffer vol geld te kunnen winnen met hun parate kennis dat volledig uitgeschreven ruim op een bierviltje past.

    Nee, een bestrorming van de tweede kamer is zonder meer gerechtvaardigd. Ik zou graag op de hoogte worden gesteld van de datum van deze historische gebeurtenis, want het lijkt me een bijzonder voorrecht om dat hilarisch schouwspel te mogen bijwonen.

  10. marokk
    11 maart 2007 om 11:01 uur.

    ik denk niet dat marokkanen naar deze zender gaan kijken

  11. khalid
    11 maart 2007 om 04:39 uur.

    Wat moeten hier met arabische zender genoeg van arabich komt me de neus uit aub nee

  12. Saida
    11 maart 2007 om 06:59 uur.

    @Toth

    LOL

  13. Karim M
    11 maart 2007 om 07:34 uur.

    stel dit plan gaat door, dan mogen mensen niet klagen.
    Tijdens mijn vakanties in Marokko heb ik vaak naar Rotana gekeken, hierop komen zowel arabische, als westerse clips op. Dus voor ieder zijn deel. Ik zie de problemen ervan niet!

  14. Le Parisien
    11 maart 2007 om 08:00 uur.

    @ Marokk

    En waarom denk jij dat Marokkanen niet naar deze zender zullen kijken!
    You tell me.

  15. Arradi
    11 maart 2007 om 10:59 uur.

    Hebben die gasten niet goed nagedacht, hoeveel mensen er naar RTL7 per dag kijken in Amsterdam.
    Zijn er geen andere kanalen op de kabel waar geen hond naar kijkt ,waar Rotana kan uitzenden, ik denk het wel.

    @Marijnt
    Ik begrijp je reactie, dat je graag RTL7 wil behouden maar schuif a.u.b. niet de schuld bij de moslims, het is de UPC die een voorstel indient en niet de Marokkanen en als het je niet bevalt mag je bezwaar tekenen bij het college van burgemeester en wethouders en niet zeiken over bestormen van de tweede kamer, want de tweede kamer gaat er hellemaal niet over de indeling van de kabelkanalen, maar de gemeenteraad beslist er over.

  16. brother
    12 maart 2007 om 08:26 uur.

    Stunt van UPC. Is helemaal niet nodig! We hebben genoeg Arabische zenders.

  17. maastricht
    12 maart 2007 om 06:48 uur.

    ah mensen gaan dood in Palestina..
    en jullie maken je druk om een “sprookje”
    mafkezen dat jullie zijn.. Sadam is dood man. Wisten jullie dat al :S
    heb het pas gehoord 😐

  18. maastricht
    12 maart 2007 om 06:50 uur.

    heb 3jaar in de Isolatie cel gezeten in Vught..
    en blijkbaar is hier buiten nog steeds niets verander
    alleen dommer zijn jullie geworden tfoe

  19. studente
    12 maart 2007 om 07:10 uur.

    Op zich vind ik het wel slim.. meer kijkcijfers.. ja die UPC mensen weten waar ze het over hebben.. slim, slim, slim

    Ik heb het niet zo met Marokkaanse televisie.. maar mooi toch dat ze uitbreiden..

  20. abdel
    13 maart 2007 om 12:51 uur.

    selam

    meerendeels van de marokkanen in nederland komen uit het noorden van marocco.

    deze groep spreekt en begrijpt dariezja en amazigh.

    denk je nu echt dat deze mensen naar die arabische zender gaan kijken met het gezin?
    deze mensen willen een programma in hen taal dat begrijpelijk is en met fatsoen.
    ik schaam me al om te kijken naar 2M met mijn familie , laat staan naar die rotzooi uit het midden oosten , dat gesubsideerd wordt door america
    ( kennelijk )

    als UPC de marokkanen tegemoet wil komen en zo ook de schotels wil laten verdwijnen , en dus inkomsten , zullen zij programma’s moeten uitzenden die voor iedereen begrijpelijk zijn. , en dus ook berbers, want die mensen hebben ook recht op plezier.

    mijn advies : zeg de kabel op en gooi de schotel weg , en breng de tijd door met lezen, en wandelen met je partner

  21. khalid
    13 maart 2007 om 05:03 uur.

    wat vinden jullie van amazigh kanaal op kabel ??

