MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Eerste “homohuwelijk” in Marokko

10 april 2007 | in Maatschappij, Marokko | 51 Reacties

homovlagEen homoseksueel koppel in de Marokkaanse stad Meknes is dit weekeinde symbolisch in het huwelijk getreden. Dat meldde de krant As-Sabah. De symbolische huwelijksvoltrekking vond plaats bij een religieuze viering ter ere van Sidi Ali Bin Hamdoush, een van de vele lokale islamitische heiligen. Rituelen van een traditionele Marokkaanse bruiloft werden bij de ceremonie gevolgd.

Zo waren er vrouwen die schalen met henna en dadels droegen, liet een van de partners de ander melk drinken en werden er huwelijksliederen gezongen. Een van de mannen droeg een witte jurk.

Mohammed al-Hamdoushi, een lokale functionaris en afstammeling van de heilige, stelde in de krant dat de autoriteiten moeten optreden tegen dit soort “verschijnselen”. Het heiligdom van Sidi Ali Bin Hamdoush zou het toneel zijn geworden van onbestrafte uitspattingen als seks, drank en magie. En dat terwijl de heilige volgens Hamdoushi een voorbeeldig moslim was die al op zijn zevende de koran uit zijn hoofd kende, aldus Nu.nl.

Homoseksualiteit is in Marokko nog altijd strafbaar. Maar hoewel de druk van religieuze en politieke groeperingen op homoseksuelen toeneemt, is homoseksualiteit steeds openlijker aanwezig in de Marokkaanse samenleving.

Er zijn 51 reacties

  1. brother
    10 april 2007 om 08:15 uur.

    De duivel is overal!

  2. Cutchia
    10 april 2007 om 08:28 uur.

    Tzzzzzzz 3la zemmel

  3. Laila
    10 april 2007 om 08:59 uur.

    You have to be kiddin’ me

  4. Abdesss
    10 april 2007 om 09:31 uur.

    tazzz ze noemen zich een moslimland terwijl de islam juist tegen de homo’s zijn volgens mij wordt marokko erger dan tunesie

  5. Rebatti
    10 april 2007 om 09:53 uur.

    ja maar wat in de krant ( As-sabah) stond is totaal een andere verhaal wat hier naar buiten wordt gebracht

    1 de organisatoren van die moesim ( feest) hebben een klacht ingediend bij de overheid zodat deze meer politie tijdens het evenement beschikbaar stelt.
    2 de organsatie heeft vaak last van dronken mensen vodoo gasten, hoeren maar ook homo’s ( 1 stel is te hier ver gegaan)

    Dit is een andere verhaal wat in de Nederlands media wordt neergezet, indirect zeggen ze eigenlijk dat homo huwelijk wat ooit in Nederland is begonnen nu ook in een islamitisch land normaal is terwijl dat niet het geval is sterker nog het is strafbaar volgens de Marokkaans grondwet

  6. gekkie
    10 april 2007 om 11:38 uur.

    en wat is er nu gebleven van :
    Moslimfilosoof roept op tot respecteren homo’s.

  7. MO
    10 april 2007 om 12:56 uur.

    NEE HE NIET IN MAGHREB?

    WAAR GAAT HET HEEN MET DIE ISLAM ZEG

  8. farid
    10 april 2007 om 01:32 uur.

    ik ben marokaan en homo

    Ook ik vind het ongepast dat de media dit op een dergelijke wijze naar voren brengt,
    alleen moet ik er wel bij zeggen, dat de reactie van sommige hier ook niet echt bepaald intelligent is!!!
    als je (wij) iets wil bereiken dan is het aan te raden te kijken naar hoe er gecommuniceerd word en hier op een juiste wijze op te reageren
    taboes blijven taboes wanneer moslims (ook ik) ons door dit negatieve media laten meeslepen in het negatief gedrag
    samen staan we sterk wanneer we als geintegreerd eenheid functioneren
    let wel op want met integratie hoef jij je eigen identiteit niet te verliezen
    je behoudt het en zorgt door je open houding voor begrip voor jou cultuur en het cultuur van een ander

    wie hier met mij op een positieve opbouwende manier wilt communiceren mag me emailen op mastiro@hotmail.com

  9. maghribi
    10 april 2007 om 02:24 uur.

    het is weer een onzin zoals al die honderden onzinnen van die amateuristish hollands media.

