MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

‘Geert Wilders is een racist’

10 augustus 2007 | in Politiek | 27 Reacties

Tofik DibiAnti-Islam politicus Geert Wilders krijgt van alle kanten kritiek op zijn voorstel om de Koran te verbieden. Het Marokkaanse GroenLinks Kamerlid Tofik Dibi gaat daarin het verst; hij noemt Wilders op zijn Hyves pagina een racist.

Onder de kop ‘Geert Wilders is een racist’ stelt Dibi dat je soms het beestje bij de naam moet noemen. Eerder had het jonge kamerlid Wilders al een racist genoemd in een interview met het jongerenblad Spunk. Wilders was toen woedend en eiste dat GroenLinks-leider Femke Halsema excuses zou aanbieden.

Tofik: ”ik hoop niet dat hij nu weer excuses van Femke zal eisen… nou… stiekem hoop ik dat wel een beetje.”

Er zijn 27 reacties

  1. Soldaat van Oranje
    10 augustus 2007 om 12:25 uur.

    Het zou een hoop helpen als de goede moslims duidelijker en luider afstand zouden nemen van radicale elementen in hun midden, zolang dat niet gebeurt zullen veel Nederlanders zich argwanend blijven opstellen t.o.v. de Islam….

    Geert Wilders signaleert terecht dingen die de regering onderschat, alleen hij doet dat op een domme manier door zich beledigend op te stellen richting Moslims in het algemeen, dat is kwetsend voor de meerderheid v/d moslims die wél goede bedoelingen hebben.

    Wat jullie ook moeten begrijpen is dat een betere aanpassing aan de Nederlandse cultuur en normen en waarden noodzakelijk is als je hier woont. Net zoals dat ik me aanpas als ik het mooie Marokko of Turkije bezoek, gewoon uit respect voor hun cultuur en gewoonten.

    Just my 2 cents….

  2. tim
    10 augustus 2007 om 01:24 uur.

    ach dibi wil ook es in t nieuws komen en gaat ff wat stevigs roepen over wilders pak wilders in de kamer aan ga met m in debat daar kan ie niet weglopen of uitnodiging tot dialoog afslaan. maar!! als je mensen rascistisch gaat noemen ben je zelf net zo laag als wilders bezig

    dus meneer dibi ook wat dimmen de verkiezingen zijn pas over drie jaar hoor

  3. Henk-Rotterdam
    10 augustus 2007 om 01:24 uur.

    Hardstikke leuk dat Tofik hem op HYVES een rascist noemt, maar daar hebben we geen moer aan.
    Ik had van hem zeker verwacht dat hij en zijn partij duidelijk in het openbaar een veroordeling van deze uitspraken had gedaan,en niet op de HYVES.
    Uiteindelijk zit je in de politiek om kiezers te vertegenwoordigen en deze verwachten een duidelijke voor iedereen zichtbare en hoorbare uitspraak.

  4. Ad
    10 augustus 2007 om 02:32 uur.

    Rasist jullie zijn gek, ben blij dat je hier alles hebt wat je maar wil.. Wij moesten het is in het buitenland proberen zo goed te krijgen dus niet zeuren als er iets wordt gezegd want jullie hebben het gwn goed..

  5. sven
    10 augustus 2007 om 02:53 uur.

    Wel te begrijpen dat hij het wil verbieden , begin jullie es normaam te gedragen in de maatschappij!

  6. mhamed
    10 augustus 2007 om 03:13 uur.

    hij is zeker een racist, maar dat wist hij ook wel hoor!!!!!!!!!!

  7. Studente
    10 augustus 2007 om 04:18 uur.

    Ha ha.. ik heb echt respect voor hem. Terwijl de rest bibberen zegt hij gewoon waar het op slaat. Klasse, klasse!

  8. mounir
    10 augustus 2007 om 07:43 uur.

