MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

2e Kamer tegen Marokkaanse namenlijsten

29 augustus 2007 | in Maatschappij, Politiek | 13 Reacties

ZwangerschapEen meerderheid van de Tweede Kamer wil de Marokkaanse namenlijsten uit de Nederlandse gemeentehuizen bannen. CDA, PvdA en ChristenUnie vinden dat ouders die in Nederland een kind krijgen, zelf een naam moeten kunnen kiezen.

Nu zijn er nog veel gemeenten die een lijst hanteren met door de Marokkaanse overheid goedgekeurde Arabische namen, waaruit de ouders kunnen selecteren. Het kind komt alleen in aanmerking voor de Marokkaanse nationaliteit als het een naam krijgt die op deze lijst voorkomt. “Veel ambtenaren zien het aanbieden van de lijst als service. Wij vinden niet dat dit bij de gemeentelijke basisadministratie thuishoort” , zegt CDA-Tweede Kamerlid Mirjam Sterk in De Telegraaf. “Ouders moeten zelf kunnen kiezen.”

Het onderwerp kwam afgelopen voorjaar in het nieuws door een actie van het Haarlemse PvdA-raadslid Moussa Aynan

Er zijn 13 reacties

  1. ravinder
    29 augustus 2007 om 11:49 uur.

    mooi. 🙂 toch volstrekt belachelijk die overheidsbemoeienis vanuit marokko. want vergis je niet, ze weten daar dondersgoed wat ze bereiken met de dubbele paspoorten en deze namenlijst.

  2. Studente
    29 augustus 2007 om 12:51 uur.

    Inderdaad.. die vrijheid moet er gewoon zijn.

  3. Jilali
    29 augustus 2007 om 05:08 uur.

    Kijk de verdeel en heers politiek is weer begonnen door een amazigh die omgekocht is door een buitenstaander. Dachten ze werkelijk dat marokko geen beleid heeft klaarstaan voor deze imbecielen als je je kind geen marokaans arabisch naam geeft krijg je geen enkele papier meer van marokko dit houdt in dat je een visum moet aanvragen en na 3 maanden het land moet verlaten. Marokko wacht allang niet meer op die paar centen die nederland jaarlijks daar naar toe brengt. o ja ben zelf een berber maar hou van me land

  4. mohamed - den haag
    29 augustus 2007 om 08:49 uur.

    Was het niet toevallig het idee geweest van de PvdA-raadslid Moussa Aynan.
    Of ben ik nou gek??!!!!
    Zijn stand punt was dan meer omdat hij vanuit zijn “amazirideologie” liever geen Arabische namen aan de (Marokkaanse) berbers worden gegeven.
    De kamerleden willen weer scoren op de rug van deze verdwaalde politicus.
    Als of dit zo belangrijk is!!!
    Als Marokko dit lijst hanteert moeten ze het zelf weten. Men wordt niet verplicht een Marokkaanse naam aan te nemen in Nederland.
    De namenlijst bestaat degelijke, maar de gemeenten verplichte niemand.
    Het is wel zo dat Marokko dit beleid hanteert en ik weet dat er tal Marokkanen in Nederland zijn, die liever loyaal willen blijven aan Marokko en de islamitische namen (medhab iman malik) horen eenmaal bij.
    Maar er zijn ook Marokkanen die liever niet Marokkaans willen zijn, deze hebben alle vrijheid om een andere naam te kiezen, sterker nog er zijn tal Marokkanen die hun naam hebben veranderd. Als zij hiermee gelukkig worden! moeten zij het vooral niet laten.
    Maar dan geen Marokkaan meer. En dat kan gewoon in Nederland.
    Dus waarom weer zo een hetze in de politiek!!!!
    Ik begin nu echt te twijfelen aan die politieke waanzin . de ene roep op het verbod van de koran de andere weer het verbieden van de namenlijst.
    Als of de wereld economie hierom draait.
    Ik vind dat mijn belasting geld beter besteed kan worden aan nuttige zaken waar de samenleving baat bij heeft. Het bestrijden van drugsdealers, pooiers, criminelen van het eerste klas. Mensen handel. En zovoort……….. want deze lopen nog steeds vrij rond