  10. kano
    10 april 2007 om 03:21 uur.

    ik denk dat dit verhaal verzonnen is als iemand zich aankleed als een vrouw dan betekent niet dat dat hij direct een homo is misschien waren ze toneelspelers we weten dat in marokko ook hier in nederland tijdens een feest soms mannen zich aankleden als een vrouw tussen de vrouwen gaan dansen (het is voor de grap) je moet nooit geloven wat de media schrijft vooral hier in nederland misschien was de schrijver van dit verhaal een homo.

  11. Arco-Iris
    10 april 2007 om 04:20 uur.

    In Parijs werden homo’s in het echt verbonden door de burgemeester van Parijs… Een paar dagen later werden de overeenkomsten door een rechtbank geanuleerd. In de VS heeft de bevolking tegen het homohuwelijk in een referendum gestemd, nadat mensen van hetzelfde geslacht soortelijk overeenkomsten hadden gesloten in San Francisco (Homo Paradijs). In Iran mag een man die denk in het verkeerd lichaam te zijn geboren, een geslachtverandering operatie ondergaan op rekenning van de belastingbetaler. In Indonesië biedt de lokaal ‘Ophra’ elke ochtend tot Allah op live TV, en iedereen weet dat ‘zij’ als ‘hij’ is geboren. Andere culturen, andere oplossingen, maar het homo phenomeen is zo oud als de mensheid!

    Persoonlijk ben ik tegen het homohuwelijk, en waarom? Omdat een simpele rechtelijk partnerschap het hele probleem oplost zonder eeuwenouden tradities te beschaden. Belangrijk is dat eventueel als de ene partner overleidt, de andere zijn eigendomen kan blijven houden, zonder dat de familie van de overledenen (die door zijn familie is verstoten) hier enig aansprakelijkheid over kan hebben.

    Is mijn mening onredelijk?

  12. marocain
    10 april 2007 om 04:33 uur.

    Rebatti

    Je hebt gelijk. Ik heb het artikel in al-sabah gelezen. Totaal iets anders.
    Kranten willen ook verkopen…

  13. ERIK
    10 april 2007 om 06:25 uur.

    Islam tegen homo’s???Wordt eens wakker mensen, we leven in 2007, jullie staan nog zover achter, waarom ben je dan gekomen, omdat het leven hier beter is, ja toch? Leer dan mekaar te respecteren en het zal veel beter gaan

  14. Ayse
    10 april 2007 om 06:27 uur.

    Geweldiggg zeg
    Dacht echt dat Turkije met al zijn gay bars erg was
    maar Marokko overtreft apsoluut alles!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  15. studente
    10 april 2007 om 07:45 uur.

    Ik vind als je homo wilt zijn.. dan is dat jouw probleem..
    Maar kom op.. dit gaat me een tikkie te ver vind ik..

    Ook nog wel op een heilige plek..

  16. yassin
    10 april 2007 om 08:19 uur.

    de nederlandse media zegt iet anders dan de marokkaanse dus deze verhaal klopt niet en homo huwelijk is verboden in marokko alle homos de hel wacht op jullie kuffars moge allah toorn op jullie neerdalen

  17. MOha
    10 april 2007 om 10:04 uur.

    Beste mensen,
    Ik begrijp hel goed waarom men zo regeert maar in ding. Dat die homo daar trouwen is lang niet zo erg als wat daar en op ander plaatsen in Marokko gebeurd met hoeren alcohol vaders die als pooiers zijn voor hun dochters jonge jongens die naar Marrakech met westerse mannen naar bed gaan voor geld en wat denk je van dat veel kinderen geboren worden zonder vader en dat moeder s vaak die kinderen vermorden of weg gooien Een stad in Marokko heeft vuilniswagen met enorme pers achterop zoals hier in Nederland niet meer mogen rijden ze zijn op het oude maar gaan doen moeder die hun kinderen in pers weg gooien, Ja mensen dat gebeurd allemaal in dat Marokko . Marokko is op weg naar de grootse drug en sex-land van de wereld het duurt echt niet lang meer. En dhr. Qaradawie heeft voorspeld dat er binnen nu en vijf en vloek over Marokko komt te verglijken met Tsunamia en misschien nog veel erger . Wat ben ik blij dat ik Nederland woon alles is hier bespreekbaar je kun met heel veel zaken niet eens of die druisen tegen je eigen normen en waarde. Als je weet dat het bestaat kun je er iets mee. Dat stiekeme gedoe Bah In Marokko is te materialistisch geworden maak niet uit waar het geld komt als het maar komt. En dat is hier ook Nederland met de MAROKKANNEN die in de drugshandel zitten is dat niet HARRAM en wat denk je van RIBBA. En zo kan nog lang doorgaan.

