MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Raadslid Aynan haalt site uit de lucht

26 mei 2007 | in Politiek | 41 Reacties

Moussa AynanDe persoonlijke website van PvdA-raadslid Moussa Aynan is sinds vrijdag tijdelijk uit de lucht. Dit na heftige reacties op de aandacht die Aynan vraagt voor de situatie van de Marokkaanse namenlijst. In één van de reacties werd het Haarlems raadslid in harde bewoordingen beschuldigd van het feit dat hij zich van leugens bedient en zich voor het karretje van de nationalistische Berber beweging zou laten spannen.

,,Dit werd gewoon te veel”, aldus Aynan. ,,Ik vind het ongelooflijk dat zoiets iets kleins wordt aangegrepen om een felle discussie over de Islam te gaan voeren op mijn site. Dit is geen Islam-discussie. Ik voer een discussie over het recht van ouders om een eigen naam voor hun kind te kiezen. Hoe daar op gereageerd wordt, is gewoon niet leuk meer.” Behalve de reacties op zijn site ontving Aynan de laatste tijd ook mailtjes met dreigende taal, aldus het het Haarlems Dagblad.

Er zijn 41 reacties

  1. mhamed
    26 mei 2007 om 11:25 uur.

    het is weer duidelijk hoe sommige marokkaanene hatelijk zijn richting de imazighen.

  2. moh
    26 mei 2007 om 01:35 uur.

    Wij staan nog steeds achter je Moussa!

  3. Tmazight
    26 mei 2007 om 02:01 uur.

    Ik vind dan Aynan niet moet zeuren. In de politiek heb je altijd te maken met bedreigingen en haatmails. Hiervoor moet je een ruggengraat hebben.

    Aynan moet niet opgeven, veel mensen hebben getekend.

  4. Massin
    26 mei 2007 om 06:42 uur.

    As Imazighen we will continue fighting for our rights!

    Azul!

  5. Has
    26 mei 2007 om 08:19 uur.

    Aynan denkt dat hij namens imazighen spreekt. Hij wil gewoon makkelijk scoren. Dan moet je in de smaak van sommige Nederlands vallen. Daarom verzint hij een zogenaamd Arabische namen-lijst. Hoe zo Arabisch? Het zijn toch islamitische namen? Zelfs in landen als Senegal en Bosnie Hezigovine kom je islamitische namen tegen. Denkt hij dat Marokkanen, zonder die lijst, op eens geen Mohamed of Ahmed gaan heten? Denkt hij dat ze massaal voor pré-historische (Romeinse) namen gaan kiezen!! Dat denk ik niet. De meeste Marokkanen zijn tots op hun islamitische identiteit en hun islamitische namen.

  6. Arifi
    26 mei 2007 om 08:27 uur.

    De actie van de heer Aynan oogt heel onschuldig “ Berbernamen moeten op de namenlijst staan”. Daar is iedereen mee eens. Laten wij duidelijk zijn: niemand mag dit recht aan de Imazighen ontnemen. Daar hoef je geen discussie over te voeren. Dat staat ook in internationale verdragen die Marokko ook ondertekent heeft.

    De heer Aynan heeft zijn site uit de lucht gehaald omdat de lezers hem de vraag gesteld hebben waarom hij alleen de namen van de pre-islamitische Marokko tot Amazigh namen wil rekenen en waarom hij de oeroude Amazigh namen die wel op de lijst staan zoals Thrayatmas, Yachou, Haddou, Hammou. Moha, Fadhmoch, Mamouch, etc. etc.. niet als Amazigh namen wil rekenen.
    Waarom ziet hij de rasechte Amazigh namen die 14 eeuwen lang van de islamitische Marokko gebruikt zijn NIET als Amazigh namen. En de joodse, christelijke en heidense namen van de pre-islamitische Marokko WEL als Amazigh namen. Met andere woorden waarom ziet de heer Aynan wat joods, christelijk of heidens wel Amazigh en wat Amazigh-moslim niet als Amazigh.

    De lezers hebben de heer Aynan ook verzocht om één van de namenlijsten ( de namenlijsten zijn informeel en verschillen van elkaar) op zijn site te publiceren zodat iedereen ziet dat Amazigh namen wel toegestaan zijn. En dat heeft de heer Aynan met een smoesje (de lijst is te lang) geweigerd.

    De discussie moet gaan over of de anti-islamitische namen van joodse, christelijke en heidense namen van Imazighen toegestaan

  7. Arifi
    26 mei 2007 om 08:30 uur.

    De actie van de heer Aynan oogt heel onschuldig “ Berbernamen moeten op de namenlijst staan”. Daar is iedereen mee eens. Laten wij duidelijk zijn: niemand mag dit recht aan de Imazighen ontnemen. Daar hoef je geen discussie over te voeren. Dat staat ook in internationale verdragen die Marokko ook ondertekent heeft.

