MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Aantal Joodse studenten in Marokko stijgt

03 juli 2007 | in Maatschappij, Marokko | 49 Reacties

Aantal Joodse studenten in Marokko stijgtEen toenemend aantal Joodse studenten besluit een deel van hun studie in Marokko te volgen. Een aantal van hen heeft zelf een Marokkaanse achtergrond en wil door middel van studie hun band met het land versterken. Anderen vormen persoonlijk een brug tussen culturen en hun landen van inwoning.

Veel studenten profiteren tijdens hun studie van studiebeurzen die zij aanvragen bij Fédération Mondiale du Judaisme Marocain. Deze koepelorganisatie organiseert de 2.000.000 Marokkaanse Joden wereldwijd in 33 organisaties en 90 secties.

Marokko is het land van de dialoog tussen culturen en religies. André Azoulay, de Adviseur van Koning Mohamed VI stimuleert de dialoog tussen religies en culturen net zijn Drie Culturen Stichting in Sevilla onder auspiciën van de Spaanse en Marokkaanse Koningen. Marokkaanse universiteiten bieden de mogelijkheid om Hebreeuws te studeren. Naast het Berbers is het Hebreeuws een officiële, erkende minderheidstaal.

Veel Joodse studenten uit Israël, Europa en de Verenigde Staten kiezen voor een studieverblijf in Marokko om daar in een veilige, open samenleving diepgaand kennis te maken met de Arabisch-Islamitische wereld en Afrika. Dat is mede mogelijk vanwege de uitgebreide Joods-religieuze infrastructuur in het land. De ruim 10.000 Joden tellende Marokkaanse gemeenschap verschaft gastvrijheid en mogelijkheden tot het verkrijgen van kosher voedsel in steden zoals Fez, Tanger, Oujda, Rabat, Casablanca, Agadir, Essaouira en Marrakech. Sommige Marokkaanse universiteiten bieden zelfs een Joods-religieuze infrastructuur, zoals dat ook voor andere gezindten in Marokko gewoon is.

Er zijn 49 reacties

  1. Adars
    03 juli 2007 om 02:18 uur.

    Erg goede ontwikkeling,

    Dit laat nog eens te meer zien dat Marokko een multicultirele samenleving is en de Marokkaanse diospora erg belangrijk is voor de economie en democratie van de Maghreb.

    Lang leven de Marokkanen over de hele wereld, lang leven de Maghreb!

    Azul fellawen

  2. Jamal
    03 juli 2007 om 02:22 uur.

    De Joodse Marokkanen zijn heel goed in handel drijven en echt grappig ik zag ze laatst in Parijs. Echt chill die lui percies hetzelfde als ons hun taal cultuur en gewoonten. Ze waren erg gastvrij tegen mij toen ik ze vertelde dat ik Marokkaan was.

    Ewa niet alle Joden zijn hetzelfde, netzomin moslims hetzelfde zijn.

    p.s. ze woonden al honderden jaren met ons in de Rif vertelde me opa mij.

  3. rajaa
    03 juli 2007 om 09:07 uur.

    beter dan arabische studenten uit middenoosten die komen alleen voor vrouwen.

  4. Targuist
    03 juli 2007 om 11:40 uur.

    duidelijk zaak rajaa
    maar wat ik nog even wil zeggen dit soort mensen hebben
    we echt nodig . joden zijn meestal rijke en slimme lui das eenmaal zo geen stereotype ofzo maar zijn over het algemeen goed geschoold etc. en marokko heeft deze mensen nodig.

    lang leve de MAGHREB!!!

  5. mhamed
    03 juli 2007 om 12:01 uur.

    nog heel even is marokko net als palestina, namelijk vechten voor land,want die joden vertrouw ik voor geen meter.voor je het weet ben je een gastarbeider in jou land!!!!!
    ik vraag me wel eens af waarom studieren in marokko en niet in algerije
    of jordania!!!!!
    het zal marokko met name arme mensen niet helpen dat joden masaal gaan studieren in marokko.
    wordt wakker mocro’s.

  6. hassanhasson
    03 juli 2007 om 02:02 uur.

    een marokkaan blijft een marokkaan voor nu en voor altijd.

  7. Zowie
    03 juli 2007 om 05:48 uur.

    Dit is zeker een goede ontwikkeling, een gebaar dat marokkanen die in europa wonen en telkens de joden uitjoelen, moeten weten dat Joden onderdeel van marokko zijn. En Sferdische joden ook Marokaan zijn.