    Om te beginnen denk ik dat zo lang er zoveel mensen zijn, zullen er zoveel meningen/vooroordelen zijn.
    Het is overduidelijk dat Wilders niets van de Islam en dus van de moslims (Marokkanen/Turken) moet hebben. Allleen dat heeft hij steeds geprobeerd op een slimme manier te verbergen om niet voor een racist te worden uitgemaakt maar hij is al lang door de mand gevallen wat mij betreft.
    Wilders volgt niets positiefs toe aan de Nederlandse politiek, ga maar na wat hij allemaal niet heeft geropen tot nu toe,. EN wat heeft hij bereikt tot nu toe?.
    Het is jammer dat er geen mensen/politici opstaan om hem de mond te snoeren op basis van argumenten en feiten om hiermee het NL volk ervan te overuigen dat deze man alleen maar uit is op polarisatie, en stemmingmakerij door om aandacht te vragen en proberen te scoren met one liners.
    Het is alleen jammer dat kennelijk veel Nederlanders het spel van Wilders nog nooit door hebben (of wil begrijpen).

    Wilders spelt het volgend spelt: hij kraamt er iets uit wat kwetsend en beledigend is en vaak zonder enige nuancering uit.
    Hij krijgt vervolgens volledig aandacht van de media en dit levert hem aanhang op en dus op termij geld.
    Sommigen verklaren hem zieling en anderen roepen van alles en nog wat waardoor hij zich zgn nog meer bedreigt voelt en krijgt waarschijnlijk nog meer beveiliging en dus meer belastingcenten.
    Kortom: hij wordt schat rijk en leidt hij hiermee aandacht af om een goed onderzoek te doen naar zijn verleden en zijn vermogenspositie.
    Ik zou eens willen weten of hij geen vermogens in het buitenland ( bijv in Israel, Hongarije of???). via ingewikkelde constrcties..
    Als ik de AIVD/belastingsdienst was dan zou ik een uitgebreide onderzoek naar het verleden en het heden inclusiei zijn vermogensposites doen wie weet komen er verrassingen uit.

    Tot slot: Wilders bezorgt Nederland een slechte imago in het buitenland en dit is schadelijk voor Nederland.en heel veel Nederlanders verdienen dit niet.
    Het is overigens wel goed als iemand (maak niet uit wie) zich kritisch uit over bepaalde zaken in de maatschappij maar wel op een genuanceerde manier en op grond van feiten en geen onderbuikgevoelens

  9. studente
    10 augustus 2007 om 10:20 uur.

    Ad
    Rasist jullie zijn gek, ben blij dat je hier alles hebt wat je maar wil.. Wij moesten het is in het buitenland proberen zo goed te krijgen dus niet zeuren als er iets wordt gezegd want jullie hebben het gwn goed..

    Pardon..? Wij hebben het zo goed.. ja dat si zo doordat wij hard werken en studeren.. Na mijn studie ben ik van plan om mijn koffers te pakken om lekker een baan te vinden waar ik het dubbele kan verdienen. Of denkt mademoiselle misschien dat elke moslim thuis zit met een uitkering..? Hoe zit het met de gastarbeiders van toen..?

    sven
    Wel te begrijpen dat hij het wil verbieden , begin jullie es normaam te gedragen in de maatschappij!

    Normaal gedragen..? Wat generaliseer jij toch! En wanneer beginnen jullie je als beschaafde mensen te gedragen..? I wonder..

  10. hassan
    11 augustus 2007 om 01:59 uur.

    natuurlijk is Wilders geen racist. geloof heeft toch niets met ras te maken, slimmerik.

    je kunt als neger of aziaat toch ook christen of moslim worden!!

    Wilders heeft wel een hekel aan moslims, vanwege hun slechte gedrag en invasie van europa , maar dat is een heel ander verhaal.

  11. younes
    13 augustus 2007 om 12:25 uur.

    Wilders en de zijnen vormen de grootste gevaar voor de rechtsstaat in NL en voor de orde en vrede in de samenleving. de partij van wilders zou verboden moeten worden omdat die alleen maar haatzaaiend is en totaal niet de democratische rechtsstaat dient. Ik waarschuw iedere nederlander voor deze racist en zijn vriendjes. Hij vormt echt een gevaar voor iedere vredelievend mens. Ook hitler begon zo en voor dat je het weet leed heel europa eronder.