  5. a maroc
    30 augustus 2007 om 05:49 uur.

    ik ben met nederlands overheid mee eens marokkaanse overheid is racistisch

  6. Limbo
    31 augustus 2007 om 12:13 uur.

    Afschaffen die hap. Wat ze in Marokko doen moeten ze zelf weten, maar niet hier in nederland. Tevens meteen dubbele paspoorten afschaffen en duidelijk omtrent iemands nationaliteit verschaffen.

  7. Henk-Rotterdam
    31 augustus 2007 om 02:15 uur.

    Mohamed-Den Haag,
    Het is inderdaad politiek gezien punten scoren,want ze kunnen er geen moer aan veranderen.
    Maar het doet het leuk in het nieuws en het lijkt weer of we wat doen en dan krijgen we weer een paar stemmen.
    Maar inderdaad,er is een vrije keuze,al kan deze “keuze”wel consequenties hebben ,maar dat is een overwegeing die iedereen zelf moet maken in alle vrijheid.
    Maar het is een goed nederlands gebruik om ons eigen daarmede te bemoeien.
    Het bekende Nederlandse vingertje,terwijl we nog zoveel te doen hebben dat van veel groter belang is,zoals jij ook aangeeft.

  8. Ad Milan
    31 augustus 2007 om 11:21 uur.

    Helaas voor Henk-Rotterdam ben ik het deze keer niet met hem eens. Ik heb in mijn eigen omgeving meegemaakt dat een Marokkaan werd meegedeeld dat indien hij zijn kind een niet-marok. naam (die dus niet op de ‘lijst’ stond) wilde geven, tot gevolg kon hebben dat zijn kind in Marokko niet werd geaccepteerd. Ik heb me er niet in verdiept (met de gedachte: ze zoeken het maar uit, het is niet mijn pakkie aan!). De stelling over ‘het vingertje’ begrijp ik wel, toch denk ik er anders over! Mijn goed recht denk ik. De opmerking “politiek gezien punten scoren” is m.i. gezien goedkope prietpraat.
    Mohamed-Den Haag: je schrijft ‘er zijn tal Marokkanen die hun naam hebben veranderd. Als zij hiermee gelukkig worden! moeten zij het vooral niet laten.
    Maar dan geen Marokkaan meer.’
    Waarom zijn of mogen ze dan geen Marokkaan meer zijn? Ik vind dat een domme uitlating. Familie van mij is geemigreerd naar o.a. Canada. Toen er een zoon werd geboren, werd hij genoemd “Clarence”, dat is de engelse naam voor “Klaas”. Hij mocht van de Canadese autoriteiteiten zonder bezwaar Klaas genoemd worden, in alle officiele stukken werd hij dan als zodanig benoemd met ALLE RECHTEN EN VERPLICHTINGEN. Zo hoort het m.i. ook. Echter: mijn familie moest na (ik meen) 6 jaren verblijf in Canada kiezen of ze Canadees of Nederlander wilden zijn. Geen twee nationaliteiten!!! Zo hoort het ook. Dat moet ook gelden voor o.a. Marokkanen en Turken in Nederland. Of je bent na b.v. 6 jaar Marokkaan en hebt nergens (meer) recht op, of je wordt/bent Nederlander MET dezelfde rechten als een Nederlander. De lijst met Marokkaanse namen (zoals hier bedoeld), kan dan de prullebak in.
    Nog één opmerking: Als een Ned. Marokkaan zijn kind een (al dan niet islamitische of Marokkaanse) naam wil geven die niet op de Marokkaanse lijst staat, dan moet dat kunnen ZONDER dat dat gevolgen heeft voor het kind in Marokko. Let wel: het kind is in mijn ogen dan een Nederlander én GEEN Marokkaan!!. Met alle rechten die daar bij horen! Misschien heb je al wel door: ik houd niet van mensen die van twee walletjes eten…!

