MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Suhayb Salam verlaat studio om minirok

29 augustus 2007 | in TV | 35 Reacties

Suhayb SalamSuhayb Salam, die samen met zijn vader de omstreden moskee in Tilburg runt, is tijdens de opnamen van het NPS-programma Bimbo’s en Boerka’s weggelopen omdat er een vrouw in minirok in beeld zou komen. De zoon van imam Ahmed Salam, die in 2004 weigerde de hand te schudden van toenmalig minister Rita Verdonk, gaf aan liever geen minirokken te willen zien.

,,Ik wens dit niet te zien en minirokken hebben niets te maken met emancipatie,’’ zei Salam, die vervolgens tijdelijk de studio verlaat. Later komt hij terug, maar moet de vrouw met de minirok buiten zijn zicht gaan zitten. In de studio is ook de vrouw van Suhayb Salam aanwezig, getooid in een boerka, schrijft het Algemeen Dagblad.

In het programma Bimbo’s en Boerka’s bespreken presentatoren Jeroen Pauw en de Meiden van Halal met diverse gasten, onder wie cabaretier Hans Teeuwen en priester Antoine Bodar, enkele hete hangijzers in multicultureel Nederland. Ook de rol van de homo’s krijgt aandacht.

Bimbo’s en Boerka’s wordt donderdagavond om 20.30 uur uitgezonden op Nederland 3.

Bekijk het fragment.

Er zijn 35 reacties

  1. Studente
    29 augustus 2007 om 09:11 uur.

    Ik vind het een beetje overdreven maar goed zal wel aan mij liggen.

  2. ravinder
    29 augustus 2007 om 11:45 uur.

    ik werd niet vrolijk toen ik deze man even googelde. je krijgt toch een plaatsvervangende schaamte als man zijnde. hij zet ons neer als een stel eencellige barbaren die niet in staat zijn ons te beheersen wanneer we een ”stuk vlees” zien. 🙁

  3. Henk-Rotterdam
    29 augustus 2007 om 12:16 uur.

    Andere kant van het verhaal men wist wie men uitnodigde en welke opvattingen hij heeft.
    Of je het er mee eens bent of niet is nu even niet terzake doende.
    Je kan iemand uitnodigen en dan de zaak zo in elkaar zetten dat je weet dat hij geprovoceerd word en dan zijn reactie in de openbaarheid brengen.
    Dat was en is het zelfde met de kwestie van het handenschudden met Verdonk.
    Ze wist van te voren dat hij geen handen zou schudden van vrouwen en dan toch pontificaal in het beeld van alle camera’s er op aflopen met een uitgestrekte hand.
    waarom waren er zoveel nieuwsmedia aanwezig bij die bijeenkomst toen?
    Er was geen enkel belangrijk debat te doen bij die bijeenkomst maar toch waren alle media’s uitgenodigd.
    Provocatie of niet?
    Je kan het ook uitlokken en als het dan fout loopt zeggen we:
    “we willen een discussie opgang brengen”maar dat kan ook anders.
    Of vinden mensen mijn zienswijze verkeerd ?

  4. Studente
    29 augustus 2007 om 12:54 uur.

    Henk Rotterdam.. inderdaad!

  5. zaka-man
    29 augustus 2007 om 01:06 uur.

    het ergste is dat de nps zelf een persbericht heeft uitgegeven. wat voor waarde heeft zo’n programma dan aan het maatschappelijk debat?
    ik vind gewoon dat moslims niet mee moeten doen aan zulke programma’s. wij als moslims worden toch hoe dan ook zwart gemaakt.
    ik ga in ieder geval niet kijken morgen.

  6. Maghrebie
    29 augustus 2007 om 01:58 uur.

    Deze man woont wel in een samenleving waar minirokjes, hoofddoekjes, djelaba’s niet weg te denken zijn uit het straatbeeld.
    Geeft de actie van deze man, een anti islamiet ook het recht om uit zijn overtuiging een praatprogramma te verlaten indien er een vrouw met hoofddoek tegenover hem staat?
    Geloof zit in je hart. Je gaat naar een programma om te praten, de rest is naar mijn optiek een bijzaak.

  7. Jilali
    29 augustus 2007 om 05:15 uur.

    ta hed elhmar wat doe je dan in dat schijt programma blijf thuis. de meeste weten wat je ook doet ze het westen en voornamelijk nederland kan geen moslim meer luchten.
    Ga geld verdienen ipv je tijd te verdoen met die duivelse ezels.

  8. zaka-man
    30 augustus 2007 om 01:04 uur.

    jilali wat hed elhmar. let op je woorden.

    hij probeert nog een maatschapelijk debat aan te gaan, maar ja als je erin wordt geluisd wat kan je dan daar aandoen?