  22. lavendel
    13 maart 2007 om 11:13 uur.

    wat amazigh gaan ze daar weer overgeven. haha hoe ze praten wela net alsof ze aan het overgeven zijn asahbi hahahahaha teked yemas blablabla nee liever arabisch taal van de koran de belangrijkste taal van de wereld adios amigos..

  23. Said
    14 maart 2007 om 02:36 uur.

    ik vind een leuk idee waarom niet imazighen lijk me hebben een rijke cultuur

  24. AzoreuZ
    20 maart 2007 om 07:42 uur.

    @monador: Haha, jij denkt nou echt dat jullie het land over gaan nemen ? hahaha jullie zijn allang allemaal opgehangen voordat jullie hier zijn.

    Trouwens ik ben voor White Power ! dus je bent kansloos man, en die zender is ook flut, ik stel voor ga allemaal over naar een andere kabel maatschappij maar geen UPC want dat is zo te zien geen goeie.

    Groeten van een anti UPC’er

  25. Samir
    20 maart 2007 om 10:25 uur.

    @Martijnt

    wen er nou alvast maar aan. over een paar jaar is NL een officieel Islamitisch land. Niemand kan er wat tegen doen.

  26. Arnold
    20 maart 2007 om 11:11 uur.

    Dat er een Arabische zender komt vind ik prima, of ik er naar zal kijken weet ik nu nog niet, maar waarschijnlijk niet. RaiUno, TRT, Salto en de Duitse zenders staan bij mij ook zelden tot nooit op. Maar waarom RTL 7?? Ik denk nu alleen uit eigenbelang omdat daar de Formule1 uitgezonden wordt, en ik moet er niet aan denken dat ik dit op Belgie (Canvas) of op Duitsland moet gaan kijken zonder het commentaar van Olav Mol. Trouwens de F1 is een programma met minimaal 1.000.000 kijkers en andere sportprogramma’s als voetbal insite scoren ook goed. Wat mij betreft schrappen ze Talpa van de kabel. Als je het over een zender heeft die niets toevoegd is dat het wel!!!

  27. Robert
    20 maart 2007 om 04:57 uur.

    Het lijkt me dat een Arabische zender geen probleem hoeft te zijn. Zo zijn er ook Engelse, Duitse, Franse, Spaanse, Turkse, … Kies zelf maar wat je aanzet, naar interesse .

    Het probleem onstaat pas bij zo’n koloniale houding van bijvoorbeeld een aantal mensen hier (Monador , Samir). Kunnen jullie niet gewoon een beetje samenleven met andere mensen zonder meteen de wereld te willen veroveren? Die houding creeert juist de afkeer vanuit de maatschappij waarin je blijkbaar wilt wonen, maar geen deel van uit wilt maken.

    De ironie is dat jullie waarschijnlijk juist de (westerse) wereld die koloniale houding verwijten.

  28. Huub
    21 maart 2007 om 01:01 uur.

    Ik vind een Arabische zender op de kabel een prima idee! Helaas wordt er geadviseerd om daar RTL7 voor te laten wijken.Wat dat betreft denk ik dat de APR iets te kort door de bocht is gegaan.Ik hoop zowel naar Rotana te kunnen kijken als naar RTL7.

  29. Chamakh
    21 maart 2007 om 05:46 uur.

    ze3ma er komt een marokkaanse net die vervangt rtl 7:S whuahauha yeah leugens

  30. Mike
    21 maart 2007 om 10:13 uur.

    Rotana Europe is juist een zender die ook in het berbers uitzend, Juist is Rotana voor alle arabieren in amsterdam (wel 11 procent). Verder is Rotana een gewone moderne zender die echt anders is dan alle andere vooroordelen. Ze zenden zelfs met ondertitels uit. En ze hebben STAR ACADEMY en X-faxtor en vooral geen NIEUWS. Het is geen islamisten zender.

    Ik denk juist dat het een aanwinst is voor nederland

  31. hassan
    03 april 2007 om 11:38 uur.

    libertier
    eqaliter vratirniter

    democratie is wat ???????????