    De heer Aynan heeft zijn site uit de lucht gehaald omdat de lezers hem de vraag gesteld hebben waarom hij alleen de namen van de pre-islamitische Marokko tot Amazigh namen wil rekenen en waarom hij de oeroude Amazigh namen die wel op de lijst staan zoals Thrayatmas, Yachou, Haddou, Hammou. Moha, Fadhmoch, Mamouch, etc. etc.. niet als Amazigh namen wil rekenen.
    Waarom ziet hij de rasechte Amazigh namen die 14 eeuwen lang van de islamitische Marokko gebruikt zijn NIET als Amazigh namen. En de joodse, christelijke en heidense namen van de pre-islamitische Marokko WEL als Amazigh namen. Met andere woorden waarom ziet de heer Aynan wat joods, christelijk of heidens wel Amazigh en wat Amazigh-moslim niet als Amazigh.

    De lezers hebben de heer Aynan ook verzocht om één van de namenlijsten ( de namenlijsten zijn informeel en verschillen van elkaar) op zijn site te publiceren zodat iedereen ziet dat Amazigh namen wel toegestaan zijn. En dat heeft de heer Aynan met een smoesje (de lijst is te lang) geweigerd.

    De discussie moet gaan over of de anti-islamitische namen van joodse, christelijke en heidense namen van Imazighen toegestaan moeten worden of niet. En dat wil de heer Aynan met zijn petitie voor elkaar krijgen.

  8. Monsif
    26 mei 2007 om 08:42 uur.

    Moussa liegt gewoon. Dat kan elke Marokkaan ondekken als je even aan de namen van je vader, moeder, opa en oma denkt. Ik durf te wedden dat een derde van de namen op die lijst is een Berberse naam (de naam vijn mijn schoon is traytmas en haar zus Hadhoum), en die twee namen staan gewoon erop). Ik kan ook Hadda noemen Manouch en veel meer. De andere derde op de lijst is islamitisch: b.v. Moussa (mozes), Ibrahim (Abraham), Adam (Adam), Yaakob (jakob), Issa (jezus), Meryam (Mirjam)..zo kan ik heel veel profeten o.a. uit het Jodendon noemen en die staan allemaal op die lijst. Want de islam erkent de andere godsdiensten (Jodendom en Christendom) en dat is de kracht van de islam. Er blijft dus (plus minus) een derde Arabische namen zoals Mohamed en Ahmed en Abdallah en dergelijk.. En dan moet je erkennen dat de Arabische naam van sidna Mohammed eigenlijk ook een islamitische naam is. Maar goed als je niet in de islam gelooft en je denkt dat sidna Mohamed geen profeet is maar gewoon een Arabier dan is ook zijn naam een gewone Arabische naam!! Gelukkig deel ik die opvatting met meneer moussa niet.

  9. Najat
    26 mei 2007 om 08:56 uur.

    De naam van de zoon van Moussa aynan is Zacaria. met een C en niet met een K zoals die op die namenlijst staat. (Zacharia is een naam uit het Jodendom. In het Nieuwe Testament draagt de vader van Johannes de Doper de naam Zacharia.) Moussa Aynan kon niet kiezen tussen Zakaria en Zacharia. Hij moest gewoon kiezen of een Marokkaanse (islamitische) uitspraak of een Nederlandse Christelijke. Hij durfde niet de kleur te bekennen. Dat is jammer.

  10. Allal
    26 mei 2007 om 09:09 uur.

    Moussa heeft gezegd (op zijn site) dat de islamitische namen bestaan helemaal niet. Het zijn volgens hem of Arabische namen of namen van andere vokeren. Dat kon ik even niet begrijpen. Bestaan geen islamitische namen!! Mohammed is toch en Arabische naam en islamitische naam!! Ik heb nog nooit een Christen of een Jood tegengekomen die Mohamed of AbdAllah heet. Moussa wil gewoon zeggen dat hij niet in de profeet Mohamed gelooft. Mohamed volgens hem is Mohammed een Arabier en geen Profeet. En dus geen Islamitische naam. Duidelijk!! Van mij mag hij vinden wat hij vindt. Hij is niet de enige, maar dan moet hij dat ook durven hard op zeggen. Misschien is hij bang dat hij het lot van Ayaan Hirsi tegemoet komt?

  11. Mazyan
    26 mei 2007 om 09:15 uur.

    Iemand op de site van Moussa heeft hem een goede raad gegeven. Moussa kan, voor een klein bedrag, zijn naam veranderen: Aynaan Ilyaan Afshin Magaan. Die naam staat helaas niet op die namenlijst. Is helemaal niet erg Moussa. Je hebt NU NOG je Nederlandse paspoort? Je kan Marokko binnen als je dat even wenst.

  12. Batoul
    26 mei 2007 om 09:22 uur.

    Binnenkort krijgt Moussa een uitnodiging van de VVD. Ze zijn gek op ‘moslims’ die de islamitische Namen (de islamitische identiteit) belachelijk maken.

  13. Mannana
    26 mei 2007 om 09:28 uur.

    Jongens, niet zo negatief zijn! Aynan wil gewoon een oplossing bedenken voor de Marokkaanse jongeren die gediscrimineerd worden op de arbeidsmarkt. Als ze nou Pietje of grietje heten dan heb je geen werkloze Marokkaan meer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  14. B.A
    26 mei 2007 om 09:58 uur.

