MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Politiegeweld bij betoging in Marokko

16 maart 2007 | in Marokko, Overheid | 33 Reacties

Westelijke SaharaMarokkaanse agenten hebben donderdag in Marrakech studenten geslagen en gearresteerd die vreedzaam demonstreerden voor de onafhankelijkheid van de Westelijke Sahara. Dat schrijft De Telegraaf. Volgens de krant toonden dertig studenten van de universiteit Cadi Ayad op het universiteitsterrein foto’s van gevangen bewoners van het gebied en zwaaiden met de vlag van een ballingengroepering in Algerije, de Saharawi Arabische Democratische Republiek, die wordt aangevoerd door de bevrijdingsbeweging Polisario.

Ook maakten de studenten duidelijk dat ze het door Marokko voorgestelde plan voor autonomie afwijzen. Marokko wil de bewoners van de Westelijke Sahara het recht op zelfbestuur geven als ze ermee instemmen dat de regio Marokkaans grondgebied wordt.

Agenten sloegen met stokken in op de studenten en verwondden meer dan tien van hen, zei een van de demonstranten, Ali. Hij weigerde zijn achternaam te geven, uit angst voor repercussies. Zo’n tien studenten werden opgepakt schrijft de krant.

Er zijn 33 reacties

  1. Jamal
    16 maart 2007 om 09:33 uur.

    3laslamtkoem,

    Ze hebben geluk die f.. idiots, nog meer verdeling in de Maghreb? Laten we dan ook een Rif republiek, een Sous koninkrijk een Schleuh staat een Kabieliërs een Choui( Algerije) een Mzaab land etc etc. De eis voor onafhankelijkheid is praktisch onhaalbaar ( Sahraoui`s zijn met 200.000 mensen en eisen een gebied even groot als Noord-Marokko( 30.000.000 mensen).? De onderbouwingen dat de hedendaagse Hasnoui( Arabisch dialect) de eerste bewoners zijn van dit gebied is natuurlijk lariekoek. De Imazighen zijn de oorspronkelijke bewoners van Noord-Afrika( geografisch gezien, het gebied West van de Nijl rivier en Noord van de Senegal rivier.

    De Sahroui`s bestaan uit verschillende groepen( berbers en later gekomen “Arabische” bedoïenen. De studenten zijn een product van Algerijnse nationalisten ( regering) die de dominante factor wil zijn in de Maghreb. Zij zoeken naar een uitweg om hun vloot op de Atlatische kust te vestigen.

    We moeten werken aan 1 regio in de Maghreb die een politieke, economische unie gaat vormen, gebaseerd op gezamelijke etnische afstamming( Amazigh) cultuur( Berber, Arabisch) en taal ( Berber, Arabisch). Er is geen plaats voor meer verdeling in de Maghreb van nu! We moeten samen werken ten koste van alles, als de Rif onafhankelijk was geworden van de rest van de Maghreb was er waarschijnlijk een burgeroorlog uitgebroken, gelukkig is dit niet gebeurt.

    De overgrote meerderheid van de Isahrouiën zijn zich bewust van hun positie in de Maghreb en willen graag onder Marokkaanse vlag verder en een deel van het bestuur van het gebied autonoom uit te voeren. Marokko fungeert steeds meer als een voorbeeld functie in de Maghreb( democratisering, emacipatie van berbersvrouwenrechten, Liberalisering van de overheidsbedrijven etc. etc.

    Libië en Algerije in mindere mate doen nog steeds erg krampachtig wat betreft emancipatie van de berbers en democratisering. Marokko is hun op vele terreinen ver vooruit met minder middelen krijgt Marokko meer voor elkaar.

    Er zijn bij uitzondering andere Afrikaanse landen met soortgelijke ontwikkelingen maar het gros van Afrika is veelal door Europese toedoen ( grenzen trekken met een liniaal) een grote PUINHOOP.

    Ik pleit voor samenwerking en versteveging van de Maghreb en geen post-koloniale verdeel en heers politiek! Marokko, Mauritanië, Algerije, Tunesië en Libië, 1 gebied niet nog meer verdelen, niet meer ellende, ons volk heeft al meer dan genoeg geleden onder het kolonialisme.

