MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokkaanse Moslims terug uit Israël

01 mei 2007 | in Geloof | 25 Reacties

Fédération Mondiale du Judaisme MarocainDe Marokkaanse Moslims die eerder op uitnodiging van premier Ehud Olmert de Staat Israël bezochten hebben hun reis met succes afgerond. Gedurende hun tiendaagse rondreis bezocht de delegatie tal van steden en dorpen. Tientallen inspirerende ontmoetingen die uitnodigen tot een intensieve samenwerking tussen Joden, Moslims en anderen, alsook bezoeken aan de heilige plaatsen stonden op het programma.

Het bezoek van een groot aantal prominente Marokkaanse Moslimleiders van de Alliance Mondiale des Marocains de l’Etranger aan de Joodse Staat stond onder leiding van raadslid Mohamed el Majdoubi (Amsterdam) en Simon Bornstein, de E.U.-gezant voor de Fédération Mondiale du Judaisme Marocain.

Een belangrijk onderdeel van de reis vormde een reeks besloten debatten en discussiepanels over vrede, veiligheid en co-existentie in het Midden-Oosten waaraan een keur aan Israëlische en Palestijnse hoogwaardigheidsbekleders deelnamen. Inmiddels treffen de Israëlische premier Ehud Olmert en de Palestijnse president Mahmoud Abbas elkaar twee wekelijks om de stichting van een Palestijnse staat te bespreken. Marokko vervult een leidende rol in het vlot trekken van het vredesproces.

Het hoogtepunt van de reis vormde de gezamenlijke viering van het Marokkaanse Mimounafeest in Ashdod, een van ’s lands grootste steden. Al 1300 jaar brengen Moslims hun Joodse buren de eerste producten die gist bevatten, nadat de Joden 8 dagen lang ongezuurde Paasbroden aten. Tijdens Mimouna eten Moslims en Joden samen. Het feest nodigt uit tot een jaar van overvloed, kansen, gastvrijheid en broederschap. Tijdens het feest ontving de stad de premier, de opperrabbijnen, ministers, gedeputeerden, het corps diplomatique, hoogwaardigheidbekleders, Palestijnen, Bedoeïenen, Druzen en Christenen gastvrij. Premier Olmert stelde: ‘Mimouna is niet louter een Marokkaans feest, maar een feest voor alle inwoners van de Staat Israël, een voorbeeld voor de hele wereld.’

De Marokkaanse oprichters van de vijftig jaren oude stad verloochenen hun Marokkaanse cultuur en identiteit niet. Ashdod telt authentieke Marokkaanse gebouwen, waaronder HaMimounia, een winkelcentrum in de vorm van een Kasba. De Marokkaanse migranten in Israël zijn uitgesproken koningsgezind. Na het overlijden van wijlen Zijne Majesteit Koning Hassan II werd op initiatief van een breed gedragen burgerinitiatief een centraal stadspark aangelegd dat diens naam draagt en een monument ter zijner zegenrijke nagedachtenis omvat.

De delegatie was zeer gecharmeerd van haar ontmoeting met Raleb MajadAllah, de eerste Arabische Moslim in de Israëlische regering. De Minister van Wetenschap, Techniek, Cultuur en Sport is een inspirerend voorbeeld van een geslaagde integratie van Joodse en niet-Joodse inwoners in staat Israel. Tijdens het Mimounafeest ontving de delegatie een speciale baraka (zegen) van de Israëlische Opperrabbijn die daarnaast een gebed uitsprak voor het welzijn van Zijne Majesteit Mohamed VI, Koning van Marokko.

Er zijn 25 reacties

  1. Youssef
    01 mei 2007 om 03:21 uur.

    Als Moslim erken ik die zogenaamde staat niet, in mijn ogen is het maar een bezettelijke colonie. Palestina is voor de Palistijnen ongeacht hun achtergrond, Moslims, Joden en Cristenen.