  9. Le Parisien
    30 augustus 2007 om 11:32 uur.

    De naam van het progamma zegt het al: Bimbo’s en Boerka’s. en als cadeau erbij wordt het gepresenteerd dorr s’lands beste en meest objectieve interviewer: Jeroen Pauw.

    Wat mensen allemaal doen om kijkcijfer te scoren.

  10. rachid
    30 augustus 2007 om 11:44 uur.

    Waarom worden mijn reacties niet geplaatst.

    Ik geef slechts mijn mening die vele Moslims met mij delen. En dat is dat deze man goed gehandeld heeft.

    Ik hoop dat jullie mijn reactie n niet verwijderen. Democratie toch of was Mocratie?

  11. kano
    30 augustus 2007 om 05:30 uur.

    HENK-ROTTERDAM, ik ben volledig met u eens, het spel is van tevoren gepland.

  12. Moslima
    30 augustus 2007 om 09:19 uur.

    Deze man heeft goed gehandeld.
    Het is niet toegestaan om vrouwen zo schaars te zien, hij is de studio uitgegaan en iedereen doet net alsof het heel erg is. De hele media praat hier natuurlijk over als het zo zou zijn dat iemand een vrouw met niqab wou zien dan was het de normaalste zaak van de wereld..

  13. bla
    30 augustus 2007 om 09:21 uur.

    ………….

  14. Ad Milan
    30 augustus 2007 om 11:35 uur.

    Ik heb de uitzending gedeeltelijk gezien. Voor mij hoeven blote vrouwen (en mannen) ook niet. Maar om weg te lopen…: wat een huichelaar. Voor het oog zo doen, maar volgens mij kijkt hij evenals elke man (inclusief de moslimmannen, dat weet ik uit wat ik zelf regelmatig zie!) graag naar vrouwen al ontkent hij dat in woorden…
    Ik ben het roerend met Maghrebie eens! Hij heeft (misschien) het recht om weg te lopen… ik heb het recht om een moslima van wie ik alleen door een spleetje de ogen zie (en dus niet eens weet of het een vrouw is want ik mag immers niets zien…!) te negeren. Ik zal hooguit zeggen dat ik niet met haar wil praten, maar ik wil dat niet omdat ik het zeer onfatsoenlijk vind om er zo bij te lopen.
    Ik heb er ook een naar gevoel bij: wie weet wat er onder dat kleed/doek zit, misschien wel een …. (en vul zelf maar in).

  15. thamimount
    31 augustus 2007 om 08:40 uur.

    Ik kan zijn reactie wel begrijpen. Zo een man wil ik wel

  16. marokkos
    31 augustus 2007 om 09:58 uur.

    Ik vond die meneer Salam werkelijk bagger. Moet hij ons vertegenwoordigen als moslims? En het is wel heel naief te denken dat er geen blote vrouwen in beeld komen ik bedoel de titel van het programma zegt toch genoeg Bimbos en Boerkas. Ieder zichzelf respecterend moslim zal geen acte de presence geven in dit soort programma.

  17. Limbo
    31 augustus 2007 om 12:06 uur.

    schandalig optreden van dhr Salam. Ging steeds de discussie uit de weg en had inhoudelijk nul toegevoegde waarde. Had zelfs het lef om homoseksualiteit een ziekte te noemen.. hoe verwacht je respect af te dwingen als je zelf geen respect voor andersdenkende kunt opbrengen…
    @henk rotterdam;

  18. Elisa
    31 augustus 2007 om 12:24 uur.

    Ik vraag me af of deze baartman in de zomer de hele dag met zijn ogen naar de grond op straat loopt…wat een kneus.
    DIT beste lezers is niet echt een hedendaags gedrag OOK NIET als moslim,wel als EXTREMIST HIJ:Suhayb Salam gaf zich niet echt zoals hij was,Geef zo iemand de vrijheid en je zal zien wat een drama dat wordt!
    Het hele programma was natuurlijk gepland en ook met SALAM doorgesproken..
    en ook dat kunstmatig vrolijk “gedoe “van die halal meiden was een farce..
    nee deze soort uitzendingen voegen alleen pret toe aan ons bestaan als JOEP van het HEK aanwezig geweest was.

  19. Studente
    31 augustus 2007 om 03:42 uur.

    @ Maghrebie en Ad Milan

    Inderdaad. Ik vind het raar dat hij uit de studio wegloopt.
    Zijn vrouw is in een burka.. dan zegt de rest van de studio toch ook niet dat zijn vrouw weg moet.

    Ik heb de vrouw met een mini-rok gezien.. naar mijn smaal ordinair maar het is haar recht en niet mijn probleem. Dus waarom uberhaupt er een big deal van maken.

    Sommigen zeggen ja hij heeft gelijk.. maar dan moet hij ook niet naar de uitzending komen of uberhaupt in Nederland wonen .. want dit soort dingen zul je aan de gaande gewoon zien in NL.

