MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokko zoekt investeerders

26 april 2007 | in Toerisme | 52 Reacties

Toerisme in MarokkoMarokko is van plan de komende vijf jaar logiesaccommodaties te bouwen met in totaal 80.000 hotelbedden. Het grootste deel van deze hotels moet in de omgeving van Agadir komen. De Marokkanen zijn daarom op zoek naar investeerders voor dit plan. Het liefst doen de Marokkanen hierover zaken met hun toeristische partners van de Canarische Eilanden.

Een delegatie was de afgelopen dagen op Gran Canaria om met vertegenwoordigers van het Canarische toerisme te praten. Dat schrijft HollandseNieuwe.com.

Er zijn 52 reacties

  1. Mo0tjuh
    26 april 2007 om 09:37 uur.

    fuck hun inshallah lukt niet , he alleen agadir, casablanca en al die shit
    maar in Riff niet eens normaal wegen maken . Fuck hun !

  2. Le Parisien
    26 april 2007 om 11:02 uur.

    Mootjuh,

    Rifgebied is minder aantrekkelijk omdat het bergachtig gebied is. Er is ook een leegloop aan de gang in de Rifgebergte. Feit is gewoon dat de Rif toeristisch gezien niets te bieden heeft, behalve wiet, hasj en sardientjes.
    Het feit dat Casablanca, Agadir en andere steden meer geld krijgen is omdat zij ook meer inwoners vertegenwoordigen. Of alle Riffijnen moeten teruggaan naar de rif zodat er meer geld beschikbaar kan worden gesteld voor het Rifgebied.

    Groeten,
    Oujdi die ook maar niet blijft zeuren waarom er niet genoeg wordt geinvesteerd in Oujda.

  3. Mo
    26 april 2007 om 12:08 uur.

    een hasjhandelaar zal wel genoeg voor ze zijn, zoek het maar zelf uit vieze vuile oplichters.

  4. outmazirt
    26 april 2007 om 01:01 uur.

    vive le maroc!!

  5. samson
    26 april 2007 om 03:39 uur.

    zeker sekstoerisme
    rif heeft geen marokkaanse overheid nodig wij als rifianen reden het zelf.
    alhamdou lilah

  6. tine
    26 april 2007 om 07:47 uur.

    heel goed hé
    en inderdaad , wat heeft rif te bieden , een paar crimineeltjes ?
    neen sorry , als ik op vakantie wil gaan , dan wel naar het magische Marrakech , dan naar een gebied waar je na 8 uur niet eens buiten mag…

  7. schitaan
    26 april 2007 om 08:19 uur.

    hello rifboys,

    blijkbaar een beetje boos…treur niet en investeer zelf in uw gebergte…in plaats daarvan komen jullie onze mooie steden vervuilen…

  8. monador
    26 april 2007 om 10:22 uur.

    wat voor mooie steden hebben jullie schitaan laat me niet lachen jullie hebben daar alleen maar rekheb
    de meeste doekoe mense in marokko komen uit rif wij hebbe daar genoeg doekoe
    geef mij maar 10 keer liever nador dan die rekheb stad agadir
    riffiess zijn gewoon de best

  9. Choukri
    27 april 2007 om 12:36 uur.

    Zorg eerst dat er betere infrastructuur is in het noorden, dan komt de rest van zelf.

  10. Istiqlal
    27 april 2007 om 12:58 uur.

    @MONADOR
    Hahahahaha…NADOR, Laat me niet lachen man!!!!
    De groep mensen die volgens jou zo in overvloed aanwezig is in de steden van dakhilia, komt juist veel voor in NADOR. We hebben wat afgeketst in nador hoor!!!

  11. tine
    27 april 2007 om 07:10 uur.

    nou , toen ik in Marokko was ; had ik opgemerkt dat het verschil tussen de Marokkanen van hier met die van daar , gelijk was aan het verschil tussen dag en nacht.
    daar waren ze beleefd , gastvrij , ect..
    hier zijn ze allemaal echt onbeschoft , geen respect ,…
    dus ik vind het goed dat ze investeren in een beter Marokko.
    en waarom investeren in rif ? als dat gebied bijna leegloopt?
    al die mensen van daar komen naar Europa ..
    ik zou ook investeren in een gebied waar er geld te rapen valt door toerisme , dan in een gebied dat leegloopt.
    en al goed dat ze niet in jullie gebieden investeren , want waarom moeten ze daar investeren , Marokkohaters blijven jullie toch…

  12. Maziegh
    29 april 2007 om 10:11 uur.

    Shitaan,

    wij berbers hebben marokko gebouwd,,,,,,dus kom niet zeggen ga maar in jullie bergen investeren….

    hoeveel geld hebben die rkehab van jullie binnen gebracht….

    jullie rkehab die door oude mannen europa en midden oosten worden gepakt
    daar zjin jullie goed in pooieren van je eigen familie

    Mazieg…

  13. kano
    30 april 2007 om 12:36 uur.

    er wordt veel gesprokenn over discriminatie van nederlanders tegenover de marokkanen, en wat lezen we nu in deze reacties dat wij marokkanen elkaar discrimineren dat is toch een schande, we moeten ons schamen, we zijn toch allemaal marokanen, of je een berber of arabier bent je blijft een marokkaan

  14. Maastricht
    30 april 2007 om 09:17 uur.

    Berbers hebben gewoon HAAT in hun bloed zitten.. ze willen gewoon niet een deel uit marokko zijn. het zijn net Koerden.
    hasjoema.. kom op man, ophouden met al dat gehaat.
    We zijn allemaal marokkanen (mensen).

