MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Koning trekt macht weer naar zichzelf

24 augustus 2007 | in Marokko, Media | 27 Reacties

tijdschrift NichaneVandaag begint in Casablanca een proces waaruit zal blijken of de persvrijheid in Marokko een illusie is. De verdachte is Ahmed Benchmsi, hoofdredacteur van het vooraanstaande, Franstalige weekblad Tel Quel en het Marokkaanse zusterblad Nichane. Zijn vergrijp is dat hij kritiek heeft geleverd op het ondemocratisch gedrag van de Marokkaanse koning. In een commentaar stond de vraag of de komende verkiezingen van 7 september nog wel zin hebben als de koning in een toespraak zegt dat hij alle belangrijke beslissingen neemt. Dat viel verkeerd bij de autoriteiten. Na de verschijning is de hele oplage van beide bladen in beslag genomen. Hij wordt beschuldigd van ‘gebrek aan respect voor de koning’.

Dit proces is er een in een reeks van gebeurtenissen die laten zien dat Marokko de ondemocratische kant op gaat, schrijft het NRC Handelsblad. Acht jaar geleden begon de koning met veelbelovende democratiseringsinitiatieven, zoals verbetering van de rechten van de vrouw bij huwelijk en echtscheiding, en hoorzittingen over mensenrechtenschendingen die zich onder het bewind van zijn vader, koning Hassan, hadden voorgedaan. Nu trekt Mohammed de macht weer naar zichzelf. Zo heeft een hoofdredacteur van een Marokkaanse blad laatst een boete gekregen en een werkverbod van tien jaar naar aanleiding van een spotprent over de koning.

Vanuit het buitenland moet druk worden uitgeoefend om deze ondemocratische ontwikkelingen tegen te gaan, schrijft het NRC Handelsblad. Door haar speciale relatie met Marokko is de Europese Unie daartoe in staat. Speciaal de Franse en ook de Amerikaanse regering hebben veel invloed. Maar omdat Marokko economisch afhankelijk is van de financiële overmakingen van emigranten, kunnen ook zij invloed uitoefenen op Marokko.

Er zijn 27 reacties

  1. THAMIMOUNT
    24 augustus 2007 om 10:37 uur.

    De wetten in marokko zijn niet volgens sharia (islamitische wetten).

    Het is dus geen moslim land een islamitsche land heeft islamitische wetten.
    Marokko wil westers worden daar zijn discotheken toegestaan bordelen en ook de straffen en mensen rechten is niet volgens de islamitische wetten.
    Vandaar dat het zo slecht gaat in marokko .
    Moge ALLAH SWT de ogen van de koning in marokko openen en hem en alle mensen leiden naar het rechte pad AMIN.

  2. Marok_kaan
    24 augustus 2007 om 01:05 uur.

    het is een goede koning
    doet een hoop voor het volk alleen daarom zou m al niet afkraken.
    en verdient ie al mijn respect.

    En wat hebben die journalisten gedaan voor het volk, dat zijn de grootste sensatie wolven die er bestaan. Kijk had ie nou wat slechts gedaan ok maar waarom de koning afkraken?? Ga je bezig houden met al die mense onder hem ofzo dat is t grootste corrupte zooitje dat er bestaat.

    En daarnaast ik hoop dat ze inderdaad niet winnen wnat het draait toch om respect en het zou triest zijn als t de kant opgaat zoals nederland die losgeslagen debielen hier die denken dat je alles mag zeggen en iedereen mag kwetsen zonder gevolgen. Zoals ze nu met de islam doen.

    Kijk vrijheid van pers en meningsuiting is ok maar heb dan wel respect voor je medemens en je normen en waarden

  3. Farid
    24 augustus 2007 om 02:10 uur.

    Daar heeft hij recht op en daar is hij koning voor of willen jullie zo en koningin als beatrix die zwaait en haar zaken vult en de regering mag het uitzoeken !!!

  4. ramptoerist
    24 augustus 2007 om 03:42 uur.

    Een land als Marokko heeft pas democratie nodig als het daarvoor klaar is. Met alle respect….maar Marokkanen hebben een type Hassan II nodig. Laat deze koning idd de belangrijkste beslissingen nemen daar acht ik hem zeer capabel voor. He is been there en kent de klappen van de zweep. Een Marokkaan die door het volk gekozen wordt en de beslissingen mag nemen, is als Dutroux die de leiding krijgt over een kindercreche.