  2. Souss Libré
    16 maart 2007 om 11:30 uur.

    Even een correctie, je kan niet spreken van een Souss en Chleuh Republiek want de Issoesijen zijn Ichelhiyen en omgekeerd. Diegene die jij bedoeld zijn Imazighen vd Atlas, ( Centraal en Oostelijk Provincie Ouarzazate, Centraal en Oostelijk Provincie Zagora tot Tafilalt en Meknes) Ichelihiyen zijn de Zuid-Westelijke Marokkanen, de Souss Berbers. En zij wonen in de Westelijke Hoge Atlas, de Anti-Atlas (op Jbel Saghro na) en De Souss-Vlakte en de Noordelijke Sahara. Dit kan je terugvinden in alle boeken die geschreven zijn door kenners en vakkundigen op gebied van geografische en historische Souss van Justinard tot Stroomer. Het komt door onwetendheid dat mensen spreken in termen van Souss en Chleuhs, in realiteit klopt die term absoluut niet.
    Wat de Sahrawies betreft ze kunnen dromen van hun Republiek, die zal toch nooit komen.

  3. sahraoui
    16 maart 2007 om 12:29 uur.

    sahara is en blijft marokkaans wat er ook gebeurt!!!!!
    de telegraaf is er wel weer bij om zoiete te melden, maar wat goed is voor marokko houd maar!!!
    kijk wat marokko daar in de woestijn allemaal investeerd !!!
    kom zelf uit omgeving goulmime in de sahara
    sahra maghribya for ever!!!

  4. kano
    16 maart 2007 om 02:12 uur.

    er zijn geen polisario de grootste polisarious zijn de algerijnen ze willen ons land stelen ze doen net alsof ze de dzg polisarious helpen maar ze willen een soort landje stichten die hun belangen gaat behartigen dus meer wellicht grondstoffen net als aardolie en gas en fosfaat dus algerije wordt rijker en marokko blijft arm. marokko en mouritanie zijn marokkaanse grondgebied ze horen bij marokko al eeuwenlang kijk naar die vieze algerijnen marokko heeft hun gehopen met alles om hun land te bevreiden van de bezetting met mannen en materieel er werd veel wapens vanuit marokko naar algerije gesmokkeld die tijd deed de huidige president van algerije boutaflika en de overleidene boumadien ook mee met wapensmokkel toen was marokko wel een vriend wat blijkt nu je krijgt stank voor dank er werden veel marokkanen in de jaren 70 uit algerije verdreven en naar marokko teruggestuurd zonder een cent in hun zak het ging om 30000 mensen van jong tot oud ik wil jullie een ding zeggen je moet een algerijn nooit vertrouwen je kan beter een jood vertouwen.ik wil jullie een belangrijke ding zeggen mijn opa die in algerije heeft geleeft en geholpen met de strijd tegen de bezetting heeft geholpen en hij door de fransen werd gemarteld en bijna de ddostraf greeg is ook door de vieze algerijnen uit het land gezet in het jaar 1976 en hij is in marokko overleden en aantal tantes en ooms die ook het land werden uitgezet leven nu nog in marokko.en nu willen ze de sahara van ons stelen. elk iemand die demonstreert tegen marokko en voor de onafhankelijkheid van de sahara moet de overheid hem keihard aanpakken. met de sahara wordt marokko inshaa allah nog mooier en met ons huidige koning krijgen de mensen een goede leventje dat weet ik zeker vooral als aardolie wordt ondekt.

  5. Jamal
    16 maart 2007 om 02:16 uur.

    Souss Libre,

    Bedankt voor je toelichting, zover ik wist waren de Cleuh en Sous 2 verschillende groepen, dialecten en volk. Bedankt voor je toelichting!

    KOULCHI MGHARBA

  6. maghribi
    16 maart 2007 om 02:35 uur.

    sahra maghribia ila alabad.

  7. Said
    16 maart 2007 om 02:40 uur.

    (Arabische Democratische Republiek)????pardon wat is dit nou heel noordafrika is imazighen (bebers) wie wilt een arabische Republiek moeten zij tent en zijn kamel als ie nog heeft terug naar Saoudia arabia misschien hebben zijn voorouders daar nog een oile veld. doen we niet in marokko sahara is marokkaans en blijft marokkaans

  8. Mister1979
    16 maart 2007 om 02:42 uur.

    Westelijke Sahara is eeuwenlang bewoond geweest door de Imazighen. Er is zoveel archeologische vondsten zoals oude steden, muurtekeningen etc gevonden in Westelijke Sahara die bevestigen dat de Imazighen daar al eeuwen hebben gewoond.

    De Saharwi’s zijn niet eens Imazighen en hun voorouders komen niet eens uit de Westelijke Sahara. Een onafhankelijk West Sahara heeft nooit bestaan en dus een bezetting van West Sahara is een groot leugen..