  15. Hassan
    01 mei 2007 om 01:26 uur.

    Ik weet niet of jullie het door hebben maar de hele koningklijke familie is geimigreerd naar het noorden omdat daar juist het geld is en die leeg loop in de Rif is te danken aan nalatigheid en jaloezie van onze eigen regering die het niet kan hebben dat het noorden zich zo sterk ontwikkeld heeft zonder enige staatshulp noch morele steun. De economie in het zuiden van Marokko is kapot gemaakt door eigen topambtenaren die hun zakken goed gevuld hebben met het toelaten van duizenden Chinezen en Zuid Koreanen.

  16. appie
    08 mei 2007 om 11:12 uur.

    ik kom neit uit agadir maar het is daar kapot mooi,
    en er komen veel toeristen daar,
    die hele strand is druk,je kan bijna neit lopen,
    en het zijn soesies, soesies maken altijd doekoe

  17. appie
    08 mei 2007 om 11:18 uur.

    jullie zijn lijp, agadir zijn ook geen arabieren,
    eht zijn soesies, en die hebben ook gwn een goeie plek voor toeristen en darom krijchen ze geld,

  18. mhamed
    18 mei 2007 om 02:23 uur.

    dames en heren,
    ik wordt een beetje moe dat ik elke weer dit moet zeggen.
    de ene heeft het over agadir de andere over nador.weer de andere over wij zijn marokkaanen, weer een andere zegt ik voel me amazigh,weer iemand die zegt rif heeft niks te bidden enz enz…………
    daar gaat het niet om mensen,weten ook mensen van hier hoe agadir 20 jaar geleden er uit zag?????nee
    weten julli ook dat agadir woestijn was???nee
    en zo kan ik door gaan mensen ,laten we elkaar niet voor degek houden!!!!!
    1923 was oorlog in rif, weet jullie waarom?nee
    omdat juist rif zoveel te bidden heeft volgens de europa.
    en wat is daar mee gedaan, NIKS
    konning hassan heeft rif laten bloeden tot de dag als vandaag,juist alle mensen van dat gebied waren gevlucht,geimigreerd naar het buiteland voor betere bestaan.
    even terug op het verhaal,WAAROM altijd daar in het zuiden iets doen of neerzetten !!!!
    ik weet dat de haters onder de marokkaanen nog steeds heerst richting de imazighen, waarom?
    omdat imazighen nooit zullen overgeven aan de bezetters……
    rif gebergte is zo mooi en zo helder als water, maar zolang imazighen daar heersen zullen ze nooit wat daar doen.
    een ding is wel zeker marokko mag en moet blij zijn met een volk als imazigehen die net als ijzer zijn in hun metiliteit en vooral strijdlustig naar vrijheid.
    duik in de boeken en kom er achter waarom sommigen van jullie zo negetief zijn over dat volk!!
    konning MOHSAMMED 5 weet waarom!
    zonder een man uit rif waren de marokkaanen nu erger dan nu.

  19. Aziz
    24 mei 2007 om 08:58 uur.

    Waarom niet ?? inchaaa allah,,maar ,hoop ik voor de hele marokkkoooooo

  20. Abdars
    04 juni 2007 om 10:33 uur.

    Beste Maghrebbijnen,

    Jullie hebben allen een tekort aan informatie over marokko als land berbers als volk etc. Agadir zijn berbers( miljoenen) Chleuh ( berbers ook miljoenen) Riffijnen( berbers). Riffijnen zijn de kleinste berber groep in Marokko en de grootste in Nederland. Agadir zijn hele gastvrije berbers, Chleuh idem.

    Wij in de RIF moeten ophouden in het verleden te leven en ophouden te denken dat wij de enige berbers zijn van de Maghreb en marokko. Ik zal jullie uit die droom helpen DIT IS NIET ZO.

    Jullie oordelen terwijl julllie niks weten, ik was daar een week geleden in de RIf, en kijk het is geen CASAblanka idd.Het is beter zo dat de Rif een tijdje geisoleerd is geweest, het heeft hierdoor in Euopa een bepaalde eenheid kunnen verkrijgen waardoor de cultuuur en tradities niet vergeten worden.

    Economisch zal het ook in Rif wel goed komen. Mogelijkheden zat!

    Voor meer info over oorsprong van de Maghrebbijnen en praktische info over economie van Marokko kijk op http://www.stichting-metalsa.nl

  21. mhamed
    04 juni 2007 om 04:36 uur.

    abdras jou info is vals en niet corrrect,jij leeft in dromen terwijl wij imazighen al wakker zijn.

  22. Abdars
    05 juni 2007 om 10:53 uur.

    Mhamed,

    Ten eerste mijn naam is Abdars! van Metalsa noord-Marokko!

    Ten tweede ben ik zelf een hele trotse Berber uit het Noorden, dit heb jij over het hoofd gezien en weer probeer jij en jouw trawanten verdeelheid ZELFS onder de berbers van het Noorden te creeëren. Sommigen Marokkanen maken er een sport van !

    Ten derde mijn informatie als vals te bestempelen zonder inhoudelijk erop in te gaan is simpel net zoals jouw manier van denken!.

    Ten vierde Jij en je vrienden hebben de Imazighen meer kwaad dan goed gedaan door jullie verdeelheid die jullie zelfs onder de Imazighen zaaien.

    Aanbeveling! Maak een rondreis door marokko om te ontdekken dat de Amazigh zaak niet alleen om de RIF draait.

  23. mhamed
    07 juni 2007 om 06:00 uur.

    abdaras…..
    heel mooi te weten dat jij een trotse amazgih bent ,dat ben ik namelijk ook .
    soms moet je niet op inhoudelijk ingaan aangezien dat niet klopt of vals is.
    manier van denken heeft te maken met wie ik aan het debatten ben. aangezien jij volgens jou weten een hoop vals nieuws hebt te vertellen, pas ik me aan!!!!
    verdeeldheid is begonnen toe abdelelkariem elghattabi jullie om hulp vroeg terwijl antwoord hard NEE was en jullie hem verradeb hebben AMDARAS.
    verdiep wat meer in jou amazgih cultuur zodat jij meer trots kan zijn.