  2. brother
    01 mei 2007 om 05:30 uur.

    Zonde van de tijd om in te gaan op de uitnodiging van de moordenaar Olmert.

  3. Abdelilah
    01 mei 2007 om 08:16 uur.

    Deze mensen zijn gewoon collaborateurs van deze Zio-Nazi, de moordenaars van kinderen en plegers van de ergste misdaden tegen de menselijkheid. Hoe kun je het als mens met geweten deze misdadige , illegale Entiteit bezoeken?
    Leve Palestina!

  4. Mohammed
    02 mei 2007 om 10:06 uur.

    Ewa beter dan helemaal niks, misschien kunnen ze daar wel contact maken met meer gematigde joden en dan als een brug functie fungeren tussen joden en moslims.

    Er zitten veel marokkaanse joden daar die erg op ons lijken qua gewoonten en gebuiken, nogal logisch als ze uit marokko komen!

    Wij Marokanen kunnen hen mischien vragen mer te matigen en meer de dialoog te zoeken met de moslims. Feit is dat de Joden niet weg gaan en de palestijnen ook niet. Oorlog is geen optie natuurlijk.

    We moeten er het beste van maken op deze aardbol en ons niet te veel laten afleiden door wiens grond van wie is, gewoon samen leven idereen en overal!

    We verliezen onze focus op de echte PRoblemen in de wereld, Klimaaatverandering !!!!

    Dus Wake up!

  5. kano
    02 mei 2007 om 05:13 uur.

    MOHAMMED, je hebt helemaal gelijk.

  6. Abdelilah
    02 mei 2007 om 06:35 uur.

    Mohammed, ik ben het met je niet eens.
    Met misdadigers doe je geen zaken
    “Israel” is een illegale staat, gesticht op islamitische grond. Israel houdt het derde islamitische heiligdom (Al Quds) bezit. Deze misdadige staat heeft de helft van het Palestijnse volk uit hun land verdrijven, hun dorpen en steden zijn met de grond gelijk gemaakt. De tweede helft die nog in Palestina woont, wordt dagelijks blootgesteld aan alle vormen van misdadige behandeling: dood, honger, het vernietigen van eigendommen, vernedering … Het doel is Palestina te zuiveren van Palestijnen om plaats te maken voor een zuiver Joodse staat. Het is een etnische zuivering terwijl de hele wereld getuige is. Er is geen verschil tussen Nazi-Duitsland en deze misdadige, illegale, misselijke staat. Laten wij het verzet van onze broeders steunen om hun rechten terug te veroveren en niet collaboreren met de Zionisten, drinkers van Palestijns bloed. Er is geen vrede met “Israël” mogelijk. Opheffen van deze Entiteit is de enige acceptabele oplossing.
    Wat betreft Marokkaanse Joden in “Israël” laat ze dan terugkeren naar hun land Marokko zodat verdrijven Palestijnen terug kunnen keren naar hun dorpen en steden in Palestina. Dan zijn ze pas onze landgenoten en Marokkanen. Zolang ze dat niet gedaan hebben blijven ze misdadige kolonisten. En met misdadigers doe je geen zaken.

  7. monador
    02 mei 2007 om 08:41 uur.

    dit is te gek voor worde dat ze zich nog moslims noemen
    dit zijn gewoon collaborateursin plaats dat ze hun broeders bezoeken
    bezoeken ze de grootste crimenile en iligale staat ter werld

    palatsine for ever

  8. marijnt
    02 mei 2007 om 11:16 uur.

    Hun bezoek heeft niks met hun moslim zijn te maken monador

  9. Mohammed
    03 mei 2007 om 09:28 uur.

    Abdelilah,

    Je moet realistisch zijn, en accepteren dat de Joden daar niet weg gaan. Joden zullen tot de laatste man vechten om Israel te behouden.

    Het is al die onschuldigen doden niet waard voor een stukje land. Ik zal e laatste zijn die bezetting goed zal keuren, maar ben wel realistisch en we moeten hoe dan ook door 1 deur.