    Ik ben zeer gelukkig met de ontwikkeling, want er zijn veel joden weggedreven voor een probleem waarvoor zij niet schuldig waren. Ohh wee als er marokkanen beweren dat de marokkaanse joden minderwaardig zijn of wat maar dan ook. Ik sta voor iedere marokkaan in, en verdedig hem. Jood of moslim of atheist of christen Marokkaan is Marokkaan. Magrebi demain Magrebi.

  8. kano
    03 juli 2007 om 06:31 uur.

    marokkaanse joden zijn gewoon marokkanen net als ons marokkaanse moslims, de joden zijn een van de oudste bewoners van marokko, dus voor de islam, dus alle marokkanen zowel moslims, joden of christenen hebben dezelfde rechten.en marokko is een land van ons allemaal

  9. Good Girls
    03 juli 2007 om 07:14 uur.

    hehheheh mhamed je hebt gelijk wallah beetje bij beetje nemen ze de land over net als de amerikanen, en dan later zeggen ze neeeee het is ons land dan is maroc a part of israel nou echt macro’s wordt wakker.

  10. Abdess
    03 juli 2007 om 07:32 uur.

    hoe zouden nu de jodenhaters gaan reageren eigelijk

  11. kano
    03 juli 2007 om 08:12 uur.

    mhamed je vergist zich ,dit zijn de marokkanse joden die al eeuwen in marokko hebben geleeft, en ze behouden hun marokkaanse tradtie en cultuur nog steeds, bijvoorbeeld de marokkaanse joden die naar israel zijn geimigreerd, dragen nog steeds de marokkaanse kleding, ze praten nog steeds marokkaans en ze bouwen de marokkaanse huizen, en luisteren de marokkaanse muziek en ze zijn trots dat ze marokkaans zijn en sommige joden die gaan terug naar marokko om zich daar opnieuw te laten vestigen

  12. najm
    03 juli 2007 om 08:28 uur.

    waaorm niet,
    Het is tenslotte land van hun voorouders, een goede ontwikeling voor marokko

  13. Said
    04 juli 2007 om 12:08 uur.

    De informatie klopt helemaal niet. Ten eerste, Berbers is geen minderheidstaal. De meeste Marokkanen spreken Berbers. En ten tweede is Berbers geen een officiële, erkende taal.

  14. carpediem
    04 juli 2007 om 01:07 uur.

    Said met miderheids taal bedoelt men geen verkeerd punt ja in marokko word het arabisch meer gesprken dan het berbers ,dus is het een taal die minder word gesproken dus het juiste woord ervoor is minderheidstaal , een berbers is wel een erkende taal en officieel anders geeft men geen geschiedenis les over de rif .maar weet je wat jammer is je leest zonder te begrijpen en je antwoord met haat gevoelens als je weet dat andre de adviseur van onze prachtige koning een van de eerlijkste en geliefde mensen is in marokko dan zou je niet antwoorden op die manier maar jammer ik zou zeggen ken je land cultuur …. want de kennis die wij bezitten is maar een stukje van onze nagel dus leer maar zweemen en zie dat je niet verdrinkt in de geschiedenis van marokko , dank u

  15. Zowie
    04 juli 2007 om 11:08 uur.

    Mhamed, sorry maar ik ben zelf een moslim en marokkaan, en kan het zeer goed vinden met joden. Miss omdat je geen joodse personen in je omgeving hebt of kent kan ik best begrijpen dat je beeld over joden wordt bepaald door media en door mensen die een verkeerde en foute beeld formuleren over marokkaanse joden.

    Ik zeg nogmaals, ik jood christen en moslim in een, maar er is een soeverein gevoel dat ten alles boven gaat, Ik ben Marokkaan.
    En als jij nog steeds met die gedachte rondt loopt, dan is dat niet de gedachte van een echte marokkaan.

    Tevens over Saids opmerking over de berber taal. het is zo dat het ten dele klopt, het is nog geen officiele taal en geen minderheidstaal. maar de ontwikkelingen die nu spelen zullen gauw verandering in daar brengen.
    en de meeste marokkanen spreken meer Darija, dialect arabisch. Want de berbers kunne ook darija, en als je dat optelt met de arabisch sprekende dan kun je concluderen dat Berbers niet door de meeste wordt gesproken.

    Maar nogmaals voor allen. Zit niet met de gedachte hij is jood dus hij zal slecht zijn. Nee, die gedacht heeft ons verdeeld en we kibbelen nu over en met elkaar. Dit moet stoppen. wij moeten ontwikkeling geven aan onszelf onsland onze economie. Wij moeten eenheid zijn. zoals het altijd geweest was.

