MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokkaans Kamerlid boos op allochtonen

11 april 2007 | in Politiek | 15 Reacties

Tofik DibiHet Marokkaans Kamerlid Tofik Dibi van GroenLinks is teleurgesteld dat zo weinig migranten op zijn partij stemmen. Dat zegt hij in het ledenblad van GroenLinks. Het steekt vooral dat de SP – ‘die niet speciaal adverteert met multiculturaliteit’ – vorig jaar evenveel stemmen van migranten kreeg als GroenLinks. “Ik ben boos op de migranten, die dat totaal niet zien”.

Dat een Turkse zakenman op de VVD stemt, daar kan hij zich nog iets bij voorstellen. “Maar de meesten lopen gewoon achter de grootste schreeuwers aan”. Dibi vindt dat migranten meer open zouden moeten staan voor de genuanceerde opvattingen van GroenLinks schrijft NieuwsUitAmsterdam.nl.

Er zijn 15 reacties

  1. naffer
    11 april 2007 om 01:23 uur.

    Helemaal mee eens. Het heeft me verbaasd hoeveel allochtonen en marokkanen in het bijzonder ,voor de SP hebben gekozen. De SP heeft er nooit geheim van gemaakt een strikt en dwingend integratiebeleid te voeren. Verder heeft Jan vaak aangegeven niet echt in een multiculturele samenleving te geloven. In plaats van de enige echte Multiculturele en tolerante partij (lees groen links) groot te maken, kiezen we met z’n allen voor PVDA (rechts van het centrum) en SP (links maar met PVV trekjes)….

  2. Studente
    11 april 2007 om 01:46 uur.

    ja ik daar ben ik het zeker eens mee. Eigenlijk stem ik meestal voor PVDA.. maar dat is meer een strategische stem.. omdat ik geen zin heb in racistische partijen e.d.

    Groenlinks is zeker de beste partij..

  3. Hassan
    11 april 2007 om 04:03 uur.

    Ik zag laatst Naima Azouagh op tv instemmend knikken namens GL, toen haar werd gevraagd of voornoemde partij zich konden vinden in het feit dat ambenaren bereid moeten zijn om homohuwelijken te sluiten. Lijkt me toch echt een beetje ver gaan als moslima.

    Politiek is een groot spel waarbij je beter strategisch kunt stemmen dan op een partij waar je voorkeur naar uit gaat. Ik vind die Dibi overigens geen slechte alleen moet hij wat minder praten en meer luisteren tijdens debatten of radiooptredens. Hoe meer hij praat hoe minder pakkend zijn woorden zullen zijn.

  4. Henk-Rotterdam
    11 april 2007 om 04:44 uur.

    Ik heb Tofik Dibi een paar keer aan het werk gezien in de tweede kamer op het spreekgestoelte met het stellen van vragen.
    Het is naar mijn mening een goede intelligente knul die echter nog goed moet leren om zijn verhaal te vertellen,hij spreekt te vlug en wil te veel zeggen in een te korte tijd,dan gaat er veel van zijn betoog verloren en komt niet goed over.
    Maar hij heeft nog veel tijd om te leren en om zijn verhaal duidelijk uiteen te zetten en daarmede stemmen te winnen voor zijn partij.
    Maar eerst een kalm en rustige beraden spreekhouding en overtuiging dan komt de rest vanzelf.
    En dit is positief bedoeld.

  5. Faceman
    11 april 2007 om 04:58 uur.

    Groenlinks is een bullshit partij. Kijk alleen maar naar die onbetroubare homokop van Dibi. Ik zag m gister tijdens het vragenuurtje in de 2e kamer op Nederland 1 en dat zag er niet uit.

    Hij kan niet eens uit zijn eigen woorden komen.

  6. naffer
    11 april 2007 om 10:29 uur.

    Het gaat hier niet zozeer om de persoon Dibi maar over de politieke keuzes die door de allochtonen gemaakt worden. Hij heeft gewoon een punt als ie zegt dat de SP en de PVDA onterecht op de steun van de allochtonen kunnen rekenen. Beide partijen hebben de multiculturele samenleving als mislukt bestempeld. Groen Links heeft ondanks de harde tijdsgeest altijd achter de multiculturele samenleving gestaan.

    @ Hassan

    Ik ben het niet met je eens dat politiek een spel is waarbij strategisch denken boven idealisme prefeleert. Juist bij politiek moet je principieel zijn en geen water bij de wijn doen.

    Als de marokkanen bijvoorbeeld in staat waren geweest een electoraal blok te vormen, dan hadden verschillende politieke partijen rekening gehouden met de belangen van de marokkanen. Maar zolang wij onze stemmen zo makkelijk aan de PvdA en SP geven, zullen deze partijen niet geneigd zijn om onze belangen te behartigen. Onze stemmen krijgen ze immers zo en zo wel. Het is voor hen veel interessanter om ‘harde’ uitspraken te maken om de autochtone stemmers uit de volksbuurten te behagen.