  24. Abdars
    08 juni 2007 om 10:48 uur.

    Hahaha,

    Jij bent een zielige grappenmaker, die alleen maar terugkijkt zoals jouw vrienden naar de tijd van Abdekrim! Denk je dat Abdelkarim Elkatabbi de enige was die vocht in de Rif tegen de kolonisatoren? Dit denken de mensen uit Al Hoceima idd heel vaak en zoeken naar redenen waarom hen het niet is gelukt een moderne west-europese leger te verslaan! Het is makkelijk om anderen daar de schuld van te geven zoals gebruikelijk!

    Ibdarsen zijn van oudsher Nomaden die ongeorganiseerd waren in hen aanvallen op de Spanjaarden. Wij hebben vaak tegen hen gevochten velen in mijn dorp zijn overleden in Aruit o.a. bij aanvallen tegen Spanjaarden.

    Dus dat wij niet in een georganiseerd leger hebben gevochten van Abdelkarim zoals jij zegd wil zeker niet zeggen dat wij ons lieten onderdrukken en toekeken op de Spaanse bezetting, dit is NIET waar.

    Er zijn velen die los van Abdelkarim hebben gevochten b.v Ibdarsen+ Ait Buyahian+ Ichebdannen om maar 3 grote kert stammen te noemen.

    Wij zijn geen Irrifien, Wij zijn zeneten,

  25. Abdars
    08 juni 2007 om 10:52 uur.

    Verdiep jij je eerst maar zelf in Noord-Marokko en houd op te denken dat Al -Hoceima het middelpunt van de universum is!

  26. mhamed
    09 juni 2007 om 11:29 uur.

    ik zou ook daar intrappen met dat nieuws om een gevoel te krijgen dat jij ook bij horen!!!!
    wil niet zeggen dat jij geen amazgih bent……..neee je was zeneten!!!!!!!!!!!!
    maar goed jij noemde een paar stammen zoals jij dat zo mooi zegt.ibdarsen,ait buyahian,ichebdannen juist deze stammen hebben de man van de imazighen in de steek hebben gelaten.
    aangezien jij niet bij de rif hoort zoals jij dat ook zegt zeg ik tegen je schaam je dood amdars.
    al hoceima AJDIR om persic te zijn daar is een eer en trotse waar jij de hele tijd over hebt begonnen wat betreft amazigh.
    dat jullie nomaden zijn dat klopt ook want als stront aan de knikker was waren jullie de eerste die weg konden gaan,wel met de kamel te vestaan.
    ik geeft niet de schuld aan jullie maar de feiten blijven zoals ze zijn en te vervalsen zoals jij dat graag wil doen.

  27. abdars
    10 juni 2007 om 11:06 uur.

    Lieve Mhemed,

    Wederom blijf jij hangen in een wij, zij cultuur waarin jij weer een scheiding probeert te creeëren tussen de de stammen in Noord-Marokko. Je laakt weer de kennis om inhoudelijk in te gaan op mijn argumenten waarom wij geen Irrifien zijn en waarom wij ook geen sterke band hebben met Abdelkarim Elkatabbi.

    Ik en de andere Kert stammen zijn jouw zeker geen verantwoording schuldig over onze bijdrage tegen de Spaanse bezetting. Dus houd maar op met je bschuldigende vinger.

    Ik snap wel dat je heel boos bent op doordat jij geloofd met je vrienden in een eventuele RIF-Republiek. De ontbrekende cohesie( verband) tussen de stammen in de RIF ontreekt volledig. De Oostelijke Kert stammen associeren zich niet met de Noord-Westelijke Rif stammen. En dit gegeven kwam tijdens de tijd van Elkatabbi duidelijk naar voren doordat een republiek niet realiseerbaar is en was.

    Dit gegeven zit jouw heel erg dwars en hakt in op jouw ideologie van een Rifrepubliek.

    Als jij zo nodig onze samenwerking met Elkatabbi wilt beoordelen dat zeg ik wij kert stammen hebben geen hechte band van de Irrifiën wij zijn inderdaad ZENETEN. en jullie RIFF behoren tot de Sanhaaja.

    Maar goed dat neemt niet weg dat de Ibdarsen tijdens de Spaanse bezetting over het grootste aantal wapens en cavelerie beschikten en deze ongeorganiseerd gebruikten tijdens heb aanvallen op de Spanjaarden.

    Dus meneertje ik ben helemaal uitgepraat met jouw en je onzin ideeën. Ik geloof in een groter Maghreb waarin al de Imazighen hun zegje mogen doenl, noem mij een idealist maar dat is wat ik ben! Geen verdeeldheid onder de Imazigen maar samenwerking en respect. en probeer een beetje vooruitstrevend te denken en aan de toekomst de denken.

    Ideologiën van verdelen zal ons Imazighen vernietigen en zeker als wij berbers deze zelf initiëren.

    I rest my case als je het nu niet snapt ga daar met wijze mensen over praten dan.

  28. mhamed
    11 juni 2007 om 11:30 uur.

    juist jij zegt wat ik denk, namelijk al magrieb is niet en zal nooit magrieb zijn zonder een naam als rif waar jij als zeneten ook bij hoort.

  29. abdars
    12 juni 2007 om 11:21 uur.

    Dan zijn wij het eens met elkaar!

    Afgelopen!

  30. Agadir
    23 juni 2007 om 12:18 uur.

    De Canarische Eilanden zijn buren van Agadir, het is maar z’on 175 km of zo, vandaar dat ze daar willen investeren en ook de Souss investeert in de Canarische Eilanden.

