MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Allochtonen twijfelen over afkomst op cv

01 juni 2007 | in Carriere | 12 Reacties

solliciterenBijna één op de vijf allochtonen overweegt zijn afkomst bij een sollicitatie te verzwijgen. Dat blijkt uit een onderzoek dat TNS Nipo uitvoerde in opdracht van uitzendbureau Manpower en de Taskforse Jeugdwerkeloosheid. Voor het onderzoek ondervroeg TNS Nipo 235 werkgevers en 553 allochtone én autochtone werkzoekenden van vijftien jaar en ouder. Ongeveer 45 procent van de allochtonen denkt bij sollicitaties vanwege hun afkomst meer te moeten doen dan autochtonen.

Anoniem solliciteren lijkt een mogelijke oplossing. Ruim één op de vijf werkgevers wil wel meewerken aan een proef met anoniem solliciteren. Verder blijkt dat meer dan een derde van de medewerkers vindt dat hun baas een dergelijke proef mogelijk zou moeten maken.

Voorzitter van de Taskforce Jeugdwerkloosheid Hans de Boer riep volgens nu.nl werkgevers eerder dit jaar op zelf het initiatief te nemen tot anoniem solliciteren.

Er zijn 12 reacties

  1. mhamed
    01 juni 2007 om 11:21 uur.

    bij de uitnodiging wel de haren blond laten verven he……..

  2. hassanhasson
    01 juni 2007 om 12:23 uur.

    en een bleek masker opzetten…

  3. farid
    01 juni 2007 om 03:23 uur.

    Met goede papieren vind je altijd een baan.

  4. ik
    01 juni 2007 om 07:37 uur.

    Wij Marokkanen hebben een imago probleem.

    Wij willen voor een dubbeltje op de eerste rij. Beste werk zonder diploma`s (of ervaring)

    Zodra er geroepen wordt dat er gediscrimineerd wordt op de arbeidsmarkt dan gaan wij massaal in dat slachtoffer hoekje zitten en Zielig lopen doen.

    natuurlijk hebben de werkgevers een voorkeur naar een bepaalde afkomst.

    Maar een werkgever ziet liever iemand die productief is en kiest eerder voor de kwaliteit en de geschiktheid.

    Wij Marokkanen hebben een beeld neergezet dat een werkgever eerder de neiging heeft om geen Marokkaan in dienst te nemen. onterecht !! maar wel logisch!

    De meeste Marokkanen haken vroegtijdig van school af door allerlei factoren.
    geen discipline , snel rijk willen worden als het niet lukt gaan ze tegen alles en nog wat lopen schoppen.
    Kortom, de schuld ligt niet alleen bij de werkgevers, we moeten een keer te raden gaan bij ons zelf en afvragen hoe dat zou kunnen komen.

    natuurlijk zijn er problemen met het vinden van stageplaats, maar moeten we bij de pakken neerleggen en zeggen. tja !! en de schouders optillen.
    men moet beseffen dat Nederland niet heilig is, zelf zijn er echte Nederlanders die moeiten hebben met het vinden van werk.
    Dus we moeten niet al te hoge verwachtingen hebben
    Er is maar 1 oplossing volledig mee doen in de maatschappij en zich niet afzonderlijk voelen van de rest.
    En doe vooral je best en dat gepaard gaat met doorzettingsvermogen tot je vindt wat je zoekt
    En geloof me waar een wil is de weg. dit geld voor zowel Marokkaan of Nederlander..

  5. kano
    01 juni 2007 om 08:32 uur.

    je moet blijven zoals je bent want ALLAH geeft werk en niemand anders

  6. batata
    01 juni 2007 om 11:31 uur.

    dat er gediscrimineerd wordt op de arbeidsmarkt is zeker waar heb het zelf uit getest door dat ik en een nederlandse vriendin van me allebij voor de zelfde baan gingen solliciteren ik heb een hogere opleiding en meer werkervaring. haar hebben ze terug gebeld en ik heb niks meer van ze terug gehoord

    maar ik heb nooit opgegeven dus als zoiets je overkomt gewoon door zoeken er zitten vast wel een paar werkgevers bij die naar je kwaliteiten kijkt en niet naar je afkomst

  7. Henk -Rotterdam
    02 juni 2007 om 07:47 uur.

    Batata,
    Gewoon blijven solliciteren en de juiste werkgever kom je dan vanzelf tegen en ik weet dat het echt soms verdomd moeilijk is.
    Maar zoals je zei de juiste werkgever komt echt wel,een die kijkt naar kwaliteiten en niet naar afkomst.
    Trouwens als ik wist dat de werkgever zo reageerde met zijn opvattingen zou ik nog niet eens voor zo’n klootzak willen werken.

  8. studente
    02 juni 2007 om 12:06 uur.

    Inderdaad gewoon goed je best doen – zelfs beter dan je nederlandse studiegenoten!

    Als je uitstekende academische resultaten boekt, veel nevenactiviteiten verricht dan komt het allemaal prima!

  9. batata
    02 juni 2007 om 01:56 uur.

    mmmm

  10. batata
    02 juni 2007 om 10:06 uur.

    zal ik doen

  11. jamal
    06 juni 2007 om 02:12 uur.

    Kano

    Onzin….

  12. mocrosoft
    16 juli 2007 om 04:09 uur.

    maar de sociale dienst zit dan achter je hielen,is me ook overkomen,en weet je waar ik nu werk/ juist sociaal werkplaats met een mbo diploma gewoon omdat ik geen baan kan vinden en de sociale dienst de kraan dicht draait.
    Ik heb 6 jaar lang gesolliciteerd en nooit aangenomen ik ging wel op gesprekken maar toch de keus is niet op mij gevallen.