  5. Studente
    24 augustus 2007 om 05:23 uur.

    Beste Thamimount.. welke land is tegenwoordig nou echt islamitisch te noemen..? Zeker Sauoudie Arabie of zo..????!!! Ik walg van die mensen daar.. wat zij allemaal op hun kerfstok hebben..

  6. kano
    24 augustus 2007 om 06:24 uur.

    journalisten moeten ook hun grenzen kennen, er is een grens die niet overschreden mag worden, onze koning is zeker een democraat maar de journalisten moeten hem in zn waarde laten, hier in Nederland werden in het verleden ook de tijdschriften voor de rechter geslepen een voorbeeld tijdschrift PRIVE toen deze leugens over de prins heeft gepubliseerd en een boete gekregen, in marokko geldt hetzelfde dus de journalisten moeten binnen de grenzen blijven werken, en deze koning heeft in de afgelopen 7 jaar heel veel gedaan voor zn volk kijk naar de grote projecten, de economie groeit en de werkloosheid daalt, er zijn wel nog steeds corupten in marokko, maar wij het volk moeten deze gasten uitroeien , de koning alleen kan niet veeldoen tegen deze wolven.

  7. fatima
    24 augustus 2007 om 07:25 uur.

    Lang leve de koning………!!!!….Want deze koning zal altijd beslissingen nemen die in het voordeel zijn van het volk…en aangezien wij Marokkanen(ik en de meeste die k ken) het prima vinden dat onze koning die beslissingen neemt…moet en mag hij dat doen…..allah yenser almalik djanna…..EN DIE ROTMEDIA EN EU DIE OVERAL HUN NEUS IN STEKEN…..ga eerst effe je eige land besturen en ervoor zorgen dat daar alles goed gaat….voordat je je ergends anders mee bemoeit..

  8. Nihad
    24 augustus 2007 om 07:46 uur.

    Het is niet aan de Koning te bepalen of een land klaar is voor democratie. Het volk is altijd klaar om zichzelf te reageren. De Koning is er voor het Volk, het Volk is er niet voor de Koning.

    Marokko hoort een democratie te zijn. Een vrij land waar haar regering gekozen is door haar volk.

  9. Henk-Rotterdam
    24 augustus 2007 om 08:26 uur.

    Farid,
    In verschil met andere landen waar de koning nog macht heeft is het in Nederland zo dat de koning(in) in principe een ceremoniele functie heeft.
    De taken van de koning(in) zijn in onze grondwet geregeld.
    De koning(in) heeft vele taken die met het vertegenwoordigen van ons koninkrijk te maken hebben,en het is bekend dat haar gemiddelde werkdag 10 uur in beslag neemt .
    Ook met politieke zaken,haar opgedragen door onze regering
    Zelf heeft ze geen enkele politiek macht..
    De macht van en in dit land is bij het volk dat eens in de vier jaar zijn vertegenwoordiging kiest en van waaruit een regering wordt gevormd.
    De koning van Marokko heeft mer macht en heeft meer inspraak in vele regeringszaken.
    Ook is zijn wil meer wet dan in onze grondwet is geregeld.
    Farid, ikheb respect voor de koning van Marokko en verwacht dat een ieder ook respect heeft voor onze vorstin die een gelovig/goed sociaal enhardwerkend mens is,die voor een ieder open staat.
    De banden tussen Marokko en Nederland zijn al 400 jaar oud en de banden die bestaan tussen de koningshuizen van Nederland en Marokko dateren al vanuit de tijd dat er nog sultans waren in Marokko.
    Dus de opmerking van dat onze vorstin een zakkenvuller is pertinent onjuist.
    Farid,ik had je hoger ingeschat.

  10. THAMIMOUNT
    24 augustus 2007 om 09:40 uur.

    Beste Studente,

    Welke land het wel is dat weet ik zo niet.

    Mischien is er wel geen 1 land die echt volgens de wetten van sharia naleeft.

