MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokkaanse vrouw geschoold en gedreven

13 april 2007 | in Carriere | 26 Reacties

Marokkaanse vrouwen“De Marokkaanse vrouw is de carrièretijger van de 21e eeuw.” Dat stelt Lesley Bijlsma, directeur van detacherings- en werving selectie bureau de Oris Groep. Vrouwen van Marokkaanse komaf zijn zelfs bezig hun Nederlandse seksegenoten voorbij te streven in het maken van carrière en het bekleden van topfuncties. Volgens Bijlsma onderschatten nog te veel werkgevers de kracht van Marokkaanse vrouwen. In tegenstelling tot veel van hun broers en neefjes zijn zij hoogopgeleid en gedreven en komen zij eerder op hoge posities terecht.

”Het temperament van Marokkaanse jongens resulteert vaak in een imago van ‘kut-Marokkanen’. Bij de vrouwen leidt het juist tot ambities en een streven naar succes. Ze lijken goed te willen maken wat hun broer verknald heeft. Marokkaanse vrouwen in het bedrijfsleven staan open voor kritiek en willen leren van hun fouten. Hierdoor vervullen ze hun functie goed,” zei Bijlsma gisteren in de Metro.

De directeur bepleit een proactieve houding van werkgevers om meer Marokkaanse vrouwen aan zich te binden door onder meer vooroordelen overboord te zetten.

Er zijn 26 reacties

  1. choukri
    13 april 2007 om 10:39 uur.

    Ik zit op de Haagse Hogeschool en ik zie er meer marokkaanse meisjes rondlopen dan jongens. Volgens mij is dat geen nieuws dat meisjes in het algemeeen beter doen dan de jongens.

  2. marijnt
    13 april 2007 om 11:10 uur.

    geloof je het zelf

  3. Studente
    13 april 2007 om 11:26 uur.

    Inderdaad.. thats right!!!!

  4. marocain
    13 april 2007 om 04:27 uur.

    Ook in Marokko … Vrouwen werken harder dan mannen. Vaak werken ze hard buiten en ook binnen (zorgen voor kinderen en de mannen) terwijl de mannen in cafes rondhangen….

  5. Trab
    13 april 2007 om 07:50 uur.

    Klopt helemaal! Ik ben t helemaal eens met de auteur van het artikel, maar niet met de zin over temperament jongens. Dat lijkt me te generaliserend, een typisch Nederlands iets overigens. Nederlanders zijn goed in t creëren van stereotypes. Maar ik denk dat er momenteel wel een trend gaande is die er voor zorgt om ons helemaal te laten assimileren!!! T makkelijkste is om hierbij bij de Marokkaanse vrouw te beginnen. Deze vrouw is intelligent (ik denk ook veel slimmer dan de Marokkaanse man of ik bedoel i.i.g. minder koppig). Echter zijn ze ook makkelijk beinvloedbaar en zeer gevoelige wezens. Ik zie dat zelfs terug in mijn eigen omgeving. Zoals een Surinamer dat tegen me zei op ’t werk. Jullie Marokkanen zijn nu wat wij Surinamers waren van de jaren 70:” Zwarte schapen van Nederland. Maar er komt een tijd dat jullie helemaal geassimileerd/opgenomen zijn!” Als ik zo om me heen kijk, zet de trend zich op deze wijze voort met alle gevolgen van dien…….

  6. souhaila
    13 april 2007 om 09:10 uur.

    wij marokkaanse meisjes kunnen er ook niks aan doen dat we slim(mer) zijn
    hahahahaha

  7. rachid
    14 april 2007 om 03:59 uur.

    Hoi Allemaal,

    Ik vind het heel goed dat marok vrouwen ook participeren in deze maatschappij. Alleen wat je wel ziet is dat de meeste marokkaanse vrouwen die hoog scoren in het bedrijfsleven niet leven naar de marokkaanse normen en waarden. Ik denk dat dit een belangrijke reden is waarom zij deze functies krijgen als een soort vorm van beloning. Waar het eigenlijk op neerkomt is dat je een beetje je eigen normen en waarden moet opgeven indien je carriere wil maken.

    Wat betreft het kritiek op de marokkaanse man vind ik deels onterecht. Het zijn juist deze mannen die opkomen voor de rechten van de marokkaanse gemeenschap(inclusief die van de vrouw). Zij laten hun tanden zien als wij beledigt en zwart gemaakt worden. Ik heb nog nooit marokkaanse vrouwen zien opkomen voor onze rechten. Op dit gebied hebben zij nog heel wat te emanciperen…..

