MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokkaanse jeugd Utrecht onhandelbaar

15 april 2007 | in Maatschappij | 21 Reacties

Marokaanse probleemjongerenSteeds meer kinderen in achterstandswijken in Utrecht zijn onhandelbaar. Dat zeggen welzijnsorganisaties in Utrecht schrijft het Algemeen Dagblad. Het gaat hierbij vooral om Marokkaanse kinderen in de wijk Overvecht.

Deze groep houdt zich bezig met pesten, intimideren, veroorzaken overlast en zijn totaal niet aanspreekbaar. De kinderen in de leeftijd van acht tot twaalf jaar vertonen ernstig probleemgedrag. Utrecht vraagt hulp aan het rijk om ouders van probleemkinderen te verplichten een opvoedingscursus te volgen.

Er zijn 21 reacties

  1. hassanhasson
    15 april 2007 om 12:51 uur.

    naar de tuchtkamp met dat soort geteism incl. ouders

  2. samir Utrecht
    15 april 2007 om 04:06 uur.

    Nu geef ik ze een keer gelijk. Niet normaal hoe de jeugd hier is geworden.

  3. Henk-Rotterdam
    15 april 2007 om 06:20 uur.

    De kop van het artikel is weer veelzeggend en komt nu net weer als de Minister met zakken geld gaat strooien om de problemen aan te pakken.
    Dan staat elke gemeente weer te brullen dat het bij hun het ergste is.
    In een ander artikel wordt melding gemaakt dat er vele miljoenen zijn verbruiktt zonder het doel te bereiken.
    Even ter verduidelijking : in Rotterdam-Noord is door de deelgemeente in 3 jaar ongeveer 3,28 miljoen euro besteed aan probleemoplossingen die uiteindelijk niet te verantwoorden waren en niet te traceren waren aan welke doelen ze werden uitgegeven.
    Maar om de problemen daadwerkelijk aan te pakken zal er eerst nu toch eens een duidelijke richtlijn moeten komen van hoe je het gaat doen.
    Laten we wel zijn er is een bepaalde groep die zich misdraagt en daarmede doorgaat om dat de hulpverlening/overheid aan alle kanten faalt.
    De organisaties die dit moeten doen zijn te groot en te log en te duur om daadwerkelijk iets te bereiken.
    Van goed elke 1000 – euro die beschikbaar is om hulp te verlenen komt maar ongeveer 100 euro terecht daar waar het nodig is.
    De rest gaat op aan directie,vergaderen,reiskosten,salaris van de hulpverleningsketen die ongeveer bestaat uit 1 hulpverlener op de werkvloer en daarboven 5 toezichthouders en chefs.
    Over elk geval moeten eindeloze rapporten worden geschreven en de daders gaan ondertussen gewoon door.
    Daarnaast komt ook nog dat elke gemeente autonoom is in de wijze waarop hij het wil invullen en daar worden de zaken weer gedwarsboomd door competentiestrijd over welke afdeling en welke organistaie het kan en mag doen.
    Een punt is het spreken van de Nederlandse taal door de ouders.
    Wel organiseer dat als gemeente en zorg dat de mensen er heen gaan desnoods met dwang ,maar betaald dat van het geld dat door de overheid beschikbaar is gesteld.
    Maar nu wil men dat mensen de taal leren maar vragen tot soms 500/600 euro voor een cursus,terwijl het geld dat beschikbaar is voor andere doeleinden wordt aangewend.(computers,inrichting kantoren etc)
    En als de mensen dan komen voor een taalcursus geef deze dan ook en laat alle andere zaken erbuiten want daar komen ze niet voor.
    Daardoor zijn er hier ook al cursussen verloren gegaan omdat de mensen wegbleven omdat ze zaken gingen bespreken die niet bij de cursus behoorde (goed bedoeld maar de plank misgeslagen)
    Zorg dat de mensen die de taallesen geven zelf tweetalig zijn dus ook in de eigen taal kunnen spreken bij problemen met de lesstof.
    ik weet zeker dat er genoeg goed afgestudeerde onder de mensen zijn die best willen helpen,maar ze willen niet verzuipen in de organisatie’s met zijn regelgeving.
    De figuren die de school hebben verlaten en geen diploma hebben of geen vakgeleerd c.q. de overlast veroorzaken breng die onder in opleidingcentra waar ze intern kunnen verblijven en een vak gaan leren.
    Daar kan je ook alle aandacht geven aan de sociale vaardigheden.
    Hiervoor kan je gebruik maken van leegstaande militaire kazerne’s,heb je alle voorziengen bij de hand,kost niet veel,ze zijn van de straat af en leren een vak.
    Goed gedrag en resultaten belonen en rottigheid gewoon goed hard aanpakken.
    Maar het zal wel brullen zijn in de woestijn wat ik doe want ik geloof niet dat er daadwerkelijk mensen belangstelling hebben voor een oplossing omdat het hun beter past in de carriereplanning of afstuderen dat er rotzooi is waarvan ze weer een proefschrift kunnen schrijven.
    Zolang we in een land zijn waar een of andere politiek idioot in de 2e kamer aan de Minister vraagt van hoe het komt dat de post “onafhankelijk adviezen” aan het Rijk met 80 miljoen euro is overschreden in 2006 en dan tegelijk aan de Minister vraagt of deze bereid is een “onafhankelijke commissie te benoemen “om te laten onderzoeken of deze commissies wel nodig zijn,is een oplossing voor de eerdere aangehaalde problemen met die ” ontspoorde gasten” nog ver weg.
    Zolang het nog mogelijk is dat er iemand die in detentie zit voor de tijd van 6 jaar,mag gaan studeren bij het LOI en daarvoor een studietoelage krijgt als “uitwonende” en daar bovenop een studenten OV jaarkaart en deze onder begeleiding mag op halen is een oplossing nog ver zoek.
    En let wel het is geen onmacht maar pure onkunde,genoeg mensen als jongerenwerker willen wel maar zijn ook gebonden,zouden ook wel anders willen maar zitten klem in het systeem.
    Dit wou ik even kwijt.