  12. kevin
    13 augustus 2007 om 04:51 uur.

    Wilders wilt geen immigranten in nederland omdat zij mischien niet door oorlog ofzo naar nederland komen maar om te profiteren omdat nederland zo een rijk land is DDDUUHH tuurlijk komen ze hier zij willen tog ook wat van de goodlife en als de armere landen (die veel belangrijke grondstoffen hebben) geen ruzie met elkaar zouden maken en samen werken zouden de grondstoffen duurder worden en de landen worden geen ontwillkelings landen kinderen kunnen naar school ect dan zijn jullie van de problemen af dus minder wapens verkopen aan armere landen maar dan word grondstof weeer duurder waardoor het weer neiot goed gaat met de economie dus maar wat anders verzinnen

  13. kano
    13 augustus 2007 om 07:15 uur.

    SVEN, je moet de KORAN doorlezen niet naar wilders luisteren.

  14. kano
    13 augustus 2007 om 07:18 uur.

    AD hier in nederland heb je veel stress, en van mensen profiteren, mensen beledigen geen respect voor ander gelovigen enz.

  15. Ciccio
    13 augustus 2007 om 11:39 uur.

    Thank God dat er nog een Wilders is in dit land die duidelijk maakt dat het respect en de tolerantiegrenzen weggevloeid zijn als de eblijn langs het strand.
    Als er 400.000 Nederlanders in Marokko wonen en bijvoorbeeld:
    – meer dan de helft is niet in staat om zich op een normale manier in de Franse taal uit te drukken
    Р̩̩n op de drie jonge Nederlanders is in aanraking gekomen met de Marokkaanse justitie door kleine of middelgrote criminele delicten
    – voor een groot gedeelte van die 400.000 Nederlanders heeft de Marokkaanse cultuur niet de minste relevantie en interesseert het ze niet
    – een groot gedeelte van de nieuwere (derde) generatie beklaagt zich over ‘gebrek aan respect’

    Als de situatie nu eens net zoals hierboven omschreven is ómgekeerd zou zijn?

    Sorry. Ik stem Wilders, en ik zal op hem blijven stemmen zolang hij de vinger op de zere plek legt (het kan ook een andere partij zijn).
    Nederland(ers) heeft/hebben zich aangepast, zich tolerant opgesteld, miljoenen aan subsidie uitgegeven, huisvesting, kansen op een beter bestaan… en nu zal ik als Nederlander uit een vrij scherp omlijnde groep (in wiskundige termen is ‘ discriminatie’ het scheiden van groepen met gelijke tendenties of waarden), de Marokkanen, de volgende zaken moeten tolereren:
    – totale desinteresse in het goed schriftelijk kunnen beheersen van mijn taal
    – totale desinteresse in ons historische verleden
    – totaal gebrek aan respect op straat
    – discriminatie jegens mijn zoon en vrouw die een donkere huidskleur hebben
    – geen enkele concrete actie uit de Marokkaanse gemeenschap om de zieltergende provocaties, criminaliteit en verpesting van het straatbeeld door Marokkanen een halt toe te roepen
    – doodsbedreigingen aan het adres van politici

    Ik spreek zeven talen vloeiend. Mijn IQ is meermaals getest op ruim boven de 140. Mijn motto is : AANPAKKEN DEZE SCHANDALIGE SITUATIE. NU!

    Zachte heelmeesters, maken stinkende wonden. De goeden moeten inderdaad onder de kwaden lijden. Jammer dan.
    Ik verwijs naar mijn vergelijking helemaal bovenaan. Hoe zouden ‘autochtone’
    Marokkanen reageren als grote hordes Nederlanders dagelijks de sfeer en leefbaarheid van Casablanca, Tanger en andere steden zou verkrachten?
    Ik denk dat ze als een groep dolle honden weggezweept zouden worden uit het land. En meer dan terecht.

