MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Haagse Marokkanen boos om subsidie

13 mei 2007 | in Maatschappij, Overheid | 15 Reacties

SubsidieHaagse Marokkaanse moskeeën, verenigingen en stichtingen hebben onlangs een verklaring uitgebracht rondom een toezegging van de toenmalige minister van justitie i.v.m. het aanpakken van de problemen van Marokkaanse jongeren.

Voor de vier grote steden zouden voor de periode 2006-2009 aanvullende financiële middelen beschikbaar gesteld voor het aanpakken van de problemen van Marokkaanse jongeren in de leeftijd tussen 12 en 24 jaar. In dit kader heeft de minister een bedrag van 3,3 miljoen euro aan de gemeente Den Haag toegekend.

Volgens de richtlijn van het ministerie van justitie, moeten de gemeenten de Marokkaanse gemeenschap betrekken bij het ontwikkelen en uitvoeren van hun plannen, zodat de beoogde resultaten worden behaald. In tegenstelling tot de richtlijn van het ministerie, heeft gemeente Den Haag de Marokkaanse gemeenschap genegeerd en heeft geen enkel overleg gepleegd met de Haagse Marokkaanse organisaties en moskeeën, zowel bij het ontwerpen als de uitvoering van haar plannen.

In de verklaring van het Comité Haagse Marokkanen is te lezen:

– Wij zijn tegen het gebruik van de problemen van onze jongeren om schijnprojecten en subsidies te legitimeren;
– De uitsluiting van de Marokkaanse gemeenschap staat haaks op de uitspraken van sommige diensten van de gemeente Den Haag over burgerschap en participatie;
– Wij accepteren niet, na meer dan veertig jaar in dit land te hebben gevestigd, dat wij als tweederangs burgers worden beschouwd en behandeld;
– De Marokkaanse gemeenschap moet vertegenwoordigd worden door de vertegenwoordigers van de Marokkaanse moskeeën, verenigingen en stichtingen en niet door commerciële bureaus en individuen.

Wij eisen het volgende:
– Het instellen van een onafhankelijke commissie die een onderzoek gaat verrichten naar het beleid van de gemeente Den Haag met betrekking tot de besteding van Donnergelden. De commissie dient o.a. de volgende vragen te beantwoorden:
– Hoe is het gekomen dat de Marokkaanse moskeeën, verenigingen en stichtingen niet werden benaderd en betrokken bij het ontwikkelen van ideeën en plannen conform de richtlijn van de toenmalige minister Donner?
– Welke criteria heeft de gemeente gehanteerd bij het verdelen van Donnergelden?
– Aan wie heeft de gemmente subsidies (Donnergelden) toegekend?
– Welke specifieke projecten zijn ontwikkeld ten behoeve van de risico Marokkaanse jongeren?

Het Comité Haagse Marokkanen bestaat uit:

Moskee El Mohsinin, moskee El Islam, moskee El Fath, moskee El Omma, moskee Annour, Marokkaanse vereniging El Ouahda, Marokkaanse vereniging Ittihaad, Marokkaanse vereniging Bismillah, Marokkaanse vereniging Issalaam, Stichting Buurtvaders Schilderswijk, Marokkaanse vereniging Bouwlust, Haagsche Marokkaanse voetbalclub (HMC), vereniging Stem van de Marokkaanse Democraten in Nederland, Stichting Izourane, Stichting Tifawin, Vereniging al Ouahda wa ttadamoun.

Er zijn 15 reacties

  1. Said
    14 mei 2007 om 02:05 uur.

    Iedereen is een dief. Zelfs die moskeeen hadden dat geld in hun zak gestopt.

  2. Mouhand azrou
    14 mei 2007 om 08:52 uur.

    he said,
    voordat je op een onderwerp gaat reageren. Moet je eerst gaat informeren en de zaak onderzoeken. dit kost allemaal tijd en je bent lui.
    Azrou

  3. Trab
    14 mei 2007 om 10:27 uur.

    Je hebt gelijk Mouhand Marokkanen zijn lui. Maar eerlijk het zijn ook grote dieven die niet schuwen dat iemand anders het werk opknapt……….

  4. samir
    14 mei 2007 om 11:03 uur.

    Ik vind het jammer dat Marokkannen vaak in slecht beeld komen, maar als het over seriues zaken gaat dan worden zij genigeerd. Ik vind het tercht actie van de haagse Marokkaanse organisaties in en ik hoop dat haagse polititie luisterende oor gaan tonen. Marokkannen kunnen ook eigen probelemen oplossen, op moment dat ze gelijkwaarig partner wordt behandeld

    Groet,

    Samir

  5. mohamed
    15 mei 2007 om 01:57 uur.

    eindelijk worden de Haagse Marokkanen wakker en komen in actie. Het is geen geheim dat de problemen van de Marokkaanse jongeren als smoes wordt gebruikt om subsidies te legitimern.
    Ik vind het een goede en een noodzakelijk actie om te redden wat te redden valt

    veel succes
    Groet,
    Mohemed

  6. Anouar
    15 mei 2007 om 10:48 uur.

    Deze organisaties hebben de boot gemist om geld te krijgen en proberen via onnozele acties aandacht te krijgen, jammer dat Marokkanen niet altijd zo hebben samengewerkt, alleen wanneer het ze uitkomst, zwak!

