MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

‘Probleem Marokkaanse jeugd groter’

30 maart 2007 | in Maatschappij | 33 Reacties

Marokaanse probleemjongerenMet Marokkaanse jongens in Nederland gaat het nog veel slechter dan we dachten. Dat zegt de Amsterdamse journaliste Fleur Jurgens in het boek met de titel ‘Het Marokkanendrama‘. Precieze cijfers ontbreken, maar zij schat dat de meerderheid van de tienduizenden jongeren in Amsterdam is ontspoord.

Volgens Jurgens komen de jongeren overal mee weg en moeten ouders en maatschappij grenzen stellen. In oplossingen zoals de PVV die aandraagt ziet Jurgens niets. Wilders wijst naar de islam, en ‘die heeft niets met het probleem te maken’.

Er zijn 33 reacties

  1. Maghrebie
    30 maart 2007 om 08:14 uur.

    Maar wat mij wel opvalt is dat veel van die jongeren ondertussen wel degelijk een serieuze opleiding volgt….zo hebben deze jongeren ook de havo, vwo, hbo en universiteitslokalen eigen gemaakt……..
    Maar ik blijf het wel met haar eens dat zowel de samenleving, maar vooral de ouders hun verantwoordelijkheid daarin moeten nemen en duidelijk zijn grenzen moet stellen.

  2. Studente
    30 maart 2007 om 09:26 uur.

    Ja inderdaad Islam heeft zeker niets te maken met die jongens..
    Een goede opvoeding moeten die jongens krijgen..

  3. hassanhasson
    30 maart 2007 om 11:28 uur.

    de wijsneus! ga je man behagen als je die tenminste hebt.
    erg oppervlakkig allemaal

  4. iliass
    30 maart 2007 om 11:29 uur.

    Het probleem van de jeugd begint bij de ouders(analfabitische ouders) , het kind moet je van af groep1 lagerschool begeleiden , bewaken, besturen en opvoeden bv zak geld spelletjes xbox, playstation enz.

  5. kano
    30 maart 2007 om 04:05 uur.

    de opvoeding speelt een belangrijke rol. de meeste marokkanse ouders denken alleen maar aan geld ( er wordt veel geinvesteerd in bijv. grond en huizen in marokko) wat hun kind buiten het huis doet intreseert hun niet als hun zoon met veel geld in zak naar huis komt worden ze alleen maar blij en intreseert hun niet of het geld HALAL of HARAM is de kinderen worden niet gecontroleert wat ze buiten het huis doen er is bijna geen contact met school(met de leerkrachten en ga maar zo door) logisch dat deze jongens onsporen

  6. apie
    30 maart 2007 om 06:45 uur.

    In oplossingen zoals de PVV die aandraagt ziet Jurgens niets. Wilders wijst naar de islam, en ‘die heeft niets met het probleem te maken’.

    groot gelijk islam zet ze juist op het goede spoor. dus wilders wil je het probleem aanpakken ff je plannen veranderen.
    maar ja dit is natuurlijk wat hij wil. bah wat een slecht mens.

  7. UTRECHTER
    30 maart 2007 om 07:17 uur.

    oo dus alleen de marokkanen zijn ontspoort van die jongeren maar de turken en surinamers niet zeker?

  8. almeerse
    30 maart 2007 om 09:16 uur.

    Ik ben het eens met die vrouw. Ik ben zelf ook moeder en ik probeer mijn kinderen zo goed mogelijk op te voeden. Maar de oplossing is heel simpel. De ouders moeten worden verplicht om naar school te gaan om de taal te leren en de ouderavonden moeten ook verplicht zijn. De kinderen moeten uit huis geplaatst worden en naar een opvoedingskamp gestuurd worden als het de ouders niet lukt om ze zelf op te voeden.

    Dit zijn allemaal oplossingen die uitgevoerd moeten worden, dit maakt de ouders ook wakker op het moment dat ze het overkomt. En anders inkorten op de uitkering of boetes opleggen als ze werken.

    Nou dan is het probleem zo opgelost, we gaan hier in nederland veel te soft met dit sooort mensen om. Ik zie het aan mijn eigen ouders die lieten ons allemaal ons gang gaan. Gelukkig zijn we allemaal redelijk goed terecht gekomen. Maar het had ook gigantisch fout kunnen gaan.

  9. samir B
    31 maart 2007 om 07:48 uur.

    het probleem van de Marokkaanse jeugd is dat ze van huis uit niet opgevoed zijn. en dat ze in het algemeen gediscrimineerd worden.