    Algerije honden en Polisario houden al jaren Saharwi’s vast in Tindouf kampen om zo vluchtelingen problemen te creeren. De meeste willen terug naar Marokko, maar worden met geweld vastgehouden in Tindouf. Gevuchte Polisario en EU mensenorganisaties bevestigen dat vele daar tegen hun zin worden vastgehouden….

  9. Mister1979
    16 maart 2007 om 02:47 uur.

    Die vuile gore stinkende Algerijnen. Als je met ze praat proberen ze altijd Marokko neer te halen en altijd gaat het over prostitutie, sloppenwijken etc..

    Algerijnen vergeten dat 3 miljoen Algerijnen in sloppenwijken wonen in Algerije en dat er gigantische prostitutie en mensenhandel is in Algerije.

    Een Algerije beweerde zelf dat Hassan II achter de burgeroorlog zat in Algerije en dat hij terroristen zou hebben gesteund, wat een grote onzin…

    Ik kost die ratten van Algerijen uit!!!!!

    God bless Morocco

  10. Youssef Ain Asserdoune
    16 maart 2007 om 05:14 uur.

    Sahara is Marokkaans en blijft Marokkaans en die jongens verdienen meer dan dat ze gesloegen werden, verraders zijn ze punt uit, en niet weer praten over rechten van mens, want als dat ook in een EU land gebeurt zal precies het zelfde gebeurt worden, kijk maar naar Sicilie, Fransen doen alles en nog wat tegen mensen die voor de onafhanelijkheid van die eiland willen.

  11. Ali
    16 maart 2007 om 05:19 uur.

    Noord-Afrika is niet geheel berbers. Noord-Afrika is geheel islamitisch.

    De Sahara blijft marokkaans al moeten alle marokkanen (arabieren en berbers) met bloed betalen.

  12. Soussie
    16 maart 2007 om 05:27 uur.

    Sous Libre,

    Dat is niet waar het hier om gaat, het benadrukken van het onderscheid! Het gaat erom dat wij als 1 geheel handelen. Over het algemeen ziet men bewoners van mantakat sous en nass zagora en ouarzazate als 1…omdat beide talen veel overeenkomsten hebben….who cares?Wind je niet zo op man.

    Saharakweste zal nooit opgelost worden, het is de bedoeling dat de strijd om de sahara gaande blijft zodoende dat marokko zich niet in een rap tempo weet te ontwikkelen.

    Gair Insha Allah.
    Broeder in vrede.

  13. Toth
    16 maart 2007 om 05:34 uur.

    We moeten samenwerken zegt Jamal over de Marokkaanse bezetting van West-Sahara na een hoop pseudo-historische onzin, al lang geleden gedetailleerd onderuitgeschoffeld door het Internationaal Gerechtshof, aangevuld met een originele Algerijnse samenzweringstheorie met Marokkaanse studenten. Sorry, maar daar heb ik even hartelijk om moeten lachen.

    Waar ik minder hartelijk om moet lachen, in feite waarover ik me eigenlijk over verbaas is wat men eigenlijk meent te kunnen bereiken met het ontkennen van het impliciet VN-erkende recht op zelfbeschikking van West-Sahara en de onafhankelijkheidsstrijd. Waar men nu zelfs meent het publiek een rad voor de ogen te kunnen draaien met hun zogenaamde beperkte autonomie-plan en tegelijkertijd dat men het het referendum maar blijft uitstellen en frustreren (overigens in samenwerking met de VS en de EU in ruil voor het leegroven van West Sahara en de kustwateren) eigenlijk zelfs ook maar durft te spreken van “samenwerken.”

    “Samenwerken” is iets anders dan iemand onder schot houden, zijn vrouw en kinderen in elkaar slaan en zijn zakken laten leeghalen door je handlangers.

    Anderen hebben hun bord voor hun kop kennelijk zo vastgetimmerd dat ze West-Saharaanse onafhankelijkheid vergelijken met kolonialisme. Nee het is Marrokaans kolonialisme en het is een van de allerlaatste gevallen waaraan ook zo snel mogelijk een einde moet komen.

    Dit soort acties van repressieve regiems, het bruut lostimmeren op vreedzame demonstranten dragen daar, dat is de zonzijde van bovenstaand verhaal, gelukkig ook aan bij.

  14. asoussy
    16 maart 2007 om 06:13 uur.

    ten eerst mijn complimenten aan JAMAL en AAN SOUSS LIBRE
    jamal ;aan je verhal hoef ik niks aan toe te voegen menssen zoals jij hebben we hard nodig!
    souss libre ak awdi isrbh rabi han rikna aygan tergza azul agma/oltma
    wat algerije betreft laat ze maar dromen!