    Het alternatief is oorlog en dat is geen optie! Jullie praten wel makkelijk over oorlog met Joden etc. maar daar worden de Palestijnen zeker niet beter van.

    Er moet gewoon een levensvatbare Palestijnse staat komen, of een Pelestrina.

    En daar moet de focus en hoop liggen.

  10. kano
    03 mei 2007 om 03:50 uur.

    in alle oorlogen tegen israel waren de arabieren de verliezers en de palestijnen het slachtoffer, daarom is vrede het enigste oplossing er komen twee landen naast elkaar die in vrede moeten leven.

  11. Abdelilah
    03 mei 2007 om 08:17 uur.

    Mohammed,

    Waarom kunnen de joden wel tot de laatste man vechten om Palestina bezit te houden en wij de Arabieren en de Moslims kunnen niet tot de laatste man vechten om Palestina en onze derde heiligdom te bevrijden? Wij vechten toch voor rechtvaardigheid en vrijheid, en tegen misdaden tegen de mensheid en slavernij. Er zijn maar 5 miljoen Zionisten in Palestina en 13 miljoen Joden in de hele wereld. Er zijn 300 miljoen Arabieren en 1,5 miljard Moslims. Waarom kunnen wij niet wat meer vertrouwen in onszelf hebben? Er zijn toch miljoenen Palestijnen uit hun land verdrijven. Er zijn ook miljoenen Palestijnen die dagelijks als dieren in de gevangene door de Israëli’s worden behandeld. Verdienen deze mensen niet onze solidariteit? Verdienen deze mensen geen menselijk bestaan te leiden? En onze heilige islamitische grond die bezit gehouden wordt, is het niet onze plicht om dat te bevrijden? Moeten wij ook Irak aan de Amerikanen cadeau geven en niet terugvechten? En morgen als ze Mekka willen hebben moeten we dat ook toelaten? Als wij op deze manier gaan denken dan wacht ons een toekomst te vergelijken met die van de Indianen: een volk in reservaten.

    De overwinning is wel mogelijk. Vorige zomer, 1000 vastberaden strijders van Hizbollah hebben “Israel” op de knieën gekregen.

  12. skery_vanuit_marocco
    03 mei 2007 om 08:39 uur.

    Mohammed

    jij weet nik jij praat poep lees wat Abdelilah vertel

    Abdelilah ik ben helemaal met j eens jij gebruikt je hersens teminste die mohammed pffffffffffff dier gebruikt zijn herensen beter dan mohammed!!!

  13. marijnt
    03 mei 2007 om 09:52 uur.

    Ik ben het helemaal eens met mohammed. Abdelilah luister eens even. De palestijnen hebben jarenlang strijd gevoerd met israel. Elke bomaanslag in israel is gevolgd door tientallen palestijnse doden, vernietiging van hun infrastructuur en hun huizen. Elke dag worden de palestijnen vernederd bij de checkpoints. Wat wou je nou er tegendoen abdelilah. Je moet gewoon accepteren dat israel bestaat dat de joden israel nooit zullen verlaten. De enige oplossing zijn twee staten naast mekaar die in vrede leven. Oorlog en de intifada abdelilah heeft de palestijnen alleen maar ellende, honger, vernedering, armoede, leven in een erbarmelijke omstandigheden opgeleverd. Jarenlange strijd abdelilah heeft helemaal niks opgeleverd de joden wonen er nog steeds. Je hebt gelijk dat deze mensen onze solidariteit verdienen maar niet doormiddel van geweld. Maar door middel van andere manieren bijvoorbeeld hen helpen financieel als bijvoorbeeld die staat komt.