    Herhaling: voor een klein bedrag kan Moussa zijn naam veranderen: Aynaan Ayaan Afshin Magaan Kofi Anaan.

  15. Abdelkader
    26 mei 2007 om 10:37 uur.

    Ik was ook een “Jahili”. Ik noemde mezelf een Amazigh-activist. Ik wilde geen moslim zijn of herkend worden als een moslim en helemaal niet als een Arabier. Ik noemde mezelf TAMAZIGH: de vrije man. Vrij zijn en vrij leven. Dat klonk mooi!! Ik haatte mijn islamitische naam en ik had een hekel aan alle moskeeen en aan alle imams. Want de imams en de moskeeen waren toch instrumenten van de moslims om de islam te verspreiden. En zoals Bolkestein een keertje had gezegd: de islam staat in de weg. De droom om een grote Tamazgha (islam-vrij) te stichten in Noord Afrika kan nooit uitkomen zolang de islam bestaat en in de harten van de Marokkanen leeft. Je hebt dus maar één oplossing: de symbolen van de islam stuk bijten (alsof dat makkelijk is. Grote mogendheden proberen dat dag en nacht. Tevergeefs). Liever wilde ik Amazigh heten en wilde met een vrouw die Numidia moest heten (ik wist toen niet dat Numidia een Romeinse naam was voor Noord Afrika was). Een vrouw met die naam vinden lag natuurlijk niet voor de hand, dus de afspraak was dat we elkaar gewoon Numidia en Amazigh gaan roepen. Een volwassenleven vol kindelijke spelletjes en gekke ideeen. Onder druk van mijn ouders en de ouders van mijn vrouw heb ik gelukkig mijn kind toen toch een islamitische naam gegeven en geen pré-historische naam. Maar naarmate ik ouder werd, werd ik wijzer. Alhamdoe Lillah rabbi Al alamien.

  16. Soenni
    26 mei 2007 om 10:48 uur.

    Aanvankelijk was ik ook van plan om deze petitie te ondertekenen maar toen ik me een beetje kennis genomen van de ideologie van de heer Aynan en zijn groepering heb ik ervan afgezien. Ze hebben echt gevaarlijke ideeën. Ze willen geen islam en geen Arabisch in Marokko. Voor hen is de islam een godsdienst die door een Arabier ( onze profeet Mohammed, vrede zij met hem) is verzonnen om niet- Arabieren te domineren. Ze vinden dat als je Marokko een echt berberland wilt maken dan moet de islam bestrijden. De islam is de oorzaak volgens hen van alle problemen van de Imazighen. .Puur kuffar en puur racisten zijn ze.

  17. Fatima
    27 mei 2007 om 12:21 uur.

    Veel politici keren zich tegen de islam om witte voetjes bij de Nederlanders te halen. Amazigh namen komen wel op de lijst wel voor. Wat er niet op voorkomst zijn a)Westerse namem, b) Westerse klinkende namen, c)en namen met een anti-islamitische lading of ze Amazigh of Arabisch zijn bijv. de Arabische naam Abdemanaat (Manaat = Arabische heidense God) en Kahina (jodin die de islamitische leger bestreden heeft om te voorkomen dat de islam in Noord-Afrika zich verspreid).
    Een petitie lanceren voor deze soort namen vind ik een inbreuk op onze islamitische identiteit.

  18. batata
    27 mei 2007 om 12:51 uur.

    ik zelf zie geen verschil tussen arabische en berberse namen
    je bent namelijk op de eerste plaats een moslim daarom moet je ook een islamitische naam nemen ik kijk niet naar de profeten als arabieren ik zie hun als degene die de islam aan ons hebben laten zien omdat allah hun heeft gekozen
    en dat er geen berberse namen zijn dat is bullshit heb zo veel famillie leden met berberse namen

  19. azrou
    27 mei 2007 om 02:57 uur.

    Ik vind de reacties tegen de petitie van Aynan zeer oppervlakig en vol haat. Haat tegen de persoon van Aynan en haat tegen alles wat te maken heeft met Imazighen. Met het hoofd in het zand probeert men de feiten te ontkennen.

    feit is dat de Arabieren hebben eeuwenlang geprobeerd alles wat te maken heeft met IMAZIGHEN en hun cultuur uit de kaart te vegen. Verbieden van Amazighe Namen is een van hun instrumenten. Zelfs de namen van de steden en de dorpen zijn gearabiseerd: Thitawin (ogen in het tamazigh) is Titouan geworden, Achawan (hoor in Tamazight) is chafchaouen geworden. Ait Bouayach , Ait Hdifa Ait …….Ait Abdella ..Ait ..Ait ..de Arabieren hebben het woordje AIT geschrapt en Beni van gemaakt. Beni bouayach, Beni Hdifa …enz.

    Ik heb 15 jaar lang in Maorokko op school gezeten. In al die jaren heb ik nooit een les over IMAZIGHENEN en hun cultuur gehad. De Marokkaanse geschiedenisboeken beginnen allemaal met de opkomst van de Arabieren alsof Marokko een lege woestijn was.
    De geschiedenis leert ons dat de Arabieren de islam hebben gebruikt en misbruikt om volkeren onder hun macht te krijgen. De kolonisatie van Noord Afrika was niet mogelijk geweest zonder gebruik van de Islam.