  15. Arradi
    16 maart 2007 om 06:23 uur.

    Wat verlangt men dat deze kwestie zo spoedig mogelijk wordt afgehandeld.
    Bijna 32 jaar vecht Marokko voor de sahara zonder een doel te bereiken.
    De hele schatkist is er aan besteedt en de wederopbouw van de rest van het land ondervond er hinder van.
    In plaats dat Marokko en Algerije een rond tafel gesprek voeren om naar oplossingen te zoeken, blijven ze elkaar treiteren door telkens elkaars ingediende voorstellen in de VN te negeren.
    Zolang er geen concrete voorstellen komen en geen oplossingen worden gevonden voor deze kwestie blijven we dromen voor een verenigd Maghreb Al Arabie.

  16. monador
    16 maart 2007 om 08:45 uur.

    TZZZ DENKEN DIE STINKENDE ALGERIJNEN EN POLISARIO ECHT DAT ZE DE SAHARA TERUG KRIJGEN IN HUN DROMEN MAROKKO HEEFT DAAR HEEL VEEL GEINVESTEERD
    DE SAHARA IS EN ZAL VAN ALMAGHREB BLIJVEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  17. Souss Libré
    16 maart 2007 om 08:45 uur.

    Sous Libre,

    Dat is niet waar het hier om gaat, het benadrukken van het onderscheid! Het gaat erom dat wij als 1 geheel handelen. Over het algemeen ziet men bewoners van mantakat sous en nass zagora en ouarzazate als 1…omdat beide talen veel overeenkomsten hebben….who cares?Wind je niet zo op man.

    Ten eerste Agma, het gaat hier niet om onderscheid, als het om mij ging zou ik willen dat de Zuid Westelijke Imazighen(Souss Berbers) en de Zuid Oostelijke Imazighen (Groep Imazighen vd Atlas) 1 waren. 1 groot volk, wat is er beter? Maar dat is niet zo, daar heb ik dan ook niet voor gekozen. Maar als er sprake is van 2 verschillende Amazighvolkeren die in Zuid Marokko wonen, dan mag dit toegelicht worden zeker omdat veel verwarde Zuidelijke Berbers denken dat Zuid Marokko is ingedeeld in Swassa en Chleuh en dat is niet zo. Dit toelichten is enkel het bestrijden van zo’n onwetendheid en is geen onderscheid maken, het onderscheid is er al. Marokko bestaat uit verschillende volkeren met elk een apparte geschiedenis/cultuur/taal enz. Dit is geen onderscheid maar een verrijking en daar is niets mis mee, integendeel zelfs. In Marokko kennen de meeste dat onderscheid en heeft het tussen de Zuiderlingen nooit voor problemen gezorgd. Dus ik wind mij nergens om. We moeten een eenheid vormen maar daarvoor moeten we geen reele feiten gaan vervalsen. Dat is al genoeg gebeurd in onze geschiedenis, dus we moeten niet in herharling vallen. En het is niet altijd de taal die bepaalt bij welk volk je behoort. De Noordelijke Imazighen van de Atlas zoals de Marmoucha, Ayt Saghrouchen en Zuid-Figuig spreken de Zanata Variant van het Tamazight net zoals de Riffijnen maar dat maakt van hun nog geen Riffijnen. Zo is het ook met de Imazighen van Centraal en Oostelijk Provincie Ouarzazate en Centraal en Oostelijke provincie Zagora. Het feit hun meest westelijk gelegen stammen Tachelhiyt spreken maakt van hun nog geen Ichelhiyen. Ichelhiyen zijn nog altijd de Souss Berbers, de Zuid Westelijke Imazighen. Net zoals de Ayt Saghrouchen nog altijd Imazighen vd Atlas zijn desondanks ze Tazenatijt spreken. We mogen geen termen gaan verzinnen die 20 jaar geleden niet bestonden. Er zijn genoeg boeken die je kan raadplegen hierover, ik kan je al de tittels geven die je wilt. Dit staat inderdaad allemaal los van het oorspronkelijke artikel over de Polisario, maar wou dit gewoon toelichten zodat men ophoudt met het gebruiken van termen die niet kloppen.

    Tanemmirt,

  18. Jamal
    17 maart 2007 om 12:23 uur.

    Toth

    Waarschijnlijk ben jij een autochtone Nederlander, links stemmer? Doorgeslagen hippie, pro alles wat vrijheid zoekt ?? Waarschijnlijk een DUSDANIG schuldgevoel opgelopen in de II WO dat je iets wil terug doen en ervaring hebt met onderdrukking van jou voorouders?