  7. azrou
    16 mei 2007 om 12:02 uur.

    Op welke argumentatie baseer je je conclusies Anouar. Nederland kent scheiding van kerk en staat, Moskeen krijgen zowiezo geen subsidie. Waar heb je het fdan over Anouar???????????.
    Heeft je reactie te maken met gebrek aan kennis en informatie of voel je door deze actie aangesproken???????????????????

  8. moessie
    16 mei 2007 om 01:10 uur.

    helamaal mee eens Said,

    Het zijn idd allemaal zakkenvullers…..Moskeeen met alle respect wat voor aansluiting hebben die uberhaupt met onspoorde jongeren….vertel mij dat nou eens???? Geen enkele visie of methodiek wat betreft jongerenproblematiek en nu het aller hoogste woord hebben. Dank je wel …maar wat is je bestaansrecht binnen dit onderwerp??? En wie wil je vertegenwoordigen???? Ga toch lekker iemand anders voor de gek houden AUB..

  9. moessie
    16 mei 2007 om 01:12 uur.

    Moskee El Mohsinin, moskee El Islam, moskee El Fath, moskee El Omma, moskee Annour, Marokkaanse vereniging El Ouahda, Marokkaanse vereniging Ittihaad, Marokkaanse vereniging Bismillah, Marokkaanse vereniging Issalaam, Stichting Buurtvaders Schilderswijk, Marokkaanse vereniging Bouwlust, Haagsche Marokkaanse voetbalclub (HMC), vereniging Stem van de Marokkaanse Democraten in Nederland, Stichting Izourane, Stichting Tifawin, Vereniging al Ouahda wa ttadamoun.

    Zoveel organisaties maar resultaat is NUL

  10. mhamed
    16 mei 2007 om 01:38 uur.

    wij zijn geen planners maar zakkenvullers…..kijk maar naar marokko…….en de arabische wereld!!!!!!!!

  11. azrou
    16 mei 2007 om 03:51 uur.

    deze actie zal in iedere geval de echte zakkenvvullers ontmaskeren.
    Er lopen genoeg kaboutertjes in de stad die zich als proffessionals acteren en de gemeente op een verkeerde been proberen te zetten om van de subsidies te kunnen snoepen. Deze kabouterjes krijgen het zeker benauwd met deze actie.

    Ga door met de actie en veel..veel..veel succes

  12. samir
    18 mei 2007 om 12:31 uur.

    het Moto van huidig kabinet is ” Samen leven en Samenwerken” en de Motto van het College van de gemeente Den Haag is ” Meedoen”. Tevens de toespraak van hare majesteit i.v.m. troonrede was Dialoog de centraal boodschap. De vraag is gericht aan de Haagse Politici. Mag de Marokkaanse gemeenschap in Den Haag ook meedoen?. Mag ook met de Marokkaanse gemeenschap samenwerken en samen leven? En mag met De Marokkaanse gemeenschap ook in dialoog gaan? M.B.T. tot de reactie van Mohamed en Said dat Moskeeën zakkenvullers. Alle eerste dat is onbeschoft taal. en ten tweede de Moskeeën zijn in het programma van B&W college van Den Haag opgenomen in het kader van intercultureel religieus instellingen. Bij deze ondersteun ik de Haagse Marokkaanse organisatie met hun actie en dat is terecht en ga zo door.

    Groet,

    Samir

  13. Ibtissam
    18 mei 2007 om 02:16 uur.

    beste mensen,

    Wie weet waar ik dit initiatief kan ondersteunen? Ik heb begrepen dat er een handtekeningenactie is opgezet, maar: waar, hoe en wat?

    Alvast bedankt…

  14. Latifa tarifit
    23 oktober 2007 om 08:36 uur.

    Ik wens onze mensen veel succes, wij komen zelfs uit den haag, trouwens niet alleen jongeren, maar ook meisjes zijn er ook zat van die wethouder.
    mooi pratjes, maar anti Marokkanen.
    het wordt tijd…ik doe graag mee ,..mijn advies aan de organisatie alert blijven.
    vivaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa van jullie zo moet het.
    latifa

  15. Jamila
    23 oktober 2007 om 08:44 uur.

    Ik zo zeggen,
    Haagse comité! ga maar door, die handelaars in ingast en problemen van Marokkaanse jongeren en jeugd zullen nooit en never een plek krijgen bij de Haagse Marokkaanse gemeenschap.
    tof initiatief,
    trouwens een vraagje wille jullie ook dat we vanuit scholen werven?
    ik neem deze week contact met het comité
    beslama
    Jamila Rifia