  7. henk
    11 april 2007 om 11:43 uur.

    kijk die kop alleen al van hem

    tfoeee
    bezem!!

  8. Sou
    12 april 2007 om 11:20 uur.

    Waarom moeten allochtonen(Marokkanen in het bijzonder) op een partij stemmen die een multiculturele samenleving steunen?

    Misschien is het wel heel gezond dat een partij als die van Wilders aan de macht komt om het zooitje ongeregeld in goede banen te leiden dan wel af te schrikken. Ik heb heb het dan met name over die rot jongens, die niets anders doen dan hangen. DE OUDERS ZIJN DE SCHULDIGEN! die hebben nooit kunnen/weten op te (op)voeden! omdat ze niet weten hoe het moet. Ik zelf als Marokkaanse schaam mij diep en diep wanneer ik zulke lui langs zie slenteren met geen enkele doel voor leven.

    Ofzoiets achterlijks als op een partij stemmen waar een Marokkaan/allochtoon in voor komt. Alsos hij het zelf het leven kan betern van de ander allochtonen.

    Jullie zitten in een land met veel mogelijkheden, zorg er dan voor dat je die gewoon benut, wat maakt het nu uit of wilders aan de top staat of marijnissen. Als men doet wat acceptabel is door de maatschappij dan hoeft geen enkel allochtoon ergens bang voor te zijn. Neem een voorbeeld aan de chinezen, zij hebben lak aan de politiek en gaan gewoon door met werken zonder in te burgeren. Omdat ze niemand lastig vallen kijkt ook niemand naar ze om.

  9. naffer
    12 april 2007 om 11:45 uur.

    @ Sou

    In een utopisch wereld waarin iedereen ongeacht afkomst en huidskleur,gelijke kansen heeft, zou het inderdaad niet nodig zijn om voor een multiculturele samenleving te streven. Je zou dan immers al in een smeltkroes van culturen leven, waarin iedereen gelijk is. Ik weet niet waar jij woont, maar Nederland is zeker niet een land, waar dat het geval is. Nederland is nog steeds een land dat gebouwd is op verschillende zuilen en alle sociaal maatschappelijke instellingen zijn terug te herleiden tot een van deze zuilen. Het is dan ook niet meer dan logisch dat de ‘nieuwkomers’ zich ook als een bolwerk verenigen, om zodoende hun belangen behartigd te zien.

    Het feit dat jij je schaamt om het Marokkaans zijn, zegt mijnsinziens meer over jou dan over de Marokkanen. Wellicht heb jij door bepaalde omstandigheden een dusdaning scheef zelfbeeld, dat je zelfs de ideeen van Geert Wilders als plausibele oplossingen voor de problematiek in Nederland ziet.

    De problemen met de (KLEINE) deel van de Marokkaanse gemeenschap is zeer complex en niet terug te brengen tot 1 oorzaak. De schuld ligt voor een deel bij de regering, die halstarig heeft volgehouden dat de migranten terug zouden keren. Dit betekende dan ook dat het beleid gericht was op terugkeer en niet op integratie. Voor een deel ligt de schuld bij de media die onevenredig en oneerlijke berichtgeving, ten opzichte van Marokkanen tot een kunst heeft verheven. En ja, ook sommige leden van de Marokkaanse gemeenschap (voorzover je van een homogeen Marokkaans gemeenschap kan spreken) hadden eerder moeten beseffen dat ze zich hier permanent ging vestigen en zich daarop instellen. Door simpelweg de ouders de schuld te geven ga je nogal kort door de bocht.

    Van dat stukje over de Nederlandse versie van de “American Dream” kreeg ik bijna tranen van ontroering….of was het van het lachen. Schei toch uit met je: “als je de kansen benut dan is er niets aan de hand”…. lekker naief hoor!!! Dhr. Aboutaleb heeft geloof ik de kansen redelijk benut. Wat zeg ik, hij heeft het tot staatssecretaris geschopt!! Nog is men instaat om aan zijn integriteit te twijfelen. Honderden (of misschien wel duizenden) Marokkaanse jongeren hebben hun best gedaan om een HBO of WO opleiding af te ronden en toch is het moelijk om aan een fatsoenlijke baan te komen…

    En “de slavenarbeid avant la lettre” van de Chinezen is absoluut geen goed voorbeeld. Heel veel Chinezen worden uitgebuit en zijn in de handen van de mafia. Het feit dat we er niets over horen is eerder een schande dan een deugd.

