MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Debat over kloof tussen ouderen en jongeren

10 juni 2007 | in Maatschappij | 10 Reacties

OudjesVeel ouderen beschouwen de maatschappij als van de jongeren. Voor hen lijkt de huidige samenleving haast een personificatie van jongeren. Het begint er meer op te lijken dat jongeren anders omgaan met religie, cultuur, normen en waarden dan hun ouders. En dat ouders niet de juiste antwoorden weten te vinden voor religieuze en culturele vragen die worden gedropt door hun kinderen. Onderzoeken wijken uit dat er bijvoorbeeld weinig communicatie is tussen allochtone ouders en hun kinderen.

Is dit te wijten aan een taal barrière of heeft dit te maken met de kloof die er heerst tussen ouders en hun kinderen? Zijn ouderen tolerant en bezitten zij kennis over jongerenculturen? Is het ook miscommunicatie tussen ouders en hun kinderen dat ervoor zorgt dat ze van elkaar verwijderd raken? Ouderen baseren hun beelden van jongeren vooral op de informatie uit de media. Dat beeld is gekleurd en mede daardoor hebben ouderen dikwijls het gevoel dat er een onoverkoombare kloof bestaat tussen hen en de jeugd. Klopt dit? Zijn ouderen niet solidair met jongerencultuur of zijn jongeren het spoor bijster geworden? Waarom zorgen vele jongeren toch voor overlast in de samenleving? Waar komt dit door?

Tijdens dit debat (op dinsdag 12 juni, om 19.00 uur) zullen Esma Alariachi (meiden van Halal), Dorothy Robles (directeur Combinatie-Amsterdam), Fenna Ullichki (raadslid GroenLinks en moeder), Ahmed Marcouch (Stadsdeelvoorzitter Slotervaart) en Ismael el Mourabet (Jongerencentrum Argan) met elkaar in discussie gaan. Het debat staat onder leiding van Abdellah Dami (presentator/eindredacteur Meetingpoint NL2 en schrijver).

Dit jaar zal voor het eerst het project Young Diversity van start gaan. Met als centraal thema gelijke kansen voor iedereen! In onze hoofdstad Amsterdam zal een reeks van activiteiten worden georganiseerd die allemaal verbonden zijn met het hoofdthema van het gehele project en tevens dat van het Europees Jaar: gelijke kansen voor iedereen. In mei en juni zullen er 6 debatten plaatsvinden in Argan. Hier zullen jongeren uit Amsterdam en omstreken met elkaar in debat gaan over de thema’s van het Europees Jaar. Gezamenlijk zullen zij discussiëren over gelijke kansen in: ras of etnische afkomst, godsdienst of levensovertuiging, leeftijd, handicap of chronische ziekte, seksuele geaardheid en geslacht.

Er zijn 10 reacties

  1. mhamed
    11 juni 2007 om 11:22 uur.

    is niet te verwijten aan de ouders maar wel aan de samenleving.

  2. Choukri
    12 juni 2007 om 01:55 uur.

    Mhamed
    Het is echt te wijten aan de ouders. De ouders zijn gewoon met een ding bezig en dat is: hoe krijg ik nog een etage erbij het huis in marokko?

    Een kind doet wat zijn vader ook doet en het zijn meestal dingen die je niet zo snel ziet.

  3. studente
    12 juni 2007 om 09:34 uur.

    Tuurlijk zal er een (kleine) kloof ontstaan. Als de ouders van marokko komen en daar zijn geboren en opgegroeid.. en de kinderen hier in NL.. wat verwacht je dan?

  4. Studente
    13 juni 2007 om 09:32 uur.

    Choukri, niet alle ouders zijn zo hoor!
    Genoeg ouders die om hun kinderen geven en juist het beste voor hun kinderen willen mbt opleidingskansen ed.

  5. mhamed
    13 juni 2007 om 05:46 uur.

    geloof me choukri die voorbeeld van jou geeft juist een verkeerde indruk achter, omdat het om een kleine aantal gevallen gaat.en wat bertreft de schuld aan de ouders wat ik niet juist vindt.
    samenleving is de oorzaak en dat speelt al heel lang mee ,sinds onze ouders hier heen gehaald werden.