  10. Henk -Rotterdam
    31 maart 2007 om 08:18 uur.

    Toen ik het onderwerp in het programma Netwerk zag,vroeg ik mij af hoelang het zou duren voor het boekje bij de Slegte te koop zou zijn.
    De titel alleen al suggereert wederom een situatie die onhoudbaar is en het lijkt wel of er in Amsterdam duizenden criminele Marokkanen rondlopen.
    In de toelichting kwam de auteur niet verder dan een aatal opmerkingen die kant nog wal raken.
    Zo stelde ze dat als er een jongen geen stageplaats kon krijgen omdat hij geen schooldiploma had dat zijn eigen schuld was en we hem dat duidelijk moesten vertellen.
    Leuk,maar wat hebben we er aan als jongeren met schooldiploma’s ook geen stageplaats kunnen krijgen?
    En welke oplossingen draaagt ze aan? Juist geen
    Ook de “populaire” stelling van het intrekken van de kinderbijslag bij ouders van kinderen die hun school niet af maken en in de problemen komen getuigt van weinig tot totaal geen realiteitszin in deze zaken en geeft aan dat de schrijver ver van de werkelijke maatschappij verwijdert staat.
    Waar blijft nu dat schrijven dat kort en bondig is en dat aangeeft hoe we deze jongeren gaan aansporen om weer naar school te gaan en waarin staat hoe we hen gaan vormen en opleiden voor een baan in de maatschappij ,kortom een stuk dat aangeeft hoe we deze gasten een toekomst gaan bieden door hen vooruitzichten te geven.
    Er zijn vele mogelijkheden om dat te doen,de overheid heeft instrumenten genoeg omdat te doen om hen een vakopleiding te bieden bij het rijk of gemeente,maar we schrijven liever negatieve stukken dan de zaak op te pakken en op te lossen
    En dan blijven we te maken krijgen met schrijvers als deze.

  11. Toth
    31 maart 2007 om 11:58 uur.

    Dus… Al iemand het boek gelezen?

  12. monador
    31 maart 2007 om 01:52 uur.

    tzzz die kaaskoppen zijn een pot nat allemaal racisten als een antiliaan wat doet hoor je er niks over in de media een marokkaan moet maar iets kleins doen en ze blazen het gelijk op

  13. monador
    31 maart 2007 om 01:53 uur.

    als het zo doorgaagt ga ik lekker terug naar me eigen land mocro land

  14. studente
    31 maart 2007 om 07:52 uur.

    Tuurlijk heb je veel rotte appels zitten tussen de marokkanen.. maar die heb je overal. Bij de marokkanen ligt het gewoon voornamelijk aan de opvoeding en dus eigenlijk geen betrokkenheid van de ouders.

  15. arab
    01 april 2007 om 03:22 uur.

    Het probleem zit het voor een deel in de opvoeding.
    Wat kun je verwachten van mensen die behoudend, traditioneel en vaak analfeet zijn?
    Een moeder die op haar manier haar best doet maar aansluiting mist bij wat deze maatschappij van haar verwacht.
    Oplossing: help de moeders middels scholing en opvoedcursussen en spreek hen aan op hun verantwoordelijkheid en anders hun portemonnai.
    Vaders: die bezig zijn in cafe’s en moskeeen, investeringen doen in Marokko, en hier zielig lopen doen, en hun verantwoordelijkheid niet nemen dienen veel harder te worden aangepakt (vooral in hun portemonnai) dan maar paar huizen of grond verkopen in Marokko en hier investeren ook in hun kinderen i.p.v. roepen: we zullen niet teruggaan maar ondertussen veel geld investeren in Marokko en de Marokkaanse banken.
    En hier in een goedkope flt wonen en maar zieling doen.
    Harde aanpakken en aanspreken op hun verantowoordelijkheden i.p.v. weer een potje met subsdie ergens open trekken en maar denken dat hiermee de problemen kunnen worden opgelost.
    Derde groep zijn de jongeren zelf: voor de keuze stellen anders voor hun bepalen: of leren of werken of een combinatie van beiden en streng volgen door de ouders en de overheid. Geen andere keuze laten.
    Verplichte lessen in verantwoordelijkheid en disicipline.
    Vierde groep: werkgevers verplichten deze jongen aan te nemen anders een flinke boet uit delen.
    Vijfde groep: NL maatschappij: inclusief de media: problemen niet groter maken dan ze zijn, geef een signaal van acceptatie af en stoppen met steeds te praten in wij /zij en krietisch zijn naar figuren als Wilders.

    Voor al dit soort acties heb je geen ministers, staatsecretarissen of pedagogen nodig maar mensen uit de praktijk die de cultuur goed kennen en die van aanpakken (i.p.v. nota’s en boeken schrijven) weten.