    Ik geloof ook niet dat je anderen mag verplichten om gedwongen een gezichtsluier op te doen en sommige landen verplichten het wel en ik denk weet bijna zeker dat dat niet 1 van de islamitische wetten is.
    Omdat ik wel zeker weet dat ik gelezen heb dat er geen dwang is in het geloof men moet er vrijwillig voor kiezen. En ALLAH SWT heeft ons niet nodig maar wij hem dus wel.
    Ik geloof ook dat de wetten die de mens zelf maakt ook nooit goed kan zijn vandaar dat het overal zo slecht gaat op deze wereld. Dit is wat ik vindt!! Groetjes

  11. atlas
    25 augustus 2007 om 11:12 uur.

    weet je hoe moeilijk het is om een land als marokko te besturen zoals jullie weten zijn amagrabian ook niet makkelijk en zijn snel ontevreden snel kritiek agresssie als dingen niet gaan zoals hun willen. mohammed VI is okee en in vele opzichten beter als zijn pa meer democratisch. maar je moet nooit verwachten dat marokko zijn democratie op dezelfde niveau gaan leggen als die van de westerse landen past niet in ons cultuur. En marokko heeft bordelen en discotheken en hoeren maarja waar heb je nou geen hoeren zijn er genoeg in de GOLFSTATEN jullie moeten ons land en koning beschermen. nederland stopt haar neusje snel in andermans zaken terwijl ze niks voorstelt voor marokko banden tussen beiden landen is echt slecht. Dat komt omdat beatrix onze koning hassan II namelijk niet mag omdat hij een dictator was volgens hun.

  12. thug life
    25 augustus 2007 om 12:02 uur.

    van mij mag hij dat doen lang leve de koning

  13. khalid
    25 augustus 2007 om 02:10 uur.

    Wij in Marokko mogen trots zijn en van geluk spreken dat wij zo’n koning hebben. Een koning die investeert in zijn volk ipv ze uitbuit zoals in andere arabische (zogenaamde islam) landen. Deze koning verdient respect, en democratie is niet voor elk volk weggelegd. Mede omdat het volk er niet mee kan omgaan. Democratie word niet beoefend door het volk zelf, meestal macht van de sterkste of geld! Democratie gaat gepaard met rechtvaardigheid, en deze is vaak ver te zoeken. En het is algemeen bekend dat als je de marokkaan in Marokko een vinger geeft dat hij je hele hand neemt! Onze koning heeft de juiste balans gevonden om met de marokkanen om te gaan!

    @ Thamimount
    Je spreekt jezelf tegen: Eerst vraag je de koning de sharia in te voeren en daarmee het volk te verplichten de sharia te volgen. Daarna geef je aan dat er geen dwang mag zijn in het geloof? Wat bedoel je precies? Mijn mening is dat de Sharia een individuele wet is, waar iedereen zijn vrije wil heeft om het te volgen of niet, en geen grondwet moet zijn van een land! Je pessimisme is nergens voor nodig, zo slecht gaat het niet op deze wereld, de media vergroot alle negativiteit waardoor al het andere niet lijkt te bestaan.

  14. omar
    25 augustus 2007 om 04:59 uur.

    het belanrijkste er is vrede in marokko gelukig maar.je kan niet meten een land veranderen daar heb je tijd voor nodig . maar vergeet niet dat marokko ver voor uit loopt dan de neeste aradiselanden moet je daar eens de vrijheid bekijken dan is marokko veel beter.je kan nu zegen wat je wil maar niks over de koning maar dat is ook in nederland zo .het komt insahala goed

  15. Abdel Karim
    25 augustus 2007 om 06:00 uur.

    Waarom wordt beledigen van mensen of het niet respecteren van mensen altijd geassosieerd met vrijheid of democratie..of was het weer zo’n journalist in opdracht van de eu of zo, kunnen ze later tegen ons zeggen kijk in jullie land mag het wel en hier doen jullie moeilijk over haha.
    Henk-jan mag ik je eraan herrineren dat de relatie tussen marokko en nederland wel oud is, maar wel slecht en wat wil je een systeem van Nederland in Marokko plaatsen?? Voel je je wel lekker?? Dat zou het einde van Marokko betekenen, Arabische landen hebben een harde hand nodig, zoniet dan gaan de poppetjes dansen hahaha

  16. THAMIMOUNT
    25 augustus 2007 om 11:42 uur.

    Hallo Khalid ,

    Mischien kun je mijn reactie beter eerst goed lezen voor je op mijn reageert.

  17. Klusjesman
    26 augustus 2007 om 11:57 uur.

    Een arabier blijft aan de macht tot hij door de kanker of de kogel sterft.
    weg met mo nr 400 tijd voor een gekozen leider.