  18. Ayse
    10 april 2007 om 10:33 uur.

    Heey allemaal

    Wilde ook ff kwijt dat het heel belangrijk is om mensen te respecteren.
    als je ze niet moet dat ze homo zijn dan niet.
    Maar je moet iedereen in hun waarden laten.

    Want als je mensen pijn doet is het HARAM
    En als homo zijn niet mag volgens de ISLAM dan rekent allah wel met die personen af en speel niet zelf voor rechter!
    Want als je dat doet voor rechter speelt dan pleeg je pas HARAM!!!!

  19. yassin
    10 april 2007 om 11:57 uur.

    he moha wat lul jij als of jij dat gezien hebt en oh ja niemand kan in de toekomst kijken of dingen voor uit voorspellen als jij dat gelooft ben je echt dom

  20. Youssef Ain Asserdoune
    11 april 2007 om 12:14 uur.

    In Assabah staat totaal iets anders, maar de Nederlandse media verdraait alles, ze willen zo veel mogelijk de imago van de Islam en Moslims beschadigen maar dat zal hun nooit lukken InshAllah.

  21. Karim
    11 april 2007 om 12:40 uur.

    laat ze tog ven mekaar genieten die zemmels, waar maken we druk om

  22. Studente
    11 april 2007 om 10:39 uur.

    Jongens.. Moha heeft gelijk hoor..
    Ik hoor dat steeds vaker de laatste tijd.. Open je ogen zou ik zeggen!

  23. Samira
    11 april 2007 om 12:55 uur.

    Tfooeee dat meen je toch niet het is wel haram dat er zemmels trouwen in marokko ik kan er niet aan denken en zij trouwen in Meknes nog erger want daar woont men familie
    ik schrik er echt van

  24. marocain
    11 april 2007 om 01:45 uur.

    Samira
    Heb je het artikel gelezen (het is in het Arabisch)? Of zit je smerigheid te roepen( Zemmel en Tfoee) : ik zie je gezicht al voor me….

  25. as-sabah
    11 april 2007 om 02:18 uur.

    wie heeft deze krant! kan je zelf niet wat er van waar is.

    Een homoseksueel koppel in de Marokkaanse stad Meknes is dit weekeinde symbolisch in het huwelijk getreden. Dat meldde de krant As-Sabah (De Ochtend).

    http://www.assabah.press.ma/

    vraag het even na wat !

  26. gekkie
    11 april 2007 om 02:27 uur.

    Misschien een hele kleine opening. Maar het blijft een homovijandige omgeving zoals bij ieder geloof dat zegt naasteliefde te prediken maar zich in werkelijkheid bezig houd met haat, nijd en verdeel en heers politiek.

  27. am
    11 april 2007 om 09:50 uur.

    nu weet ik warom bomben in casa worden geplaats omdat marokko an het rotten is is erger geworden dan tunesie en thailand

  28. Hakima
    11 april 2007 om 10:21 uur.

    Ik vind het echt heel erg dat dit gebeurd en nog wel in een islamitisch land, waar gaat dit toch heen, een afdwaling van ons boek Koran. Hoe is het mogelijk, waar gaat het allemaal naar toe in het leven hier.

  29. arif-ino
    12 april 2007 om 01:13 uur.

    arif-ino allah oakbar dat ga je krijgen als je de weg van allah hebt verlaten en je modern gaat gedragen wat ben ik blij dat ik een berber ben en dit niet in een van onze steden is gebeurt maar in de zogenaamde moderne stad meknes waar de mensen de gelovigen uitlachen omdat ze wel een hoofdoek en traditionele kleding dracht dragen ik wacht met gedult op de straf van allah die insallah zeker zal komen en die alle fassad mensen zal treffen met een aardbeving insallah