  16. Inayat
    14 augustus 2007 om 12:06 uur.

    Hyperintelligente Ciccio,

    de meeste (bijna alle) Brazilliaanse vrouwen die ik ken in Nederland zijn de goedkoopste hoeren die je voor 30 euro p*pen en n*ken. Ga maar \’s kijken in haagse bordelen.

    Als ik op basis van MIJN ervaring/perceptie jouw zoon en vrouw die een donkere huidskleur hebben (en uit Brazilië komen zoals je in een ander posting meldt) ga beoordelen, zijn het dan ook hoeren die ik ook voor 30 euro kan pakken? Al die Brazilianen zijn immers hetzelfde. Of toch niet.

    Behandel mensen niet als groep, maar als individu, want dat zijn we tenslotte allemaal. Maar dat wist je toch al, met een IQ van 140.

  17. mhamed
    14 augustus 2007 om 04:14 uur.

    ciccio,,,,,,,,,
    ik spreek acht talen, mijn iq komt op 145 en mijn motto is wat ben jij dom en hopeloos.
    het feit dat jezelf slim beschouwd zeg mij weer genoeg en dat jij gra wilders zal blijven stemmen begrijp ik je beter.

  18. Henk-Rotterdam
    14 augustus 2007 om 06:47 uur.

    Waar zijn die testen afgenomen?
    Bij C1000of AH ?

  19. Abdars
    14 augustus 2007 om 09:09 uur.

    Kijk iedereen is te begrijpen alle twee de kanten zijn begrijpelijk!

    Eigenlijk heeft iedereen gelijk op deze topic over zijn oplossing. Er zijn verschillende wegen die naar Rome gaan.

    Probleem:

    Te veel autochtonen vinden dat Allochtonen een probleem zijn waar zijzelf als groep te weinig aan doen.

    Mening/ verklaring

    Klopt helemaal veroorzaakt door hun achterstands positie en besef van de NIEUWE Nederlandse cultuur waar normen in vorm van wetten en waarden in vorm van cultuur worden bepaald.

    Oplossing

    Autochtonen hoeven zich geen zorgen te maken over de normen want deze zijn wettelijk vastgesteld. Autochtonen zouden ook erg vooruitstrevend zijn en echte wereldmensen zijn als zij zouden beseffen dat Nederlandse cultuur ( klompen etc.) allang niet meere gered kan worden van de global culture and global awarenes die aan het onstaan is ( met of zonder die Ahmed en Fatima). Iedereen moet lekker zijn cultuur kunnen uiten met de grootste respect voor de ander en de wet. De volmaking van dit bepaald of wij in Nederland een gelegenheids beschaving hebben of echt beschaafd zijn. Of onze beschaving afhankelijk is van onze economische stand of afhankelijk is van ons respect.
    Door dus uitingen van cultuur aan banden te leggen laat je zien dat je zwak bent je eigen cultuur te veliezen. Cultuur is een dynamisch en competetief iets.
    Dus aan alle Kaaskoppen kom op laat je van je beste kant zien!

    Aan de Allochtonen nu: Ik ga geen vingers wijzen maar verwacht wel dat wij zoals hierboven gesteld werd door mijn Medelanders dat wij HEEL duidelijk en expliciet afstand nemen van Alle allochtonen die de Normen van Nederland niet respecteren. Ik heb het niet over in de media van dat is allemaal symbolische shit! Ik heb het over op straat, in de moskee, buurthuis etc.

    Je kan me nu zeggen Ik heb het recht om als een gelijke behandeld te worden en waarom zou ik dit moeten doen als allochtoon!

    Verandwoordelijkheidsgevoel, mededeelzaamheid, of gewoon geloof in een betere samenleving.

    Eigenlijk kan alles wat ik net verteld heb worden gewist want de tijd lost het wel op. Er is al een positieve trend gaande onder de Mocros( qua sociale en economische positie) en dit zet alleen maar door. We moeten geduldig zijn en meanwhile gewoon chillen! en deal with reality dit lost zich niet op in een paar jaren wat veel cheesheads graag willen zien.