  16. Maktab
    04 juli 2007 om 11:57 uur.

    Mhamed, je praat precies zoals de niet tolerante Nederlanders over ons praten. Dus zij vinden dat wij hun land, banen, vrouwen etc. inpikken… Dat zeg jij dus over de Joden die in Marokko zijn terwijl jij hier bent.
    Ik vind dat een ieder moet kunnen leven waar ze willen en zich gelukkig voelen.

  17. Good Girls
    04 juli 2007 om 02:09 uur.

    Een klein voorbeeld nou gaat iedereen tegen mhamed aan die puuuuur marokaans is en een moslim??????? raaar hoor dat jullie voor de marokaanse joden op komen, eerlijk ik heb niks tegen de joden en sommige zijn echt aardig maaar jullie zien toch wel wat er in palastijn is gebeurt en lebanon of zijn jullie dat al snel vergeten.

    joods is joods maakt niet uit als je maroc joods bent, ze zijn geen moslims ja ze praten maroc en klede zich als maroc maar ze zijn jood,

    vraag aan een van de maroc joods als er oorlog is tussen israel en marroko voor wie ga jullie vechten, I rest my case right here

  18. Henk-Rotterdam
    04 juli 2007 om 06:13 uur.

    Beste mensen.
    Ik denk dat je de situatie van hier in Nederland niet kan vergelijken met Marokko.
    Nederland gaat namelijk sedert de 2e WO gebukt met een schuldgevoel van de jodenvervolging,waarbij er na de 2e WO er overal op gehamerd werdt (en nog regelmatig)dat wij mede schuld hadden en hebben aan de misdaden door de Moffen bedreven.
    Men vergeet dat echter 95 % van de vervolgde joden in Nederland in de 2e WO aan de Moffen zijn uitgeleverd met medewerking door de z.g. joodse raden en dat er in de kampen waar ze heen gingen joden zelf als politie optraden ten gunste van de Moffen,de z.g KP( kamppolitie)
    Na de ooorlog is er consquent op gehamerd dat we een collectieve schuld hadden tegen over hen.
    Ik denk dus dat je anders tegen aan moet kijken hier of in Marokko waar de Joden altijd in vrede hebben geleefd naats alle andere volken,om dat als ik het goed heb geleerd vroeger de Koning van Marokko bepaalde dat er in Marokko ruimte en plaats moest zijn voor alle gezindten ongeacht hun achtergrond.
    Daarmede was Marokko al reeds veel eerder een multicultureel land dan Europa waar vele Joden niet allen door de Moffen gehaat werden maar ook in vele andere landen in Europa .
    Dit was mede de oorzaak dat vele volken toekeken toen de moffen de slachtpartij begonnen.
    De grootste oorzaak van de haat was de handelsdrift van de Joden en het beheersen van de vele markten van goud etc .
    Ik weet weing van Marokko af maar weet wel dat je de situatie niet kan vergelijken met hier.
    Als ik het fout heb hoor ik het graag

  19. kllion
    04 juli 2007 om 06:55 uur.

    een vraag je aan aan iedereen: hoe komt het dat we elkaar niet meer vertrouwen??

  20. Saida
    04 juli 2007 om 09:23 uur.

    Hoeveel studenten helpen Islamitische Marokkanen aan een beurs?
    Ik durf te wedden dat de Joodse Marokkanen zich niet bezighouden met pakjes koffie en kleding van de C&A voor de hele familie in Marokko.

  21. Zowie
    04 juli 2007 om 11:11 uur.

    Good girls,

    Jij zal waarschijnelijk niet weten dat er verschillende soorten joden zijn. Leuk hoor dat je zegt dat je ook aardige joden kent, maar je moet verschil weten tussen het ideologie van het Zionisme en Puur de godsdienst Jodendom.

    Ik weet hoe de situatie is in Isreal en palistina, maar dat heeft niks met Marokko te maken. Zo als ik zei, ik kom ook op voor joden van marokkaanse afkomst. Er is een verschil daarin, Ik ken persoonelijk veel joods mensen van marokkaanse afkomst en ook van andere. En geloof mij er is een grote verschil tussen hun.
    En antwoord op jouw vraag als er een oorlog tussen die twee, wat een Maroc jood zou kiezen. Nou geloof mij maar, hij zal marokko keizen, dat zal je verbazen maar ik verwacht dat je dat niet zal gaan geloven. Je beeld is al veel te veel gesloten en te beinvloedt. Ik heb ook een pest hekel aan isreal, maar je moet onderscheidt maken tussen het geloof en het idealisme die er is.

    Veel succes, maar nogmaals, in marokko zijn Joden gewoon marokkaan, Niemand en ook niemand zal ze verkeerd bejegenen want anders staat er een staf op. zoals iedereen een marokkaan verkeerd zal bejegent.
    Dus kom niet in marokko met de gedacht dat joden zo zijn, of anders. Want je wordt echt raar aangekeken.