  30. Nador-Girl
    12 april 2007 om 05:30 uur.

    salaam allemaal

    Wallah is niet normaal en dan nog in Marokko homo’s mag niet in de islam punt die persoon die het dan wel is hij moet gewoon er tegen vechten
    ik zal het nooit begrijp hoe en man op en man kan vallen
    en eerlijk gezegd wil ik het ook niet begrijp en nog iets als jullie eens moet weten hoe veel homo’s in Marokko zij wallah jullie zullen het gewoon niet geloven moet ze het niet zeggen ik vindt als je het bent oké u probleem maar hou het dan voor u eigen en dan nog u trouwfeest wjoe dan vindt ik erover mja dan is mij mening en nog iets ik begrijp niet dan Marokko niks heeft gezegd hallo Marokko is u islam land maar eerlijk gezegd met de dag zeg ik tegen mij eigen dan Marokko gewoon geen islammis land is hoe die daar doe niet normaal
    En bij soms steden mag je nog niet eens u hoofddoek aan doe op u school
    En bij ons op school mag het ook niet (niet bij al school maar de meest in belgie ) en dan zitten wij hier te zeggen dan wij onze hoofddoek wil aan het houden mja dan zeg ze jullie mogen het nog niet eest in jullie land en dan weet ik nooit wat te zeggen omdat het waar is
    Maar dan wat de onderwerp niet

    Beslaam en hou jullie nog goed

  31. Khalid
    12 april 2007 om 07:47 uur.

    ARIF-INO, vergeet je de verwoesting in Al-Hoceima door de aardbeving of leef je in je eigen wereldje. Aan je woorden kan ik afleiden dat je nooit verder bent gekomen dan die berg van je. Een artikel en meteen spuug je haat uit naar je mede-marokkanen. Wens je deze mensen echt zo graag de dood toe? Is niet echt de standpunt van de Islam, leid je eigen conclusie hier maar uit!

    Wij marokkanen doen niet eens ons best om te intergreren in onze eigen cultuur, laat staan dat wij ooit in een buitenlands cultuur kunnen integreren! Wordt eens wakker a mensen, en kijk door je haat heen!

  32. MOha
    12 april 2007 om 09:27 uur.

    Beste mensen,
    Ik wilde alleen aangegeven dat je iedereen met respect moet behandelen. We moeten ons richten op ook nader zaken die helemaal niet goed gaan in Marokko wat denk je van de hoeksteen van de samenleving De MOEDER daar gaat het helemaal niet goed mee in Marokko. Marokko moet zeker moderniseren maar niet Marokko moet niet doorslaan naar het westen en dat gaat gebeuren in Marokko denken ze ook allemaal dat in europa maar als kan het leven hier drug alcohole en sex is. Je Dus modernisering met behoud van je geloof als lijdraad in je leven en ook erna handelen. Maar dat is een droom Als we allemaal hetzelfde na sterven dan kan Marokko nog gered worden anders kunnen over paar jaar niet meer vanuit NEDERLAND niet naar Marokko om dat Marokko te ver is doorgeslagen in haar vrijheid. Die ze niet kennen

    Effe………… op jou inbreng ARIF-INO dat je zo bent om te denken dat het allemaal in Meknes dat soort dingen gebeurd dan ben je niet van deze tijd. Ik weet niet uit welke dorp jij komt maar bij Nador en El Hosseima het is nog veel ergeren En dat meen ik echt ik kom ook uit de buurt ik weet waar ik het over heb. Jij hoop op een straf je kan ook iets gaan doen je hersens gebruiken je woont in Land met alle mogelijkheden van de wereld wees eerst daar erg trost op zal ik zeggen. Vervolgens kun je iets bedenken om je medemens te helpen als je dat niet kunt Zou je geld kunnen doneren. als dat ook niet gaat bid voor de mensen dat ze op de rechte pad komen. Ik wil je meegeven dat je nooit een mede mens iets verschrikkelijk moet toewensen ken je die uitspraak wens een nader niet wat je je zelf niet zou wensen Dat is pas islam.

  33. Hakima
    12 april 2007 om 10:26 uur.

    Mensen vergeet vaak dat dit leven een test is voor het leven wat hierna gaat komen.

    Ben het helemaal met je eens Arif-Ino.

  34. MarocChico
    12 april 2007 om 10:29 uur.

    Geweldig!

    Eindelijk kan ik in het huwelijksbootje treden met mijn partner!

