MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

‘Jami kwam zijn afspraken niet na’

16 augustus 2007 | in Politiek | 18 Reacties

Loubna BerradaSamen met de Iraniër Ehsan Jami begon ze in alle rust een Comité voor ex-moslims. Drie maanden later heeft heel Nederland het alleen over Ehsan Jami, maar gaat de discussie niet over het lot van ex-moslims. Tot teleurstelling van die andere initiatiefneemster en ex-moslima, Loubna Berrada. ,,We zouden gewone moslims niet beledigen, was de afspraak. Maar dat lijkt Ehsan te zijn vergeten.’’

Als ex-moslims wilden Berrada (31) en de 22-jarige Jami in de bres springen voor hun lotgenoten. Strijden voor vrijheid van geloof of ongeloof. ,,Dat zouden we stapje voor stapje doen’’, zegt Berrada terugblikkend. ,,En zonder moslims te beledigen. Voorzichtig bouwen aan een platform, om het taboe te doorbreken.’’

Maar Jami kwam zijn afspraken niet na, zegt Berrada in het Algemeen Dagblad. ,,We zouden in de beginfase drie interviews geven, maar voor ik het wist had hij er dertig gedaan. Had hij de Koran achterlijk genoemd, en de profeet Mohammed een crimineel. Hij ging maar door. Ik snapte er niks van.”

“Ehsan moet stoppen met het doen van uitspraken die mensen boos maken, hij beledigt veel fatsoenlijke mensen die nog wél moslim zijn. Hij doet ook mijn familieleden pijn, die nog gewoon moslim zijn. Bovendien gaat het nu alleen nog maar over hem’’, zegt Berrada. “Als hij niet kan stoppen met het doen van beledigende uitspraken, moet hij in elk geval niet meer zeggen dat hij namens alle ex-moslims spreekt. Wat hij nu zegt, is alleen namens Ehsan Jami zelf.’’

Er zijn 18 reacties

  1. kano
    16 augustus 2007 om 04:06 uur.

    wat is nou de doel van een ex-moslim comite, zeker om meer aanhang te krijgen, en moslims op een verkeerde pad te brengen. waarom horen we niet van een ex-christenen of ex-joden comite, dus er zit iets achter deze duivelse praktijken, als men ex-moslim wilt worden dan mag hij zelf weten ,maar moet wel van de islam afblijven, het is zeer gevoel bij de moslims.

  2. Maghrebie
    16 augustus 2007 om 09:17 uur.

    Iedereen is vrij om een comité op te richten of het nou om Sinterklaas comité gaat of ex-moslims. Daar is niets mis mee. De comité heeft ten doel om op te komen voor de rechten van ex-moslims en het onderwerp binnen de islamitische gemeenschap bespreekbaar te maken, en daar is ook niets mis mee. Maar het probleem van deze lul is dat hij niet opkomt voor de rechten van ex-moslims maar hij is gelijk de rechten van moslims gaan aanvallen en beledigen.
    Is wel goed van Loubna Berrada dat zij is opgestaan. Hoop meer van Loubna te horen in de media.

  3. Studente
    16 augustus 2007 om 09:18 uur.

    Inderdaad Kano! Echt onnodig!

  4. abdel
    16 augustus 2007 om 12:58 uur.

    selam

    Loubna is een beetje jalours geworden omdat jami aandacht gekregen heeft en mischien lid wordt van de vvd straks en daarna na america verhuisd.
    loubna ik zou zeggen bel de playboy als je ook verlangt naar aandacht en periodieke welvaart.

    doe je het niet voor de aandacht maar voor de moslims die problemen hebben dan zou ik zeggen : neem alle afstand van die jami en zijn billenmaatjes en richt je op jou doel , en ga geen mensen op de ziel trappen zoals je eigen ouders.
    ga geen kritiek leveren dat je later veel spijt gaat geven.
    wat denk je dat je werkelijk tot je 65 ste wordt beveiligd of wel tot je dood ?
    hoe oud je ook bent wanneer het ook is op een dag zal je gestraft worden op deze aarde en daarna zul je achtervolgt worden door vuur in de hel , en het ergste is dat je kinderen jou ellende met zich mee zullen dragen.
    is dat het waard ?
    allemaal ellende voor een beetje aandacht loubna ?
    zeg el hamdoellilah en bemoei je niet met zaken van de vijand van de islam.
    nogmaals help de ex-moslim , homo’s,lesbo’s,tasjesdieven,weduwe’s en de rest die het nodig heeft maar blijf af van de islam en marokkaans cultuur.

    groeten

  5. good girl
    16 augustus 2007 om 02:26 uur.

