MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Rechter: Marokkanen mogen vrouw slaan

22 maart 2007 | in Maatschappij | 24 Reacties

JustitiaMet een beroep op de koran heeft een vrouwelijke Duitse rechter geweigerd een 26-jarige Marokkaanse vrouw toe te staan versneld te scheiden van haar gewelddadige man. Volgens de rechter is geweld binnen Marokkaanse huwelijken niet ongebruikelijk en daarom geen reden sneller te scheiden.

De zaak leidt in Duitsland tot hevige verontwaardiging. De vrouw werd door haar echtgenoot geslagen en met de dood bedreigd, ook nadat deze het huis al had verlaten. Haar advocate vond dat er sprake was van een schrijnende situatie, waardoor de gebruikelijke scheidingstermijn van één jaar niet geldt.

Volgens de rechter had de vrouw toen ze trouwde kunnen weten dat haar man tuchtigingsrecht heeft. Ze verwees bovendien naar de koran, die bepaalt dat de eer van de man is gebonden aan de kuisheid van de vrouw. Dat zou betekenen dat het eergevoel van een islamitisch opgevoede man wordt gekwetst als zijn vrouw zich westers gedraagt.

Er zijn 24 reacties

  1. Youssef Ain Asserdoune
    22 maart 2007 om 02:27 uur.

    “Dat zou betekenen dat het eergevoel van een islamitisch opgevoede man wordt gekwetst als zijn vrouw zich westers gedraagt. ” ONZIN!!! in de Koran staat duidelijk geschreven dat je als man je vrouw moet respecteren en op een zeer menselijke manier moet behandelen. Maar wat die rechter beoordeelt heeft is helemaal onzin, ik snap ook niet op basis van wat heeft ze bepaald dat de vrouw niet mag scheiden van haar man, op de Koran?!?! hebben ze in Duitsland geen wetboek ofzo?!of worden Joden op basis van de Toura veroordeeld,Cristenen op basis van Bijbel…. Als de rechter zich op stukken van de Koran heeft gebaseerd dan vraag ik me af hoe hij dat nou heeft geinterpreteerd!! kon die rechter niet doorlezen stukken waar staat hoe de man zijn vrouw moet behandelen?! en wat heeft nou traditie met Islam te maken?!?!

  2. huh?
    22 maart 2007 om 09:12 uur.

    iiiiii

  3. nardjis
    22 maart 2007 om 10:24 uur.

    sinds wanneer is de rechterlijke macht in marokko integer

  4. Saida
    22 maart 2007 om 10:40 uur.

    Wie heeft haar de bevoegheid gegeven om te oordelen volgens de sharia?

    Waar ze zichtbaar geen verstand van heeft.

    Het stinkt naar een mediastunt.

  5. bibi
    22 maart 2007 om 11:23 uur.

    Er zullen genoeg mannen zijn die het hier WEL mee eens zijn. Maar ik vind het maar achterlijk! Je maakt zelf uit hoe je leeft. Waarom wilt die man eigenlijk nog bij haar blijven vraag ik me af ze is toch te westers ga dan ook leven in Marokko en trek een vrouw uit de bergen zou ik zeggen, wat een stakker die man!

  6. Arradi
    22 maart 2007 om 11:31 uur.

    Zo zie je het weer.
    Heel Europa is op dreef om moslims en de koran zwart te maken.
    Zelf in de charia is het slaan van vrouwelijke geslacht door haar man verboden.
    En indien deze rechter oordeelt volgens de islamitiesche wetgeving sinds wanneer vallen marokkanen onder de charia wetgeving.
    Het is meer onzin wat deze rechter verkoopt of ze heeft een hekel aan moslimas die in de westerse samenleving ontplooien.

  7. Studente
    22 maart 2007 om 11:37 uur.

    Oke.. je bent in Duitsland en dus hoor je je op het Duitse recht te beroepen. En waar staat in de koran dat geweld tegen je vrouw gerechtvaardig wordt?
    Mijn god.. mensen en hun onwetendheid.

  8. Said
    22 maart 2007 om 12:32 uur.

    charia geldt niet voor marokkanen geldt voor arabieren

  9. kano
    22 maart 2007 om 01:14 uur.

    zelfs in marokko kan een vrouw van haar man schijden, vroeger kon het niet maar met de nieuwe wet ( dzg. modawana) is het wel mogelijk dan gaat ze in marokko schijden.

  10. marocain
    22 maart 2007 om 01:56 uur.

    Komt de rechter uit Saudie Arabie…?

  11. monador
    22 maart 2007 om 02:48 uur.

    is heel goed van die duitse rechter de islamitische wet moet overal gelden voor de moslims

  12. khalid
    22 maart 2007 om 02:56 uur.

    slim van de rechter wilt laat zien dat mensenrechten en islamitisch(sharia) gaan niet samen bedankt rechter voor uw uitspraak .onwetendheid heerst bij ons(Moslims)marokkanen niet bij de rechter .Student

  13. Studente
    22 maart 2007 om 03:41 uur.

    monador..?????? waar heb je het over..
    wat heeft het slaan van een vrouw te maken daarmee..?
    hoe kan de Islamitische wet gelden in het Westen..????
    Zolang je jezelf maar als moslim aan de voorschriften houdt dus halal en haram.. bidden e.d.

  14. samadie
    22 maart 2007 om 04:14 uur.

    deze rechter gebruikt de vrouw om mensen te laten denken dat het normaal is binnen de islam om je vrouw te mishandelen. er staat duidelijk in de quran dat je een vouw moet laten gaan als het niet werkt tussen jullie.
    ik weet het ook niet meer, de islam wordt gewoon door idereen gebruikt als merketing instrument.