  4. maghrebie tel mout
    15 april 2007 om 10:33 uur.

    ik ben 15jaar woon in zeist
    en ik denk tog egt dat die nederlanders met 2vingers naar zich zelf moeten wijsen en dan pas met 1vinger naar ons:@

  5. Norlaila
    15 april 2007 om 11:15 uur.

    Allemaal een enkeltje naar de Rifgebergte….Daar kunnen ze kijken of er wat te stelen valt.

    Ik word ziek van al die kruimeldieven met een grote bek………Ze vergeten vanwaar ze komen en wie hun ouders zijn. Onze ouders zijn hier met een doel gekomen en dat is een beter bestaan opbouwen……maar wat doen onze luie arrogante marokkaanse jongens …het voor iedereen verzieken.

    Waar ik me helemaal aan irriteer als ik elke keer te horen krijg…We kunnen nergens naar toe…HOezo je kan nergens naar toe.?Ik heb aantal oplossingen voor de Marokkaanse jongeren. ipv andere mensen lastig vallen kunnen jullie!!
    – je huiswerk maken
    – Een bijbaantje nemen…
    -Je moeder helpen met schoonmaken.
    – Je vader helpen met boodschappen.

    En zo kan ik uren doorgaan..genoeg tips om van de straat te blijven.

    Ik word er langzamerhand beetje misselijk van al die berichten.
    Kunnen we geen voorbeeld nemen van andere buitenlanders. Waarom halen zij de voorpagina’s niet

  6. Trab
    15 april 2007 om 11:20 uur.

    Keihard Aanpakken die handel, maar wel weten dat het kinderen zijn!!! Ik verwacht zeer interessante maatregelen van Rouvoet!!!!!

  7. Maghreb.NL » Blog Archive » Snel ingrijpen bij jeugdcriminaliteit
    16 april 2007 om 12:33 uur.

    […] Minister André Rouvoet voor Jeugd en Gezin overweegt eerder in te grijpen in een gezin als jonge kinderen dreigen af te glijden naar de criminaliteit. Hij reageerde daarmee op berichten dat in Utrecht steeds jongere kinderen overlast veroorzaken en zich nauwelijks laten corrigeren. […]

  8. Studente
    16 april 2007 om 10:46 uur.

    Zeker weten.. een opvoedcursus voor die ouders.. en dat niet alleen!
    Die kinderen naar een soort boot camp sturen of op een andere manier goed gedrag stimuleren..