    Nou ik zal je wat vertellen jochie wij hebben niets misdaan wij hebben geen volk bijna uitgeroeid wij hebben geen wrange ONOPLOSBAAR schuldgevoel godzijdank! Wij willen onze broeders in de Maghreb laten samen werken en nietnog meer verdeling en ellende( b.v. uiteenvallen van Iraq, bv Congo DRC miljoenen mensen door burgeroorlog afgeslacht)

    Ik kan de dingen mischien niet zo scherp verwoorden zoals jij maar noem mij geen pseudo wetenschapper Bemoeial, bemoei met je eigen zaken ga je druk maken om Apartheid ofzo in Zuid Afrika of wapen verkopen van Nederlandse handelaren aan Afrikaanse rebellen, gebruik je energie nuttig als je iets postiefs wil bijdragen in je korte bestaan op deze planeet en stay out aub, jullie Europeanen hebben al genoeg aangericht! ( en kom niet met de bullshit dat je geen kaas bent)

    Wij zijn eervol en respectvol hechten veel waarde aan mensenlevens en moeten niet eerst 7.000.0000. mensen vergassen voordat wij dat “Nicht gewüst haben!” en beseffen dat Europa veel schade heeft berokkend in Noord-Afrika. Wij willen dit voorkomen door samenwerking in de Maghreb en onderlinge twisten uit te sluiten. De vader `van de in Marrakech( Noord-Marokko) geboren polisario leider is naar Marokko gevlucht en werkt daar nu als vertegenwoordiger van zijn achterban waar hij veel goed werk doet.

    Ik ben geen wetenschapper maar sommige dingen zijn feiten. Dat 200.000 mensen die als nomaden rondtrekken door de`Maghreb opeens een gebied opeisen even groot als Noord-Marokko is onrealistisch. Trouwens waarom eisen ze dan ook niet een deel van Zuid-Algerije en Libië op daar hebben ze ook rondgetrokken. Snap je wat het probleem is het is praktisch niet op te lossen door de grenzen die Europese landen hebben getrokken door de Maghreb. We kunnen niet alle lijnen opnieuw herzien dit zal leiden tot een conflicten. We`kunnen beter ervoor zorgen om de grenzen in de Maghreb meer open te stellen en werken aan 1 gebied wat etnisch, linguïstisch, en cultureel 1 gebied vormt.

    Een aantal Nederlandse vrienden( studenten in sociale wetenschappen enz.) waren ook vaak voor het idee van zelfbestuur van dit gebied Totdat zij waren afgereisd hiernatoe en zelf van mening zijn veranderd!

    Het is in het belang van de Sahrouis juist bij Marokko te horen ander zullen ze gedomineerd worden door het instabiele land met Algerijnse hegemoniale behoeften in de Maghreb.

    Marokko heb ik met eigen ogen zien veranderen in een korte tijdpad is de economie aan het groeien, is er vergaande decentraliatie van regelgeving en bestuur toegepast en maken ze zich hard voor vrouwenrechten en emancipatie van het berbers in de officiele kanalen. TV, Radio, Onderwijs, etc. De Isahrouiien willen hier graag bij komen.\Allen zijn het de slinks polisario leiders die ind eTindouf kampen deze Nomaden niet laten terugkeren naar Marokko en hun gebruiken als wissesgeld, voor eigen gewin!

    p.s. de berber verduidelijking voor Toth
    Hij is wat hij is: Berber. Wie dat niet vat of voelt heeft pech. De pech zelf geen Berber te zijn. Berber is een eretitel. Jawel. Adeldom par excellence. Berber ben je of ben je niet. Worden kun je het niet. Alles kun je worden, doof, schizoïde, Amerikaan, zelfs Hollander. Maar Berber niet. Geen paspoort die jou tot Berber maakt. Geen volkslied dat jou engageert. Geen inburgering die jou wegwijs maakt. Geen schrift dat helderheid biedt. Berber is een Zijns-kwestie. Berber ben je van geboorte.

  19. Jamal
    17 maart 2007 om 12:36 uur.

    Toth

    Laat me niet lachen internationaal gerechtshof, daar heeft een Algerijnse rechter meegewerkt aan die uitspraak waar jij het over hebt. Duhhh

    Handen af van de Maghreb genoeg is genoeg! Laat Afrikanen zelf hun problemen oplossen.

  20. kano
    17 maart 2007 om 12:41 uur.

    we moeten een grote MAGHREB bouwen maar zonder algerije want die is de virus die alles gaat verzikken.

  21. asou9i
    17 maart 2007 om 07:29 uur.

    toth,

    je hebt erg mooie woorden, maar hou die alstublieft voor u, of vertel ze aan dat dom blondje wat naast je zit en niet aan deze berber.