    In sommige reacties proef ik ontwetenheid, domheid en goedkope beschuldiging.
    Dom om te denken dat iedere moslim een Arabisch naam moet hebben. De Arabieren vormen een heel kleine miderheid in de islamitische wererld. ruim 200 milijoen Arabieren op meer dan 1,5 mlijard moslims. Moeten we ook de Pakistanen, Indonesiërs, chineze moslims…etc gaan dwingen om Arabishe namen aan humn kinderen te geven. Arabisch is geen zeste pilaar van de islam. Ik ben een Amazigh moslim maar zeker geen Arabier. Ik heb niets tegen de Arabische taal, maar ik bestrijd met al mijn kracht iedere nationalistische Arabier die mij wil onderdrukken en mijn taal en cultuur wil vernieteigen.

    De actie van Aynan loopt paraleel aan honderderen acties van de Amazighe activisten zowel in Marokko als in het buitenland. In de laatste twintig jaar zijn honderden Amazighe organisaties opgericht met als centaal doel het dwingen van de Marokkaanse overheid om de de AMAZIGHE taal en cultuur officieel te erkennen. De overheid kan niet meer tegen de stroom van de Amazighe beweging swemmen. Het proces van de erkenning is al begonnen. Marokko is sinds twee jaar begonnen met het onderwijzen van de Amazighe taal in 385 basisscholen. De rest komt nog ………..

    De caravan van IMAZIGHEN rijdt door en de honden blaffen

    groet
    Azrou

  20. 100%Amazigh
    27 mei 2007 om 07:07 uur.

    AZROU,
    Ik heb echt heel veel geleerd van veel reacties die boven je racistische stuk staan. Ik wist niet eens dat er een groep NBB waren (Nationalistische Berbers Beweging) die strijden tegen alles wat met de islam te maken hebben om een Noord Afrika te stichten zonder islam zonder Arabische taal en zonder moslims. Een Tamazgha zonder islam. De groep Azul. Alleen de onislamitische groet zegt genoeg. Ze weigeren gewoon als moslims elkaar te
    Veel van de mensen voor je reageerden op basis van goed opgebouwd stukken met sterke argumenten. Beste Azrou, de namenlijst bevat wel degelijk Berberse namen: Tarik, Bouziane, zidane, zaroual, Amaziane (als je goed nadenkt kan je tientallen noemen). Maar veel Marokkanen kiezen bewust voor een islamitische naam (waaronder Mohamed en Ahmed en Abdalla etc etc..) Dat komt uit de liefde voor de islam. Daarom merk je dat er veel islamitische namen om je heen zijn. Met islamitische namen bedoelt men ook Joodse namen (de vorige profeten), de Perzische namen (Salman b.v) en Bilal (Ethiopie) en nog veel meer. Of zeg jij dat de islamitische namen niet bestaan, zoals je grote idool Moussa dat gezegd heeft? Als je dat zegt dan wordt het duidelijk met wie wij te maken hebben. Dan houdt het op. En niemand valt je lastig. Want je bent een KAFIR, punt. Maar Moussa is een politicus. Hij is mede dankzij moslims een raadslid geworden. Hij moet geen leugens verkopen om te scoren bij zijn collegae en zijn fractiebestuur. Dat is goedkoop scoren.
    En je moet zelf ook niet te veel leugens vertellen. Je denkt dat men niks over het onderwijs in Marokko weet. Je vergist je. Het onderwijs in Marokko heb ik toevallig ook meegemaakt. Langer dan die 15 jaar van jou. Je ontkent dat er aandacht wordt besteed aan de Berbers/Imazighen in de Marokkaanse geschiedenis. Heb je dan niets over de Berberse grote dynastieën gehad? Jij hebt niet goed opgelet hé, Zo te zien was je geen knappe kop. Je was een azro!…Of wil je dat deel van de Marokkaanse geschiedenis negeren omdat die Berberse dynastieën onder de naam van de islam groot waren geworden. Je had liever dat ze heidenen en ‘madjoes’ waren geweest om er trots op te zijn. Ik dus niet. Ik ben trots op mijn Amazighen zijn, maar ik ben eerst een moslim. Ik maak geen onderscheid tussen Marokkanen.
    In je tekst heb je het op een zieke manier alleen over Arabische namen. Jij kon de islamitische namen niet in je mond nemen. Dat zegt meer dan genoeg. Wij Marokkaanse moslims willen niets te maken hebben met racistische termen en met racistische groeperingen. Wij horen zo veel van de groep wilders dat we geen Marokkaanse Wilders meer kunnen verdragen.

