MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Maroc Telecom blokkeert You Tube

30 mei 2007 | in Internet, Marokko | 15 Reacties

You TubeDe Marokkaanse internetaanbieder Maroc Telecom blokkeert sinds 25 mei de toegang tot You Tube. Volgens Reporters Without Borders is de toegang tot You Tube geblokkeerd nadat er filmpjes op gepubliceerd werden van demonstraties voor de onafhankelijkheid van de Westelijke Sahara, die in Marokko ook wel de ‘Marokkaanse Sahara’ wordt genoemd. Dat meldt het allochtonen weblog en Sargasso.

Wanneer je ‘Western Sahara’ intikt bij YouTube ben je getuige van een kleine video-oorlog tussen mensen die strijden voor een onafhankelijke Westelijke Sahara en mensen die pro-Marokko zijn. De eerste groep beweert dat er in de Westelijke Sahara dagelijks protesten zijn en spreekt van een intifada. De tweede benadrukt juist de rust en voorspoed in dit omstreden gebied.

Er zijn 15 reacties

  1. mhamed
    30 mei 2007 om 10:53 uur.

    geef die zand aan die woestijnratten en bespaar een hoop geld die je beter kunt gebruiken voor de amre bevolking van marokko.

  2. Studente
    30 mei 2007 om 11:26 uur.

    Niet echt vrijheid van meningsuiting. !!!!

  3. ***
    30 mei 2007 om 12:31 uur.

    Het heeft niks te maken met vrijheid van meningsuiting, het is gewoon een bedreiging van separatisten om een eigen staat op te richten in zuidelijk marokko. De regering treed hier tegenop zoals Spanje bv dat doet bij de Basken.

  4. kano
    30 mei 2007 om 03:07 uur.

    de sahara is marokkaans en blijft marokkaans die gasten die in de sahara demonstreren tegen marokko zijn gewoon corburateurs van polisario en algerije die mensen moeten gewoon keihard aangepakt worden en achter de tralies zetten.

  5. Trab
    30 mei 2007 om 06:24 uur.

    @ alle mensen op dit forum!!! Hoe staan jullie dan tegenover de Israelische-Palestijnse kwestie? Wel eerlijk blijven……….

  6. maghrabi
    30 mei 2007 om 09:55 uur.

    ben helemaal met je eens KANO(toevallig zeg die is ook de eerste keer dat ik het eens ben met jou);):D

  7. samir
    31 mei 2007 om 03:55 uur.

    het heeft niks te maken met sahara,maar het ging over mohamed 6
    er zijn wat beledigde cartoons over de koning van marokko en een dictatuur
    mag dat natuurlijk niet. ga naar youtube en schrijf mohamed 6 en u zult het allemaal zien.

  8. batata
    31 mei 2007 om 07:20 uur.

    ik mag die gozer echt niet vieze dikzak ga je vol vreten terwijl de rest van je bevolking verhongerd hij zal het toelaten dat we de sarah verliezen let maar op
    we hebben iemand als hassen 2 nodig in maroc
    niemand zou durfen te praten hij zou ze gelijk aanpakken sahara is van marokko punt uit

  9. Studente
    01 juni 2007 om 09:23 uur.

    Maar kom op.. dan de website blokkeren.. gaat mij echt te ver..!!!!!!
    Mensen hebben het recht om alles te weten..

  10. Amo
    01 juni 2007 om 10:43 uur.

    Marokko mag geen zandkorreltje weg geven aan die woestijnratten (Polisario). Ze moeten blij zijn dat ze een autonomie mogen. Van meer mogen ze niet dromen. Separatisten worden overal in de wereld keihard aangepakt. Die woestijnratten zijn gewoon pillonnen van andere landen (waaronder Algerije) om Marokko in hun greep te houden. Het zal, in-sja-Allah, niemand lukken om Marokko in stukjes te scheuren. Marokko is sterk genoeg om dat tegen te houden. Als de koning en de huidige regering niet hard optreden dan moeten ze maar allemaal met vervroegde pensioen. De islamisten staan klaar om het land te vereinigen zoals het hoort en de corruptie te bestrijden.

  11. mhamed
    01 juni 2007 om 11:26 uur.

    batata ga het eten en kom niet met onzinnige verhaaltje die hassan 2 ook al had………marokko met die konning was een dode land met dode mensen zoals jij.

  12. kano
    01 juni 2007 om 02:15 uur.

    AMO ik ben helemaal met je eens, die woestijnratten keihart aangepakt worden anders blijven ze groeien

  13. batata
    02 juni 2007 om 12:08 uur.

    mhamed hassan 2 zou die kakkerlakken die de sahara in willen pikken al lang een kop kleiner hebben gemaakt en dat was wel goed van hem

  14. Abdars
    03 juni 2007 om 03:26 uur.

    Autonomie binnen Marokkaanse grenzen is goed voor het zelfbestuur van de Sahroui`s en territoriale eenheid van Marokko. Maroc is al een tijdje bezig met vergaande decentralisatie en daar past de behoefte van de Sahroui`s goed in. Niemand heeft iets aan een harde aanpak! daardoor creeër meer haat waar andere groepen graag misbruik van zullen maken om hen ideologie te verkondigen. Hassan 2 is op tijd overleden en zijn zoon heeft al heel wat kunnen verandereren in Marokko. Wij zijn gewoon nog een niet rijk Afrikaanse land en moeten erg blij zjn vergeleken met de landen om ons heen zoals Libië met de dictator Gadaffi, de nationalistische FLN in Algerije etc. Eigenlijk is Marokko een voorbeeld voor de andere Maghreb landen op bepaalde vlakken( niet alle). Het is eigenlijk wel moeilijk om Maghreb landen met elkaar te vergelijken, hoewel zij veel met elkaar gemeen hebben( cultuur, taal, etniciteit) hebben de Europese kolonisatoren goed hun best gedaan om verdeeldheid en haat te zaaien wat lange tijd na het kolonialisme nog bloeide. Nu de Maghrebbijnen meer opgeleid worden en bewust worden van hun gedeelde afkomst, Amazigh, Arabisch, cultuur, en taal is er een nieuwe energie aan het ontstaan die wij moeten erkennen en ondersteunen. Kijk er is nog veel werk te verrichten maar we gaan in principe wel de goede richting op in Marokko. een verenigde Maghreb Unie met autonomie aan bepaalde gebieden is DE oplossing om stabiliteit en voorspoed te brengen in onze Maghreb.

  15. asadasd
    06 juni 2007 om 04:42 uur.

    de blokeering is weer opgeheven hij was ook in amirka en turkije geblokeert maar daat is hioj ook op geheven dus ze kunnen ale 3 weer op youtube maroc telecom heeft het op geheven