MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokkaanse vrouwen en agentes koken

30 mei 2007 | in Maatschappij | 20 Reacties

etenMarokkaanse vrouwen en Haarlemse agentes die samen een maaltijd bereiden. In het Zorgcentrum Schalkweide in Schalkwijk werd de samenwerking een succes. De vrouwen sloegen de handen ineen en bereidden een Marokkaanse maaltijd voor zo’n 85 bewoners van het zorgcentrum. Samen maakten ze Marokkaanse Harrira (soep) en couscous met kalfsvlees.

Zoals Rob van Dijk van het team Schalkwijk het verwoordde in het IJmuider Courant: ,,Het is een goede manier om met elkaar in contact te komen, net als rond de jaarwisseling onze vriendschappelijke voetbalwedstrijd tegen de Marokkaanse jongeren. Sindsdien lopen de contacten in de wijk soepeler.”

De maaltijd werd in de grote keuken van Schalkweide bereid door ongeveer vijftien Marokkaanse vrouwen en een handvol agentes van de Haarlemse politie. Het initiatief voor dit bijzondere kookproject was een idee van de Marokkaanse Hayat Dardoe en agente Judith Meijer, die tijdens de voetbalwedstrijd vonden dat er ook eens iets leuks voor de vrouwen moest gebeuren.

Er zijn 20 reacties

  1. Studente
    30 mei 2007 om 11:25 uur.

    En dat wordt dan koken..?????? Net alsof koken een vrouwending is..!!!!!

  2. Khalid
    30 mei 2007 om 02:11 uur.

    studente:
    Koken is geen vrouwedinge maar jullie zijn er net iets beter in dan de mannen.

  3. Mohammed
    30 mei 2007 om 08:24 uur.

    @Khalid,

    Er zijn mannen die echt beter kunnen koken dan vrouwen, zeker beter dan vrouwen uit Rif, die kunnen al helemaal niet koken!

  4. Trab
    30 mei 2007 om 09:27 uur.

    Integratie begint bij t koken, maar assimilatie begint bij de allochtone vrouw! hahaha

  5. ra
    30 mei 2007 om 10:20 uur.

    nou ik ben getrouwd met een marokkaanse vrouw uit rif gebergte
    en zij kan heel goed koken.
    ik lust geen andere eten meer
    ben trots op haar

  6. wijchen
    30 mei 2007 om 10:29 uur.

    mohammed
    jongen de lekkerste eten maken ze nog in het noorden van marokko.
    en in het zuiden daar ben ik vaak geweest maar daar is het nooit een lekker geweest het eten.
    en dat weten de meeste dus lul maar niet.
    alleen BATATA kennen ze daar en meer niet.

  7. Studente
    31 mei 2007 om 04:48 uur.

    Khalid; Koken is geen vrouwedinge maar jullie zijn er net iets beter in dan de mannen.

    Oh klopt dat..???????? Nou dan maak ik me ernstige zorgen.. Er zijn zat mannen die goed kunnen koken. Anderen (lees:ik) veroorzaak brandgevaar in de keuken. Dus ja dat valt te bezien he.

    Mohammed
    Er zijn mannen die echt beter kunnen koken dan vrouwen, zeker beter dan vrouwen uit Rif, die kunnen al helemaal niet koken!

    Ja ind. de topkoks zijn toch voornamelijkmannen..!!!!! Wat het tweede betreft; dat si een vooroordeel he.. kijk naar een vrowu als individu ipv als binnen een groep.

    Trab
    Integratie begint bij t koken, maar assimilatie begint bij de allochtone vrouw! hahaha

    Jij bent zeker de leukste thuis..?????? Not!

  8. batata
    31 mei 2007 om 07:25 uur.

    vrouwen uit noord marokko zijn de beste koks me moeder als voorbeeld mwaaaaaah haar eten om je vingers van af te likken

    ik zelf kan niet koken dus niet alle vrouwen uit rif zijn chefkoks

    het eten uit zuid marokko dat lust ik allemaal niet die gerechten misschien omdat ik het niet gewend ben

  9. Henk -Rotterdam
    01 juni 2007 om 11:48 uur.

    BATATA,
    Als we met 200 man komen kan je moeder dan voor ons koken want dan organisren we een dag bij jou in de buurt.
    Bedankt
    Groeten
    Henk
    P.S. nooit zeggen dat lust ik niet,dagelijks sterven er kinderen en mensen van de honger,het is onbekend en daarom staan mensen soms afwijzend tegen over bepaalde voedselproducten maar als je honger heb dan eet je alles

  10. kano
    01 juni 2007 om 02:10 uur.

    HENK-ROTTERDAM ik ben helemaal met je een ook ons geloof de islam leert ons dat we geen slechte dingen over de voedsel moeten zeggen, bijv. het eten is vies e.d. zoals je zei er sterven duizen mensen in de wereld die te kort hebben aan voedsel die wij hier in nederland niet lusten.

  11. batata
    01 juni 2007 om 11:22 uur.

    henk-rotterdam je bent van harte welkom

  12. ik
    02 juni 2007 om 02:51 uur.