  16. ilias
    01 april 2007 om 06:56 uur.

    zeker alle turken surinamers en antilianen zitten in de universiteit en hebben we een vwoo diploma

  17. studente
    01 april 2007 om 07:25 uur.

    Arab haha.. op bepaalde punten gefe ik je wel gelijk in..
    Alleen is het toch niet zo simpel als je denkt..

  18. Henk-Rotterdam
    02 april 2007 om 01:58 uur.

    Arab,
    Op vele punten ben ik het met je eens en ben ook een groot voorstander van het opleggen van bepaalde verplichtingen.

    1. van overheidswege moeten er met jongeren die de school voortijdig hebben verlaten of geen diploma hebben leer/stage overeenkomsten worden gesloten voor de tijd van 2 jaar.

    2. In de periode van 2 jaar worden de genoemde jongeren grotendeels intern bij de overheid opgeleid voor een baan met toekomst vooruitzichten.

    Dat zou er bijvoorbeeld als volgt kunnnen uitzien:

    Gedurende een periode van 6 weken krijgen zij aan het begin van de opleiding
    een lichaamlijke vaardigheidstraining(lVT)
    Dat houd in veel sporten en veel werken aan de teambuilding en omgaan in de sociale vaardigheden.

    Na deze 6 weken gaan we wederom 6 weken met de gasten werken aan Taal
    ( NT2)en Rekenwerk,Maatschappelijk Culturele Vorming en nog andere vakken die je nodig heb om in de maatschappij te kunnen staan.

    In deze periode gaan we de jongens ook testen om te kijken waar hun vaardigheden zitten en welek capaciteiten ze hebben

    De volgende periode bestaat uit het opleiden van de jongens voor een doelgerichte opleiding in de burgersector bijvoorbeeld: automonteur,elektotechniek,installatietechniek,brandweerman/hulpverlener,
    beveiligingsmedewerker en dat gedurende een periode die nodig is om de basisdiploma’s te behalen voor een baan in het burgerleven.
    Degene die goed functioneren in de opleiding worden in staat gesteld om hun rijbewijs te behalen
    Tijdens de gehele opleiding dient ook nog volop aandacht te worden besteed aan sporten
    Nadat hij de opleiding met goed gevolg heeft doorlopen en zijn diploma’s heeft behaald gaat de kandidaat een stage van 1 jaar lopen bij een werk en leerbedrijf onder overheidstoezicht,waarbij stage plaatsen van overheidswege worden opgelegd aan bedrijven
    Mocht er nu in het verleden iets gebeurd zijn met betrokkene en hij is in aanraking geweest met de justitie krijgt hij na afloop en indien nodig toch een bewijs van goed gedrag.

    Ik heb even maar globaal mijn visie neergezet en doe dat uit de ervaring die ik persoonlijk heb met het opleiden en begeleiden in de beroepspraktijkvorming van veelal Marokkaanse/Turkse jongeren tussen de 17 en 22 jaar bij de gemeente Rotterdam ,die van school kwamen zonder diploma,maar allemaal de resultaten en de eindstreep wisten te behalen.

    Als de overheid nu stopt met het schrijven van allerlei zinloze rapporten,nota’s en boeken met allemaal achterhaalde feiten en stellingen zonder uitzicht en de zaak nu oppakt kan er al in september 2007 een dergelijke opleiding van start gaan.
    Dan doen we eindelijk iets en gaan we de goede kant op naar mijn idee.

    Ze kunnen veel meer dan ze zelf denken en zijn bijdehand genoeg die knullen die nu naar de bliksem dreigen gaan.

    Jongeren mag je niet opgeven want dan vernietig je de toekomst en in elke knul schuilt nog zoveel goeds dat je het niet mag opgeven.

  19. khalid
    02 april 2007 om 03:57 uur.

    En nu een uitgebreid onderzoek naar de witte jeugd, en dan vooral in dorpen zoals Urk, Volendam etc etc, de conclusie die men uit een dergelijk onderzoek zal trekken zal menige witte mensen doen nadenken.

  20. Gatarlijk
    03 april 2007 om 01:05 uur.

    Iedereen heeft zijn mening over de marokkanen al uitgesproken toch? ze stelen,zijn moeilijk opvoedbaar ect ect…maar als we nou eens Na de andere bevolkings groep kijken..ppfff ik noem maar iets de Nederlanders..dat zijn ook geen lievertjes,als je ziet wat ze met kleine kinderen doen dan ben ik liever een dief en slecht opvoedbaar dan een PEDOFIEL,want als je ziet wat die Nederlanders allemaal op hun kerfstok hebben omtrend kleine kinderen dan schrik je gewoon..dus laat de PVV daar eens wat aan doen ipv de Islaam en de marokkanen zwart te maken….wie is hier mee eens??????

