MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Migranten blijven steeds vaker in Marokko

27 april 2007 | in Marokko | 11 Reacties

Afrikaanse migrantenNu de Europese Unie de poorten steeds hermetischer sluit, stranden illegale immigranten steeds vaker in Marokko. Steeds meer mensen kiezen voor de route via de Canarische eilanden. Anderen blijven in Marokko, zonder inkomen, bescherming of toekomstperspectief. Marokko is van een transitland veranderd in een vestigingsland voor illegale migranten uit andere delen van Afrika.

Sinds Afrikaanse immigranten met honderden tegelijk de Spaanse enclaves Cueta en Melilla in 2005 bestormden, is de beveiliging versterkt. Ook de kust wordt intensiever bewaakt. “De noordgrens is zo goed als ondoordringbaar geworden”, aldus Vincent Sibout, directeur van hulporganisatie Caritas Marokko. Migranten gaan daarom vaker via het zuiden naar de Canarische eilanden. In februari intensiveerde de Europese Unie echter de patrouilles, zodat ook via deze route steeds minder mensen Europa bereiken.

Veel migranten blijven daarom in Marokko achter. Twee jaar of langer is geen uitzondering. Sinds de vernietiging van illegale boskampen in het noorden concentreert de migrantenbevolking zich in de steden. Zo wonen in Rabat naar schatting 6000 illegale migranten en in Casablanca 2000 tot 3000.

“Ik wil ergens heen waar ik kan werken voor mijn geld”, zei een Nigeriaan die al vijf jaar in Marokko verblijft. “Zodra het warmer wordt, probeer ik weer op een bootje te komen”. Teruggaan is voor de meesten geen optie, aldus het Reformatorisch Dagblad.

Er zijn 11 reacties

  1. moximo
    27 april 2007 om 01:13 uur.

    Ze komen masaal en als vliegen naar Ceuta en Mellilia, wat van de EU is en die moeten dit probleem (samen met Marokko) oplossen.

    Ik vind dat Spanje die 2 enclaves terug moet geen aan Marokko, dan is het probleem zo opgelost 😉

  2. ikram
    27 april 2007 om 06:14 uur.

    in je dromen

  3. Mohammed
    27 april 2007 om 09:48 uur.

    MOXIMO,

    Je ouders zijn ook als vliegen op NL afgekomen, of ben je dat vergeten? Nu je buikje vol Batata is, piep je anders he? Terwijl die arme Afrikanen niets anders doen dan wat JOUW vader heeft gedaan, namelijk armoede ontvluchten!

  4. Choukri
    28 april 2007 om 12:55 uur.

    Ik ben het eens met je Mohammed. Zodra mensen het beter hebben, dan denken ze totaal anderes over bepaalde dingen.
    Probeer je te verplaatsen in de situatie waarin die mensen zich bevinden. Ik ben er zeker van overtuigd dat iedereen zou doen wat die afrikanen doen. Onze ouders zijn ook op die manier hier naar europa gekomen.

  5. Mohammed
    28 april 2007 om 10:37 uur.

    @ Choukri,

    Inderdaad, ik ben het volledig eens met jou!
    Men zou zijn achtergrond niet moeten vergeten, zonder verleden geen toekomst!

  6. Karim
    28 april 2007 om 11:39 uur.

    Ceuta en mellilia terug geven aan marokko, weetje wel wat je zegt jongen, dank zij die twee enclaves hebben een hoop marokkanen in het noorden werk en spaanse toeristen, Jongen ik weet niet waar je in marokko woont, maar ik nodig je een keer uit om in mellilia te komen kijken. dat is de reden waarom we weg zijn gegaan van Nador.

  7. moximo
    28 april 2007 om 01:27 uur.

    begrijp me niet verkeerd !!! ik heb niets tegen die vluchtelingen, ik wens ze erg veel geluk! Echter is hun doel Europa en Marokko is slechts een tussen station.
    daarom vind ik dat de EU dit probleem moet oplossen! Marokko doet geheid haar best, maar de locale bevolking, ook ARME mensen overigens, hebben er het meest last van!

  8. abdel
    28 april 2007 om 07:26 uur.

    @moximo. nederlanders hebben ook last van ons.

  9. Rachid ©
    29 april 2007 om 07:15 uur.

    Zolang de welvaart op deze wereld niet eerlijk word verdeeld, blijft het fenomeen ‘gelukszoekers’ bestaan. Als die mensen (net als onze ouders) hen geluk dichter bij huis hadden kunnen vinden, dan zouden ze echt niet 1000 mijl te voet af leggen.

    Echter moet hier wel een kanttekening bij worden geplaatst namelijk, het benne nie allemaal rozengeur en maneschijn in europa.

    Liever arm in afrika dan ongewenst in europa.

    Rachid G

    Alle rechten voorbehouden.

    *De Auteur staat niet in voor de juiste en volledige overbrenging van de inhoud van bovengenoemde tekst

  10. kano
    29 april 2007 om 08:05 uur.

    de islam leert ons dat we de armen moeten helpen deze mensen zijn naar ons land gevlucht en sommige verblijven ook in marokko we moeten gastvrij zijn en die mensen proberen te helpen, en de westerse landen zijn verantwoordelijk voor die elende van die mensen, ze hebben die landen al jaren bezet en van hun grondstoffen geprofiteerd en hun als slaven gebruikt, ze hebben de dictators gestimuleerd met geld en wapens, er onstonden allerlei oorlogen, en daardoor is ook de allende onstaan (armoede ziekte enz.) deze europeanen en amerika moeten het probleem van deze landen oplossen

  11. skery_vanuit_marocco