  18. Henk-Rotterdam
    26 augustus 2007 om 12:28 uur.

    Abdel-Karim,
    Ik heb nergens geschreven of verondersteld dat ik een Nederlands systeem in Marokko wil plaatsen.
    Ik heb alleen aangegeven aan Farid dat het Koningshuis van Marokko meer te vertellen en te beslissen heeft dan het vorstenhuis in ons land.
    Niks meer en niks minder heb ik gezegd.
    En de relatie is poltitiek gezien misschien wel slecht maar niet tussen de mensen en de vorstenhuizen

  19. Studente
    27 augustus 2007 om 09:54 uur.

    Khalid: Mijn mening is dat de Sharia een individuele wet is, waar iedereen zijn vrije wil heeft om het te volgen of niet, en geen grondwet moet zijn van een land.

    Inderdaad.. ik ben het met je eens!

    Thamimount: Sorry hoor maar ik vind ook dat je jezelf ook een beetje tegenspreekt. Kun je het anders goed uitleggen?

  20. Le Parisien
    27 augustus 2007 om 12:11 uur.

    @ Thamimount,

    Wat heeft jouw eerste reactie nou te maken met het onderwerp van dit verhaal. LEG MIJ DAT NOU EENS UIT. Volgens mij gaat het hier om de persvrijheid van marokko en niet over Prostitutie en het aantal Discotheken dat het land rijk is.

    Met andere woorden: lees het artikel nogmaals door voordat je als een kip zonder kop iets begint te l…… over andere zaken.

    Daarom vraag ik jouw: Geef commentaar wat over de persvrijheid in Marokko gaat.

  21. kano
    27 augustus 2007 om 02:36 uur.

    sharia wordt toegepast in een land waar iedereen een goed leventje heeft, en in een rechtvaardige staat, en moet niet met twee maten gemeten worden, geen verschil tussen arm en rijk.

  22. Abdel Karim
    27 augustus 2007 om 04:13 uur.

    Vandaar dat de vorstin haar zoon stuurt en Marokko zijn broer he henk-jan. Bij een goede relatie gaan ze zelf hoor en dat heeft niks met politiek gezien te maken. En over welke mensen heb je het waarvan de relatie goed is, tussen de Marokkanen en de hollanders???? ze lusten je rauw, ik weet niet waar je woont in nederland hahaha
    Sorry hoor henk-jan misschien staat het niet in lettertjes geschreven, maar ik kan uit jou redenering uitmaken dat je dit systeem beter vind en het ook wel in marokko ziet zitten slaapse {je bent te veel gewend aan het systeem hier, kan jij niks aan doen hoor}

  23. Amazighking
    27 augustus 2007 om 09:25 uur.

    Ze roepen allemaal lang leve de koning.Maak je geen zorgen, hij heb ’t goed
    alleen het volk heeft geen werk en wil vertreken naar europa op zoek naar brood.

    lang leve de koning, en het volk mag kapot gaan van de honger.

  24. thamimount
    27 augustus 2007 om 11:33 uur.

    Le parisien,

    Het toch over marokko ging wilde ik daar mijn mening ook nog over kwijt vandaar. Maar heb ik je gevoelige snaar soms geraakt?

  25. ravinder
    28 augustus 2007 om 01:02 uur.

    dit was te verwachten natuurlijk. de eerste paar jaar deden velen denken dat de teugels ietswat werden gevierd ten opzichte van zijn voorganger, en kijk wat het heeft opgeleverd. een bloedbad en intolerantie jegens minderheden in een land dat juist eeuwenlang om het tegendeel bekend stond. een doorn in het oog van het koningshuis. ”ik ken (oa) geen jood, maar alleen marokkanen” hoewel er veel valt aan te merken op het rechtvaardigheidsgehalte van deze koning lijkt hij toch te manouvreren naar wat het beste is voor deze bevolking: de schroeven niet te los draaien. marokko profiteert weliswaar van de globalisering, maar dat houdt niet automatisch in dat het overgrote deel van de bevolking zich universeel mee ontwikkelt.