    Zou je er voor zijn als Friesland ook zijn onafhankelijkheid van Nederland zou eisen, neee he.

    Nou ik bedoel maar, I rest my case

    Wat de Algerijnen betreft ze kunnen niks anders dan stelen en liegen en dan nog beweren dat ze broeders zijn . Ga toch weg.
    Ik vertrouw liever een jood dan hun

  22. Toth
    17 maart 2007 om 09:47 uur.

    Je moet geen psychologie gaan studeren Jamal. Je hebt ongetwijfeld andere talenten.

    Jouw “broeders in de Maghreb” willen niet met “jou samenwerken” op de manier dat jij dat kennelijk verstaat. (Je expliciete vereenzelviging met het standpunt van de Marokkaanse regering is helaas niet eens opmerkelijk te noemen.) Samenwerken vooronderstelt namelijk vrije wil. Je zou “mijn” ongelijk kunnen bewijzen met een echt referendum over onafhankelijkheid. Om het praktisch te houden: je zou dat idee bijvoorbeeld voluit kunnen steunen. Eens kijken hoe dat idee leeft in de totale bevolking in plaats van alleen bij gemene Algerijnen en slinkse Polisario.

    Het idee dat de mensen wiens gebied je wilt afpakken sowieso al geen echte verbintenis hadden met dat gebied is een erg oud en veelgebruikt idee. Europa heeft er veelvuldig gebruik van gemaakt. De Noord-Amerikaanse Indianen zijn er mee van hun grondgebied verdreven en later afgeslacht, de Zuid-Amerikaanse zijn zonder meer afgeslacht en beroofd. Europa heeft inderdaad grote misdaden begaan in Afrika, niet alleen Noord-Afrika, allemaal waar. Maar dat ene misdaad kan nooit worden gebruikt om een andere te legitimeren.

    Als er iets ethisch aan de uitspraak van het Gerechtshof niet deugde was het wel dat de Saharawi zelf niet zijn gehoord. De enigen die hun standpunten mochten uiteenzetten waren Marokko, Mauretanie, Spanje en Algerije.

    Overigens onder de rechters: voorzitter: Lachs (Oostenrijk), vice voorzitter Ammoun (Libanon), Forster, Gros, Bengzon, Petrén, Onyeama, Dillard, Ignacio-Pinto, de Castro, Morozov, Jiménez de Aréchaga, Sir Humphrey Waldock, Nagendra Singh, Ruda; en ad hoc Boni, zijn naar mijn stellige overtuiging geen Algerijnen. Ik denk dat het een idee is dat sowieso alleen in Marokko enige significantie zou hebben.

    Sterker, de enigen die een verzoek hebben ingediend om een rechter te mogen aanwijzen zijn Marokko en Mauretanie geweest. En daarvan mocht alleen Marokko een ad-hoc rechter aanwijzen. Zie achter “ad hoc”

    Als Europa een indicator voor fout gedrag is dan zou ik me maar zorgen beginnen te maken voor je eigen standpunt, want de EU de alhoewel het officieel de soevereiniteit van Marokko over West-Sahara niet erkend “werkt graag samen” met Marokko ‘en’ West-Sahara. Dat scheelt ten eerste enorm in de kosten van o.a. vis en fosfaat en ten tweede hoeven ze/ we geen rekening te houden met de lastigheden van de politieke relaties tussen Marokko, Algerije en een zelfstandig West-Saharaanse republiek met een eigen visie.

    Je hoefde me overigens niet uitleggen hoe trots Berbers op zichzelf zijn. Dat had ik allang begrepen. Ik snap ook wel waarom. Prima om te weten waar je vandaan komt. Daarentegen te ver gaan in dat soort dingen en jezelf gaan vereren is niet erg verstandig.

    Trouwens sociologie en politiek mixen als salpeterzuur en glycerine. Een socioloog is altijd geneigd je gelijk te geven als je fout zit. De discussie is of het een beroepsdeformatie is of dat de fout al in de natuurlijke selectie zit. Ik ben zelf geneigd naar het laatste.

  23. Mohammed
    17 maart 2007 om 10:24 uur.

    Ook Algerijnen zijn onze broeders vrienden, aangepraat nationalisme is niet goed. Wij zijn 1, De Algerijnen zijn een beetje verzuurd door wat de Franse hebben angericht tegen ze( heel erg).