    Trouwens ik was een PVDA stemmer, tot kortgeleden. Weet je die kale Fortuin heeft bedoeld of onbedoeld gelijk wat de linkse partijen betreft. Die puinhopen zijn waar! Ik stem NOOIT meer links. Door links zitten al die allochtonen in de bijstand en hebben zij een marginale postitie. Alle stimulans om te werken viel weg! Vader en moeder thuis maken hierdoor vaak ruzie, Pa krijgt Psychische klachten omdat zijn rol als kostwinnaar weg valt en hierdoor geen natuurlijke respect van kinderen krijgt. Zijn gezag wordt ondermijnd en analfabete moeder die niets weet over kinderen opvoeden in de Westerse samenleveing krijgt de schuld van alles. En dit komt allemaal door de slachtofferrol te veel en zwaar te benadrukken zo erg zelf dat mensen dit zelfs gingen overnemen als waarheid! Ik heb eigenlijk PISSED OFF op LINkS zij hadden beter kunnen weten. Ik ben een Liberaal geworden want dat is het beste voor de Allochtonen. Jammer dat de nieuwe VVD zo `verward is man en eigenlijk helemaal niet meer Liberaal is. Liberalen gaan uit van de kracht van mensen en de links benadrukken de zwakken kanten te veel. Ik weet zeker dat er erg veel allochtonen op de VVD zouden stemmen als zij niet zo bezig waren met `moslim bashing`. Zij hoeven zich niet te vergelijken met die Neppe Arièr alias Mozart. Zij kunnen als echte liberalen handelen door alle culturen te respecteren en mensen te stimuleren hard te werken in Nederland en vooral jezelf te blijven!

    Genoeg gepraat ik ben praatziek geworden hier!

  20. Henk -Rotterdam
    15 augustus 2007 om 07:47 uur.

    Het is tijd voor een eigen politiek partij met goede en duidelijke doelstellingen,die in staat is om tegenwicht te geven aan de ophitserij en stemmingmakerij in dit land vanuit bepaalde hoeken.
    Ook de VVD is een partij die niet te vertrouwen is gelet op zijn houding en gedrag in de stemmingmakerij vanuit de andere politieke hoeken.
    Stemmen binnenhalen is geen kunst maar wel om waar te maken wat je belooft,inzet,motivatie,rechtvaardigheid en respect voor elkaars leven en overtuigingen in volle vrijheid dat is wat we nodig hebben.
    En een partij moet er nu komen en niet een half jaar voor de verkiezingen,dat is te laat om realistisch mee te doen.

  21. Abdars
    15 augustus 2007 om 01:56 uur.

    HENK!

    We moeten een soort Liberale partij hebben die de kernwaarden van de Nederlandse samenleving respecteerd en alle culturen de ruimte geeft zich te ontplooien binnen de kaders van de wet.

    Geen PVDA linkse slachtofferrol aangepraat, maar hard werken in Nederland beloond.

    Dus een soort VVD die niet continu bezig is met PVV achterna aan het lopen en die iedereen aanmoedigd voor actief burgerschap.

    Eventuele standpunten:

    Zwaardere straffen en vernederende straffen voor harddrugs delicten. Dit om de dealers aan te pakken. Werkt twee kanten op Nederland en Marokko.
    Falend drugsbeleid in Nederland verpest jongeren in Marokko die de weelde van de jonge gasten zien die zij tijdens vakanties paraderen.

    Een verdere uitdieping en vergroting van de wettelijke bevoegdheden van het OM wat betreft het “pluk ze beleid”. Criminelen moeten kaalgeplukt worden en de wet moet dit mogelijk maken voor Politie en Justitie. Dit zal een duidelijk signaal geven aan de opkomende twijfelende criminelen dat criminalitiet niet loont in Nederland.

    Allochtonen ouders helpen bij de opvoeding van kinderen door strengere beleid te voeren.

    Ruimte en respect afdwingen voor alle culturen binnen de wettelijke kaders.

    Dubbele nationaliteit zegd niets over loyaliteit, dus is goed mogelijk, kennis van meerdere culturen is een strek punt dat opgepikt moet worden.

