MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Eind 2007 Royal Air Maroc volledig ticketloos

08 april 2007 | in Economie | 15 Reacties

Reis naar MarokkoDe Marokkaanse vliegtuigmaatschappij Royal Air Maroc wil voor het einde van 2007 op al haar vluchten e-tickets hebben ingevoerd. Passagiers moeten al sinds 1 april 11.95 dollar betalen wanneer zij papieren tickets willen hebben waar ook e-tickets beschikbaar zijn. Volgens Luchtvaartnieuws gebruikt momenteel al 85 procent van de passagiers e-tickets.

Het voordeel van e-ticketing is dat passagiers doorgaans sneller kunnen inchecken. Bovendien kunnen tickets niet verloren of gestolen worden, omdat alle gegevens in de computer staan opgeslagen. Voor Royal Air Maroc betekent het gebruik van elektronische tickets dat aanzienlijk wordt bespaard op papier en mankracht.

Er zijn 15 reacties

  1. magrabi
    08 april 2007 om 08:00 uur.

    ooooh,,,,,en waanneer gaan ze die tickets iets betaalbaar maken…?

    Het is niet normaal meer wat je moet betalen voor tickets met name naar het noorden……Tanger …alhoceima..enz.

    Ik zie laaste tijd meer marokkanen via malaga/Madrid vliegen om de kosten beetje te besparen……..tijd voor boycoten die RAMP>>>sorry RAM.

    Groet

  2. samir B
    08 april 2007 om 04:20 uur.

    als europa mee werkt dan pas

  3. Aziz
    09 april 2007 om 12:11 uur.

    IK ben consultant in de Luchtvaart industrie en werk vaak voor grote luchtvaartmaatschappijen zoals KLM, Lufthansa, BA en ook steeds meer voor de Chinezen.

    Als Marokkaan zijnde heb ik ook vaak te maken met Arabische luchtvaartmaatschappijen en ik moet je eerlijk zeggen, zij zijn de ergste van allemaal.

    Anyway, om het heel kort samen te vatten zal ik RAM als voorbeeld nemen.

    Marokko heeft in 1995 namelijk een open sky-overeenkomst gesloten met de Europese Unie. Dit houdt in dat eigenlijk alle EU Luchtvaartmaatschappijen naar Marokko mogen vliegen.

    In de PRAKTIJK is dit heel moeilijk te realiseren, dit voornamelijk omdat RAM voor de ondertekening van de overeenkomst ervoor heeft gezorgd dat ze delen van de vliegvelden in handen heeft gekregen. Zoals Nador, Alhoeceima, Oujda etc. Hierdoor is RAM dus medeeigenaar van de vliegvelden en daardoor kunnen ze bepalen wie gebruik maakt van de vliegvelden. Dus in de PRAKTIJK krijgen maar weinig luchtvaartmaatschappijen toestemming om op die velden te landen.

  4. samadie
    09 april 2007 om 03:31 uur.

    dus een eigenvliegvel bouwen!

  5. Le Parisien
    09 april 2007 om 10:10 uur.

    Beste Aziz,

    Volgens mij heeft de Marokkaanse Regering begin 2006 een Open-sky agreement ondertekend, wat inhoudt dat a
    lle EU-vliegmaatschappijen op alle Marokaanse vliegvelden mogen vliegen en dat alle Marokaanse Vliegmaatschappij op alle lijnen in Europa mogen vliegen.

    Je ziet ook dat er nu meer vliegmaatschappijen naar Oujda vliegen zoals, Aigle Azur, Ryanair, Atlas-blue, Marmara en binnekort nog veel meer.

    @ Maghrabi,

    Weetje waarom de RAM zo duur is:

    Omdat de meeste mensen niet van te voren boeken en omdat de RAM geen chartervluchten uitvoerdt, maar alleen lijndiensten aanbiedt. Reizen naar El Hoceima is inderdaad duur omdat daar 1 maatschappij vliegt (RAM). Tanger is niet meer duur, omdat daar veel meer maatschappijen naar toe vliegen

  6. nardjis
    10 april 2007 om 10:06 uur.

    ticketloos betekent volgens mij minder kosten want je hoeft dat dure afgedrukte papier niet te financieren wat vervolgens betekent goedkope vlucht.

  7. hassanhasson
    10 april 2007 om 04:26 uur.

    Ik weiger te vliegen met AIR MAFFIA.
    Dieven…………………………………..

  8. Abdesss
    10 april 2007 om 05:06 uur.

    Sorry Le Parisien maar de ticket prijs naar marokko is zo duur dat ik liever naar miami vlieg

  9. chamharoor
    11 april 2007 om 12:45 uur.

    dat is toch niet normaal die prijzen die zij aanbieden.
    en weet je wat ergste dat alleen mensen met meer lasten de dupe krijgen .
    denk aan ouders met kleine kinderen .oude mensen met een kleine pensioenetje.

  10. Le Parisien
    12 april 2007 om 12:03 uur.

    @ Abdess

    Klopt dat de tickets nog op sommige vluchten duur zijn, maar laatst heeft een kennis van mij een retour Brussel – casablanca 280 voor betaald voor eind juli. Maar hij heeft dit wel in begin maart geboekt. Wat ik wil zeggen is dat alle vliegmaatschappijen het systeem hanteren van, wie vroeg boekt vliegt voordelig en wie laat boekt vliegt duur.

    Dat je liever naar Miami vliegt betekent natuurlijk dat je het dubbele gaat betalen. Maar als je voordelig naar Marokko wilt vliegen dan is er nu uitkomst geboden. Bijvoorbeeld voor de mensen die in Oujda wonen kunnen vanaf Eindhoven vliegen met Ryanair naar Marseille en van daar weer met Ryanair vliegen naar Oujda. verder vliegt Ryanair ook naar Fes en Marrakech. Easyjet is oook nog een mogelijkheid. Al met al een aantal mogelijkheden om de lijndiensten te vermijden en een charter te boeken.

  11. kano
    13 april 2007 om 01:04 uur.

    RAM= Random Acces Memory

  12. gag
    28 juni 2007 om 06:03 uur.

    het is allen voor nederkland duur als van frankrijk gaat kos het 80 eruo marokko heeft totaal niks met nederland daarom is het zo duur en daarom weten marokkanen die in nederland wonen 0,0% over marokko

  13. Hassan anti-royal air maroc
    03 juli 2007 om 02:11 uur.

    Fuck off met RAM, we moeten die vliegmaatschappij boycotten, mensen jullie kunnen beter naar malaga of almeria boeken en dan met de boot, is wel meer moeite, maar wel beter dan je geld aan die dieven van rouyal air maroc geven, tfoe 3likoum elkoufar

  14. uhjh
    09 juli 2007 om 06:45 uur.

    boycotten???? hun maken jou kapot hun boycotten jou wat zijn marokkanen in nederland toch hulpenlooz

  15. abdel
    09 juli 2008 om 12:44 uur.

    ik begrijp niet,dat er mensen zijn die met ram willen vliegen.eigenlijk moet het onze trots zijn,maar ja die matschappij verpest het man.en dat is klote .op 29 juni jongesleden bracht ik mijn broertjes naar schiphol.net optijd ingechekt.want wie naar ons kwam had gewoon PECH.want het vliegtuig zat gewoon VOL.dan vraag ik me af hoe kan je nou meer tickets verkopen als je weet dat de vliegtuig maar 500 man in kunnen.daar bleven nog ongeveer 30a40 man achter huilend weg vliegtuig weg geld.lah yen3al tasila dwaldikom.arba3a dechefara.alhikd wata3ado.