MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Allochtone vrouwen emanciperen sneller

16 april 2007 | in Maatschappij | 14 Reacties

Allochtone vrouwenJonge allochtone vrouwen willen in toenemende mate vrij zijn en zelf beschikken over hun leven, inclusief hun liefdesleven. Zo willen ze steeds vaker ook hun eigen partner kiezen en later eventueel kunnen scheiden. Ze emanciperen echter sneller dan hun omgeving, waardoor ze veel problemen kunnen ondervinden in hun omgeving. De vrouwen worden daardoor slachtoffer van eergerelateerd geweld. Dat staat in een rapport van In-pact, een adviesbureau voor politie en veiligheid.

Voor de vrouwelijke slachtoffers rest niets anders op dan te vluchten in de anonimiteit. De samenleving is daar echter niet op toegerust. Bij een start van een nieuw leven komen anonieme vluchters niet eenvoudig in aanmerking voor (huur)subsidie of zorgverzekering. Daarnaast is voor het aanvragen van een nieuwe achternaam soms toestemming van de familie nodig. Terwijl het vaak juist gaat om een vlucht voor dezelfde familie.

De onderzoekers pleiten voor een landelijk expertisecentrum waar de kennis van onder meer politie, jeugdzorg en vrouwenopvang wordt gebundeld. Een eerste aanzet is inmiddels gegeven door minister Hirsch Ballin van justitie. Hij wil dat elk politiekorps een coördinator voor eerwraakzaken krijgt.

Er zijn 14 reacties

  1. Meknassi
    16 april 2007 om 08:27 uur.

    Wij Marokkanen kennen geen eerwraak! Ik moet het telkens weer uitleggen.
    Eerwraak komt metname voor in landen die onderinvloed waren van de Ottomaanse rijk. In Noord-Afrika zijn ze tot Algerije gekomen en de Marokkanen hielden de Turken tegen bij de grens met Algerije. Vandaar dat de Ottomanen Marokko nooit hebbeb bezet. En dus kennen we geen eerwraak.
    Ook hoe wij moskeeen bouwen is wezenlijk anders dan Islamitische landen die bezet waren door de Ottomanen. Wij hebben altijd een vierkant Minaret, teriwijl de Ottomanen ronde Minaretten bouwen.

  2. Studente
    16 april 2007 om 10:40 uur.

    Oke…

  3. Youssef
    16 april 2007 om 02:42 uur.

    Ik vraag me af wat wij gaan doen als ons dochter met een niet Moslim vlucht, zullen wij dan normaal moeten vinden?! of gaan jullie weer zeuren over de vrijheidshit en emancipatie?!??!

  4. marijnt
    16 april 2007 om 05:47 uur.

    he youssef,

    Als mijn dochter met een niet-moslim thuiskomt met wie zij graag verder wil in haar leven. Dan zal ik haar steunen mits hij natuurlijk wel bekeert tot de islam. Mocht hij dat niet willen dan zal ik haar overtuigen zonder geweld te gebruiken of intimidatie of dwang dat een relatie tussen die twee geen lang leven bekoren zal zijn alles draait om goede communicatie tussen ouders en kinderen en het bespreekbaar maken van taboeonderwerpen dan kom je een heel ver eind

  5. Trab
    16 april 2007 om 06:53 uur.

    Helaas youssef…je zult t het toch normaal moeten vinden. Dit komt allemaal natuurlijk door de jongens zelf die de meisjes op hol hebben geslagen door ook allerlei niet-moslimmeisjes t pleziertje te gunnen! Wij, marokkaanse jongens, hebben zelf t slechte voorbeeld gegeven en zie de gevolgen…..