  9. Krimo
    16 april 2007 om 11:42 uur.

    Dat die Marokkaanse kinderen zo doen komt mede door de wetgeving in Nederland en uiteraard door de opvoeding. Alle kinderen weten tegenwoordig de weg te vinden naar de kinderbescherming, kindertelefoon en weet ik veel hoeveel andere instanties er zijn om kinderen te “beschermen” tegen “gewelddadige” ouders.

    Marokkaanse kinderen hebben een heel andere opvoeding nodig dan de Nederlandse. Marokkaanse kinderen hebben soms een paar corrigerende tikken nodig van pa of ma om te “voelen” wie de baas thuis is en zodat ze ook luisteren. Bij deze kindern geldt: “wie niet luisteren wil moet voelen” notabene een Nederlandse gezegde. Maar dan komt zo’n kind in een “kring gesprek” op school aan het woord en meneertje zegt dat ie een paar tikken heeft gekregen dan springen er tig instanties op om het kind te “beschermen”. Hierdoor voelt het zich machtiger dan de ouders zelf. En als een kind dit gevoel kent dan heeft ie helemaal geen respect meer voor anderen, zoals de buurman, politie en laat staan nog andere kinderen op het pleintje of op school.

    Ik stel voor om de kinderen met harde hand op te voeden zoals vroeger. Heb je rottigheid uitgehaald dan verdien je een pak slaag in plaats van dit kind naar zijn kamer te sturen, een kamer met internet, playstation etc. lekkere straf!!!! Een goed pak slaag dan zal ie het pas afleren.
    En de meeste ouders verdienen ook een pak slaag want die laten hun kinderen ook tot laat in de avond aan hun lot over en sturen ze maar naar buiten om te “voetballen”, zodat zij lekker achter de tv of in het cafehuis kunen hangen. Kort hun uitkering als ze die hebben of geef ze een geldboete als ze werken en niet afhankelijk zijn van de staat, laat ze het voelen in hun portemonee. Dan weten ze dat ze verkeerd bezig zijn met de opvoeding van hun kroost en zullen ze heel snel beter opletten op het doen en laten van hun kinderen.

    Uhhh Minister André Rouvoet doe er wat nutigs mee zou ik zeggen. Anders stem ik wel op Geertje die weet er wel raad mee die stuurt ze terug naar Marokko 🙂

  10. Henk -Rotterdam
    16 april 2007 om 01:18 uur.

    Gewoon even:
    In Rotterdam – Crooswijk was er een paar jaar gelden en jongen die had lopen jatten en was gepakt.
    Toen de politie het joch thuis had afgeleverd en weg was gaf Pa hem een paar corrigerende klappen in de hoop dat hij het nooit mmer zou doen.
    De buren hoorde het jong schreeuwen en belde de politie.
    Gevolg ?
    Pa zat 48 uur in de cel met een klacht terzake mishandeling.
    Dit is geen gein maar werkelijkheid.
    Het joch is thans 19 jaar en bezig een aardige volleerde crimineel te worden,en Pa ?
    Die bemoet zich er niet meer mee,wil niet nog eens 48 uur in de cel zitten.
    Het spreekwoord van wie niet horen wil moet voelen wordt door de bekende hulpverleningspedagogen tegenwoordig uitgelegd als “dan pak je hem zijn zakgeld af”.
    Verleden jaar is er nog een wet aangenomen die zelfs de “opvoedkundige pedagogische tik”verbied.
    Met dank aan het parlement en Minister Donner die tezamen de ouders wijzen op hun verantwoordelijkheid maar de middelen uit hun handen halen.
    Veel van bovenstaande voorstellen die zijn gedaan door jullie zouden best kunnen werken,maar dan moeten er eerst de wetten worden aangepast,en dan kom je dezelfde roepers om maatrgelen in het parlement tegen die alles weer tegen houden.
    Trab,
    Laten we over een half jaar dit item weer tevoorschijn halen en dan zien hoe ver men is gekomen met maatregelen.
    Het moet toch mogelijk zijn om in een half jaar met enige maatregelen te komen en goede voorstellen in deze.
    Maar ik ben bang dat we dan nog net zo ver zijn.
    Ik hoop dat ik ongelijk krijg omwille van allen die het wel uitstekend doen en worden aangezien door de houding van een stelletje etterbakjes.