  9. Henk-Rotterdam
    01 september 2007 om 12:07 uur.

    Ad Milan.
    Ik ben blij dat je het niet met me eens bent want als dat zou gebeuren in ons land dat iedereen het met elkaar eens was zou het eeen saaie bedoening worden.
    Nu even terug naar het item, waar het omgaat is dat er een aantal partijen in de politiek willen dat de medewerking die sommige ambtelijke afdelingen bij de burgelijke stand geven i.v.m. de namen deze taken stoppen.
    Men geeft hier allerlei redenen voor aan,maar nu de praktijk.
    Dan liggen er straks bij sommige afdelingen geen lijsten meer met de namen,maar is dan de situatie opgelost?
    Nee want die lijsten zijn toch wel te verkrijgen en met geeft de namen toch wel.
    Als men wil dat de mensen in alle vrijheid de namen voor hun kinderen kunnen kiezen zonder dat het gevaar bestaat dat ze Marokaanse nationalitiet niet krijgen zal men een initiatiefwetsvoorstel moeten maken om deze zaken te regelen.
    Maar dat zal niet geschieden,dus blijft het bij een heel klein regeltje dat aangeeft dat de gemeente’s geen namenlijsten meer mag verstrekken,maar let wel een regeltje,want zoals je weet is elke gemeente autonoom in deze en kan zelf bepalen hoe ze dat wil.
    Als men een verbod wil dan moet er een aanpassing in de gemeentewet komen en dat geschiedt nu juist weer niet,want dat initiatiefwetsvoorstel komt er niet.
    En dat bedoel ik met punten scoren,wel roepen,maar niet doen,het is een vorm van populisme in deze tijd.
    Ik ben er ook voor dat een ieder een naam mag kiezen die hij of zij graag aan haar kind wil geven en zonder dat dit gevolgen kan hebben,maar zoals de situatie nu is is de keuze beperkt,
    Maar het is dan ook de keuze van de ouders.
    Maar Nederland zou dit kunnen bespreken in overleg met Marokko,maar dan komen dezelfde partijen met de slogan,dat is inmenging in aangelegenheden van Marokko en dat willen we niet.
    Dus de vraag is eigenlijk van “wat willen we nu dan wel”.
    Het komt er op neer dat op het gemeentehuis bij de afd.burgelijke stand geen namemlijsten meer aanwezig mogen zijn.
    Prima.maar wat hebben we dan opgelost?

  10. mohamed - den haag
    01 september 2007 om 02:17 uur.

    beste AD Milan,
    hiermee heb ik aangegeven dat Marokko bepaalde richtlijnen heeft vastgestel en deze in de wetgeving vastgelegd. dus hier kan je niet van afwijken als “Marokkaan” zijnde. Wil je dat wel dan geen Marokkaan meer.
    dit heb ik niet verzonnen want mijn zege heb je, maar die van de Marokkaanse regering vrees ik niet.
    Ik vind juist van 2 walletjes eten als je graag Marokkaan wilt blijven maar niet houdt en de richtlijnen wat betreft de namenlijst.
    Dus of je bent een Nederlander (moslim) met de naam die je zelf of ouders in alle vrijheid gekozen hebben,
    Of je wil graag Marokkaan zijn / blijven, dan moet je helaas aan die namenlijst houden.
    dus dom!!!!???? is hier geen spraken van wel een harde realiteit. punt…

  11. mocrogirl
    01 september 2007 om 02:32 uur.

    vo0r je t weet l0pen er marokaanen rond die jan en peit heten…

    Moet nie gekker wOrden

  12. HENK-ROTTERDAM
    12 februari 2008 om 04:24 uur.

    ik ben dom je hebt gelijk ad milan

  13. hermaken
    22 april 2008 om 07:59 uur.

    ik vind Eja een mooie naam !!