  26. Henk-Rotterdam
    28 augustus 2007 om 01:45 uur.

    Abdel-Karim,
    Het sturen van haar zoon en het sturen van de broer van de Koningheeft niets te maken met de politiek maar met de geldende regels van de Vorstenhuizen.
    De Koning van Marokko is na het overlijden van zijn vader Koning geworden.
    De banden tussen het huis van Marokko en Nederland zijn al oud en staatsbezoeken zijn onderworpen aan protocollen.
    Allereerst gaat de kroonprins(es) naar het huis van de nieuwe Koning en wordt daar ontvangen door een familielid van de Koning.
    Hij mag niet ontvangen worden door de Koning want dat recht is voorbehouden aan zijn moeder,de Koningin.
    Daarna word er een staatsbezoek voorbereid en dat gaat er waarschijnlijk zo uitzien.
    Binnen nu en 2 jaar brengt de Koning van Marokko een staatsbezoek aan Nederland en wordt dan ontvangen door de Koningin.
    Daarmede zijn de banden tussen de vorstenhuizen bevestigd.
    Daarna en dat is nog voor 2011 brengtde Koningin een tegenbezoek aan Marokko.
    Dat heeft 2 redenen.
    Ten 1e geeft ze de verbondenheid tussen de vorstehuizen aan en daarnaast gaat ze voor 2011 een groot aantal bezoeken brengen aan vorstenhuizen om aan te gevendat ze afstand gaat doen van de troon.
    De verwachting is dan ook dat er in 2011 een troonswisseling zal plaatsvinden.
    In de daarop volgende jaren zal de nieuwe Koning van Nederland een staatbezoekbrengen aan Marokko en dan wel worden ontvangen door de Koning omdat hij dan het staathoofd van Nederland is geworden
    Het voorbereiden van staasbezoeken kost jaren.
    dan nog even over het systeem wat je zegt en mij aanrekent.
    Ik heb nergens iets gezegd of zelfs maar gesuggereerd dat ik het systeem wat we hier hebben in Marokko wil zien.
    Nee sterker nog ik zou graag zien dat onze vorsten eens wat meer bevoegdheden krijgen want die hebben ze maar heel weing
    Als de Vorst iets wil of op staatsbezoek wil is zij afhankelijk van toestemming van de Minister-President,als deze nee zegt is het ook nee.
    Derhalve mag ze van mij meer bevoegdheden krijgen.
    Dus graag geen woorden of suggesties doen die ik niet zeg of schrijfwanbt dat doe ik ook niet bij andere
    Dan nog over de politieke verhoudingen tussen de landen.
    Deze zijn voor verbetering vatbaar en veel daarvan is te danken aan het vorige kabinet dat te veel heeft lopen te zeiken over de paspoorten en nog veel andere zaken.
    In veel gevallen een inmenging in andere aangelegenheden en dat was niet slim van dat kabinet en ik verwacht dat dit kabinet de betrekkingen gaat verbeteren.
    dan nog even waar ik woon,
    Wel ik dacht dat dat duidelijk was maar ik woon in Rotterdam in delfshaven een wijk met 159 verschillende culturen
    Derhalve begrijpik je opmerking niet van “ze lusten je rauw” die opmerking snap ik even niet.
    Maar dat zal wel aan mij liggen.
    Natuurlijk zijn er klootzakken die discrimineren en ik weet als geen ander hoe verdomd moeilijk het is maar toch is dat maar een klein gedeelte van dit land en doordat ze hard schreeuwen en aandacht krijgen lijkt het heel wat maar dewerkelijkheid is anders.
    O,ja ik heet Henk-Rotterdam en geen Henk Jan.
    Ik hoop dat het van de vorstenhuizen iets duidelijker is en de anderezaken zijn politiek aangelegenhede.Maarals mensen moeten we het met elkaar doen om een goede samenleving te hebben.

  27. Abdel Karim
    28 augustus 2007 om 02:42 uur.

    Henk-Rotterdam;
    Inderdaad ja delfshaven waar 99% allochtoon is en vandaar uit wil jij suggereren dat de relatie\’s tussen marokkanen en hollanders goed is hahaha
    Ze lusten je rauw; dat snap jij niet?? Wat snap je niet dan? het is toch gewoon simpel nederlands, of heb jij nooit van uitdrukkingen gehoord? Maar ik zal het effe kort uitleggen: ZE MOETEN JE NIET!!! Henk-rotterdam denkt dat ze hem letterlijk gaan opeten zonder te koken in een braadpan ofzo.
    Trouwens ik heb nooit beweerd dat het sturen van zonen iets met politiek te maken heeft, maar met de relationaire sfeer. Maar eh..anyway we zijn afgedwaald van het onderwerp, we hebben het over ONZE koning en niet over deze ***