  21. Marokkaan en moslim
    27 mei 2007 om 08:46 uur.

    @azrou: meneer Aynan zegt dat berbernamen in Marokko en op de namenlijst van het consulaat verboden zijn. En dat is niet waar. Dat weet jij ook wel. Fadhma. Mamouch, Amar, Hadou, Mouha, Yachou, M’hand etc, etc, zijn deze Amazigh namen verboden? Nee, dat weet je ook. Er zijn wel een categorie namen die niet toegestaan zijn. Er vallen onder deze categorie namen verschillende soort namen
    Ik heb ook meer dan 15 jaar in Marokko op school gezeten en wij zijn niet bij de komst van de islam begonnen, wij hebben wel in geschiedenisles over de pre islamitische Marokko les gehad. Op school werd niet over IMAZIGENEN gepraat maar ook niet over ARABIEREN. Er werd alleen over MAROKANEN gepraat.
    De Arabieren hebben geen Ait geschrapt. Het Arabische woord voor Ait is Ben. Het is normaal dat bepaalde plaatsen een andere naam in een andere taal hebben: Anvers/Antwerpen. Liège/Luik. Tanja/Tanger. Ait Hdifa/Beni Hdifa etc. etc.
    Je praat over de kolonisatie van Noord- Afrika alsof er geen Amazighe dynastieën over Marokko geheerst hebben. Hebben bijvoorbeeld de Amazighe Almorviden en Almohaviden anders gehandeld dan de andere dynastieën? Waren die ook vreemde heersers?
    Er word niemand gedwongen om een Arabisch islamitisch naam te hebben. Niemand heeft de volgende staatshoofden van niet-Arabische landen gedwongen om een Arabisch islamitische naam te hebben: Tayyib (Erdogan) Turkije. Ahmad (Ahmadinajad) Iran. Hamid (Karzai). Musharraf van Pakistan, en heeft ook niemand de honderden miljoenen moslims in de wereld gedwongen om hetzelfde te doen.

    Vind je niet dat de retoriek van veel Amazigh activiten anti-islam is? Waarom koppelen ze tamazighiteit los van de islam? Waarom zijn ze geobsedeerd ALLEEN door Amazigh figuren die niet moslims zijn? Waarom zien ze Tarik Ben Zayad en Youssef ben Tachafine niet als Amazigh helden en de joodse Kahina en de christelijke Augustinus wel? Waarom zien ze dat Amazigh zijn en islam niet samen kunnen gaan?

  22. sihem
    27 mei 2007 om 09:14 uur.

    Om nou meteen te dreigen is idioot, maar moussa moet wel nadenken voor ie begint te roepen!

    En @ Azrou:

    Deels heb je gelijk, als je het hebt over het niet erkennen van een marokko voordat de arabieren er kwamen….maar als je het hebt over namen:

    Volgens de wetten van de Islam (dus niet van de arabieren, maar van de Islam) dien je een naam te dragen die iets goeds betekent.

    Het liefst kies je voor een naam die voorkomt in de Islam (vandaar dat er ook ‘westers’ klinkende namen tussen zitten zoals Danyaal (was een profeet) Batricia ( een sahabia)

    Maar er wordt ook duidelijk vermeld om een naam te kiezen waarmee je kenbaar maakt dat je moslim bent en dat je elschabah met elnassara en elkuffar moet voorkomen.

    Als Amazigh namen iets ‘goeds’ betekenen dan is er geen man overboord en staan ze n principe op de lijst.

    Maar zoals we allemaal weten staan ze er niet allemaal op en dat heeft een reden. Zo staan ook niet alle ‘arabische’ en/of Islamitische namen erop…..de reden?

    Als er in een bepaald jaar teveel mensen zijn die hun kind een naam geven dan wordt deze tijdelijk geschrapt….

    Er is een poos geweest dat je je kind geen Ilias, Sara, Sophie, Soraya, etc mocht noemen…

    Natuurlijk zul je denken So What? Tja, ieder land heeft haar eigenaardigheden…en ieder mens heeft een keus…je bent niet verplicht om je kind aan te geven bij het consulaat!

  23. azrou
    27 mei 2007 om 11:29 uur.

    het verbieden van de Amazighe namen in Marokko is niet door mij of door Aynan verzonnen . Het is een beleid in Marokko. jullie mogen de feiten blijfen ontkennen. ik zou zeggen stek je kop nog dieper in het zand.

  24. azrou
    27 mei 2007 om 11:40 uur.

    wil je meer weten over de ontwikkelingen rond de Amazighe beweging binnen de Marokkaanse universiteiten bezoek http://www.tawiza.nl. (Veel rapportages en videomateriaal)

    groe
    Azrou

  25. azrou
    27 mei 2007 om 11:55 uur.

    de standpunten van de arbaische racistische nationalisten zijn voor mij niet nieuw, één van hun promineten, Kaddafi, de krekel van Libië heeft pas publiekelijk verklaard dat er geen sprake is van een volk, dat Amazigh heet.

  26. Marokkaan en moslim
    28 mei 2007 om 12:51 uur.

    @Azrou,volgens mij versta je iets anders onder een Berbernaam!!!! is Yachou, hadou, mouha, Thraytmas, Fattouch etc, etc, voor jou wel of geen berbernamen? Zoniet, waarom denk je dat? Zoja, zijn ze wel of niet verboden?
    Graag onderbouwde argumenten geven.
    Voor mij zijn ook de standpunten van de extremistische fascistische Amazighe beweging niet nieuw: het utopische “berberland” moet gezuiverd worden van Arabofone landgenoten om plaats te maken voor Tamazgha.