    So Maghrebie moeten we jou als exmoslim zien of hoe zit het, wisten julllie als je uit het islam gaat kan je nooit meer terug maar als jood of cristian kan je der in en uit wanneer je maar wilt net als of het een spelletje is, en dat is het dus niet, waarom heb je een comite nodig om exmoslim te zijn wat ga je daar mee bereiken, als je een speciale ziekte hebt en je maakt een comite dan kan ik dat begrijpen want je kan kijken wat voor oplossingen er zijn om je ziekte te genezen. Maar voor exmoslims raaaaar hoor inshallah gaan jullie van gedachten veranderen als het niet te laat is!!!!!

  6. karim
    16 augustus 2007 om 02:52 uur.

    hoezo die nog wél moslim zijn, alsof ze met haar comite ons ongelovig wil maken en over een tijd de islam de rug toekeren, Nooit!!!!

  7. Henk-Rotterdam
    16 augustus 2007 om 05:39 uur.

    Hij wil gewoon een politieke loopbaan en wil op deze wijze punten scoren.
    Hij heeft geen respect voor de medemens en nog minder voor het geloof van zijn medemens.
    Hij is hier in ons land in alle vrijheid ontvangen en gaat nu de mensen tegen elkaar uit spelen.
    Misselijk mannetje dat de democratische rechten in ons land misbruikt ten gunste van zichzelf.
    Zal zich wel aansluiten bij VVD of PVV.
    Dit comite moet hem gewoon er uit pleuren en zonder hem verder gaan met respect voor alle gelovigen waar ook ter wereld.

  8. Maghrebie
    17 augustus 2007 om 08:18 uur.

    Good girl,

    Waar heb jij uit mijn woorden kunnen halen dat ik een ex-moslim ben?
    Moet je tegen zo’n comité zijn om een moslim te zijn? erg kortzichtig maar ok.

    Nee Good Girl, als Loubna oprecht van mening is dat ex-moslims het moeilijk hebben onder de moslims, dan vind ik dat zij daar al het recht op heeft om daarvoor op te komen. En gelukkig biedt dit land alle vrijheid daarvoor. Netzoals je een comité voor moslims kunt oprichten.
    Mijn Islam is die van respect voor mijn medemens. Of het nou om een homo, ex-moslim of atheist gaat. “lakom dinokom, walya din.” Sadaka laho l3adim. (u heeft uw geloof, en ik heb de mijne).

  9. Studente
    17 augustus 2007 om 10:20 uur.

    Good girl: So Maghrebie moeten we jou als exmoslim zien of hoe zit het, wisten julllie als je uit het islam gaat kan je nooit meer terug maar als jood of cristian kan je der in en uit wanneer je maar wilt net als of het een spelletje is, en dat is het dus niet, waarom heb je een comite nodig om exmoslim te zijn wat ga je daar mee bereiken, als je een speciale ziekte hebt en je maakt een comite dan kan ik dat begrijpen want je kan kijken wat voor oplossingen er zijn om je ziekte te genezen. Maar voor exmoslims raaaaar hoor inshallah gaan jullie van gedachten veranderen als het niet te laat is!!!!!

    Good girl.. ergens begrijp ik Maghrebie ook wel. Je hebt de vrijheid om je eigen comite op te richten alleen hou je dan ook bezig met de zaken die ertoe doen en niet gelijk moslims aan te vallen.

    Dus als je als moslim uit de islam stapt, kun je nooit meer terug. Dat geloof ik juist niet. Zoveel mensen die zichzelf moslims noemen doen alles wat god verboden heeft.. zijn zij er dan uit gestapt of gaat het meer om het geloof.. dus het niet geloven in Allah?

    Ik denk wel dat je terug kunt keren.. schijnheilgen zijn duizendmaal erger dan mensen die niet hypocriet doen.. Degenen die zogenaamd zichzelf moslims noemen en daarnaast alle slechte dingen doen.. ik vind dat echt triest!

    Moslims in Nederland voornamelijk zien de Islam meer als een identiteit dan een geloof. vooral onder marokkanen. Doordat ze marokkaans zijn.. zijn ze automatisch moslim..???? says who?! Rest my case.

  10. Henk-Rotterdam
    17 augustus 2007 om 01:10 uur.

    Vandaag in het vod dat zich de Telegraaf noemt,commentaar van Jami op de PVDA en morgen de 18e een uitgebreid intervieuw met hem in het zelfde vod.
    Mischien kan de moderator het overzetten om te laten zien met wat voor minekukel we te maken hebben.
    In ieder geval allemaal lezen over deze mislukte puber.