    Acceptatie en besef dat de Nederlandse cultuur nu een Christelijk, Humanistische en Islamitische grondslag heeft en dat dit de toekomst zal worden. Hoe langer de leiding in Nederland wacht met het uitspreken hiervan hoe langer de onzekerheid zal regeren in de Nederlandse samenleving.

    Deze nieuwe grondslag in de grondwet vastleggen, ontkenning en afstoting van deze grondslag is discriminatoir en ongrondwettelijk. Dit is tegelijk een ontkenning en afstoting van 1 miljoen Nederlandse burgers.

    just an idea

    Groet,

    Jamal

  22. Sa3oedi
    10 september 2007 om 12:42 uur.

    @Kevin

    Nederland een rijke land?……..

    EE luister GAP… Als mijn land de olikraan dicht draait dan zakt de hele werld economie net zo hard als een baksteen van de 10e verdieping. das pas een rijke land.

  23. Houda
    17 juli 2008 om 07:41 uur.

    @ABDARS

    We hebben een kader, wie wordt de lijsttrekker?
    Pick me, Pick me….

    Henk doe je ook mee?

    Schaffen we ook meteen de zogenaamde automatische bijstand af. Eerst laten zien wat je kan (of juist niet) dan bepalen wij wel, op een liberale manier, of je mag thuisblijven : )

    Werken voor dat geld!

  24. Henk el Makhloufi
    18 juli 2008 om 11:26 uur.

    Wie is er voor een eigen politieke partij,en nu niet je eigen achter het raam verschuilen maar gewoon je gezicht laten zien.
    Gewoon je mening geven ,gewoon jezelf zijn.
    Een partij voor een open en eerlijke bijdrage aan de samenleving,geen haat partij of idioterie,gewoon de huidige politiek weerwoord geven met inhoudelijke argumenten en open debatten om daarmede de haatzaaierij te bestrijden
    Kom op !!!!

  25. Jeroen
    22 mei 2009 om 06:45 uur.

    @Sa3oedi

    Klopt, maar nederland heeft een economie ipv een oliebel. Als Saudi Arabie de laatste druppel olie uit de grond heeft laten pompen door de VS blijft er alleen een grote zandbak over met luie mensen in te dure auto’s. Wij westerlingen hebben er altijd al van gehouden om jullie soort blij te maken met spiegeltjes en kraaltjes terwijl we jullie landen leegroven.

    Houdoe!

  26. najime
    01 maart 2010 om 01:47 uur.

    25.Jeroen
    @Sa3oedi

    Klopt, maar nederland heeft een economie ipv een oliebel. Als Saudi Arabie de laatste druppel olie uit de grond heeft laten pompen door de VS blijft er alleen een grote zandbak over met luie mensen in te dure auto’s. Wij westerlingen hebben er altijd al van gehouden om jullie soort blij te maken met spiegeltjes en kraaltjes terwijl we jullie landen leegroven.

    Houdoe!

    reaktie op jeroen,

    Tja jeroen die olie uit Saudi Arabie ,consumeert nederland ook sukkel,jij maakt weer eens duidelijk hoe bekrompen en hersenloos jij en vele zijn.!
    je hebt moslims en radicalen,moslims mogen niet doden en oefen hun geloof uit met liefde.radicalen zijn lafaards die zich achter de koran schuilen.
    vraag me af waar dit land heen gaat .!!

    elke dag lees ik reacties en blijf me verbazen hoe mensen elkaar behandelen .

    kwestie van jaren tot in nederland de bom barst en ze elkaar hier allemaal afmaken als beesten.
    marokaan antiliaan surinaam wtf maakt het uit wat je bent uit eindleijk gaan we allemaal n x de pijp uit.

    ik zelf hou me niet bezig met deze domme mensen en die racisten.

    is mijn tijd en leven te kostbaar voor.!!

    live ur life en wees goed voor elkaar…!!

    peace

  27. Leo
    29 mei 2010 om 07:24 uur.

    ha,ha,Prachtig!!!