  6. skery_vanuit_marokko
    16 april 2007 om 11:52 uur.

    marijnt

    nu ben je opeens moslim?? vorige week was je anti-moslim???

    marokkanen pas op voor die marijnt HIJ IS DUIVEL GEWORDEN

  7. ikram
    19 april 2007 om 03:49 uur.

    marijnt,

    praten helpt tog niet als zij met een niet moslim wilt trouwen en jij praat alleen met haar dan zal ze het tog doen
    het mag gewoon niet van de islam klaar niks er van wat ga je trouwen met kafier amoek ga me3rabie zoeken zijn er genoeg van

  8. Naziha-Belgie
    19 april 2007 om 11:03 uur.

    Wees een moslim en maak ALLAH blij,
    lach, leef en geniet, maar vergeet niet In de hemel ben je pas vrij,
    dus doe zoveel mogelijk aan je geloof,
    dan is je plekje in het paradijs Insa Allah hoog!!

    ***Het leven In Deze Wereld Is Maar Een test****

    ***Het leven Is Zoals een examen dat Geen Herkansingen kent…***

    Mensen leest maar heel goed dan is veel belanrijker dan iemandt ander
    wat gaat onze dan aan dan ze zo zij weet gewoon naar onze eigen kijken en dan komt het goed inchallha

    Beslaam uit belgie

  9. Naziha-Belgie
    19 april 2007 om 11:04 uur.

    *we

  10. marijnt
    20 april 2007 om 11:17 uur.

    He ikram,

    Uit jouw woorden kan ik opvatten dat je totaal geen verstand hebt van de islam. Je ben te veel gefixeert op de woorden mag niet en haram. Ik raad jou aan je te verdiepen over dit onderwerp en jouw referentiekader eens te verbreden. Daarna zou ik graag eens willen dat niet alleen jij maar ook andere moslims zich eens openstellen voor andere meningen.

    Ik zal je het nog eens een keer uitleggen in makkelijk nederlands. Een moslim mag trouwen met een niet-moslima. Hieraan zijn geen voorwaarden verbonden behalve dat ze gelovig is (islam, christendom of jodendom)
    Christendom en jodendom zijn immers geopenbaarde godsdiensten net als de islam (ahli kitaab).

    Een moslima mag ook trouwen met een niet-moslim. Hieraan zijn wel voorwaarden verbonden. De niet-moslim dient zich te bekeren tot de islam. Immers de vrouw kan het geloof van de man overnemen. Andersom kan daar geen sprake van zijn.

    Cultureel gezien zullen er enkele obstakels kunnen ontstaan ( ik noem maar wat besnijdenis, opvoeding van kinderen etc.) Dit zie ik als 1 van de grootste testen waar allah swt ons voor stelt op deze aarde. Deze dienen dan zo goed mogelijk opgelost te worden.

    Ik hoop dat je het eindelijk snapt

    P.S. Het is niet toegestaan om zomaar mensen uit te maken voor kaffier. Profeet vrede zij met hem heeft daar zelf een uitspraak over gedaan.

  11. appie
    20 april 2007 om 12:49 uur.

    jow Marijntje
    ten eerste kifas die naam,ajood luister jij weet niks over ons geloof ok niet zomaar spotten kawed van hier
    dat tatas hier mogen reageren shit!!!! ik bedoel ik weet toch ook niks over cristenen of met wie ze mogen trouwen wajou deze leven is een zware test a Ikram

  12. marijnt
    20 april 2007 om 12:52 uur.

    Praten helpt wel degelijk. Alleen wij moslims zijn dat niet gewend. We zijn teveel met de stok opgevoed en autoritair daardoor lukt dat niet. Je moet niet zeggen dat het toch niet lukt als je het nooit geprobeerd hebt.

  13. marijnt
    20 april 2007 om 03:33 uur.

    appie,

    En jij weet zeker er meer van af (haha). Wat ik zegt is gewoon een feit punt uit

  14. skery_vanuit_marokko
    20 april 2007 om 04:17 uur.

    marijnt

    nu ben je opeens moslim?? vorige week was je anti-moslim???

    marokkanen