  11. good girl
    17 augustus 2007 om 04:45 uur.

    @maghrabie Iedereen is vrij om een comité op te richten of het nou om Sinterklaas comité gaat of ex-moslims. Daar is niets mis mee. De comité heeft ten doel om op te komen voor de rechten van ex-moslims en het onderwerp binnen de islamitische gemeenschap bespreekbaar te maken. Nou daar heb je het maghrabie als je een echte moslim bent dan kan je daar niet aan denken,

    @ studente Dus als je als moslim uit de islam stapt, kun je nooit meer terug. Dat geloof ik juist niet. Zoveel mensen die zichzelf moslims noemen doen alles wat god verboden heeft.. zijn zij er dan uit gestapt of gaat het meer om het geloof.. dus het niet geloven in Allah?
    vraag het na studente als je zegt ik geloof niet in Allah swt and rasoul le lah dan ben je er uit nooit meer welkom, want als je goed bij je hoofd bent hoe kan je dat nou zeggen dat je geen moslim ben als ik er alleen aan denk wordt ik bang en dan tegen iedereen zeggen dat je ex moslim bent. In de islam is er iets that called sitra als je als moslim een fout begaat keep it sitra en maak er geen reclame van and inshallah allah ie rahmak. Natuurlijk moet je het zelfde fout niet nog een keer begaan.

    Ik hoop inshallah dat iedereen het begrijpt hoe belangrijk dit is dat je niet een exmoslim kan worden en dan terug keren. Dit is hoe het begint met het open minded idea’s of freedom of speech,

  12. thami
    18 augustus 2007 om 12:00 uur.

    Ex moslim? Daar moet je dan wel een moslim voor geweest zijn. Dus ik vraag het me af of ehsan en zij wel moslim waren allah weet het beter. Allah heeft goeie dingen geschapen en slechte dingen vandaar dat je goeie mensen hebt en slechte mensen alleen degene met de juiste imaan die het ziet.

  13. Mohammed Selim
    19 augustus 2007 om 02:26 uur.

    IK WIL OP HET VOLGENDE REAGEREN IEMAND ZEI DAT ALS EEN PERSOON DE ISLAM DE RUG TOEKEERT, HIJ NOOIT MEER TERUG KAN KEREN.
    DAT IS NIET WAAR ALLAH SUBHANALLAH WE TALLAH ontvangt degenen die in berouw tot Hem Wederkeren soera AL-BAQARA Aye 161.
    en in de weg van de moslim staat wanneer iemand afvallig is gworden,
    door de relegie te ontkennen, moet behalve de shehede aan Allah om vergiffenis vragen. In SOERA ET TAUBE aye 11 “Als zij berouw tonen, en hun gebeden verrichten en de zakat betalen, dan zijn zij uw broeders in de relegie”.

  14. kano
    19 augustus 2007 om 03:23 uur.

    @Mohammed Selim

    ik ben met je eens, een afvallige kan altijd tot ALLAH terugkeren, er is hier sprake van TAOUBA tot ALLAH, maar die moet zuiver zijn.

  15. Moslim
    19 augustus 2007 om 05:42 uur.

    Wie zegt dat hij ooit moslim was geweest? Ik had ooit een stukje gelezen van dat de anti-christ veel van de perzen, zal mee nemen als volgelingen.

  16. good girl
    19 augustus 2007 om 05:51 uur.

    Sorry iedereeen ik heb het nagevraagd jullie hebben gelijk je kan wel terug keren in de islam ik heb verkeerde info gekregen, maar het is nog steeds slecht om een commisie op te starten voor ex moslims

  17. thami
    20 augustus 2007 om 08:42 uur.

    Ze moeten het zelf weten wat ze opstarten het is inmiddels hen eigen land met eigen regels.
    Wat ze niet moeten doen is aan de qoraan willen komen en de beledigingen naar onze profeet saw en allah swt. Voor de rest het is hen land en wij horen ons aan te passen. Het is voor een moslim die in staat is te emigreren naar een islamitisch land verplicht dit land te verlaten,en dat is zo blijkt nu ook niet voor niks.

  18. Studente
    21 augustus 2007 om 09:15 uur.

    good girl: Sorry iedereeen ik heb het nagevraagd jullie hebben gelijk je kan wel terug keren in de islam ik heb verkeerde info gekregen, maar het is nog steeds slecht om een commisie op te starten voor ex moslims

    Ik vond het al raar daardoor kunnen mensen het beste boeken lezen ipv luisteren wat anderen te zeggen hebben. Mocht iemand iets beweren dan kijk ik altijd iets na. I advise you to do the same. Maar goed kan gebeuren he.