  6. Henk-Rotterdam
    13 juni 2007 om 07:23 uur.

    De generatiekloof heeft zich afgespeeld in elke ontwikkelingsfase van de maatschappij.
    De jongeren van nu zullen meemaken dat hun kinderen in de toekomst hele andere denkwijze en ontwikkelingswijze hebben dan wij mee kregen.
    Ouders doen hun stinkende best om hun kinderen naar eer en geweten op te voeden,maar de maatschappij is telkens aan veranderingen onderhevig en de ouders kunnen niet altijd de ontwikkeling bij houden of willen deze soms niet bij houden.
    En dat kan generatieconflicten geven,die hebben wij ook gehad vroeger en hebben wij nu ook met onze kinderen,daar is niks vreemds of allochtoons aan.
    De probleemstelling is in alle culturen hetzelfde,het is een gevolg van een zich soms veel te snel ontwikkelende maatschappij,de andere schoolopleiding,de andere omgangsvormen,de andere opvattingen over onder andere geloof,huwelijk, sex/ drank en ga zo maar door.
    Voor veel ouders gaat het soms allemaal veel te snel en missen dan de aansluiting,maar de kinderen hebben de taak goed te communiceren met hun ouders en hen te trachten zo goed mogelijk voor en in te lichten over de maatschappij in beweging en daabij begrip te hebben dat vele zaken voor hen gewoon onbespreekbaar zijn,omdat ze heel anders zijn grootgebracht met andere normen en waarden.
    Respect voor je ouders en ouderen is een groot goed en van belang om een goed en eerlijk leven te hebben.
    Uiteindelijk hebben ze jouw het leven geschonken met de genade van de Almachtige.

  7. Tarik
    13 juni 2007 om 09:51 uur.

    Nee ik moet echt zeggen dat het aan de ouders ligt. Marokkanen gierig als ze zijn nemen 4,5,6 kinderen. Sturen hun jonge kinderen makkelijk zonder ontbijt naar school. Voeden de kinderen pas op als de politie met hun zoon langskomt. Deze opvoeding houdt in dat er met alles naar het kind wordt gegooid/geslagen. Maar dan ben je vaak te laat. Verbieden schoolreisjes (onder het mom van de islam maar het is gewoon het geld) Sparen elke cent op voor een extra huisje in marokko op stukken land in plaats van te investeren in hun kinderen. Vroeg je pa wekelijks hoe het ging op je basisschool, wat je hebt geleerd, hoe mooi die tekening wel niet was, wanneer je volgende toets was. Nee en waarom niet, omdat het ook niet in zijn opvoeding voorkwam.
    Marokkaanse vaders geven wel tikken maar houden tussentijds niet of nooit bij of het goed gaat. Check die ontspoorde mongolen op het voetbalveld paar weken terug… Geloof me als hun pa 10 jaar geleden wat vaker kwam kijken tijdens hun voetbalwedstijden in een D-team wisten ze tenminste hoe ze in een stadion moeten gedragen….

  8. Henk -Rotterdam
    14 juni 2007 om 09:00 uur.

    Tarik,
    Is dat dan nog steeds zo?
    Ik woon hier te midden van hen maar heb toch een heel andere indruk,misschien was het zo.
    Nogmaals ik heb een heel andere indruk als door jou beschreven

  9. Studente
    14 juni 2007 om 09:27 uur.

    Tarik, Ik weet niet hoe dat bij andere marokkaanse kinderen eraan toe gaat.
    Maar ik, van de 2e generatie krijg vaak en vroeger ook al aandacht van mijn ouders (1e generatie) mbt school, dus toetsen ed.

    Ik neem aan dat er genoeg marokkanen zijn die dat thuis ook meekrijgen.

  10. mhamed
    14 juni 2007 om 11:28 uur.

    tariq………….als het zo gaat bij marokkaanse kringen bij jou, moet je niet denken dat het ook zo gaat bij de rest van de marokkaanse gezinnen.
    ik weet niet in welke jaar jij leeft,en wat voor soort mensen om je heen heb.
    ik zal je zeggen dat bij ons gaat het niet zo!!!!, en hopelijk bij de meeste niet.

    ZEG NIET DINGEN NIET NIET TE VERKLAREN ZIJN.