  22. omar
    04 juli 2007 om 11:50 uur.

    JE HEB HEEEELEMAAL GELIJK ZOWIE WAND JE WEET WEL WAT VOOR GEVOEL WE HIER HEBEN ALS MAROKKAN IN NEDERLAND ALS JE WORDT GEDISC DUS DENK NA

  23. Good Girls
    05 juli 2007 om 08:01 uur.

    @ ZOWIE

    vraagje zoals ik zei,ik heb niks tegen de joden die niks tegen de moslim hebben, Maar als jij zegt dat een maroc jood voor maroc gt vechten en niet voor israel dat geloof ik niet, wantttttttt waarom eten de maroc joden niet van een 1 tabsel (bord) van echt maroc familie, nou vraag het na,dat wist je zeker niet

    Het is echt raar soms,hoor ik de mensen slecht praten over de joden in general en dan kom ik voor ze op, want niet alle joden zijn slecht, maar we moeten ook niet naief zijn, je moet weten joden waren het nr1 volk waar Allah van hield(waren past sentence, hield past sentence) waarom niet meer omdat ze heel goed waren in tahramijat puur maroc gezegd.

    Nu zijn ze heel lief tegen je en alles maar der is altijd wat ze in return terug willen, of zeg maar verwachten. En ze zij heel goed in khadr dat zeg ik niet hoor dat zegt het heilige KORAN.

    Nou wat denken jullie er van!!!!!!

  24. Jamal
    05 juli 2007 om 10:28 uur.

    Joden zijn in de Maghreb al een hele lange tijd, nog voor de islam in de Maghreb kwam waren er al Joden. Hierdoor zijn deze Joden ook onderdeel van de pre-islamitische Berberse beschaving geworden. De Sefardische Joden zijn echte originele Maghrebbijnen . Vaak spreken zij ook berbers, een voorbeeld is David Pinto hij is een Berberse Jood uit Marokko.

    Vraag het aan jullie opa`s en oma`s of er Joden met hun woonden? Ik weet dat in de Rifgebergte waar ook Berberse Joden woonden deze mensen onderdeel waren van de samenleving daar en samen met de stammen van Metalsa rondreisden.

    Ik ken een leuk verhaaltje verteld door mijn een vriend van mijn opa ( Ait Tuzin) dat er een grote sterke Jood was waar de kinderen in het dorp aardappelen van steelden. Hij was het op een dag beu en ging naar de moskee en vroeg aan de Imam of hij moslim kon worden, zoals die moslims die bij hem kwamen stelen! Zo zijn er veel verhalen over de Marokkaanse Joden.

    Wij hebben door onze ouders deze verhalen niet meegekregen helaas omdat onze ouders het heel normaal vinden dat in onze marokkaanse samenleving ook joden wonen(den). Misschien is het handig als zi jdat eens gaan vertellen an hun kinderen.

    Maar volgens die verhalen waren het goede mensen en je moet niet iedereen over 1 kam scheren.

  25. mhamed
    05 juli 2007 om 11:23 uur.

    laten we bij het begin beginnen,ZOWIE,KANO,MAKTAB,OMAR,NAJIM,
    zo te zien komen jullie allemaal voor de joden op!!!!!WAAROM?
    natuurlijk zijn het marokkaanen en leefden ook in marokko ,MAAR de geschiedenis leert ons NOG steeds dat joden niet te vertrouwen zijn al zijn ze marokkaanen.
    straks wordt marokko voor hun beloofde land,jullie en ik moeten opschouten.
    de situatie in palestina wordt nog steeds door de joden ook uit marokko gesteund om palestijnen weg te jagen uit hun huizen en totaal uit hun land.
    MAKTAB het verschil tussen wij marokkaanen uit nederland en de joden uit marokko is dat wij nederland nooit zullen innemen zoals de joden het wel
    zouden doen in marokko.
    ik zeg niet dat joden niet goed zijn ,maar een ding blijft ik wel bij dat,dat joden niet te vertrouwen zijn ,kijk maar naar heden wat gebeurt in de hele wereld.
    zijn dat niet de joden die alles hebben wat andere alleen van kunnen dromen.
    hoe komt dat nou?
    juist een kleine beetje voor kleine beetje nemen ze alles over.
    ZOWIE,KANO,MAKTAB,NAJIM,ik zal nooit de joden vertrouwen kijk maar naar onze broeders en wat doen de joden uit marokko juist hun breoders helpen, en wat doen jullie als moslims juist joden steunen!!!!!!ik zal het NOOIT doen, ik ga liever dood en bied hulp de moslim dan een jood.