  14. Abdelilah
    04 mei 2007 om 12:20 uur.

    Beste Marijnt,
    Volkeren die nog bestaan dat zijn volkeren die zich verzet hebben tegen onrecht en onderdrukking. Het Palestijnse volk bestaat nog dankzij zin verzet. Het enige doel van “Israël” is wat ze TRANSFER noemen bewerkstelligen. TRANSFER betekent alle Palestijnen uit hun land verdrijven. De zionisten, (Amerikaanse imperialisten trouwens ook), maken een simpele analyse: verlies/baten analyse, wat is de prijs die ik betaal als ik dit volk blijf onderdrukken. Als ze vinden dat de prijs hoog is stoppen ze ermee. De dekolonisatie van de wereld is op deze manier gegaan. Als er geen verzet was gekomen, zou tot nu toe de hele Afrika, Azië en Latijns Amerika onder de koloniale bezetting van het westen zijn.
    Het verzet van de Palestijnen is een reactie op checkpoints, het vernietigen van hun huizen en infrastructuur, en de poging van “Israël” om hen als volk uit te roeien. Het verzet is reactie op het bezitten van Palestina. Als de bezetting stopt, stopt het verzet van zelf. Laat “Israel”, conform de resoluties van de Verenigde Naties, zich terugtrekken uit Gazastrook en de westoever inclusief Alquds (oost-Jeruzalem) . Laat “Israel” het recht van terugkeer van alle Palestijnse vluchtelingen naar hun dorpen en steden erkennen en uitvoeren. Laat “Israel”alle bewoners gelijke rechten geven en geen onderscheid maken tussen joden en niet joden. Maar “Israel” is een misdadige staat. En misdaad moet je bestrijden. Het is onze plicht als Arabieren en Moslims om deze misdaad te bestrijden en Palestina te bevrijden..

  15. Mohammed
    04 mei 2007 om 11:06 uur.

    Tja,

    De vergelijking met Afrikaanse kolonialisme gaat niet op doordat er miljoenen Joden inmiddels in Isreal wonen en ook kinderen hebben die daar geboren zijn. Voor deze mensen is Isreal hun beloofde land. Ik vindt dat ook de Joden recht hebben op een stuk eigen land ( vooral na de verschrikking van de WO II ). Als ik een Jood was na de WO II zou ik en velen waarschijnlijk hetzelfde gedaan hebben. Mezelf en me volk beschermen door een eigen streke land te hebben. Logische gevolg is dat zij door hulp van Engeland een stuk van Palestina hebben gekregen. Als je gaat zoeken op de wereld waar de Joden vandaan komen na de verwoesting van de Tempel door de Romeinen zijn de Joden uit Israel weggegaan en verspreid over de hele wereld.

    Kijk als ik jood was ging ik ook op zoek naar een land waar ik mijn roots liggen en waar ik vandaan zou komen.

    De manier waarop de komst van de Joden in Palestina is gebeurt is betreurens waardig. Ze hebben een deel van de grond ook gewoon gekocht van de Palestijnen en een deel gewoon ingenomen.

    Voor de Palestijnen is dit ook een verschrikking geweest en is dit nog steeds zo. De Joden zijn een getraumatiseerd volk, en zijn boos op de wereld! deels terecht.! 7.000.000 van je eigen soort vermoord wie zou niet flippen?

    Mohiem waar et nu om gaat en wat ik probeer te vertellen is dat we meer moeten nuanceren om de situatie te begrijpen.

    Ik rechtvaardig geen enkel leed van niemand moslim of geen moslim.\

    p.s. Ik irriteerd me aan veel moslims die alleen maar opkomen voor de Palstijnen, WAT ABOUT DASRFUR? CONGO zijn dat geen waardige mensen,
    We moeten daar van AF! alleen maar aan het lot vanmoslims denken. Buy the way