    Ruaffa zijn altijd al jaloers geweest op Swassa, terwijl we allemaal Imazighen zijn, het enige wat ze doen is Swassa afkraken en Agadir noemen ze een “hoerenstad”, nou ik zie alleen Ruaffa zomers in Agadir rondzwerven op zoek naar hoertjes! Ik zou geen minuut willen blijven in stinkstad Nador, zelfs Nadoriianen plegen een moord om daar weg te gaan.Dus waar hebben we het over..Btw, Nador is economisch nog LANG niet zover als Agadir, en dat doet pijn.
    Doekoe, ruaffa hebben armoede en geen doekoe. Souss-Massa-Draa is het economische hart van Marokko en de Rif? De Rif is het ZORGENKINDJE van Marokko en Nederland.

    Ga maar geld inzamelen bij fondsen, dat is het enige waar jullie goed in zijn; bedelen hier inNederland en in Marokko!

  31. Agadir
    23 juni 2007 om 12:22 uur.

    Jullie hebben zelfs jullie Rif cultuur naar de klote geholpen, dus is er eigenlijk niks behouden gebleven in de Rif, niks, nada.
    Nu nemen jullie woordjes over van het Souss Berbers om de gaten van jullie dode taal op te vullen, tazz. En hier een grote bek hebben.

  32. mhamed
    25 juni 2007 om 11:23 uur.

    agadir het bewijs dat nador mensen op zoek naar je zus om geneukt te worden is nu wel duidelijk,maar een dind wil ik je wel duidelijker maken,in het noorden zijn alle bedelaars afkomstig uit het zuide wie weet aalemaal sousise’s.want jullie hebben gierigheid uitgevonden.

  33. ali
    25 juni 2007 om 12:32 uur.

    hey Mo je bijdrage is wel heel laag voor deze discussie
    die berbers in marokko hebben zo te zien wel veel verschillen.

    het is niet gek dat de arabieren daar de dienst uitmaken.

  34. Abdars
    25 juni 2007 om 09:48 uur.

    Hee Soussie,

    Je bent wel een beetje stout is het niet? Ik bespeur enige jalouzie richting de Irrifiën. Je hebt echt een wrok he tegen deze mensen? haha Je bent gewoon grappig! Zo`n Soussie Gnawa clowntje die danst in Agadir voor de Westerse toeristen.

    Tja Ik ga hier niet serieus op in, ik zou zeggen ga hulp zoeken of praat erover met iemand.. Veel succes en blijf voortaan uit de RIF BASTAARD als je zo stoer bent moet je dit op straat zeggen in Arrif!

    Het feit dat Nador een industrie stad is en Agadir een toeristen stad is die door rijke ambtenaren is opgebouwd en jullie clown daar toevallig wonen zegd helemaal niets over het entrepeneurs schap van de Noordelingen. Alles wat wij hebben aan economie komt door onszelf hier heeft in het verleden helemaal niemand geholpen!

    Suffe Soessie hahah krent!

  35. mhamed
    26 juni 2007 om 12:23 uur.

    ali,juist de echte arabieren zijn allang dood,er zijn alleen jouw soort over die de schande van de arabieren voortzetten.

  36. Morocco Lost
    17 september 2007 om 10:15 uur.

    Godzijdank dat Marokko geregeerd wordt door Mohammed VI als het aan rwaffa of swassa lag dan was Marokko allang in elkaar gestort, godzijdank dat er een Koning is die al die wilde berbers onder zijn hoede houdt, zie hoe groot die haat is komende van Rwaffa richting de andere Marokkanen en zelf richting Swassa en Chloh die in mijn ogen een even grote dreiging zijn aangezien het ook Berbers zijn net zoals die andere primitieve wilde dieren uit het Noorden. Als het aan de Berbers lag dan was er nu allang een burgeroorlog in Marokko en dan bestond Marokko uit verschillende onafhankelijke Berberstaten. Lang Leve Mohammed VI de hoeder der wilde Barbaren, Moge Allah jou altijd aan de macht houden, Sultan der Alawieten!! Lang Leve een sterke Arabische Alawitische Marokko met de Berbers onder een Ijzere Arabische Hand !!!!

  37. Studente
    18 september 2007 om 09:29 uur.

    Morocco Lost.. echt een achterlijke opmerking..
    My god.. waarom veroordelen jullie elkaar allemaal zo.
    Uiteindelijk zijn we toch allemaal Marokkanen!

  38. Marocco Lost
    18 oktober 2007 om 01:31 uur.

    Studente rot op wil je? Berbers zijn het tuig dat Marokko hebben verpest jullie hebben maar 1 doel als barbaren en dat is de ondergang van Marokko, Marokko moet verdeeld worden in barbarenstaatjes van rwafa, swasa en chloh. NIETS VAN!! Zolang de Alawieten regeren komt jullie zieke droom nooit uit beesten! De enigen die het waard zijn de naam Marokkaan te dragen dat zijn de Arabieren die eenheid willen en niet zoals jullie barbaren!

  39. Marocco Lost
    18 oktober 2007 om 01:39 uur.

    Het wordt weer eens tijd dat de FAR gebruik maak van zijn troepen zodat ze jullie weer eens jullie GROTE muil zouden snoeren!! Het neerslagen van de barbarenopstanden in ’58 is duidelijk geen duidelijke les geweest voor deze nieuwe generatie barbaren!! Wordt het mss tijd voor een volgende 58? Barbaren moeten getemd worden by any means necessary!!!!! 3ICH AL MAMLAKIJA AL MAGRABIA temmers der barbaren!!

  40. jawair
    18 oktober 2007 om 01:42 uur.

    wolah jij hebt gesproken ! dit zou onze ogen moeten openen als we berbers late doen dan ontstaat er een burgeroorlog in marokko rwafa en swasa zulle elkaar afmaken en samen zullen ze ons arabieren willen vermoorden zoda ze hun eigen landen gaan bouwen.. we moete in actie treden..