  15. Studente
    22 maart 2007 om 05:20 uur.

    Khalid.. doelde meer in het algemeen.. niet alleen wijzend naar de rechter..

  16. mustafa
    22 maart 2007 om 06:24 uur.

    Allereerst het staat daadwerkelijk in de koran geschreven dat als een vrouw zich heeft misdragen de man haar een tik mag geven.
    Ik zou graag aan de personen willen vragen bezind eer je begind met te reageren.En aub als je reageer doet dat wanneer men 100 procent zeker is van zijn zaak en let aub op jullie typfouten want ik schaam me in jullie plaats.
    Weet wel dat de sharia een wetgeving is die niet gemaakt is door de mensen maar die van GOD komt .Deze sharia is en geld voor iedereen daar het van de schepper komt.
    Zo dit was en ik kijk uit naar reacties hier omtrent.

  17. Relaxtro
    22 maart 2007 om 08:45 uur.

    Een man hoort een vrouw niet te slaan, niet in Marokko en niet in Europa. Zelfs al zou het in de koran staan, hoe kun je van mensen verwachten dat ze integreren als je, zoals deze Duitse rechter, stelt dat de wetten van het vaderland blijven gelden?

    @ Mustafa (reactie 16): Ik zou me beperken tot het schamen voor je eigen taalfouten :p

  18. 8med_maastricht
    23 maart 2007 om 02:15 uur.

    de koran is een heilig boek, waar miljarden mensen achter staan. iedereen heeft het recht om te zeggen wat/hij zij wilt, maar niemand kan na het lezen van de koran in zijn totaliteit nog zeggen dat de islam niet voor rechtvaardigheid staat, en molestreren van de vrouw door haar echtgenoot is een onrecht, dus een verzinsel. kan iemand mij vertellen in welke surah dit zou staan? ik adviseer de rechter een cursus arabisch te volgen.

  19. 8med_maastricht
    23 maart 2007 om 02:23 uur.

    Volgens de Koran heeft een vrouw tenminste het recht om te scheiden van haar man, wat in de bijbel al helemaal uit den boze is. En ook heeft een vrouw dezelfde rechten als een man. En ook is sex als genot geoorloofd in een islamitisch huwelijk, wat in de bijbel slechts als voortplantingsactiviteit is geoorloofd. Dus wie de islam nog als achterlijke religie wilt positioneren, dient eerst zijn eigen heilige boek erop na te slaan, welke vol tegenstrijdigheden zit. er is maar 1 god … allah akbar

  20. 8med_maastricht
    23 maart 2007 om 02:24 uur.

    en trouwens, Said… Marokkanen ZIJN arabieren,.
    Berbers zijn geen arabieren.. kijkj maar naar de uitspraak van Monador 😉
    typisch bebers.. allah wala howla kwati illah billah

  21. Sihem
    23 maart 2007 om 10:26 uur.

    Goh, De sharia in een europees land toepassen??? Dat is nieuw!

    Voor wat betreft de diverse reacties: Mustafa (reactie 16) heeft ergens gelijk.

    In de koran staat inderdaad dat een man zijn vrouw een tik mag geven.
    Een tik zo zacht als een veer, waarmee wordt geinsinueerd dat je als man de plicht hebt om je vrouw tot orde te roepen.

    Maar er wordt ook duidelijk gemaakt dat als de vrouw niet in ziet dat jij dit voor haar bestwil doet, dat je haar moet laten gaan. Een ieder is verantwoordelijk voor zichzelf. De man is verantwoordelijk om te zeggen wat ze moet doen of laten, maar als een volwassen vrouw het nut daarvan niet inziet, dan moet ze haar eigen weg gaan!

    En scheiden is altijd mogelijk geweest in Marokko!!!!! Het duurde alleen langer als de man dwars zat! het is nu mogelijk om in aanwezigheid of afwezigheid van echtgenoot toch binnen een jaar te scheiden!

    Zelfs in Nederland duurt het minstens zo lang, dus zo vreemd is het niet!

    En ter informatie aan iedereen: Marokko werkt niet altijd volgens de sharia! Zeker niet in dit soort situaties!

  22. marijnt
    23 maart 2007 om 12:12 uur.

    he mustapha,

    In een westers land geldt de wetgeving van het land. Dit houdt dus in dat je de wetgevingen moet respecteren van het land waar je woont. Die achterlijke rechter had moeten oordelen op basis van de duitse wetgeving en niet op basis van de sharia dat kun je wel doen in een arabisch islamitisch land.

  23. abdel
    23 maart 2007 om 02:33 uur.

    Selam

    Er zijn een aantal mensen onder u die heel goed weten, waarom dit stuk naar buiten gebracht is.
    Inderdaad om de islam zwart te maken , dus mijn advies aan u is : maak u niet druk , het bezorgt je alleen maar grijze haren.
    Ik heb ook de reactie gelezen van Sihem, inderdaad jij bezit kennis.
    Men dient wel te weten dat het Islamitisch recht niet voor alle landen geldt, dus wat geldt in Iran, geldt niet voor Marokko.
    En het islamitisch wet geldt al helemaal niet voor Duitsland.

  24. khalid
    23 maart 2007 om 02:37 uur.

    viva democratie weg met sharia wie wilt sharia moet naar Saoudia klaar .europa is sculeer gelukkig wel