  27. 100%Amazigh
    28 mei 2007 om 08:42 uur.

    Azrou,
    je hebt niets over die Grote Marokkaanse Berberse dynastieen gezegd (Almoraviden en Almohaviden)????? Opeens wordt het stil hé. Wist je dat soms niet? dan moet je de geschidenis van Marokko lezen, man voor dat je bizarre dingen zegt. Lees b.v.: Geschiedenis van Marokko, Herman Obdeijn, Paolo De Mas en Philip Hermans ( het zijn geen Arabische schrijvers. mensen zoals jou vertrouwen alle rassen behalve een Arabier. zo racistisch zijn jullie).
    Trouwens, die racistische Tawiza van je die ken ik heel goed. Ze hebben het alleen over de rassen. Amazigh/Arabier-weer Amazigh/Arabier. Ze hebben zeker niks te doen die racisten. Er zijn kranten die beweren dat ze contacten hebben met Israelische Ambassade in Europeese landen. Dat doet Wilders ook. Hij gaat regelmatig langs bij de ambassade van Israel. Dat hebben we alleemaal twee weken terug gehoord en gelezen in de Nederlandse media.
    Meneer Aynan, jou grote idool, hoorde vreemd genoeg, ook bij die racistische site van je. Hij heeft, in het verleden (2004), verschillende intervieuws gedaan namens die Tawisa.
    Het zijn allemaal heidenen die liever Israelische zionisten omarmen dan een Arabische moslim. Wat heb je aan zulke gedachtengoed. Wat heb je aan Bush, Sharon en Olmert. Allemaal vuile criminele zionisten met rein bloed van moslimkinderen aan hun handen.

  28. azrou
    28 mei 2007 om 11:09 uur.

    He MAROKKAAN EN MOSLIM. Waar leef je? weet je echt niet dat Marokko de Amazighe namen verbiedt??????. Als je het wil zeker weten, ga een keertje naar de Marokkaanse consulaat en vraag of je de naam Thaziri mag laten inschrijven. Je wordt zeker weggestuurd. terwijl je de naam ‘kamar’ zonder problemen kan laten inschrijven. twee namen met dezelfde betekenis, namelijk MAAN.
    Het 100%ARABIER…………….Ik heb het boek van Obdeijn al gelezen. Maar daar gaat het niet over. Ik heb heb over de officiele Marokkaanse geschiedenisboeken, die als lesmateeriaal worden gebruikt. De geschiedenisboeken, die in opdracht van de Marokkaanse regims zijn geschreven. Noem maar één officiele Marokkaanse geschdeniesboek waarin aandacht wordt gegeven aan de geschiedenis van Imazighen voor de invasie van de arabieren in de zevende eeuw. Ik daag je uit en kommet aantwoord als je wat te vetellen hebt.
    Praat alsjeblieft niet over de ralatie met Israil. Maak jezelf, als Arabier, niet belachlijk. De hele werld weet wie de hondjes van Israil en Amerika zijn. De Arabieren natuurlijk. Wie heeft Palstina verkocht, wie heeft de Amerikkanen binnengehaald en Irak vernitigd wie en wie???? de lijst van verraad is lang. Zijn dit niet de Arabieren!!!!!!!!!!!. Kijk naar je ooms, de pinguins van de zogenaamde golfstaten. Kijk en je zit hoe zij als hondjes achter de cowboy (of beter gezegd de arabierenboy) lopen en blaffen.

  29. 100%Amazigh
    28 mei 2007 om 04:58 uur.