  35. Hakima
    12 april 2007 om 11:12 uur.

    MOHA,

    Alles wat averechts werkt en zich in dit stadium heeft begeven, is afgedwaald en heeft de Koran verlaten. Doordat dit soort dingen gebeuren, kun je verwachten dat er een vloek op die plek zal ontstaan, Als Allah deze mensen een kans zou geven, zou dit nooit hebben plaatsgevonden, Allah is ook moe.
    Allahoe Akbar.

  36. arif-ino
    13 april 2007 om 12:59 uur.

    arif-ino salam mensen ik kom even terug op de reaktie van khalid je hebt gelijk wat betreft de aarbeving in alhoucema als je dat bedoelt daar zullen zeker dingen gebeuren die allah niet goed vind ook die mensen mogen gestraft worden maar je zal in die steden dan ook nooit twee mannen zien trouwen daar durf ik mn hand voor in het vuur te steken want eer is iets waar ze in het zuiden nog veel van kunnen leren van de bergbewoners(oftewel de berbers)zoals julie ons noemen en dan kom ik terug op de vrouwen van het plezier die weer elke zomer met bussen vol richting het noorden komen komen om om daar te doen wat allah heeft verboden en .beste khalid als je de koran hebt gelezen dan weet je ook wat allah heeft gedaan met het volk van de profeet lot die is ook getroffen door een verschrikkelijke aardbeving dat is de straf van allah insallah voor mensen die ontspoort zijn en ziek zijn de …… de bergbewoner volgens khalid arif-ino

  37. marijnt
    13 april 2007 om 01:10 uur.

    Beste mensen,

    Laat ik eerst zeggen dat ik blij ben dat marokko op dit moment sterk aan het moderniseren is. Echter ik vind zelf dat je niet op allerlei gebieden hoeft te moderniseren. Dan heb ik het over ethische onderwerpen als homohuwelijk, seksuele moraliteit. Op die gebieden moeten wij ons onderscheiden van mensen in het westen waar wij nu zitten die vrijer daarmee omgaan. Respecteer die mensen ook al ben je het er niet mee eens wat ze doen.

    Helaas om nu te zeggen dat in arabische landen bepaalde praktijken niet voorkomen. Ik heb het vooral dan over prostitutie is ontzettend naief. Veelal gebeurt dit namelijk door de oneerlijke verdeelde welvaart, corruptie armoede en slechte voorzieningen. IK zeg maar zo in een land waar geen welvaart is voor alle mensen zal er geen islam zijn. Dit is een feit.

  38. Hakima
    13 april 2007 om 03:58 uur.

    MARIJNT,

    Je bedoelt waarschijnlijk dat modernisering leidt tot afdwaling en verlating van godsdienst. Juist doordat er in een land geen welvaart, is, wordt men getest op zijn/ haar sbar/ geduld. En als je je godsdienst op de juiste wijze volgt, dan zorgt Allah wel dat je veel geduld kunt opbrengen. Zo ging dat 1400 jaar geleden ook, mensen hadden niets, maar waren gelukkig met datgene wat ze hadden en mensen hadden ook geduld. Allah en zijn profeet (sws) heeft de moslims de opdracht gegeven om niet af te wijken van Koran, doordat mensen niet genoegen nemen met wat ze hebben, leiden aan een luxe, minder geduld hebben, zich minder bewust zijn van hun godsdienst, kun je afdwalen van je het rechte pad en in dit geval met het huwelijk dat in Marokko heeft plaatsgevonden, staan de mensen érg ver van hun godsdienst. Het zal een lange weg voor ze zijn om dichter bij de Koran/ Islam te komen.

    Jij baseert je verhaal op de westerse wereld, InshaAllah trappen moslims niet zo snel in jouw mooie verhaal en zal Allah ta3ala hierover waken.

    Beslama

  39. Salim
    13 april 2007 om 07:24 uur.

    Wat een onzin al die reacties. Leer eens anderen te respecteren. Als twee mannen of vrouwen van elkaar houden dan moeten zij kunnen trouwen vind ik.
    En fuck off met al die godsdiensten, als jullie je leven willen inrichten met als leidraad een heilig boek be my guest, maar laat anderen met rust.