    Het gaat hier niet om het eten of wie het lekkerste eten maakt
    Maar hier gaat het meer om een bewustwording en dat en vrouw haar bestaansrecht onder ogen moet zien.

    Wij Marokkanen moeten heel veel van andere mensen leren als het gaat om vrouwen.
    Bij ons is een vrouw niet meer of minder dan een huisvrouw die eten klaar maakt en thuis zit.
    Zelfs bij de opvoeding heeft ze gefaald, door toedoen van onze achterlijke tradities.

    Een vrouw heeft een belangrijke rol te vervullen binnen de samenleving
    Ons geloof heeft daar op allerlei wijzen benadrukt
    Maar wat we hebben overgenomen is een eenzijdige aspect

    Een vrouw hoort te weten wat er in de buiten wereld afspeelt
    Een vrouw moet een belangrijke positie innemen in onze samenleving

    Wat er nu gebeurd dat de politie gaat koken voor ze is dat wij geen initiatief nemen om onze gedrag ten opzichten van een vrouw willen veranderen
    Dan nemen zij het infinitief wat misschien verkeerd uit loopt of de doel voorbijschiet

  13. batata
    02 juni 2007 om 10:10 uur.

    de vrouwen van de laatste generatie zijn ook een belangrijkere positie in gaan nemen in onze samnleving de vrouwen worden nu door velen marokkanen gelijk aan de man gezien dat komt doordat vrouwen onafhankelijk zijn geworden maar vrouwen van de eerdere generaties helaas niet

  14. studente
    03 juni 2007 om 09:00 uur.

    Ik inderdaad!!!!!!!!!!

  15. karim
    09 juni 2007 om 09:34 uur.

    de vrouwen zijn de wortels van de islam, zonder vrouwen zou geen islam zijn heb respekt voor alle vrouwen moslims of niet alle vrouwen zijn gelijk

  16. Patrick
    09 april 2010 om 02:19 uur.

    moena:

    sorry

    Hierbij neem ik mijn woorden terug.
    vergeet alles wat ik ierder heb geschreven
    ik ben geen racist of een hater
    Abseluut niet.
    ik heb afgelopen woensdag zitten in het boek van de profeet MOHAMMED te lezen,en viel mij iets belangrijks op.
    namelijk dat hij zei de islam is op heelvreemde manier begonen is en zal op een heelvreemde manier terug keren ook.
    En ja, als ik al die negatieve dingen er over hoor dan kan maar een ding betekenen dat MOHAMMED gellijk heeft meschien

    Maar nog maals mijn exs sorry
    wie weet meschien worden we wel BROER EN ZUS IN DE ISLAM
    MOENA:MET VEEL RESPECT

  17. moena
    09 april 2010 om 07:39 uur.

    Mohammed allah en3el lirabak, gaan we weer rif dit rif dat, als ik bij mijn half rif famillie eet is die tabsie de taus bomvol en overdekt met vlees en groente. als ik bij mijn ander gedeelte elghraba eet, is de tabsi de taus gevuld beloid delma met KNOR en stukje vlees in het midden en iedereen trekt eraan als weerwolven, chewija de graspte gizoe met wat suiker fel 3assier maar dat wel niet zeggen dat iedereen zo is Nee, je kent toevalig iemand uit rif die niet kan koken en je meld het alsof ALLE rif vrouwen niet kunnen koken, ik ken Erbatia is al 10 jaar getrouwd en kan niet eens normaal dagelijks eten koken, haar schoonouders in die 10 jaar hebben nooit djaj fel faraan met zitoen bij haar gegeten en ze kan het nog steeds niet zelf maken maar zelf vind dit gerecht heerlijk en eet het vaak bij haar schoonmoeder zelf rijst felma kan ze niet of het is aangebrand of het is pap. dus Mohammed bek houden en hou het gezellig, je vraagt erom jij wijkt van de vraag af. Patrick top jongen.

  18. Patrick
    11 april 2010 om 02:59 uur.

    moena:

    ik dacht dat je een goede moslma was?
    maar helaas ben je toch niet !!!!

    zelf maak jij ook ander moslims belachlijk

    zo as de OUDERS VAN MOHAMMED !!!!!!.

    WANT JE ZEI ALLAH EN3AL LIRABAK

    TOCH KLOPT HET WEL?

    VEEL RESPECT.

  19. moena
    12 april 2010 om 09:33 uur.

    patrick als men respect heeft dan heeft ie het van zijn ouders meegekregen, vandaar dat ik zijn ouders bij betrok, de opvoeding van de ouders maken je wie je bent, zijn ouders zullen ook zo negatief gepraat hebben over riafa en denken dat ze beter zijn en dat kind geeft het weer door. zo zijn ook nederlandse kinderen die racistisch zijn, omdat de ouders het ook zijn en dat thuis te horen krijgen en vinden het heel normaal om zo te praten

  20. patrick
    13 april 2010 om 01:30 uur.

    Nee Moena deze keer ben ik het niet mee eens met je,
    want eigenlijk zeg jij dat alle mensen die slecht zijn een slecht opvoeding gehad hebben.