    Jij durft nog steeds geen woord te zeggen over de grote Berberse dynastieën met Berberse helden die prachtige geschiedenis hadden geschreven in de Marokkaanse geschiedenis!! Daarover heb je wel les gekregen in Marokko, als je echt les hebt gekregen in Marokko. Iedereen die in Marokko op school heeft gezeten weet wie Almoraviden en Almohaviden waren en hoe goed en machtig zij waren. Vreemd dat je dat ontkent of dat je dat niet weet!! Vreemd dat je over die goede moslimse imazighen niets durft te zeggen…Ik weet het….Omdat ze gewoon MOSLIMS waren. Moslims die ook van de Arabische taal hielden, zoals alle moslims.. Jij bent ontmaskerd KAFER!! Jij droomde van een Tamazgha zonder islam zonder arabisch en zonder arabieren. Dat lijkt veel op de droom van de nazisten in Duisland. Die hadden ook gedroomd van een Arische ras. Als je op zegt dat je Je eigen
    In je reactie begon je weer de arabieren uit te schelden. Dat getuigt van een laag niveau. De arabieren zijn mijn broeders en mijn vrienden. Natuurlijk heb je goede arabieren en minder goede arabieren. Hetzelfde kun je ook zeggen over mijn Marokkaanse Imazighen. En ik weet al bij welk soort imazighen jij hoort.
    Vreemde figuren in het Amazigh-lichaam zoals jij hebben 5 jaar terug geroepen dat de kinderen van de imazighen geen Arabische les moeten krijgen op de Nederlandse scholen. Ze moesten tmazight les krijgen. Nou, de Nederlandse overheid heeft de Arabische les afgeschaft en nu moeten de Marokkanen (de meesten daarvan zijn imazighen) geld betalen zodat hun kinderen Arabische les krijgen. Waarom gaan die ouders dan niet op zoek naar de Berberse les? Kijk naar de moskeeën en de buurthuizen! Hoeveel Marokkaanse kinderen krijgen geen Arabische les? Weet je waarom? Omdat de meeste imazighen moslims zijn. Ze zijn trots op hun islamitische identiteit en op hun islamitische namen. De Arabische taal is toevallig de taal van het heilige boek bij de moslims en daarom houden de moslims van die taal de taal van de koran. Ga zelf kijken bij de Turkse moskeeën..of vraag gewoon een Turk die naar de moskee gaat.. De Turkse kinderen krijgen daar ook Arabische les. Hier in Nederland is de naam Mohammed en Mohamed (1m, 2ms) de meest gekozen naam. Dit zijn de namen die in Nederland vaak worden gekozen. Vooral in de grote steden. Als je het Nederlands nieuws de laatste jaren hebt gevolgd, dan had je dat ook keer op keer gehoord. Wie maakt het verschil? Het zijn de moslimse imazighen. Maar jij bent gewoon KAFER. Dat begrijp ik en dat respecteer ik ook. Je moet het gewoon durven zeggen, man. Er is niks mis mee! Jij bent niet de enige die niet in de profeet Mohammed gelooft. Jij bent niet de enige die liever de naam Mohammed nooit wil horen, laat staan dat je je kind Mohammed noemt!!!!!Of ben je bang? Maak je geen zorgen, Mohamed B zit in de gevangenis, hoor.

  30. azrou
    28 mei 2007 om 08:42 uur.

    He 100% ARABIER
    Je verhaal slaat nergens op. Je haalt alles door elkaar. Ik ben een AMAZIGH moslim en ik ben daarop trots op. Probeer niet achter de islam te verstoppen. islam heeft niets te maken met de arabische nationalisme. Islam is geen eigendom van de arabieren. Islam is voor de mensheid ongeacht, afkomst, afkomst, kleur…..
    Nogmaals gebruik de islam niet als smoes om je haat tegen Imazighen te legitimeren

    De caravan van IMAZIGHEN rijdt door en de hondjes blaffen
    Groet, Azrou

  31. Marokkaan en moslim
    28 mei 2007 om 09:58 uur.

    @Azrou: je probeert met woorden te goochelen om de leugens en de halve waarheden als onomstotelijke feiten te presenteren.
    Zal ik je vertellen wat ik weet?
    Ik weet dat ontzettend veel berbernamen op de identiteitsbewijzen van Marokkanen en dat ze niet verboden zijn: Yachou, hadou, Hadhou, Tyrayetmas etc, etc, ontzettend veel om alles op te noemen. En dat weet je ook, maar waarom durf je het niet volmondig te zeggen?
    Mijn vraag is eenduidig: zijn deze namen berbers of niet. Zijn ze verboden?
    Durf je antwoord op deze vraag te geven? Ik denk het niet!

    Ik weet ook dat extremistische Amazighe beweging aan leugens en geschiedvervalsing doet om hun fascistische racistische ideologie te rechtvaardigen zoals het stichten van de utopische Tamazgha van Marokko tot de oase Siwa in Egypte. Uiteraard moet Tamazgha volgens deze fascistische ideologie gezuiverd worden van Arabischtaligen en islam. Zelf Hitler zou jaloers zijn op deze weerzinwekkende ideologie.

    Is jouw fascistische Amzighe beweging jaloers op de Arabische regimes die land en volk aan Israel en Amerika verkocht hebben? Hun volkeren hebben ze allang uitgekost. Is het doel van jouw extremistische groep ook lakeien en blaffende hondjes van deze imperialisten te worden? Is dat de betekenis voor jullie groepje van de Amazigh= de vrije mannen?
    Hou op met onzin, niemand is op dit forum woordvoerder van welke regime dan ook

  32. mooroo
    29 mei 2007 om 01:00 uur.

    He, Azrou
    waarom wil je nog steeds niets zeggen over de berberse dynastieen (Almoraviden en Almohaviden en Almariniden)? Waren die geen berbers of zo? Of om dat ze geen rifijnen waren. Ze waren sjloeh en sous denk ik. Maar die zijn toch ook berbers/imazighen of niet? je moet wat duidelijk zijn anders is jouw imazighen-caravan (zoals je dat graag noemt) een racistische caravan. En als je racistisch bent dan moet je naar een andere site. Wat vind je van Wilders? Zou hij een goed voorbeeld kunnen zijn voor jou? Nog een type: dat spreekwoord over caravan van de imazighen heb je te vaak herhaalt. voor 1 keer kan het leuk zijn maar als je dat 10 keer herhaalt, dan wordt jij een blaffende hond die hezelfde blaf-toon herhaalt. Zal ik je even uit je droom helpen? Als de meeste imazighen niet in je racistische caravan willen instappen dan word je een makkelijke racistische hap voor de leeuwen van de islam.
    Groet, van een brullende leeuw: GRRRRR

  33. mhamed
    29 mei 2007 om 01:55 uur.

    marokkaan je lult zomaar wat!!!