  40. Naziha-Belgie
    13 april 2007 om 11:28 uur.

    Eerlijk gezegd wat maakt onze dan uit weet je allah zie alles dus wij moet niet oordelen over ander mensen kijk eens naar jullie zelf het is gemakkelijk om mensen te oordeel ook als hij u homo is oké dan is dan zij probleem safie laat onze daar niet op in gaan en wie heeft gezegd dan het waar is mensen
    beslaam allemaal

    Wees een moslim en maak ALLAH blij,
    lach, leef en geniet, maar vergeet niet In de hemel ben je pas vrij,
    dus doe zoveel mogelijk aan je geloof,
    dan is je plekje in het paradijs Insa Allah hoog!!

  41. mo
    14 april 2007 om 12:20 uur.

    Salim is echt verwaald

  42. zeinab
    14 april 2007 om 01:45 uur.

    mensen waar maken juliie je druk om?? Wat homo huwelijk in marokko? hoe is dit mogelijk? dat kan niet waar zijn ongelofelijk? en bla bla bla.. Ik snap niet waarom jullie dit zo erg vinden. Nederland is gewoon verrot door de marokannen. nou ben ik ook geboren als marokaan. maar ik ga verder in mijn leven als een nederlander. ze doen elke dag slechte dingen. en als er een homohuwelijk is is in marokko. doen jullie net alsof marokko een nette land is waar het absoluut niet kan filiiker een eind op man sukkels hier allemaal.

  43. Hakima
    14 april 2007 om 01:50 uur.

    NAZIHA-BELGIE,

    Niemand heeft een oordeel, er gebeurt iets dat binnen de Islam/ Koran niet kan en het is juist goed dat mensen vanuit de Islam zowel mondeling/ schriftelijk een verdediging aangaan en ik wil je op weg helpen dat mensen corrigeren en ze vertellen van ons geloof als opdracht aan de mensen is meegegeven en dit anderen duidelijk te maken.

    En als moslims verdwaald zijn, krijgen ze er altijd wel iets voor terug waar ze lange tijd aan kwijt zijn, omdat het nl. om zaken gaan die geen ma3loemet/ verband met Dien hebben.

    Even realistisch blijven.

    Beslama

  44. marijnt
    14 april 2007 om 05:16 uur.

    hakima,

    wat jij zegt is bullshit. Mijn verhaal is helemaal niet gericht op de westerse wereld. Ik vind dat jij veel te naief reageert. Dat voorbeeld wat jij zegt over 1400 jaar geleden hoe de mensen er toen mee omgingen. Daar heb jij gelijk in maar wou jij soms zeggen dat de mensen van tegenwoordig hetzelfde moeten denken en voelen zoals 1400 jaar geleden. Dat is failliekante onzin. Als je alleen kijkt naar waar ik vandaan kom in marokko. Kebdana dicht in de buurt van Nador. Mensen leven in grote armoede allemaal troep op straat slechte infrastructuur slechte huisvesting geen werk geen voorzieningen. Hallo sommige mensen hebben ook gezinnen hoor hoe moeten die mensen aan geld komen voor hun vrouwen en kinderen te zorgen. Ze gaan dus bepaalde werkzaamheden verrichten die volkomen haram zijn. Ik noem maar wat drugshandel, prostitutie en handel in alcohol ga zomaar door. Je bent veel te naief mensen. Vertrouwen op Allah swt prima. Maar je moet wel de behoeftes van je gezin bevredigen.

  45. marijnt
    14 april 2007 om 05:18 uur.

    Je moet maar zo zien en ik blijf erbij. Zolang er in het land geen welvaart is voor alle mensen zal er geen islam zijn. Mensen zullen dan totaal gaan zondigen om maar aan geld te kunnen komen om voor henzelf en hun gezin te zorgen.

  46. Trab
    14 april 2007 om 06:37 uur.

    Mo t spijt me niet alleen Salim!!! De meeste Marokkanen zijn ontspoord op dit forum. Zo heb je bijvoorbeeld hakima. Zij zegt: “Allah is ook moe.” Hoe kan je nou zo iets stoms zeggen als je zelf moslima bent. Hiermee geeft ze aan dat de barmhartige en genadevolle Schepper eindig is….rare (Marokkaanse) meid. Sterker nog, Marokkanen in het algemeen zijn hele rare mensen. Een imam mag geneens preken houden die gewoon op de keiharde waarheid gebaseerd zijn. Nee, er mag wel drugs gedeald worden door Marokkaanse jongens of van de uitkering geleefd worden. Ofwel die imam moet schikken naar wat de mensen graag willen horen. Dit is geen geloof meer, maar een zieke Marokkaanse sekte. Luiheid, oneerlijk en al die overige negatieve eigenschappen die door de Koran worden verboden, zijn door de meeste Marokkanen met open armen ontvangen……..