  21. Henk -Rotterdam
    03 april 2007 om 02:14 uur.

    Gatarlijk,
    Er zijn meer mensen het met je eens dan er vooruit komen.
    Het pedofiliegedrag en de incest in Europa is veel groter dan men vermoed en denkt,maar dat is politiek gezien niet genoeg om punten mee te scoren.
    Je heb gewoon gelijk,er is nog genoeg rotzooi om op te ruimen onder het tuig dat zich hier aan schuldig maakt.

  22. Mohammed
    03 april 2007 om 02:15 uur.

    Tja,

    at een diskussie,

    Doordat continu zo in de zware storm zitten, worden we alleen maar slimmer en passen we ons aan de omstandigheden aan.

    Criminelen straffen, de goede ook belichten en een gezonde kans geven.

    Dus stok en wortel combi!

    Wij Marokkanen moeten ons ook niet al te druk maken door de media, deze gebeurtenissen zijn van alle tijden.

    Wat denk je anders wanneer je 100.000 mensen uit de Rifgebergte haalt en in West-Europa stopt. Haaha deze mensen zijn als het ware in een tijdmachine gegaan snap dat nou!

    500 jaar of meer in de toekomst! Wat denk je dat dat zomaar soepel zal lopen.

    Wat een domme redenatie, De belangrijkse reden dat het relatief gezien met de Marokkaanse jongeren minder goed gaat dan met andere minderhden>>>

    Door een gebrek aan identiteit en echte trots, in combinatie met kennis van de wereld en relativeringsvermogen.

    Het ligd zeker niet aan de Marokkaanse cultuur, de toekomst zal uitwijzen of de Marokkaanse cultuur verenigbaar is met de West_Europese.

    Hij is meer dan 500 jaar lang prima verenigbaar geweest met Spanje en Portugal!

    Nederlanders zijn anders dan Spanjaarden, ze zijn ten eerste Germanen en veel minder emotioneel dan Zuid-Europeanen. etc.etc.

  23. studente
    03 april 2007 om 07:44 uur.

    Mohammed: Criminelen straffen, de goede ook belichten en een gezonde kans geven. Dus stok en wortel combi!

    Inderdaad.. daar geef ik je 101% gelijk in!

  24. Ayse
    04 april 2007 om 09:39 uur.

    Marokkaanse ouders moeten beter hun kinderen opvoeden!
    Zodat ze niet op de slechte pad gaan…. maar echt iets van hun leven maken zodat hun eigen gemeenschap trots op hun kan zijn

    Geld ook vooor mijn bevolkings groep de Turken!!!!!!

  25. Prvutrechterr
    19 juni 2007 om 04:03 uur.

    Turken en Marokkanen en sommige oost Europese bendes die hier komen stelen of wie het ook zijn met sommige op dit forum ben ik wel mee eens vooral met die strafkampen zo leren ze het wel af .
    Ik word gewoon in het algemeen gek van de meeste Marokkanen omdat het meestal ook Marokkanen zijn. Ze schelden je bijvoorbeeld gewoon uit als je langs ze loopt het is zinloos wat ze doen het slaat nergens op ik snap ze niet en ik wil ze niet snappen ook vooral met dat geloof van hun dat als je grote groepen mensen vermoord dat je dan naar de arabische hemel gaat of zo en dan krijg je 72 maagden belachelijk toch?

  26. wolf
    14 oktober 2007 om 02:57 uur.

    thja is normaal he dat marokkaanen stelen want dat krijg ze van huis mee want oud tot jong man tot vrouw stelen allemaal kk mocros zelfs jullie oma ,s stelen van h&m

  27. Turk
    22 februari 2008 om 12:24 uur.

    Wat geven ze allochtonen de sguld man
    kijk dese mensen die hollanders doen
    cker alles goed wie heeft pim fortuin vermooord
    een hollander en daar hoorde je niet veel van
    en toen theo van gogh werd vermoord door
    buitenlander maken ze direct probleem van
    dus wie fuckt alles nou op dan vandaar dat
    die allochtonen jongeren zo erg zijn geworden

  28. mocrogirl
    29 augustus 2008 om 03:38 uur.

    de marokkanen hebben een betere opvoeding nodig!!!!!!!!!

  29. ali
    30 oktober 2008 om 11:48 uur.

    analfabitische ouders dat ben ik zo zat om te horen
    dat is priecies de doel van wilders en al die kk rasiten om via de kinderen ook te ouders te betreken trap daar niet in is zoon onzin ik ken genoeg marokanen die met zulke ouders het juist wel bereikt hebben
    maar jammer genoeg geloofen bepaalde marokanen hier in stom lomp
    en zijn dus zelf onwetend

  30. ali