    De Fransen hebben lange tijd gif gezaaid in de harten van de Algerijnen.
    ( Azon ssem thig` ur an sen = berbers). Wij verschillen wel van elkaar maar ook Algerije is sterk verdeeld. Er zijn bv berbers die in Choui wonen in Algerije die linguïstisch meer verwant zijn aan mijn stam in Noord marokko dan in buurstam in Marokko. Ik schrok daar van toen ik ze hoorde praten in het berbers, zelf in de Jbel Nefoussa( Libië) zitten vewanten van mij( Zenata berbers.

    De hedendaagse grenzen kunnnen we beter niet te serieus nemen en meer werken aan 1 grote Maghreb. Incha-Allah als de Algrijnen en Libiërs onze verwantschap inzien en door de ballon van aangepraat nationalisme doorprikken we meer eenheid krijgen en samenwerking die hard nodig is.

    Aangepraat nationalisme was tijdelijk heel erg bruikbaar was om de eenheid te bewaren in de Maghreb landen. Onderlinge nationalisme heeft weinig ruimte in de toekomstige Maghreb. Lang leve de Maghreb.

    Ook wij moeten oppassen dat we de veel onderschijd gaan maken onder de onderlinge Maghreb landen. Zodra alle Maghrebbijnen in gaan zien dat ze eigenlijk allemaal nauw verwant zijn aan elkaar( ook de arabisch sprekende maghrebbijnen) gaan dingen veranderen daar ben ik van overtuigd!

  24. Mohammed
    17 maart 2007 om 10:26 uur.

    SAMENWERKING NOOIT MEER VERDEELDHEID IN DE MAGHREB DAT MAAKT ONS ZWAK EN DAAR GAAN ANDEREN VAN PROFITEREN.!

  25. Jamal
    17 maart 2007 om 12:14 uur.

    Toth,

    Je praat mooi om de feiten heen , je hebt enige kennis van de zaak merk ik maar geeft geen inhoudelijke reactie op het feit dat het pratisch niet haalbaar is een eigen staat te vormen en dat het nomaden zijn die in de Maghreb bijna in heel de Maghreb rondtrekken.

    Als het Touregh waren die dit eiste was het meer gelegitimeerd die wonen wel altijd in de Sahara van Algerije, mauritanië etc. De Sahara is een voltallig o.d. van marokko en de Magreb.

    Graag zou ik van jouw willen horen wat jij vind van de grens tussen marokko en Algerije en in hoeverre het redelijk is deze eis van de polisario aan te houden als grens.

    Ben je je wel bewust van de gevolgen van opdeling van de Maghreb inetellectueeltje( pseudo).

    Begrijp je dat de polisario de Sahroui`s tegen hun wil in Tindouf houden?

    Congo DRC en ex-Jougoslavië waren zeker ook niet wetenschappelijk te voorspellen. Wat heeft opdeling van een land voor zin als de eis onzinnig is en later het 1 gebied gaat worden?

    Toth, Beschaving loopt niet altijd parralel met rijkdom( westen). Je baseerd je conclusie alleen op boeken dat is zeker niet voldoende merk ik.

  26. Moammed
    17 maart 2007 om 12:39 uur.

    Voor een mooie conclusie van feitenkennis en praktijkervaring rond deze kwestie verwijs ik Toth naar de Nederlandse Maghreb kenners en vraag aan hun wat ze van jouw linkse radicale ideeën vinden.

    Samenwerking in de Maghreb is de toekomst en die gaat er komen Inscha allah. Het leeft en is geïniteerd door de berber beweging o.a.

    Europa erkend i.d.d. niet de souvereiniteit van Marokko over de sahara maar erkend zeker ook niet de die van de Polisario vriendjes van jouw!

    Ben je een anarchist Toth? Of een linkse radicale? Wij zijn n.m. gematigd liberale moslims.

    Mooie rijtjes heb je opgesomd maar inhoudelijk sta je toch Zwak Toth doordat je geen reactie geeft op de punten die Jamal noemd.

    Je praat om de feiten heen, jouw probleem is, is dat je al gekozen hebt voor een partij en je niet meer terug kan ( helaas).

  27. kano
    17 maart 2007 om 02:38 uur.

    MOHAMMED je hebt gelijk de algerijnse berbers zijn anders ze zijn de beste in algerije ze strijden al jaren voor hun vrijheid maar de rest van de algerijnen zijn tivus die zijn niet te vertouwen zoals die president van hun hij heeft in het verleden goed geprofiteerd van marokko nu is hij een vijand geworden(en niet te vergeten de overledene president BOUMADJEN).

  28. Toth
    18 maart 2007 om 08:58 uur.

    Jamal en Moammed, de haalbaarheid van een duurzame onafhankelijke staat is een vraag die vanzelfprekend al helemaal niet aan mij is noch aan jullie, maar de Saharawi zelf moeten dat beantwoorden. Het is echt een compleet andere zaak dan al die andere die Jamal in het eerste bericht noemde.