  26. kamal
    05 juli 2007 om 12:45 uur.

    Even kijken, hoor. Joden,…..

    Was dat niet het volk dat de Profeet Mohammed (vzmh) wilden doden, omdat hij een profeet is met Arabische oorsprong. Dat zijn dus de joden, laat iedereen die hier opgewonden raken, omdat er joden in Marokko zijn dit nooit vergeten. Maar goed, voor de rest zullen er ook wel joden zijn die wel deugen. maar ze zijn wel in de minderheid

  27. Sihem
    05 juli 2007 om 05:03 uur.

    Tsjonge jonge zeg!!! Vergeef me deze (bijna kinderlijke) uitdrukking…maar hij geeft mijn gevoel goed weer!

    Marokkaanse joden zijn algemeen geaccepteerd in Marokko…laat ze hun leven leiden, zoals wij ook hier ons leven leiden!

    @Goodgirl: Marokkaanse joden zijn in de eerste plaats Marokkaan en daarom kiezen ze voor Marokko (voor Israël kiezen klopt niet, want Israël is een staat, niets meer en niets minder!)

    En in de tweede plaats zijn ze Joden: en dat is de reden dat ze niet uit één tabsiel eten….Als je koosjer eet mag je bepaalde gerechten niet mengen en ze mogen niet uit één pan komen!

    Enne nog een opmerking wat betekent: tahramijat?

  28. kano
    05 juli 2007 om 10:20 uur.

    MHAMED, ik wil je een ding zeggen ons profeet MOHAMED (s.a.a.w.s.) leefde ook naast de joden geleefd zijn buurman was een jood die later moslim is geworden, waarom is deze jood moslim is geworden? het antwoord is duidelijk hij zag hoe ons profeet met hem omging, en niet alle joden zijn hetzelfde en ook niet alle christenen en de moslims zijn hetzelfde, ik verdedig niemand ik zeg alleen maar de waarheid, en wat de bezetting van de palesteinse grond betreft deze mensen hebben toen een groot deel van hun land aan de joden verkocht, zoals iedereen weet de joden zijn zakenmensen en hebben veel geld aangeboden, dat hadden die palesteinen niet moeten doen eigenlijk, er zijn genoeg goeie joden, er zijn genoeg joden die tegen de bezetting van zionisten aan palestina, zelfs jaser arrafat had veel joodse vrienden die hem hadden gesteund tegen de stri van de zionisten, mijn oma vertelde ons over vroeger over een rijke jood in Marokko die veel grond en schapen heeft, die ook bevriend was met mijn overgrootvader (dus de vader van mijn oma), in de tijden van de slachtfeest was mijn overgrootvader een beetje verdritig en veel mensen in die tijd waren arm en hadden geen geld om een schaap te kopen, en de marokkaanse jood dacht dat verdritigheid van mijn opa iets te maken heeft met het geldgebrek, en op een dag heeft hij een schaap naar mijn opa meegebracht, toen vroeg mijn opa aan de jood waarom hij de schaap heeft meegenomen, hij zegt het is jullie schaap voor de slachtfeest, en dat bedoel ik nou er zijn genoeg goeie joden op de wereld, een andere voorbeeld is de jood die het onthoofde hoofd van SAJEDONA EL HOSSEIN heeft gekocht om hem te begraven, zoals in de koran staat, komt deze jood met zijn familie in het paradijs.

  29. maghrebi
    05 juli 2007 om 11:00 uur.

    Het probleem is niet dat die mensen jood zijn, maar het probleem is dat ze trouw zijn aan de koloniale staat “Israël”, een vreemde tumor in het lichaam van de islamitische oemma. Ze komen naar Marokko studeren niet omdat ze van Marokko houden, maar om de zionistische staat erkend te krijgen, zodat wij straks gaan accepteren dat ze Palestina bezit blijft, Al Quds (Juresalem) het derde islamitische heiligdom onder hun koloniale misdadige bezitting blijft. Ze willen gewoon via de achterdeur Marokko winnen voor de zionistische zaak. Hoe kan ik sympathie hebben voor mensen die mijn broeders dagelijks vermoorden, mijn heilig land bezitten? Als ze afstand nemen van de zionistische staat dan zijn ze onze landgenoten en Marokkanen. Maar als ze in Palestina de Palestijnen vermoorden en houden ons land in bezit hoe kunnen wij hen niet als onze vijanden zien?
    Willen deze mensen en ons land en onze vriendschap? Met een hand steken ze ons dood en met de andere hand willen ze dat wij hun hand gaan schudden? Is dat niet het onmogelijk van onze vragen? Zijn wij zo dom dat wij dat gaan accepteren?

