MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Voormalige ‘sterke man’ Marokko overleden

28 augustus 2007 | in Politiek | 18 Reacties

Driss Basri De vroegere Marokkaanse minister van Binnenlandse Zaken Driss Basri, die gold als de sterke man achter het bewind van de voormalige koning Hassan II, is op 69-jarige leeftijd overleden. Hij stierf in een ziekenhuis in Parijs aan de gevolgen van een longinfectie, meldde het Marokkaanse persbureau MAP. Basri was meer dan 25 jaar lang een van de machtigste mannen van Marokko. Koning Hassan benoemde hem in 1974 tot staatssecretaris van Binnenlandse Zaken, waarna hij in 1981 minister werd.

Basri wordt verantwoordelijk gehouden voor het opzetten van de politiestaat waarmee Hassan zijn macht behield. In die jaren werden honderden tegenstanders van het regime zonder vorm van proces vastgezet, gemarteld en vermoord. Hij had ook een leidinggevende rol bij de vervalsing van verkiezingsuitslagen en de propaganda die ervoor moest zorgen dat het Marokkaanse volk de annexatie van de voormalig Spaanse Westelijke Sahara van harte zou steunen, schrijft de Volkskrant.

Na de dood van Hassan II in 1999 schoof diens zoon, Mohammed, Basri aan de kant. Zijn ontslag werd alom gezien als een signaal dat de jonge koning een democratischer koers wilde gaan varen. Basri, die sinds 2004 in een luxe appartement in Parijs leefde, is nooit vervolgd voor zijn daden, aldus de krant.

Er zijn 18 reacties

  1. brother
    28 augustus 2007 om 08:13 uur.

    Zo het was een luxe leven, liegen, bedriegen, moorden en stelen op de deze wereldbol. Nu gaan we de rekening ophalen. Hopelijk zal de profeet (vzmh) te hulp schieten.

  2. Hrizia
    28 augustus 2007 om 09:26 uur.

    Inna Lilahi wa inna illahi raji3oon.
    Allah ie rahmoe!

  3. Hicham
    28 augustus 2007 om 12:00 uur.

    Allah ie rahmoe!

  4. zaka-man
    28 augustus 2007 om 05:33 uur.

    insha-allah brother

  5. fatima
    28 augustus 2007 om 08:39 uur.

    Inna lilahi wa inna ilaihi raji3oen…allah ira7moe..!!

  6. omar
    28 augustus 2007 om 09:31 uur.

    ik hoop voor hem dat hij goed geleeft heeft

  7. abdelouahid
    29 augustus 2007 om 01:16 uur.

    ila jhanem y3daoua allah gelijk naar de hel inschallah

  8. said
    29 augustus 2007 om 04:56 uur.

    Iemand de hel wensen is net zo erg als de persoon voor wie men dat wenst. Als iemand dood is, dan wens je hem genade hoe slecht die persoon ook is. Wij hopen dat het een lesje wordt voor iedereen. Wat voor macht je ook hebt, wees daarmee voorzichtig en doe iets goeds ermee. De kracht en de macht die je hebt moet je zien als een kans om goede dingen te doen, niet om misbruik van te maken.

  9. mohamed - den haag
    29 augustus 2007 om 08:54 uur.

    ik weet weet dat hij hekel had aan amazir.
    maat toch alla irhamhoe oarhamna jamiaan

  10. mohamed - den haag
    29 augustus 2007 om 08:54 uur.

    ik weet wel
    correctie

  11. boujama
    30 augustus 2007 om 09:38 uur.

    kantmana rabi ekhalso ala kol wahid lianaho mojrim kbiiir wahata likano maaeh

  12. mohammed
    30 augustus 2007 om 01:35 uur.

    Dit was hij blijkbaar uit het oog verloren, dat ook hij de dood zal vinden, deze man heeft Marokko kapot gemaakt, en wat Mohammed 6 nu aan het doen is is zijn puin ruimen. Deze man was niet de sterste man maar was de Koning van el makhzan. Ik hoop en ik denk dat hij hevig zal branden in hel voor wat hij Marokko en het Marokkaanse volk heeft aangedaan in de jaren 70 en 80. Allah yaharghah goulou amin

  13. brother
    30 augustus 2007 om 04:00 uur.

    Jaja, wij zijn 1984 niet vergeten toen helicopters in Tetouan vanuit de lucht op iedereen shoot die bewoog. Mensen waren in opstand gekomen omdat de levensmiddelen prijzen omhoog gingen en wat kregen ze als reactie? Kogels. Deze opstand werd door de toenmalige koning en zijn cornuiten onder leiding van meneer de minister voorgedaan als opruiing door Khomeini om de koningstaat omver te werpen, terwijl het zielige volk alleen in leven wil blijven.

  14. kano
    30 augustus 2007 om 05:58 uur.

    deze man is de zwatre box van de overleden koning hassan 2, na de onafhankelijkheid van marokko heeft hij van de bezetters (de fransen ) alle staatsgeheimen in z n handen gekregen, hij was ook de baas van de marokkaanse geheime dienst, hij was martelaar, corrupt en moordenaarm, onze huidige koning ( de democraat) mocht hem ook niet, tijdens zijn begravenis in Rabat op 29 augustus jl. waren alleen zijn familieleden aanwezig
    niemand van de partijen was aanwezig, en de marokkaanse media heeft geen aandacht eraan besteed, AL JAZEERA wel. meer weten kijk deze ,http://nl.youtube.com/watch?v=d-q_4gq07js&NR=1

  15. Mo
    30 augustus 2007 om 06:48 uur.

    wens hem aub geen rahama, illa jahannam!
    deze man heeft duizenden marokkannen vermoord en gemaarteld zonder einige reden.

  16. Mo
    30 augustus 2007 om 06:52 uur.

    Jaja, wij zijn 1984 niet vergeten toen helicopters in Tetouan vanuit de lucht op iedereen shoot die bewoog. Mensen waren in opstand gekomen omdat de levensmiddelen prijzen omhoog gingen en wat kregen ze als reactie? Kogels. Deze opstand werd door de toenmalige koning en zijn cornuiten onder leiding van meneer de minister voorgedaan als opruiing door Khomeini om de koningstaat omver te werpen, terwijl het zielige volk alleen in leven wil blijven.

    Dat zullen we nooiet vergeten. Basri,To the hell inchallah.

  17. accinox
    01 september 2007 om 03:57 uur.

    Ja ik had ook geluk in jaar 82en 83 tijdens de dimenstratie in casablanca,ik was bijna gehouden.Maar ik kan veel vrienden die opgepakt zijn en meer dan 10jaar mosten ze gevagenis in.dus die man was en echt dictator voor marokkaans volk,….allah yehasbou

  18. MOCRO-BOY
    14 mei 2009 om 03:37 uur.

    luister eens mensen???!!! deze mens wens ik geen ‘RAHMET’ deze mens of sorry bedoel zogenaamde mens was gewoon een monster!!!! een moordenaar een killer die geen genade kende.maar goed hij staat nu vast en zeker voor zijn daden terecht!!!!! hoe stom ken je zijn?? je hebt macht en vegeet wel de dood???