    Mijn strekking is het volgende:
    “Ik denk dat de Marokkaanse streekcultuur de dominante factor is in het handelen van de meeste mensen van Marokkaanse afkomst en niet de Islamitische principes. Wie dit ontkent, moet eens bij zichzelf te rade gaan.”

    Getuige,

    Een Berberse Nederlander van Marokkaanse afkomst.

  47. Lina
    17 december 2007 om 02:22 uur.

    Salam iedereen,

    ik vind het toch een beetje raar hoe sommige mensen hier spreken,
    god is moe,…enz.
    ik woon sinds kort in marokko ben geboren in belgie,ok er zijn heel veel dinges in marokko waarvan ik verschiet , maar je moet eerst naar je eigen fouten zien, het is gemakkelijk om met de vinger te wijzen naar iemand. Ik keur het zeker niet goed dat homo huwelijk. maar er is 1 persoon die kan oordelen en dat is GOD !!!! ALLAH JEHDINA ALLEMAAL INCHAELAAH

    groetjes,

  48. Ouassi
    26 december 2007 om 11:02 uur.

    hey allemaal,

    het is mss voor bepaalde personen de normaalste zaak, omdat we zogezegd in 2007 leven. Maar sommige gelovige mensen hebben respect voor de Islaam! Als de islam ons verbiedt om homo’s te accepteren, moeten wij de regels ook aanvaarden! Het is waar wat Lina zegt: “Only Allah can judge us”. Weet 1 ding Allah(God, Jahwe,) ziet alles!!

  49. belgische moslima
    26 december 2007 om 11:04 uur.

    salaam

    ik wil even reagere op deze artikel lees wat jullie allemaal schrijven, schaam jullie astublieft jullie ouders voorouders zijn moslims zeg dat jullie niks?
    de islam blijft nog altijd ons geloof en moet gerespecteerd worden
    allah heeft het niet zomaar verbied denken jullie dan niet na?

    mhm
    Allah i sget alihoem

    beslama

  50. layla
    30 december 2007 om 11:55 uur.

    Salam allah halaikoum wa rahmatouhou wa tahala. Luister mensen allah soubhanahou wa tahala is de enige die mensen straft of beloont en niemand anders. “Ina allah soubhanahou wa tahala jou mhil wala jou hmil” sadaka allahou wa alhadiem wat de mensen in marokko of waar dan ook ter wereld doen van fahsha wa mounkar ze worden allemaal voor hun daden beloont en dat door allah soubhanahou wa tahala maak niemand uit integendeel vraag al mahdia voor die mensen en wie geen al houda wilt die zal wel boeten voor zijn daden niet door ons nee!!! Maar door allah soubhanahou wa tahala en wat ik ondervonden heb jullie zijn begonnen over homo huwelijk in marokko en geeindigd in elkaar afkomst uit te maken wij zijn allemaal marokanen van waar we ook afkomstig zijn Nador of casa of marakesh of fes of of of en boven alles zijn we moslims en de islam is dien al tasamouh en geen haat in elkaars hart dragen. Ya ougwani fe el islam ik ben zelf half berbers half arabier maar ben vooral fier dat ik insha allah een moslim ben ik doe mijn best en insha allah zal allah soubhanahou wa tahala het van me accepteren leer goede manieren van elkaar geef elkaar goede raad help elkaar maar verafschuw elkaar nie en insha allah zullen we raken waar allah soubhanahou wa tahala het wenst want vandaag leven we maar ………. zullen we het morgen ook doen???????? Denk na mensen.
    Wa salamou halaikoum wa rahmantou allah.

  51. Wesley
    20 oktober 2010 om 10:55 uur.

    @39 Salim
    Salim, jij hebt helemaal gelijk. Gelovigen zijn altijd de eersten met hun oordelen over anderen. (zie 41 Mo en 46 Trab). Gelovigen moeten anderen met rust laten en niet lastig vallen met hun onzin.