  41. abdel soussi
    18 oktober 2007 om 02:54 uur.

    ik ben diep geschokt van die reacties van imazighen n’arif op dit artikel, de misgunning, de haat, de jaloerzie en vooral de racisme tege swassa en de mensen van Agadir. En de haat tegen Agadir als stad. Vooral van Abdars na zijn eerste reactie zou je zoiets niet verwachten. Van racistische Arabische Marokkanen zou ik dat nog begrijpen. Je kan ook niet zeggen dat het een legitieme reactie is op die andere racistische en provocerende reactie van die Agadir tegen Irifijen want ook hij reageert weer op zijn beurt op die uitlatingen van die Irifijen die Agadir als stad beledigen en het zelfs ‘hoerenstad’ noemen en zeggen dat de inwoners van Agadir ‘rkhab’ en meer van dat vulgaire racistische praat, iets wat ik als soussi helaas vaak te horen krijg. Om te beginnen Agadir is al langer dan 50 jaar een toeristische stad en heeft nooit massaprostitutie gekend in welke vorm dan ook, vroeger had je Talborjt, Agadir ‘Oufella de oude Agadir waar enkel Isoesijen woonde en de Quartier Europeen, die de Fransen hebben gebouwd en waar ook oa Duiters enkele hotels hadden, voor de onafhankelijkheid was Agadir dus verdeeld in 3 bevolkingsgroepen de Europeanen enerzijds en de Imazighen anderszijds een kleine gemeenschap van Marokkaanse Joden. Zelfs na de onafhankelijkheid van Marokko, bleven enkele Europeanen daar met hun hotels en restaurants, cafes.. Na 1959 begon een kleine migratie van voornamelijk Arabieren naar Agadir. Na de aardbeving in 1960 heeft integenstelling tot de geschiedenisvervalsing van deze stad vooral de buitenlandse hulpverenigingen steun verleend aan deze stad, eerst de Fransen en Duiters en later de Amerikanen en ook de Nederlanders. De 2 eerste bevolkingsgroepen deden dat omdat er ook onder hun volk in Agadir mensen stierven en al die hotels moesten herbouwd worden en zo kreeg dit ook internationale aandacht. Langs de andere kant had Hassan II ook geen keuze om deze stad hulp te verlenen want er waren buitenlandse troepen en hulporganisaties aanwezig en het zou een schande en vernedering geweest zijn als de Marokkaanse regering voor het oog van de wereld geen enkele hulp gaf aan de inwoners van Agadir. Dus werden er in de Marokkaanse steden inzamelingsacties gestart en een bataljon leger werd ook gestuurd naar Agadir gesteund door voornamelijk de Amerikaanse troepen stelden ze tenten op voor de slachtoffers. Een deel van het geld dat verzameld werd in de Marokkaanse steden werd besteed aan de aardbeving om Marokko van een gezichtsverlies of vernedering te redden in het bijzijn van de buitenlandse hulpverenigingen. Hassan II sprak toen duidelijke taal ‘looters must be shot’. Als er plunderaars voorkomen moeten ze meteen vermoord worden! Voornamelijk de Isoesijen uit de steden zoals Casablanca, Rabat.. stuurden het meeste geld op. Ook de grote Soussi zakenmannen zoals Abaakil, Lotfis, Amhals, Akhennouchs, Bouftass enzovoort hebben een groot deel van hun fortuin besteed aan deze aardbeving. Het zijn ook deze mannen die Agadir terug hebben herbouwd. El Hadj Abaakil bouwde daar oa de bekende grote hotel Anezi, die jarenlang de Skyline van Agadir domineerde. Ook andere Soussizakenmannen bouwden daar hun hotels. De boulevard Mohammed V in Agadir werd gebouwd door de Soussi zakenman El Hadj Omar Taissir met het geld van zijn eigen fortuin! Deze is dus niet gebouwd door de regering zoals telkens wordt beweerd in de vervalste geschiedenis. Het zijn dus in de eerste plaats de Soussi zakenmannen en de Soussi migranten in Europa, Marokko en elders in de wereld die geld hebben opgestuurd waarmee deze stad werd opgebouwd. En ook de Europeanen die hun hotels hebben herbouwd. In de jaren 60 ( na de onafhankelijkheid) was het heel moeilijk om te investeren in Agadir, daar de regering het niet toeliet. Dus hebben de Isoesijen massaal illegaal wijken opgezet en gebouwd rondom de toenmalig nog kleine toeristische sector van Agadir. En al snel groeide deze kleine stad tot een grootstad. Ook de Soussi-migranten voornamelijk uit Frankrijk maar ook uit de grootsteden in Marokko en de rest van de diaspora heeft hieraan meegedaan ze bouwden daar hun hotels, hun cafes, restauranten, openden immobilien-bedrijven, bouwden wegen (vooral na het betalen van steekpenningen) en ze een kleine stad in een grootstad kunnen omtoveren zonder behulp van de staat (maar voornamelijk door Issoesijen zelf uit de Anti-Atlas, Westelijke Hoge Atlas en de Souss-vlakte) integenstelling tot de Makhzen die toen nog massaal afwezig was in Agadir en er voornamelijk was om de mensen daar het leven zuur te maken of door gestolen geld van de MRE en geld van de aardbeving te investeren in hun eigen hotelletjes, voornamelijk leden van de Fassi-elite deden hieraan mee. Tot vandaag de dag nog is de Fassi Kabbaj de burgemeester van Agadir! En dit zelfs nadat Soussi Zakenmannen zoals Bouftas, Akhennouch en andere miljardairs uit Marokko eindelijk na 50 jaar de regionale raad en de kamer van koophandel hebben kunnen binnendringen na jarenlange Fassi dominatie! Toen Agadir steeds meer en meer bezocht werd door toeristen en de visserijindustrie bloeide als nooit voorheen begon een ware massa-immigratie van Marokkanen uit andere gebieden naar Agadir. In het begin kwamen ook veelal Arabophone stammen zoals de Houara,Oulad Jerrar, Chiadma uit het Zuid Westen in Agadir wonen, daarna kwamen vele arme Marokkanen die in Atlantisch Marokko wonen uit de Arabophone steden die werkloos waren zich vestigen in Agadir om wat te verdienen in de toeristische sector, later stroomden ze in massa-aantallen toe om nog eens in de visserij-sector te werken, ook andere Marokkanen uit het Noorden, het Oosten kwamen zich vestigen in Agadir. Er was een groot te kort aan woningen en Isoesijen bleven illegaal wijken bouwen en verspreiden rond Agadir, later nadat deze migratie een groot probleem was begonnen Isoesijen zich te integreren in de ERAC en voegden deze wijken toe in ERAC-gebouwde wijken en werden ze aanelkaar gebouwd ipv ver van elkaar net tegen de toeristische sector van Agadir, die toen in massale groei was dankzij de investeringen van de Isoesijen.