  30. Mohand
    06 juli 2007 om 01:00 uur.

    Niet iedereen staat voor een groot islamitsich rijk, Ik ben marokkaan en berbers en ben trost op dat ik dat ben.

    De rest boeid me voor geen meter!

  31. Good Girls
    06 juli 2007 om 09:15 uur.

    @siham nou jij wilt zeggen het is okay dat ze niet met ons samen eten maar ze gaan wel met ons samen vechten. Lah Wallah word wakker meid
    Weet je waarom ze niet met ons willen eten omdat wanneer wij slachten wij zeggen BISMALAH WALAH OE AKBAR.

    En wanneer we in oorlog gaan de moslims, wat zeggen wij voor dat we in strijd gaan BISMALAH WALAH OE AKBAR, zo een andere hele goeie voorbeeld dat ze niet met ons gaan vechten

    En voor jouw informatie israel is een staat van amerika maar het is een land zo de joden gaan voor hun land vechten, hmmmmm ik sta nu 3-0

    Wat ik zeg we kunnen best samen leven maar niet vertrouwen en wanneer jullie allemaal voorbeelden geven van maroc in Nederland nou wij hebben geen blonde haren blauwe ogen we lijken macro’s, maar maroc jood die lijkt gewoon maroc dat is dubbel gevaarlijk.

    @kano hoe kan het Sijdna Mohammed salah hali wa salim al dood was voor dat hoessan dood was en de koran bestaat al. Zo het kan niet in de koran staan want de koran veranderd niet, alleen sihi moslim plakken er andere dingen bij, Het betekent dat jij Sihi moslim bent en vertel me wie heeft hoessan vermoord de Sihi moslims..

    We hebben het hier soeni moslims en joden kom er geen andere relige er bij halen zo maak je de andere mensen confused.

  32. Good Girls
    06 juli 2007 om 09:41 uur.

    Hadith sahih el Boukhari & moslim

    Der is een verhaal in de Hadith dat er een joodse buurman van Sejedna Mohammed Sallah Lahwa halih wa salem Moslim is geworden.

    Nou het verhaal gaat zo, ik heb het nagevraagt zodat ik jullie geen verkeerde informatie geef,

    Sejedna Mohammed Sallah Lah wa halih wa salem elke ochtend wanneer ie fajr ging bidden kwam hij de deur uit en altijd was er iets op zijn pad om hem te hinderen soms een stuk hout of shouk ( stekels ??) op een dag kwam ie naar buiten en hij vond niks nou dat was raar, zo onze profeet ging fajr bidden en dan kwam hij terug en ging zijn joodse buurman bezoeken, de profeet vond hem ziek in bed.

    De joodse buurman zegt waarom kom jij mij bezoeken onze profeet zegt nou ik kwam de deur uit smorgens en vond niks voor mij deur so ik was bezorgt over je.

    En na een paar dagen de joodse buurman kwam naar Sejdna Mohammed sallah lah wa halih wa salem, om moslim te worden

    Waarom…………….. nou om dat onze profeet zo lief en aardig is dat hij geen wraak nam of iets anders deed hij kwam hem bezoeken omdat ie bezorgt was .

    Enzo gaat het verhaal over een jood die moslim is geworden

  33. mhamed
    06 juli 2007 om 01:26 uur.

    KANO als jij van joodse stam afstamt moet je niet verwachten dat moslims zoals ik joden moet verwelkomen om in marokko te gaan studeren en vervolgens koloniale israeal staat van uit marokko te gaan roepen.

    DAROM NOEM JEZELF KANO IK MHAMED!!!!!!

  34. kano
    06 juli 2007 om 07:41 uur.

    MHAMED, ik ben ALHAMDOE LI ALLAH een moslim en mijn voorouders ook, ik verdedig geen zionisten, ik verdedig de goede joden die ook voor de belangen van de palestijnen komen, als je denkt je komt voor de palestijnen waarom ga je geen JIHAD voeren in palestina wat doe je hier dan er zijn genoeg moslims die alleen praatjes hebben maar ze doen niets, ga een wapen grijpen en ga met onze broeders strijden, en ik vraag me af of je ook hulp stuurt aan de palestijnen ( ZAKAT), als de palestijnen op hun broeders gaan rekenen dan kunnen hun land vergeten, wat hebbnen nou al die arabische landen na al die vergaderingen bereikt? het antwoord is duidelijk NIETS, de palestijnen kunnen bijvoorbeeld op de goede joden rekenen en niet op de arabieren ,want die zijn allemaal de loophonden van Amerika en israel, als die Jaser Arrafat (rahmatoe allahi allaih) naar onze koning toen de Hassan 2 had geluisterd dan hadden de palestijnen allang hun land terug, maar ze gingen naar b.v. Syrie , ALgerije, Libie en andere coministische landen luisteren, en wat hebben ze nu bereikt niets, nu zitten ze elkaar af te maken en dat is alleen voor de macht en ze zijn allemaal corrupt.