  8. YOYO
    14 april 2007 om 06:58 uur.

    deze vrouwen zouden het beter moeten doen in het gezin, en dat onbreekt er wel eens aan. je moet zorgen dat je niet tussen wal en schip komt.
    denk daar maar eens goedna.

  9. Mohammed
    14 april 2007 om 10:19 uur.

    eyyooo dames en heren ik heb een ding te zeggen een marokaanse vrouw hoort niet te werken dat moet de man doen indien de man het niet kan moet de vrouw het doen maar op een voorwaarde ze moet wel aan haar normen en waarden denken niet van haar maar van haar geloof de islam vorige keer las ik in de krant marokaanse vrouw is niet aangenomen als assistente bij een huisarts omdat ze een hoofdoek droeg toen ze voor de 2x ging, ging ze zonder hoofdoek toen werd ze aangenomen dan denk ik waarom doe je je hoofddoek af voor dat baantje en dan hoor ik sommige dames in het algemeen zeggen dat hoofdoek hun leven is waarom doe je het dan af voor een baantje

  10. souhaila
    15 april 2007 om 11:33 uur.

    mohammed
    ik doe nu het vwo en over een paar jaar ben ik inshaallah afgestudeert van de universiteit
    dus als ik dan ga trouwen moet ik een huisvrouwtje worden en dus al die jaren voor niks keihard gewerkt om zo ver te komen
    ik d8 het niet als mij man niet wil dat ik werk kan hij mooi ze spullen pakken en weg wezen want ik heb zijn geld niet nodig

    maar ik zelf zou nooit me hoofdoek afdoen
    of wat dan ook voor een baantje als ze je ergens niet aannemen gewoon verder zoeken
    niet gelijk je hoofdoek afdoen

  11. marijnt
    15 april 2007 om 01:06 uur.

    mohammed,

    Ben je soms jaloers op ze. Het valt wel op he marokaanse mannen die jaloers over het feit dat vrouwen het beter doen. Wat doen ze dan teruggrijpen naar het geloof wat een hypocrisie. Vraagje aan jou wat doe jij jezelf aan je geloof. Deze vrouwen ontwikkelen zich daar ben ik hartstikke trots op. En wat betreft hoofddoek. Die doe je tijdens je werk gewoon af punt uit. Scheiding tussen kerk en staat

  12. marijnt
    15 april 2007 om 01:07 uur.

    En dan zogenaamd beginnen over normen en waarden. Let op jezelf zou ik zeggen

  13. khadija
    15 april 2007 om 10:01 uur.

    De Marokkaanse vrouw emancipeert heel goed in de maatschappij, maar dat geldt ook zeker voor de Marokkaanse man! Over een paar jaar…zul je zien hoe goed de Marokkaanse gemeenschap het doet in Nederland..

  14. Norlaila
    15 april 2007 om 11:24 uur.

    VInd jullie het raar dat Marokkaans meiden het beter doen!!
    laat ik het zo zeggen je hebt in de Marokkaanse cultuur 2 keuzes.
    En dat is !!
    Of keihard studeren en iets bereiken in de maatschapij
    of trouwen met een taxi chauffer die net zn VMBO heeft gehaald.
    Dus de slimme meiden kiezen natuurlijk voor het studeren en iets bereiken.

    Tuurlijk begrijp ik dat er aantal marokkaanse jongens jaloers zijn…en natuurlijk beginnen ze dan over de Islam.
    Maar met een beetje kennis van de islam weet je dat de 1ste soraa Ikraa is en dat betekend Lees/leer.

    Dus voor alle jongens die er niet tegen kunnen ….Heb lekker pech want gelukkig doen de meiden het goed…wij zorgen nog voor een goede reputatie …kan ik niet van de marokkaanse jongens zeggen.

  15. Trab
    15 april 2007 om 11:26 uur.

    Mohammed heeft verdomd gelijk! Je mag het jaloezie noemen of iets anders…..Moslima’s zijn de makkelijkste prooi om de ontkerkelijking ook nog eens door te voeren bij de Islamitische gemeenschap! Zie wat er gebeurdde in de Christelijke gemeenschap! Ik ben heel trots op meiden die zich ontwikkelen, maar niet ten koste van alles. Mensen zullen spijt, spijt en nogeens spijt krijgen!!!!!!

    Ik ben het wel eens met je als het gaat om scheiding kerk en staat!!!!

  16. Studente
    16 april 2007 om 10:55 uur.

    Trab: Deze vrouw is intelligent (ik denk ook veel slimmer dan de Marokkaanse man of ik bedoel i.i.g. minder koppig). Echter zijn ze ook makkelijk beinvloedbaar en zeer gevoelige wezens.