  34. Choukri
    31 mei 2007 om 01:33 uur.

    Die aynan is gewoon uit op aandacht om een beetje te scoren. Die namenlijst is gewoon een service van de gemeente en is juist heel goed van die gemeentes dat ze het doen. ze zeggen niet dat je perse die namen moet gebruiken ze wijzen je er alleen op dat je eventueel problemen kunt ondervinden met de marokkaanse overheid.

    Waar maakt die man zich druk om en namens wie praat hij.

    Ik vind het echt heel vals en goedkoop om zo’n manier aandacht te willen trekken over de ruggen van de marokkanen die het tegenwoordig niet al te makkelijk hebben in de media.

  35. Amchum
    26 oktober 2007 om 11:41 uur.

    Het Interessert me eigenlijk niet maar die arabieren maken ons kapot

  36. helaas
    26 augustus 2008 om 10:44 uur.

    Dit is de oorzaak waarom wij altijd bij de nul blijven hangen. Worden wij nooit wakker???????????????

  37. helaas
    26 augustus 2008 om 11:07 uur.

    Hahahahahahhaha

  38. ravinder
    27 augustus 2008 om 12:35 uur.

    het gaat natuurlijk vooral om de gevolgen die personen later kunnen hebben in marokko als ze karin heten bijvoorbeeld. de marokkaanse wet is zo geregeld dat je vervolgens minder rechten hebt dan marokkanen met dezelfde migranten achtergond.

  39. Mourad
    11 september 2008 om 12:06 uur.

    Beste Mensen,

    Want dat zijn we in eerste instantie allemaal. Vervolgens zijn we moslim (ik bedoel eigenlijk ‘3abd-u-llaah’=dienaar van Allah) of juist niet. Moge Allah die laatste groep leiden.

    Mijn vrouw en ik hebben sinds 5 september een prachtige dochter gekregen, die wij bij de gemeente hebben aangegeven als Soraya. Op hun consulaire namenlijst staat wel een soortgelijke naam, maar deze wordt met ‘ou’ gespeld (Souraya). Na overleg met mijn vrouw hebben we alsnog gekozen voor onze versie, Soraya.

    Nu is de volgende stap, het bezoeken van ons consulaat in Amsterdam. Ik heb al een advocaat(=geen onbekende in de landelijke media) in de armen genomen, omdat ik weet (na vele fora te hebben gelezen) dat het consulaat moeilijk doet over het alsnog inschrijven van voor hen ‘onbekende’ namen of spellingen van namen.

    Het is al een gedoe om er achter te komen wat je allemaal voor documenten (en kopij) mee moet nemen.
    Even een vraagje tussendoor: Wat MOET ik precies voor documenten meenemen?
    Als het consulaat en ik er niet uitkomen, dan heb ik nog wel wat luiers van Soraya die zij per post toegestuurd kunnen krijgen. Als bewijs hoe zij er zelf over denkt 😛

    Let wel: Ik steun de actie van Aynan niet noch dat ik er tegen ben. Het is zijn recht in NL om iets te roepen. Ik roep graag dat mijn dochter, Soraya moet heten.

    Reageer als je wil ook effe op mijn tussendoorvraagje 😉

  40. Mohamed
    17 februari 2009 om 04:39 uur.

    Ik heb zoveel onzin gelezen.

    Natuurlijk zijn er wel Mazighnamen in de namenlijst, maar hoeveel zijn dat er 5 mazighnamen op de 1000 arabische namen.

    Heel veel Mazighnamen zijn verboden.

    En even oftopic voor de marokkanen die tegen de amazighbewegingen zijn. Willen jullie niet erkennen dat de Amazigh id en cultuur wordt gemarginaliseerd en niet officieel wordt erkend, of is dit ook een gebod van de Islam.

    btw, ik ben moslim hoor, voordat ik meteen voor afvallige wordt bestempelt, omdat ik nu opkom voor Amazigh-id.
    Veel domme marokkanen, die meteen andersdenkenden als afvallige bestempelen, moeten eens in de spiegel kijken en zich afvragen waarom ze zo dom en achterlijk zijn.

  41. Bni ammart
    06 januari 2011 om 12:56 uur.

    Ik heb de meeste reacties wel gelezen en ik snap bijde partijen. Ik snap dat moussa graag een amazigh naam wilt geven aan zijn kind, maar jonge het is 2010. Al die berberse helden waar jij zo naar opkijkt zijn verleden tijd. Ik zou zeggen neem Mohamed (vzmh) als je grote voorbeeld! Ik ben zelf berber en ik vind het ook jammer dat de meeste marokkanen verarabiseert zijn, maar je moet ’t verschil zien tussen arabier en moslim. Wat ook wel irritant is is dat de meeste arabieren ontkennen dat de berbers al eeuwen worden onderdrukt! Dat is gewoon een feit en inshallah zal Allah ze daarvoor straffen. Gair inshallah. En laat je eer niet boven je geloof gaan!