  42. abdel soussi
    18 oktober 2007 om 03:20 uur.

    Deel II:

    In diezelfde jaren 70-75 begon nog eens een andere massa-immigratie naar Agadir nl die van de Saharanen uit de Westelijke Sahara naar Agadir en ook nog die van de Imazighen uit de Midden Atlas en de Oostelijke Hoge Atlas naar Agadir. En de toestroom van Arabischsprekende Marokkanen uit de Daghilia en de Garb bleef in grote aantallen toenemen. Isoesijen bleven maar investeren in de immobilien en bouwden allerhande niet door de staat erkende wijken overal verspreid buiten Agadir. Zo groeiden zelfs kleine dorpen en wijken zoals Ait Melloul, Inezgane, Dcheira, Tikiwine tot ware steden met een sterke urbanisatie. Ook hiernaartoe bleef er een stroom komen van Marokkanen uit de Westelijke Sahara, de Daghil, De Gharb, Het noorden, De Midden Atlas, De Oostelijke Hoge Atlas enzovoort. Een rapport van migration et developpement toont zelfs aan dat ongeveer 40% van Agadir uit deze gebieden komt! Met andere woorden (vandaag) meer dan 40% van Agadir zijn géén Isoesijen! Maar de nazaten van de 2de generatie Arabieren of Berbers uit armere regios in Marokko, dit aantal kan alleen maar groeien in de toekomst. Zo werd Agadir die de eerste grootstad was in Marokko waar enkel Tamazight de voertaal was, de eerste Amazighstad waar Arabisch de voertaal werd, enkel zo konden al deze bevolkingsgroepen elkaar verstaan, vooral het zeer grote aantal Arabieren in Agadir zorgt ervoor dat het niet anders kan dan dat beide talen het Tamazight (Tachelhijt) en het Arabisch gesproken werden. Toen de regering zag hoe deze stad groeide begonnen corrupte Makhzenis te investeren in hun eigen hotelletjes en kwamen er ook corruptieschandalen naar boven zoals de zaak Slimani en Basri met en de fraudering in de hotel Kenzi. Ook waren de achterbuurten van Agadir vol met deze nieuwe arme migranten uit de Dakhil, Garb en De Sahara, Midden Atlas, Oostelijke Hoge Atlas die nog eens werkloos waren ook, want zelfs na aandringen van Isoesijen om een industrie te beginnen of kantoorwijken en investeringen in de armere wijken weigerde de Makhzen hulp te verlenen of steun te geven en werd het zelfs tegengehouden en activisten werden massaal opgesloten. In datzelfde jaar groeide ook een nieuwe vorm van handel nl: de prostitutie! Die ontwikkelde zich in Agadir pas echt in late jaren 90, vooral sinds het aantreden van Mohammed VI toen ook rijke Saudiers zich hun weg naar deze stad schaarde en Engelsen, Amerikanen enz.. hun hotels, bars en de internationale toerismeindustrie massaal investeerde in de toeristische sector van Agadir. Vooral in de zomer stroomen prostitues uit de Dakhil, Gharb, Midden Atlas, Sahara enz naar de toeristische sector toe om daar hun ‘diensten’ te verlenen, velen in appartementen, anderen in een klein aantal hotels, discotheken enz. Velen hebben al gesproken over de prostitutie in deze stad. Buiten het feit dat het ook logisch is dat hier prostitutie onstaan is aangezien in elke Marokkaanse grootstad of zelfs gemiddelde steden zoals El Jadida, El Hoceima, Nador, Saidia, Tetouan(martil) allen hotels hebben die vol zitten met prostitues die uit andere regios komen om zich daar te prostitueren wat zou er dan gebeuren met een stad als Agadir waarbij 40% van de inwoners niet van de Souss komen, een stad die een massatoestroom kent van arme Marokkanen naar deze stad! En nog eens een stad is met een ettelijk lange kustlijn die ingenomen is door de toeristische sector! Velen hebben over deze negatieve evolutie geschreven waaronder Hakima Himmich (de Présidente van de l’Association de lutte contre le sida) schreef in een intervieuw met Marokkaanse maandblad Telquel: “Mais cette évolution est également due à l’augmentation du nombre de prostituées populaires atteintes dans la région d’Agadir. Ce sont généralement des femmes qui viennent de l’intérieur du pays chercher des moyens de survie”. Ze zegt over de groei van aids en prostitutie in deze stad dat het voornamelijk komt door de het aantal prostitues en andere arme vrouwen, kinderen en mannen die uit het BINNENLAND van Marokko komen en in Agadir werk zoeken en uiteindelijk terechtkomen in de prostitutie.
    bron: http://www.telquel-online.com/202/actu_202.shtml
    Ook lejournalhebdo schreef een dossier te lezen over de prostitutie in Agadir er staat oa in:
    Ici un dossier complet sur la prostitution d’Agadir, Regarde squille ecrit : “Sans compter que les filles viennent d’autres régions, de Casa ou de Rabat et qu’elles prennent des chambres, bien souvent au mois, dans des petits hôtels qu’elles n’occupent qu’occasionnellement en journée”
    bron : http://www.lejournal-hebdo.com/article.php3?id_article=3363
    Agadir stikt van prostitues uit andere regios in Marokko zoals Casablanca, Rabat die daar het hele jaar door maar vooral in de zomer kamers in appartementjes huren of werken in kleine hotels in de prostitutie! Vele anderen van die prostitues die in de zomer hun diensten aanbiden komen in volledig gevulde wagens naar Agadir uit het arme Midden Atlas om zich daar de hele zomer door te prostitueren hier kan je een volledig verhaal lezen van een vrouw en haar vrouwelijke familieleden uit Meknes en andere meisjes uit deze stad die in de zomer werken in de prostitutiesector in Agadir:
    Lizes ça comme l’histoire des filles du Meknes qui viens ce prostitué a Agadir :
    http://itzer.over-blog.com/categorie-437615.html