  35. Abdars
    06 juli 2007 om 09:42 uur.

    @ Mhemed

    Jij bent niet op de hoogte van de Joodse geschiedenis in Noord-Afrika Mhemed. Je moet de Joden niet marginaliseren en niet over 1 kam scheren!

    Wat ik ook niet begrijp is waarom sommigen van jullie iedere keer de Koran derbij moeten halen voor dit soort onderwerpen. Allah heeft jullie hersens gegeven om zelf na te denken en niet alles blind te volgen!

    Kunnen jullie niet los van de Islam over dit onderwerp praten of weten jullie niet genoeg van de feiten dat je in de Islam een antwoord zoekt?

    Voor deze diskussie behoef je n.m. niet de koran open te slaan je kan ook gewoon eerlijk en logisch naar jezelf zijn en objectief naar de feiten kijken zonder een religieuze bril op.

    Gebruik de Koran voor levensvragen en niet om de politiek van de staat Israel te verklaren en hierdoor alle Joden als evil te bestempelen.

    Mohiem de manier van deze diskussies vind ik jammer en doet juist de Islam te kort denk ik. Diegene die zo hard roepen dat zij moslim zijn en hier een extreme uiting aan geven waardoor alle handelingen en bedenkingen al bepaald zijn in mijn ogen schadelijk voor de Islam.

    Islam is vrede en verzoening geen uitsluiting segregatie en haat!

  36. Abdars
    06 juli 2007 om 09:46 uur.

    @ Mhemed

    Kano heeft vaal een goede en eerlijke bijdrage aan deze website. Hij stimuleert om na te denken. Jij Mhemed denkt in tunnelvisie!

    Ik denk dat jij al lang gelden een kant hebt gekozen en niet meer open en eerlijk objectief naar de feiten kunt kijken.

    Dus houd lie laffe opmerking maar bij jouw Mhemed! Me bloed kookt van die opmerkin van jouw!

  37. Good Girls
    07 juli 2007 om 06:56 uur.

    jullie hebben zeker nr 31 niet gelezen????????

  38. Good Girls
    07 juli 2007 om 08:11 uur.

    @kano zoals ik zei je bent moslim maar een sihi moslim geen soeni moslim, daarom heb je me vraag nr31niet beantwoord,

    en je zegt nr 34 el hamdolilah ok nice maar zeg ASHADOE LAH IE LAHHA IELAH LAH WA ASHADOE MOHAMMADEN RASOUL LE LAH, waar om zeg ik dit want de sihi moslims zijn moslim maar zei geloven niet dat Mohammed sala lah wa halih wa salem de profeet is, ze denken de engel Gabriel hali wa salam een fout heeft gemaakt toen ie de heilige Koran aan sedouna Mohamed heeft gegeven zei denken het Ali hali wa salam moeten zijn

    No i don’t think so de engel Gabriel een fout maakt het komt direct from Allah sabana wa ta hala

    ik heb jullie allemaal goede voorbeelden gegeven en toch nog steeds begrijpen jullie het niet

    Inshallah khear

  39. mhamed
    07 juli 2007 om 10:35 uur.

    kano…..verdedig jij maar lekker die goede joden zoals jij het zegt, vandaar dat wij moslims nooit een zullen zijn,zeker met die abdars hier boven die denkt dat hij de wereld heeft uitgevonden met zijn argumenten van ALLAH heeft hersenen aan jullie gegeven,volgens mij bezit jij zo een dierbaar computer niet vandaar dat je voor de joden opkomt.
    maar goed nu kookt mijn bloed naar zo een verader van de ISLAM die zich zelfs nog abdras noemt wat bij bij over komt als verader ook nog eens van de BERBERS.

  40. Borat
    07 juli 2007 om 10:39 uur.

    het zijn tenslote onze moslim broeders die bommen tussen onschuldige mensen plaatsen en af laten gaan. (waanzing)

  41. Good Girls
    07 juli 2007 om 11:09 uur.

    @ abdars voor dat je praat moet vanaf nr 1 lezen niet zomaar in de middel beginnen en dan praten der is helemaal geen haat,

    Maar we moeten niet zo naief zijn weet je wel dom bedoel ik

    en de koran bijhalen dat is als iemand iets niet begrijpt dan haal je het heilige boek der bij de WET van ISLAM, want dat kan geen leugen zijn want dat zijn de woorden van Allah.