  16. Abdelilah
    04 mei 2007 om 01:17 uur.

    Je kan nooit een misdaad goed maken (het vernietigen van joden door Hitler) door een andere misdaad te begaan: het uitroeien van een ander volk(de Palestijnen). Waarom moeten de Palestijnen boeten voor de misdaden van de Europeanen? Ze hebben geprobeerd Europa jodenvrij te maken door hen te vernietigen. Het plan is mislukt, dus maar plan B uitvoeren: de joden massaal naar Palestina laten emigreren. Op deze manier: a) Europa jodenvrij te krijgen, b)Arabieren en Moslims opzadelen met een misdadige zionistische koloniale entiteit om hun te verzwakken en te verdelen. Zo kun je ze beter domineren en hen rijkdommen stelen (olie).
    Als de Europeanen echt hun historische schuld tegen de joden goed willen maken, laat ze maar dan de staat Israël op Europese grond laten stichten. Ze hebben ze toch geprobeerd te vernietigen en niet de Arabieren? Waarom niet in Alaska, Canada, nieuw Zeeland, USA of…
    Je zegt ook dat de joden uit Palestina door de Romeinen (weer de Europeanen!!!)de Joodse tempel verwoest hebben dus niet de Palestijnen.
    Volgens jouw logica moet iedere stam die ooit een gebied verlaten heeft recht heeft om terug te keren naar hun oorspronkelijk leefgebied. Wat voor situatie krijg je dan? Bestaat een volk dat niet ooit van elders is gekomen? Of geldt deze regel alleen voor de joden omdat ze HET UTVERKOREN VOLK VAN GOD zijn???
    De meeste joden zijn trouwens geen Banu Israel, geen semieten, maar bekeerde volkeren naar het jodendom.Of moeten die ook ondanks ze geen Banu Israel zijn recht hebben om terug te keren naar het Beloofde Land? Dat is een belofte die hun Heilig Boek (Thora en de bijbel) beweerd. Of moeten wij als moslims ook in hun huidige heilige boeken geloven? Als wij dat doen zijn wij nog moslims?
    Of zijn wij gewoon gehersenspoeld door hun propaganda?

  17. marijnt
    04 mei 2007 om 01:58 uur.

    mohammed,

    Je hebt helemaal gelijk. Ik sluit me helemaal bij jou mening aan.

  18. skery_vanuit_marocco
    04 mei 2007 om 04:51 uur.

    marijnt

    Het is onze plicht als Arabieren en Moslims om deze misdaad te bestrijden en Palestina te bevrijden..???????

    vorige keer was je anti-moslim!!! nu opeens ben je moslims schijnt toch uit leugenaar dat je bent !!!

  19. marijnt
    04 mei 2007 om 11:34 uur.

    skery,

    lees het bovenstaande stukje nou eens van mohammed

  20. skery_vanuit_marocco
    05 mei 2007 om 01:13 uur.

    hij is ook anti-moslim net als jij

  21. gag
    05 mei 2007 om 08:59 uur.

    isreal is zo weg als hij tegen groote landen moet zo als turkije en sudia tja van die groote landen maak isrel totaal geen kans

  22. ilyas
    06 mei 2007 om 02:38 uur.

    Het grappige van alle reacties die hier staan is dat hieruit precies de oorzaak blijkt van het conflict waarover het gaat (en eigenlijk alle overige conflicten).
    Precies: koppigheid, eigenwijsheid en nooit de hand in eigen boezem steken.

    Tja, dus rest mij maar 1 afgezaagde uitspraak: Ga vooral zo door en “May the best man win!” 😛

  23. kano
    06 mei 2007 om 08:19 uur.

    de moslims en vooral de broeders van de palestijnen (arabieren) hebben de palestijnen in de steek gelaten, wat de palestijnen moeten doen is vrede sluiten met de joden anders worden ze een voor een vermoord

  24. mustaf
    07 oktober 2007 om 01:54 uur.

    ik !!!!!!!!! zullen wij nooit ons marokkans jood verwijder sarfati azoly cohen salamoni .. baz bensaide ben nkola ben ali pertz ex ex…………………………………………………… ik sta met jou!!!

  25. Esther
    17 mei 2008 om 09:53 uur.

    Esther