  32. dave
    09 mei 2007 om 04:30 uur.

    Om even terug te komen op het eerdere bericht van ene Martijn… dat volgens hem Nederlanders bang zijn dat hun land wordt overgenomen….tjah..
    Daar kan je op zich zelf iets aan doen, niet zo’n schijterd zijn en terug vechten. Tenminste, ALS je graag hier wil blijven wonen.
    Ik snap niet dat al die marrokanen hier zo graag willen zitten, Marokko is een prachtig, zonovergoten land…..en wat doen ze hier?? In dit kleine veeeeeel te volle land waar het 80% van de tijd koud is en regent! Deprimerende kutzooi (sorry voor het taalgebruik :P) vind ik het. Ik verhuis volgend jaar met mijn vriendin naar de oostkust van Australie, waar de mensen relaxt zijn (en niet zo gestressed en onvriendelijk als de meeste nederlanders en marrokanen die hier wonen) het weer altijd lekker is en genoeg werkgelegenheid is.

    Dus weet je, veel plezier met dit gestresste regen moeras dat nederland heet… pff over een paar jaar zinkt het allemaal waarschijnlijk toch wel weg in de zee hahaha… have fun mate 😉

  33. sam
    11 mei 2007 om 11:32 uur.

    ohhh vettt man moeten ze egt gaan doenn vind ik
    keer wat andersss

  34. Dragon Eye
    16 mei 2007 om 01:48 uur.

    Ja in marokko kan je moeilijk een tv in de woestijn zetten, geen stroom he? Dus heel begrijpelijk.
    En dat ze onse landje afpakken geen zorgen, marokkanen zijn domme mensen.
    Ze kunnen niks bereiken, ja landen in de jaila.
    Greets dragan

  35. mhamed
    30 mei 2007 om 06:27 uur.

    onze landje afpakken………..weet jij wat kut hollanders hebben afgepakt van de amre mensen elders in de wereld?
    NEE daar mag niemand over praten!!!!!!!!!
    hou je mond en kom met iets nieuws dragon eye.

  36. hollander
    08 augustus 2007 om 04:31 uur.

    waarom zegt iedereen dat de marokkanen nederland afpakken, sorry hoor, maar ik geloof er niks van,…. waarom kijkt iedereen de marokkanen alleen aan..er wonen net zo veel turken,somaliers, polen, enz….Dus waarom is het altijd marokkanen…marokkanen zijn best lief.. moet ze eerst leren kennen en niet zomaar over ze oordelen. Heeft mohamed B iemand vermoord dan is het alle marokkanen zijn zo…kom op mensen….daar kunnen jullie uren ver praten en overal op tv zetten, maar was het geen nederlander die pin fortyn heeft vermoord…nou daar praat geen enkel tvzender over….dus word wakker allemaal en oordeel niet over mensen… WEET WAT JE ZEGT. MAAR ZEG NOOIT WAT JE WEET!

  37. ice
    20 augustus 2007 om 03:05 uur.

    de meeste mensen zijn bang voor iets wat ze niet kennen. dat is heel begrijpelijk. Maar rotana heeft helemaal niets te maken met de islam, het is een elitaire zender die veel mensen entertaint. net als de vele nederlandse zenders. wat is daar mis mee. er zijn zoveel arabsiche jongeren die naar rotana kijken. en het moet eens ophouden die eeuwen lange discussie s over pim en m-b, dat jullie dat niet zat zijn. Nederland is een thuis geworden voor veel mensen en daar zijn de meesten trots op. Rotana zal het plaatje compleet maken op de nederlandse tv.

  38. st4x
    14 juni 2011 om 11:26 uur.

    nu, een aantal jaren later… Niks geen arabische zender, ik snap ook niet wat dat hier in nederland op de buis moet. Laten we veronica en sbs6 presenteren in marroko, goh wat zullen ze protesteren, waarom moeten wij dit wel accepteren dan?

    Moskee hier, geen kerk daar, alstublieft vertrek en ga daar weer wonen, ik snap dat we rijk zijn hier maar bouw dan wat op in je eigen land, en verpest het niet hier.