    De prostitutie in Agadir is niet te wijken aan de Issoesijen Agadir is al sinds het Franse protectoraat een bekende toeristische stad al langer dan 50 jaar nu en het heeft nooit geen massasextoerisme gekend dit is veel later begonnen met de massatoestroom van Marokkanen uit armere regios en de komst van de perverse sheiks en anderen. Men moet ophouden met dit telkens in de schoenen te schuiven van Isoesijen. Ik zal binnenkort enkele bronnen plaatsen waar jullie hetgeen ik schreef over de geschiedenis van Agadir kunnen nalezen:

  43. Lila
    08 februari 2008 om 04:52 uur.

    Assalaam ,
    Vreemd om te zien hoe er overal onderscheid wordt gemaakt tussen groepen.
    En het komt in bijna alle gevallen van de rifijnen.
    Ik kom zelf uit de midden atlas oorspronkelijk en daar leven arabieren en chleuh en sahraoua vredig bij elkaar en wordt er geen onderscheid gemaakt.
    Waarom moeten we eigenlijk dat onderscheid maken.
    En van de ene kant klagen dat ze onderdrukt waren in marokko…en van de andere kant zeggen dat de mensen uit rif mensen met geld zijn. Als dat zo was wat doen de mensen uit rif hier zo massaal in nederland. En er zijn in marokko ook andere streken waar niet veel welvaart is en die hoor je niet klagen over onderdrukking. Mensen moeten ophouden met zulk onderscheid maken en arabisch synoniem zien aan slecht. De berbers spreken zelfs ook met arabische woorden en zelf het woord RIF waar jullie zo trots op zijn is een arabisch woord wat platteland betekend. Dus waar trek je de lijn dan zou je consequent moeten zijn en helemaal geen arabisch spreken omdat dat zo slecht is….kortom het is zo onzinnig dat geklets

  44. Tarik
    20 februari 2008 om 08:51 uur.

    Rwaffa discrimineren = Discriminatie
    Gediscrimineerd worden door Rwafa = Positieve Discriminatie

    Een Rifi mag beledigen, discrimineren en schelden omgekeerd niet want dan is er sprake van racisme en discriminatie.

  45. soufian
    23 mei 2008 om 09:11 uur.

    IK BEN JABLI BIJ ONS MOETEN WIJ OOK NIKS HEBBEN VAN DAGILIYAA MIJN OOM ZEGT ALTIJD DIE GASTEN UIT CASA EN RBAT ETC ZIJN ALLEMAAL HOEREN MAKERS HAHAH HEEL TANGER IS VOL MET HOEREN UIT DAGILIYA MAN HOU JULLIE HOEREN BIJ JE!!!!

    TROTSE JABLIIIIIIIIII

  46. amazigh style
    07 augustus 2008 om 11:43 uur.

    ik ben zelf half soussi kwart rif kwart ikkerier en ik zeg 1 ding alle berbers dus van alle stammen en daar heb ik er een lijst van daart gaat ie riffijnen ikkerieren abdarsen ichmereren swaaza soussie rafwaa shloeg nog iets vergeten nou ja laten we gewoon in opstaand gaan en marokko veroveren een al die vieze zwarte arabieren terug naar saoudie arabie sturen we hebben al oudja tetouan en tanger verovert whawha ik ben geert wilders in maroc en maroc is van ours en dan wordt onze koning ibrahim affelay hihi

  47. keadant
    19 augustus 2008 om 08:51 uur.

    damn wat een onzin allemaal .lees goed allemaal .

    inteeld producten dat zijn wij imazighen
    gebruikt door de turken …. grieken …… spanjaarden …….fransen ……….portugezen……..joden……..en door heel europa als gastarbeiders…
    2 doordat we onszelf hebben laten gebruiken zijn we in iedergeval NIET blijven hangen … wat we ook doen is ruzie maken onder elkaar ,,,,,families ………nederlanders denken dat we goed met elkaar kunnen omgaan (ze zouden eens moetten weten )……….
    3 waarom praaten over marokko ?
    ga daar heen en ga je land opbouwen als je dat zo graag wilt ….. je werkt aan een economie van een christelijk land ,,,,, ga naar rif sous atlas of gooi jezelf in de zee…….
    4 jullie kinderen weeten nix van marokko
    vraag aan je opa …….
    niet aan je vader die weet ook nix
    die heeft hier gewerkt …….
    boeken kunnen wij ook maken ///////
    5 HOEREN
    er is in marokko een groot uitwisselings project
    hoeren ruilen van steden
    6 wees niet streng
    waar jij bang voor bent is gebeurd en zal gebeuren
    vertrouwen is abstrakt
    7 arabisch is de voer taal ,,,600 jaar daarvoor was het berbers (chleuh)
    8 we hebben allemaal berbers bloed!!!!!