    Anyway, Sou het is je gelukt om mij op de kast te jagen met je uitspraken over Geert Wilders en je schaamte om Marokkaan te zijn.. Hoop toch dat je ooit je positieve zelfbeeld terug krijgt, want het lijkt me een hel om zo door het leven te moeten gaan… het gaat je goed…

  10. Henk -Rotterdam
    13 april 2007 om 07:23 uur.

    Naffer,
    Complimenten,goede verwoordingen van de situatie.

  11. samad
    13 april 2007 om 10:50 uur.

    ik ben boos op hem, hij zit al een tijd in het parlement maar tot nu toe niets van deze jongenman gehoord.

  12. marijnt
    13 april 2007 om 11:14 uur.

    Sou

    Ik ben het helemaal met jou eens. Je zult helaas misschien hebben ondervinden dat kritiek uiten op de mentaliteit van je landgenoten erg moeilijk te verteren is door hen. Wat jij denkt denk ik al heel lang alleen het mag niet gezegd worden.

  13. naffer
    13 april 2007 om 12:16 uur.

    @ Henk- rotterdam

    Bedankt voor de complimenten. Altijd goed om te lezen dat je inzichten door anderen gedeeld en gewaardeerd worden.

    @ marijnt

    Ik mag toch wel reageren op de reactie van Sou! Wat is anders de functie van een forum? Nergens beledig ik Sou of verlaag ik me tot scheldpartijen. Het feit dat ik andere politieke en sociale inzichten heb wil toch niet zeggen dat ik Sou aanval?
    Of ben jij hier degene die niet tegen kritiek kan en het niet kan verteren dat er ook mensen met een andere mening bestaan?

    Kritiek op de Marokkaanse gemeenschap is wat mij betreft van harte welkom. Maar ik zou het wel prettig vinden als er een onderbouwing volgt. Dus Marijnt, put your money where you mouth is and give it to me…

    Vol spanning wacht ik af op jouw intellectuele visies betreffende de marokkaanse gemeenschap in Nederland….

    gegroet

    Naffer

  14. gekkie
    13 april 2007 om 12:36 uur.

    deze poster zegt al alles, waarom je niet op groen links moet stemmen;
    http://www.hetvrijevolk.com/files/plastisch/groenlinks-poster-g.jpg

  15. Henk -Rotterdam
    13 april 2007 om 01:03 uur.

    Sou,
    Ik persoonlijk zou niet graag willen dat Wilders in dit land enige zeggenschap krijgt.
    Hij gaat namelijk uit van een staat die alleen nog gebaseerd is op de uitgangspunten van jood/christelijke beginselen.
    Zijn onverdroten afgifte op de Islam schiet zelf een christen in het verkeerde keelgat en daar zal dan nog amper plaats voor zijn in onze samenleving.
    Op een ander punt zeg je dat de ouders niet in staat zijn gebleken om de kinderen op te voeden en tekort schoten om dat ze niet wisten hoe het moest.
    Maar wie heeft ooit de hand uitgestoken om deze mensen te helpen om te leren hoe het moest?
    En we spreken dan ook alleen maar over een bepaalde kleine groep want met 90% van de Marokkanen gaat het wel goed in dit land en dat bewijzen de
    schoolresultaten van het aantal afgestudeerde mensen in deze.
    Maar door dat de aandacht continu is gericht op die kleine groep komen allen negatief in een daglicht te staan met alle gevolgen vandien.
    Daarbij kan je constateren dat er veelvuldig over “de Marokkanen ‘wordt gesproken terwijl de mensen die dit doen geen verschil zien tussen de diverse nationaliteiten. Dan krijgen we het bekende gezegde “ach ze zijn toch allemaal zwart”.
    Daarnaast is de overheid wel degelijk tekortgeschoten door niet op tijd in te grijpen in bepaalde situatie’s en als men ingreep waren er wel voldoende lancune’s in de wet om dit ingrijpen terug te fluiten.
    De figuren die jij bedoelt en waarvoor jij je schaamt dat is zo’n doelgroep die door de overheid dient te worden aangepakt en te worden gevormd middels scholing en opvoeding tot volwaardige burgers in de maatschappij,maar als de ouders voor hulp aanklopppen krijgen ze amper hulp of weet men geen oplossing voor de problemen.
    Als alle zaken dan uit de hand zijn gelopen geeft men de ouders de schuld en weet de hulpverlening van geen kwaad.
    Sou.ik hoop niet dat je schaamte heb voor het feit van je Marokkaanse bent want je hoeft je niet te verontschuldigen voor wat anderen fout doen.
    Geloof me de primaire taak ligt thans bij de overheid en die blijft gewoon zitten kijken en faalt zoals het al heel lang doet.