  11. Mohammed
    16 april 2007 om 02:19 uur.

    Je moet ze niet Rif terugsturen, want daar worden ze nog crimineler dan dat ze nu al zijn! Nee, stuur ze naar de Sahara en lever ze aan de POLISARIO, die weten raad met deze onderkruipels!

    De ouders(vaders) die toch al de hele dag in de moskee zitten te zitten, moet je de uitkering en al hun huizen in Ain Zouhra, Drwisch, Nador, Zaio en andere gehuchten afpakken. Dan piepen ze anders!

  12. karim
    16 april 2007 om 10:08 uur.

    terug sturen naar marokko. dat zal ze leren!

  13. Ruud
    16 april 2007 om 10:58 uur.

    Vergelijk eens met de Marokkaanse gendarme en de politie hier? Als je daar een grote bek geeft of brutaal ben, dan kan je direct een kunstgebid aanschaffen, want ze slaan je mond helemaal kapot! Hier worden ze vervolg wegens te streng optreden!

  14. Khalid
    17 april 2007 om 09:42 uur.

    Het feit dat de wet in Nederland niet deugt vanwege het niet mogen slaan, ben ik niet mee eens. Iedereen in dit land hoort zich aan de wetten te houden en overal gaat het goed behalve bij ons marokkanen, niemand mag zijn kinderen slaan, niet alleen wij marokkanen.

    Verder ken ik genoeg jongens die met de harde hand zijn opgevoed. Op een bepaalde leeftijd doen die slagen hen niks meer. Ik ben van mening dat door deze opvoeding juist de kinderen sneller geweld zullen gebruiken naar de buitenwereld dan wanneer zij nooit met geweld te maken hebben gehad. Dit is wat we terugzien in de maatschappij, gewelddadige Marokkaanse jongeren!! Toch blijft het moeilijk om deze jongeren op een ander manier te straffen, je kan ze niets afpakken, omdat deze jongeren al niks hebben om af te pakken(computeren, tv, zakgeld etc..)!! Dan maar hen vrijheid afpakken en de deuren op slot gooien, maar dat willen de ouders niet, vanwege het feit dat er nog 10 andere kinderen binnen rondrennen! Toch maar een geboortebeperking voor mensen in achterbuurten?!? Moeilijke keuze!

  15. studente
    18 april 2007 om 10:02 uur.

    Ha ha jzkrs Khalid.. Ben het zeer eens met je!

  16. M@@stricht
    18 april 2007 om 10:47 uur.

    Ik heb het gister op Prime-time gezien op tv……echt schandalig dat zo’n kleine jochies zo’n grote mond hebben en associaal gedrag vertonen!!!!
    Nou ik denk gewoon dat de schuld bij de ouders ligt, zij hebben GEEN controle over hun kinderen en verwachten van de Nederlandse Overheid dat ZIJ hun kinderen opvoeden!!!
    Da’s toch te gek voor woorden!!!

    Voordat men aan kinderen begint moet men van tevoren denken hoe ze hun kinderen moeten opvoeden!!!!

  17. $amirAA
    18 april 2007 om 01:31 uur.

    zekers f*k die kaasvreters 😀

  18. $amirAA
    18 april 2007 om 01:32 uur.

    Ze kijken alleen naar de allachtonen:dwat is dat!?!
    die Nederlanders zijn zerma lieverdtjes of wat tazz
    F*k die GOWRIES!

  19. Jun Jun
    21 april 2007 om 09:00 uur.

    Inderdaad, voor een belangrijk deel ligt de schuld bij de ouders. Verwennen is nog erger dan verwaarlozen, en dit lijkt wel een rare combinatie van beide. Altijd maar alles toestaan. Ik zou me kapot schamen als ouder!

    Tegelijk moet de overheid die etterbakjes niet helemaal stuk gaan lopen psychologiseren. Voordat je het weet praten ze op hun 12e in zo’n hulverlenersjargon. Niks daarvan! Tucht, discipline. Niks geen discussie, gewoon luisteren, en anders een flink pak voor de broek! Wie zijn kind lief heeft spaart de roede niet!

  20. khattab
    23 april 2007 om 10:28 uur.

    bismilah wa salamoehalkoem

    ik denk dat je en betje in de koran moet lezen de soera van loqman en kijk hoe hij tegen zijn zoon sprekt

  21. Ismael