MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Discriminatie Marokkanen bij autoverhuur

14 juni 2007 | in Maatschappij | 15 Reacties

Autoverhuurbedrijf DIKS Autoverhuurbedrijven DIKS en EuropCar verhuren graag auto’s, maar minder graag aan Marokkaanse Nederlanders. Dit bleek in het programma Kassa 3, schrijft Wereldjournalisten.nl. De geruchten van discriminatie door deze twee verhuurfirma’s deden al een tijdje de ronde.

De geruchten werden maandag jl. proefondervindelijk in Amsterdam bewezen door Marokkaanse en Nederlandse jongeren schrijft de site. Auto’s die de Nederlander zo kon meenemen, waren voor de Marokkaanse Nederlander niet beschikbaar. De Marokkaanse jongere kon auto noch busje huren, hoe flexibel hij zich ook in de huurdag toonde.

De DIKS-medewerkster geconfronteerd met de verschillende benaderingwijze wilde aanvankelijk hierop niet reageren, maar verklaarde uiteindelijk dat ‘zo op je gevoel, hoe iemand binnenkomt’ ze de Marokkaanse Nederlander de auto had geweigerd. Een medewerker bij een andere DIKS-filiaal reageerde afwijzend omdat hij de leeftijd van de Marokkaanse jongen (23 jaar) in twijfel trok.

Bekijk ook het filmpje

Er zijn 15 reacties

  1. koninggeenstijl
    14 juni 2007 om 01:23 uur.

    dat doen ze bij de rooi in naaldwijk uit
    hij verhuurt niks aan shab denhaag

  2. mhamed
    14 juni 2007 om 10:24 uur.

    is toch belachelijk dat wij marokkaanen en vooral die media er niks tegen doen,dit is toch ook hollandse nieuws!!!!!!!!!!!!!
    waar is pvv dan met zijn vrijheid………hier gaat hij geen oordeel over doen.
    en maar blijven zeggen dat die marokkaanen niet moeten zeuren.

  3. bullshit
    14 juni 2007 om 11:42 uur.

    ik hoop datz e doorgaan en steeds meer racistische bedrijven in beeld brengen

    heerlijk toen die wijf met dr bek vol tanden stond

  4. Henk -Rotterdam
    14 juni 2007 om 12:28 uur.

    Gewoon met een nieuwszender op de achtergrond een jongen een auto laten huren en dan de zaak in de openbaarheid brengen
    Ook het noemen van naam en toenaam in de kennissenkring en bij bedrijven en in de kraanten en bedenk zelf maar verder iets is een manier om negatieve reclame te maken.
    Ook voor de deur folders uit delen met de mededeling dat dit bedrijf geen auto’s verhuurt aan Marokkanen wil wel helpen.
    Wat je ook doet doe het netjes en zorg dat het bekend wordt.

  5. Jilali
    14 juni 2007 om 02:37 uur.

    Wallah ik snap het echt niet auto huren waarom zoveel geld weggeven aan die aasgieren koop er een in duitsland en schrijf je in in luxemburg en hier niets maar dan ook niets betalen alleen rijden. doen wij allemaal hier in t zuiden.

  6. kano
    14 juni 2007 om 06:18 uur.

    logisch dat ze geen autos aan ons verhuren, want ze lezen elke dag slechte dingen over ons, want die domme marokkanse apen hebben het voor ons verpest, met alles en nog wat.

  7. mhamed
    15 juni 2007 om 11:40 uur.

    kano dan nog moet dat geen exccues zijn,jij zegt logisch dat ze geen auto’s aan ons verhuren.zo geef jij de voorkeur van twijfels aan vrhuur bedrijf.
    ik zeg liever hard aanpakken zowel dat soort bedrijven als die apen waar jij over hebt.

  8. balou
    15 juni 2007 om 05:09 uur.

    Juist kano zo is het ! zolang de marokkaanse gemeenschap niets doet blijft alles zoals het is . Dat schorremorie rijden die auto vol deuken , brengen deze terug of helemaal niet , zodra het bedrijf attendeert op de schade en dit wil verhalen , bellen ze een paar vriendjes op om de zaak ff te verbouwen en de eigenaars inelkaar te trappen! dus jammer voor jullie geen auto verhuur meer .
    dat is jullie imago in nederland ! hoe je het ook wend of keert dit zijn de feiten.

  9. mhamed
    16 juni 2007 om 10:38 uur.

    balou als engens een feest aan de gang is en werd gevochten ,zal en moet geen feest meer worden……
    als in de stadion rellen uitbreken, zal en moet niet gevoetbeld worden…..
    als ik door rood rij zal en moet niet meer mogen rijden….
    zo geef je aan hoe eenzijdig je denkt balou.gebruik je het als je dat hebt .

  10. S. latifa
    16 juni 2007 om 02:39 uur.

    dit hebben we nou te danken aan een X aantal schooiers die het vertikken om zich een aantal normen & waarden eigen te maken.

    Klojo’s jullie worden bedankt!!

    Overigens als het mij was overkomen had ik deze zaak tot op de bodem uitgezocht, densoods tot de hoge raad. maar mijn recht die zal ik halen, koste wat het kost want discriminatie is bij de wet verboden:
    Art. 1 Grondwet Koningrijk der Nerderlanden
    Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan!

  11. Muhand
    16 juni 2007 om 03:06 uur.

    Kano!!!!

    Aan je reactie te lezen ben jij de enige echte domme aap die hier rondloopt!!

    Als een paar blanke NL-ers het “verpesten” (wat jij er ook onder verstaat), dan blijven de verhuurbedrijven nog steeds aan Blank-Nederland verhuren. Daar zit hem het verschil dus!! En Als jij dat niet ziet, dan ben jij zeker een domme aap…. a Bokito n taxna!

  12. Borat
    16 juni 2007 om 04:56 uur.

    Dit is nou puur discriminatie, maar dat mag zolang het maar onderhuids gebeurd. Dit noemen ze hier in Nederland, Democratie, of te wel westerse beschaafdheid.

    Ps. huur nergens een auto, dan gaan die fascisten van zelf wel naar de kloten.

  13. Borat
    16 juni 2007 om 04:59 uur.

    en eeeeh Kano. wat voor een soort aap ben je eigenlijk . je komt zeker uit een circus.

  14. hersens
    16 juni 2007 om 11:46 uur.

    Zulke dingen moet je aan de Tweede Kamer laten zien, kijken of zij dan nog gaan zeuren met hun mooie vrijheid en bullshit. Tevens is dit niet de eeste keer.

    Als Europcar het opneemt voor mensen als die takkewijf achter de balie, dan wordt het probleem niet door hen erkend, en kan het niet opgelost worden.

    Hoe bedoel je racisten?

  15. appie1985
    17 juni 2007 om 04:31 uur.

    Beste oplossing in deze probleem wat ik momenteel kan bedenken is:

    Reserveer de wagen via het internet, daar staat meestal wat er beschikbaar is en kunnen ze je veel moeilijker weigeren.