  48. karim
    20 april 2009 om 09:54 uur.

    Ongelooflijk!

    Dat de vuile kanker tyfus arabieren nog hun misdaden proberen goed te praten. De vuile honden hebben over heel Noord-Marokko en daarmee dus de Rif overal dammen gebouwd en de riffijnen afgesneden van water. De riffijnen en alle mensen kunnen niet leven zonder water en dus kunnen ze niet voorzien in hun behoeften zoals akkerbouw en vee. Leegloop in de rif zegt een tyfus hond op de site, maar de tyfushond heeft zijn huiswerk niet gedaan. De etnische zuivering van de riffijnen lukte niet met geweld, dus proberen de tyfus arabieren het nu met beleid. Vuile kanker hond ga je tyfus volk die onzin voorhouden. Wij riffijnen trappen er niet in en ook al loopt onze rif noodgedwongen leeg, forget it! het is ons land en je blijft daar weg tering hond.
    Mijn excuses aan alle riffijnen voor mijn taal gebruik, maar die kut arabieren met hun Islam waar ons volk niet om heeft gevraagd gaan gewoon te ver. Of is de Islam alleen voor de arabieren net als het Christendom alleen voor de blanken/westerlingen is???? doe jullie huiswerk, er is veel aan de gang.

  49. Opstand indien geen verandering
    08 augustus 2009 om 09:50 uur.

    Mensen,

    Even ter verduidelijking in deze discussie:
    Je moet je eerst afvragen waar die haat van de imazighen vandaan komt jegens de arabieren. Als een bepaalde groep(imazighen) in marokko eeuwen lang wordt onderdrukt, gediscrimineerd en achtergesteld dan is het logisch dat je zo’n reactie krijgt.(actie =reactie) Een volk die zijn eigen taal, schrift en geschiedenis niet mag scholen en een volk die totaal geen hulp krijgt van de regering in welke zin dan ook. Kortom wil marokko united blijven dan moeten iedereen gelijkwaardig behandeld worden en de regeringsbegroting moet eerlijk verdeeld worden. Geluk zijn er lichtpuntjes te zien met de huidige koning, die heeft duidelijk gezien dat het beleid dat zijn vader heeft gevoerd in het noorden niet heeft gewerkt. De poort naar europa ligt in het noorden, wil marokko economisch vooruitgang boeken en wat betekenen in de wereldeconomie dan zal er flink geinvesteerd moeten worden in noord-marokko, wat nu overigens wel gebeurd. Kortom geen verandering dan opstand(vergeet niet opstand is in het begin nadelig en gevaarlijk voor beide partijen, dus laatste optie).

    MVG,
    Een amazigh die het beste wil voor alle marokkanen incl. Imazighen.

  50. karima_rifbah
    23 september 2009 om 04:08 uur.

    Losers die Rif mensen echt Losers alleen maar een grote bek en in groepjes staan boeren blijven boeren, laat die rif maar zo blijven vies.. lelijk net als de mensen hahaha LOSERS…. Lang Leven de ARABIEREN!!! ga tasjes roven van ouwe vrouwtjes

    hahahahaha

  51. Charif
    23 september 2009 om 11:23 uur.

    TFOE ALIKOM ZBELL.. domme Marokkanen die hier elkaar zitten uit te schelden. JULLIE ZIJN ALLEMAAL EZELS EN HEBBEN GEEN IQ, LAAT STAAN HERSENS.

    Waarom zijn Arabieren beter dan Berbers?
    Waarom zijn Berbers beter dan Arabieren?

    HIER IS GEEN ANTWOORD OP WANT WE ZIJN ALLEMAAL HETZELFDE EN GELIJK AAN ELKAAR, HEBBEN DE ZELFDE MAROKKAANSE PASPOORT, REIZEN ALLEMAAL MET ROYAL AIR MAROC, ZIJN VOOR MAROKKO ALS HET VOETBALT, GAAN NAAR DE ZELFDE CONSULAAT EN GA ZO MAAR DOOR.

    ER ZIJN GOEIE EN SLECHTE MAROKKANEN BIJ ZOWEL DE BERBERS ALS DE ARABIEREN. DUS HOU JE ONZIN EN BELEDIGINGEN VOOR JE. DE GENE MET DEZE VERWIJTEN NAAR ELKAAR ZIJN EEN SCHANDE VOOR HET LAND MAROKKO, HET INTERESSEERT ME NIET WAT JE BENT OF WIE JE BENT.

    JULLIE NEMEN ALLEMAAL EEN SLACHTOFFER ROL AAN VAN IK BEN BERBER WIJ ZIJN ALIJD ONDERDRUKT IN MAROKKO BLA BLA … OF IK BEN ARABIER EN ONZE VROUWEN WORDEN VOOR HOEREN UITGEMAAKT DOOR DE BERBERS. NOU EN….LEKKER BELANGRIJK … GA HUILEN OF MELD JE AAN BIJ EEN PSYCHIATER. ZIELIG ZIJN JULLIE WHOLLAH…..

    Stom gezeik van een stel kakkerlakken!!!

    Geldt overigens alleen voor de broeders en zusters die hier boven lopen te schelden en beledigen als Marokkaan(se) naar Marokkaan(se) zonder enige vorm van inhoud!!

    Charif

  52. Charif
    23 september 2009 om 11:26 uur.

    Laten we eerst eens normaal met elkaar omgaan, is toch triest dit. We worden echt uitgelachen (en terrecht) door niet Marokkanen.

    Een verandering begint bij jezelf, niet te snel oordelen over een ander….

    Charif