    Je kunt dat “omheen draaien” noemen als je dat wilt in het kader van “de aanval is de beste verdediging”, maar dat houdt mijn ogen niet van de bal hier en daarom moet ik ook wel opmerken dat niet ik, maar jullie beide draaien en wel om het referendum, hetgeen het enige instrument is waarmee kan worden gemeten wat het antwoord van de bevolking zelf is.

    Een variant op het non-argument van een vermeende niet-bestaande binding tussen bevolking en het gebied waarop ze leven, dat vervolgens zou legitimeren dat je dan dat gebied mag stelen, is het non-argument dat die bevolking te dom is om zichzelf te besturen en dat dan zou legitimeren dat je ze dan mag onderwerpen.

    Uiteraard wordt dit altijd verbloemt met de taal der goede bedoelingen, ook bepaald een veelbedacht en om Nietzsche te parafraseren, zeer bedenkelijk idee, maar geef mij dan maar de frontale eerlijkheid van Kano: “met de sahara wordt marokko inshaa allah nog mooier en met ons huidige koning krijgen de mensen een goede leventje dat weet ik zeker vooral als aardolie wordt ondekt.”

    En die domme mensen die er anders over denken mag je in elkaar slaan, wat heet ze hebben nog geluk.

    Je kunt ook proberen met allerlei praktische moeilijkheden die het gevolg zouden zijn van onafhankelijkheid, steeds gedetailleerder de diepte in te zwetsen tot we allemaal kopje onder zijn en de horizon uit het oog verloren is, maar de ordening der dingen is zo dat alle (politieke) consequenties secundair zijn aan het recht (recht, niet plicht) op zelfbeschikking. Dat zal ook zo blijven zolang de wereldorde is gebaseerd op de geografie der natiestaten en de verwachting is dat dit nog wel even zal duren.
    Of het nou grenskwesties zijn, politieke evenwichten, machtsverhoudingen, economische kwesties, toegang tot zeehavens en infrastructuur, militair strategische, demografische enz. het zijn mogelijk allemaal legitieme kwesties, maar geen van allen legitieme redenen om landen te bezetten en de bevolkingen te gijzelen.

    En als we toch vergelijkingen maken tussen West-Sahara en Congo, Joegoslavie en Irak, waarom geen Tibet of Palestina in de mix gooien? Misschien Koeweit, Sikkim en Friesland er ook bij voor het tegenwicht. Dan snappen we het allemaal veel beter.

  29. Said
    18 maart 2007 om 12:31 uur.

    toth
    je praat mooi maar een ding is zeker arabisch republiek in Marokko is niet moeglijk

  30. Mister1979
    18 maart 2007 om 01:31 uur.

    Algerije moet een keer haar mond houden want voor 1960 hoorde de Sahara van Algerije waar de Touarq wonen niet bij Algerije. Algerije was voor 1960 een heel klein land. Nadat men olie vond in de Sahara van Algerije is de Sahara bij Algerije ingelijfd door de Fransen…

    De Sahara van Algerije hoorde vroeger bij de Groot Sahara….

    Er is dus geen enkel historische band met de Sahara en Algerije…

    http://www.lib.msu.edu/coll/main/maps/mapscan/af1867l.jpg

  31. ***
    18 maart 2007 om 02:38 uur.

    Er bestaat geen Westelijke Sahara, omdat het gwoon toebehoort aan Marokko. Sterker nog als we echt naar historische topografie gaan kijken dan zien we dat ook het westelijke deel van Algerije eigenlijk Marokkaans grondgebied, maar het tijdens het Franse koloniale tijdperk ingelijf bij Algerije. En natuurlijk niet te vergeten Mauretanie ook dit land is historisch gezien onderdeel van marokko.
    Wat de zgn Westelijke Sahara betreft: Het zal altijd van Marokko blijven, want Marokko zal het nooit opgeven en dat is maar goed ook.

  32. kano
    19 maart 2007 om 05:30 uur.

    ikben helemaal eens met *** en mister1979 een del van algerije hoorde in het verleden bij Marokko het is onze grond

  33. Algerie force
    04 mei 2010 om 11:55 uur.

    viva le polisario, viva la republique sahraouite, viva l Algerie.
    maroc zero, hassan 2 assassin criminel, marocanen allemaal slaven van hun koning, ga maar de hand van jullie koning kussen, jullie zijn een verdenederend volk…ach…tfou…viva l algerie, viva le polisario, viva la revolution.