    Hier ben ik het zeker oneens met jou. Makkelijk beinvloedbaar en zeer gevoelig.. ????? gewoon beter je verstand gebruiken en doen wat je wilt.. daar kom je verder mee.. en iedereen kent zijn normen en waarden..

  17. Studente
    16 april 2007 om 10:58 uur.

    Rachid.. dan let jij volgens mij niet goed op.. ik moet continu marokkanen in het algemeen verdedigen en andere meiden die ik ken ook..

    Die jongens verpesten het vaak.. vandaar dat de jongens zich snel aangesproken voelen..

    Effe nog terug over normen en waarden.. jij zegt dat de marokkaanse carriere vrouw deze moet opgeven om carriere te maken.. helemaal oneens met jou.

    Ken zeker genoeg sterke marokkaanse vrouwen die zelfrespect voro zichzelf hebben en hun normen en waarden gewoon meenemen… tuurlijk ik zie ook rotte appels daar tussen lopen maar over het algemeen niet zo..

  18. Studente
    16 april 2007 om 11:00 uur.

    Norlaila inderdaad meid!!!!!!!! Tuurlijk studeren die meiden hardstikke hard om wat van hun leven te maken.. wat is er dan anders..?
    Trouwen en thuis het huisvrouwtje uithangen..???? hell no!

  19. Radouan
    16 april 2007 om 10:36 uur.

    Assalamoe 3alajkoem

    Ben je een moslima die haar geloof respecteerd dan ben je achterlijk.

  20. kano
    17 april 2007 om 02:23 uur.

    goed zo meiden ga maar zo door, jullie geven tenminste een goede voorbeel over de marokkaanse gemeenschap,en bouw een goede toekomst voor je kindren

  21. Dec
    17 april 2007 om 10:02 uur.

    Salam OeAlaikoum,

    Is het niet zo dat de vrouw het überhaupt beter doet dan de man, ongeacht Marokkaanse of niet?

    VERDER BEN IK HET HELEMAAL EENS MET TRAB!!!

    Prachtig geschreven.

    Wasalaam

  22. ouafae_marokkaanse
    18 april 2007 om 07:23 uur.

    nouu ik zelf ben ook een meisje maar ben het wel eens met mohammed want je geloof is vèèl belangerijker…
    ik bedoel je gaat tog niet je hoofddoek afdoen voor een baantje???dat vind ik gewn absoluut niet kunne!!
    Dit leve is maar een test…en je moet sabr hebben als je niet wordt aangenomen…volhouden enige medicijn en niet komen met je hoofddoek afdoen
    is geen optie… je word dan wel aangenomen maar allah(s.w.t)is wel teleurgeteld…
    en als je je goed bezig houdt met je geloof,krijg je inshallah een baantje…
    maar gair inshallah

    ousalamou3alaikom ourahmatouallah..

  23. Gentlemen
    16 mei 2007 om 03:03 uur.

    ouafae_marokkaanse ,

    Ik had geen zin om te reageren, maar toen k jou stuk las.
    wou ik je even vertellen dat jij mij trots maakt en hoop geeft.

    Kus

  24. blonde.morrocgirl
    03 mei 2010 om 05:31 uur.

    je geef ons hoop nu ga ik ook meer studeren je hebt mij gemotifeerd dankjewel sgat

  25. Said
    04 mei 2010 om 11:14 uur.

    BLONDE-MORROCGIRL.

    Goed zo meid maar heb vertrowen in ALLAH heel belangrijk.

    Rgels volgen op de juiste manier dan zal je merken dat ALLAH zijn beloofte na komt.

    succes meid.

  26. moena
    07 mei 2010 om 06:50 uur.

    mijn advies aan jonge meiden ik kan het je vertellen ben al 20 jaar getrouwd en heb al 15 jaar een vaste baan.Als je nog niet getrouwd bent werk lekker 5 dagen geniet van alles, koop alles wat je niet kon kopen begin met een auto en spaar, als je trouwt stop nooit maar dan nooit never nooit met werken, maar dat wel niet zeggen dat je vent geld aan je moet over houden zorg altijd dat hij naar zijn lege zak (portomonee) moet kijken i.p.v alleen maar omhoog kijken, haahaahaahahh een huwelijk in deze tijd stelt weinig voor, vooral deze jongeren van nu, ze willen vrijheid en nog eens vrijheid, maar heb je kinderen ga part time werken om geen burn-out op te lopen en om van je kind te genieten en dat heb ik juist niet gedaan ik werkte 5 dagen met 2 ukkies toen, en ik heb heel veel gemist gelukkig haal ik het nu in.