MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokko wil bedelaars aanpakken

05 juni 2007 | in Marokko | 11 Reacties

bedelenDe Marokkaanse overheid is een project begonnen om het bedelaarsprobleem aan te pakken, te beginnen in hoofdstad Rabat en in de economische hoofdstad Casablanca. Volgens cijfers van de overheid werden in 2006 in Rabat 1118 bedelaars geteld en in Casablanca 5729. Zij zijn slecht voor het imago van Marokko, nemen de openbare ruimte in beslag en vallen burgers lastig, aldus een rapport van het ministerie van Sociale Ontwikkeling.

De verdiensten variëren naar schatting van 5 tot 20 euro per dag. „Dat is meer dan een overheidsfunctionaris verdient”, zegt een ambtenaar. Lahcen Lomrani, die bij het ministerie verantwoordelijk is voor het bedelaarsproject, schat dat 60 procent professioneel is. Dat wil zeggen dat zij anderen, meestal gehandicapten, kinderen of ouderen, gebruiken voor hun bedelacties. Sommigen huren kinderen per dag.

Sinds begin 2007 rijden busjes rond met teams van een sociaal werker, een politieagent en een paramilitair. De aanpak is niet alleen repressief, maar ook sociaal: nadat mensen zijn opgepakt, wordt in een opvangcentrum per geval bekeken hoe de situatie kan worden verbeterd. Voor het vervolgtraject -sociale en/of economische reïntegratie, herstellen van familiebanden of opvang- is de hulp ingeroepen van 37 organisaties.

Recidivisten kunnen rekenen op een gang naar de rechter. In Marokko staat op bedelen een straf van één tot zes maanden en van drie maanden tot een jaar voor mensen die kinderen gebruiken om te bedelen, aldus het Reformatorisch Dagblad.

Er zijn 11 reacties

  1. brother
    05 juni 2007 om 01:04 uur.

    1118 bedelaars in Rabat en 5729 in Casablanca? Volgens mij moet er nog minstens 1 nul achter de cijfers staan wil je aan de werkelijke waarden komen. Of is de telling door kleuters van de ambtenaren gedaan.

  2. Henk -Rotterdam
    05 juni 2007 om 01:27 uur.

    Ik vraag me af wat het Reformatorisch Dagblad voor bedoelingen heeft met deze reportage.
    Deze lieden kunnen zich beter bezig houden met de achterstand en de ontwikkelingen in hun eigen kringen in plaats van zich te mengen in aangelegenheden van andere landen.

  3. kano
    05 juni 2007 om 01:44 uur.

    de meeste van die bedelaars willen niet werken en sommige hebben geld zat maar ze blijven bedelen ze verdienen een hoop geld met dit vak ,sommige verdienen tot 300 dirham per dag dat verdient geen eens een leraar in marokko daarom gaan er veel van die mensen bedelen, vooral tijdens de zomervakantie wanneer veel marokkanen uit europa en de toeristen naar marokko gaan dan slaan ze hun slag, wie niet gehandicapt is wordt wel gendicapt wie niet ziek is wordt wel ziek, wie niet blind is wordt wel blind en ga maar zo door, er worden kleine kinderen gehuurd en worden ze gebruikt om mee te bedelen, deze kinderen krijgen vaak een slaapmiddel waardoor ze de hele dag blijven slapen vooral onder de zon, ik ken een familei uit mijn woonplaats in marokko dit gezin bestaat uit vader moeder en 6 dochters ze vertrekken elke dag naar verschillende steden om te bedelen laat in de dag komen ze terug meet hoop geld, ze hebben een huis gebouwd en ze hebben zelfs een schoutelanttene op de dak, vorige keer zat ik marokaanse nieuws te kijken op de marokkaanse kanaal (2M) de politie heeft in casablanca een vrouw aangehouden met een zwarte plastic tas vol met geld het bedrag was 13 miljoen centim ongeveer 12000 euro tijdens verhoor blijkt dat ze twee huizen heeft en ze wil de derde laten bouwen en zij heeft kinderen die getrouwd zijn, het is een schande wat zulke mensen doen, als ik in marokko ben geef ik de SADAKHA alleen aan mensen waarvan ik 100% zeker weet dat ze arm zijn, ik ga niet mijn geld geven aan rijke, liever geef ik de sadakha aan een weeskind of echte gehandicapten of oudere mensen, maar de theater spelers mogen van mij de pot op, zulke mensen moesten eigelijk allang aangepakt worden, nu is het een beetje te laat en ze weten wat het bedelen betekend.

  4. khalil
    05 juni 2007 om 01:55 uur.

    precies brother ze kunnen blijkbaar niet rekenen,ik vraag me überhaupt af hoe ze in godsnaam aan deze telling komen.Men wil van de bedelaars af,maar als ik de Marokkaanse overheid zo hoor gaan ze ervan uit dat die bedelaars er een comercie van hebben gemaakt,volgens mij steekt de overheid zijn kop in de zand voor de armoede die er in Marokko heerst.

  5. batata
    05 juni 2007 om 03:54 uur.

    kano je hebt gelijk de meeste zijn kapot rijk het is gewoon schandalig wie lui is gaat op de stoep zitten en roept ”sadakka fisabilah” dan komt het geld van zelf naar hun toe

  6. mhamed
    05 juni 2007 om 05:01 uur.

    zorg eerst dat mensen kunnen werken in plaats van mensen weg jagen……..
    het zijn ook mensen die NIKS hebben er bij.

  7. karim
    05 juni 2007 om 10:30 uur.

    Ik had al vraagtekens bij zulke bedelaars, ze maken een echte misbruik voor de echte bedelaars. Als ik in marokko op vakantie ben zal ik hun geen geld meer aanbieden, maar alleen brood en olijfolie.

  8. Studente
    06 juni 2007 om 09:25 uur.

    In plaats van dat ze de armoede echt gaan aanpakken of de werkloosheid verminderen.. kom met oplossingen zou ik zeggen!

  9. kano
    06 juni 2007 om 03:34 uur.

    er zijn landen die armer zijn dan marokko maar die hebben weinig bedelaars, bedelen in marokko is gewoonte geworden iedereen wil makkelijk geld verdienen, er zijn wel echte armen tussen maar die weinig.

  10. hh
    06 juni 2007 om 05:31 uur.

    rrrr

  11. Berkany
    08 juni 2007 om 02:36 uur.

    Een echte bedelaar zie je niet in centrum , in oujda zie ook bedelaars maar de meeste is dat hun werk , krijgen ze meer dat je gaat werken een dirham daar een brood daar en ga door zo,in de avond gaat hij brood verkopen die hij verzameld.