    En volgens mij ben je te verkaasd om dit te begrijpen

    Mohiem als je blood kookt omdat wij de waarheid vertellen over de islam, laat je hersen ie tafarkah okay no way to be nice met een persoon zoals jij walah

    Mensen zoals jij zijn nuteloos voor islam want jij denkt is goed en wat ik denk is extreme, seriuos

    Allah ie diek tarik el khear

    Koel Amin

  42. Good Girls
    07 juli 2007 om 11:14 uur.

    @borat leg het me een beetje meer uit zodat ik het goed begrijp van welke kant je komt of je het goed bedoelt of slecht,

    Want voor alles heb ik een antwoord voor je el hamdollilah

  43. Abdars
    07 juli 2007 om 12:26 uur.

    @ Mhemed

    Hahah jij berijkt niets in dit leven met zo`n instelling!

    je eigen falen op anderen afschuiven daar ben jij en je vriendjes goed in heb ik gemerkt. Zodra iemend een iets denkt wat maar ligtelijk afwijkt van jouw tunnelvisie roep je Verrader!

    Jij bent op alle topics grof tegen mensen, bv

    1 Je vraagd of ik Amerikkaanse ouders heb.

    2 Je steld dat Kano van een Joodse stam afstamd

    3 Je noemd mij herhaaldelijk en verrader van de Islam en Berbers

    Mag ik jouw dan vragen Mhemed of jij wel een goede ambassadeur van de Islam bent. Ik merk dat jij in de topics het meest ruw en onaardig bent tegenover je eigen landgenoten, en geloofsgenoten.

    mensen als jij maken de wereld een stuk minder leuk amigo

    tip probeer een beetje de middenweg te kiezen

  44. Borat
    07 juli 2007 om 01:03 uur.

    good grils ?? ik heb een beter naam voor jullie Bad grils.

    en vergeet niet dat jullie wonen wel in een gast vrij Joodse land of zijn jullie dat vergeten.?

  45. mocro
    07 juli 2007 om 02:10 uur.

    Lange leven de mocros op aarde

  46. Good Girls
    07 juli 2007 om 05:44 uur.

    @borat

    zo jij bedoelde het slecht dan!!!!!!! ok het betekent dat jij joods bent no problem maar laten we eve de rollen verdraaien, jij BORAT bent een MOSLIM okay je moeder die jij lief hebt is dood je vader waar je van houdt is gemarteld en na vele maanden pijn is ie overleden je zusje is verkracht door de hele groep leger joodse mannen en vooor jouw ogen neergeschoten en je kleine broertje hebben ze een zwarte zak om ze hoofd gedaan en het joodse leger begon met stenen tegen ze hoofd te slaan.

    En all of this heb jij met je eigen ogen meegemaakt, nou je hebt geen machine gun of leger buldozer die je beschermt maar alleen maar goedkope manier om bommen te maken, jij BORAT wat zou jij doen DE KEUZE IS IN JOUW HANDEN,

    Voordat we gaan praten moeten we ons in andere mensen leven kijken hoe voelt dat

    En dit is niet extreme dit gewoon normaal als je hele familie dood is en niemand grijpt in en niemand doet wat ,wat doe je dan

  47. Good Girls
    07 juli 2007 om 05:49 uur.

    @borat vraagje ben je nou moslim of joods
    onze moslim broeders zeg je????????

  48. mhamed
    08 juli 2007 om 01:07 uur.

    abdars,
    mijn goede instelling heeft mij juist zo ver gebracht dat ik jou nu de les aan het voor lezen ben.
    alhamdoelillah het woordt falen komt bij mij niet voor, en de vrienden die ik heb zijn allemaal succes vol zeer afwijkent van jou als verader van de ISLAM .

    ik kom juist voor de goede moslims die lijden van de joden over de hele wereld.wat jij goed kuurt!!!inderdaard mensen zoals jij die maken het makkelijker voor de joden om nog meer grond van de arme mensen af te pakken.
    met een zo instelling van jou ,zal ik jou nooit amigo noemen !!!!!
    en de MOSLIMS hebben geen middenweg. onze weg is recht door zee.

  49. HAMAS
    08 februari 2009 om 08:56 uur.

    voor mij geen tussen weg

    gisteren een berichtje geplaats over een onderwerp dat onze lieve profeet(3alayhi slato wa salam)zei: vertrouw de joden in geen 40 jaar.

    zeker hard aangekomen…

    bij deze PLAATS DEZE BERICHT JA