  20. thamimount
    31 augustus 2007 om 04:04 uur.

    Ik vindt hem wel cool zo een man vindt je nergens jammer vindt ik dat ik vindt hem echt masha allah

  21. thamimount
    31 augustus 2007 om 04:06 uur.

    IK zou alles doen voor zo een man hij verdient het ! Ik hoop dat allah swt mijn zo een man geeft inshallah

  22. Pietje
    31 augustus 2007 om 05:47 uur.

    Waarom staat dit op maghrebmagazine, die gast en zijn vader komen toch uit Syrie?

  23. Henk-Rotterdam
    31 augustus 2007 om 07:41 uur.

    Gelet op de reacties hier is het de media weer gelukt om de mensen tegen elkaar uit te spelen,dat was en is de bedoeling ook.
    Kijk hij hoeft niet te komen naar de studio en je hoeft niet te kijken naar het programma,de programmamakers weten wat ze doen en zeggen dat ze een discussie opgang willen brengen.
    Maar in werkelijkheid is het gewoon gebruikmaken van het medium TV om hun eigen ego op te poetsen en er behoorlijk veel geld aan te verdienen.
    Of zijn er hier mensen die geloven in de oprechtheid van de programmamakers en dat ze het beste met ons voor hebben.
    Mensen,laat je niet misbruiken en gebruiken ter meerdere eer en glorie van hun ego.

  24. kano
    31 augustus 2007 om 11:36 uur.

    de nederlandse TV begint op de Amerikaanse te lijken het is allemaal show en zaken doen, het draait om kijkcijvers en veel geld verdienen en de islam zwart maken het is allemaal van tevoren gepland en geregeld,

  25. zaka-man
    01 september 2007 om 12:37 uur.

    henk-rotterdam, ben het met je eens en daarom heb ik ook niet gekeken.

  26. mo
    02 september 2007 om 12:13 uur.

    dat hij daar is gegaan is al fout maar dat hij wegloopt nadat hij daar al was is niet fout,gooi die homo reacties van jullie in de prullenbak

    zoiezo oppassen met deze mensen en niet naar dat soort studios gaan zoals geert wilders zegt dialoog is niet mogelijk en dat is iets waar hij egt gelijk in heeft

  27. Studente
    03 september 2007 om 02:44 uur.

    @ Pietje, inderdaad. Syrie en Marokko zijn twee verschillende landen!

  28. Nederlander
    07 september 2007 om 10:47 uur.

    Kwijlt de heer salam over emancipatie. De gek meent nog echt ook dat vrouwen in een burka HET toonbeeld zijn van emancipatie.
    Ook homo zijn is volgens hem een zonde, hoe in hemelsnaam kan en mag zo’n figuur officieel docent zijn in de moslimologie of iets dergelijks.
    Hier wil hij zeker steeds meer invloed krijgen en moeten wij ons altijd maar weer aanpassen, terwijl in een aantal islamitische landen homo’s, maar ook anders gelovigen worden gedood.
    Voor mij maar ÉÉN oplossing…..het land uit met die Salam en snel ook.

    Gegroet,
    Nederlander

  29. Jolanda
    20 september 2007 om 02:37 uur.

    “Ieder zichzelf respecterend moslim zal geen acte de presence geven in dit soort programma”

    Zomaar een quote uit eerder berichten

    Dus wat de niet-moslims te horen krijgen is waarschijnlijk alleen maar toneelspelerij. Topje van de ijsberg-verhaal. ergens had ik al zo’n gevoel.. En ik word daar heel triest van.

  30. mos
    04 oktober 2007 om 11:06 uur.

    Dat was heel zwak van die SALAM, heeft hij nou verstand van de islam ? ik zelf denk het niet, want zelfs als je niet tegen mini-rokken kan of wat dan ook, heeft hij gewoon moeten doorzetten, dat noem ik pas een debat, hoedan ook als moslim heb je gewoon ontzettend veel obstakels in je weg die je over moet winnen anders ben je van mijn part een moslim-mietje.

  31. Laila
    25 januari 2008 om 03:23 uur.

    Als hij niet tegen mini rokken kan, kan hij beter naar Iran verhuizen.

  32. peter
    26 januari 2008 om 01:38 uur.

    Wat een figuur. Ik denk niet dat hij representatief is voor de moslimgemeenschap. Volgens mij lachen de meeste moslims om zijn gedachtengoed. Ik ken in ieder geval een paar moslims die niks van deze figuur moeten hebben.

    Een minirok heeft in zijn ogen niks met emancipatie te maken. Volgens mij een boerka ook niet.

    Die man moet wel een erg benauwd en bekrompen leven leiden. Want je komt op straat en in de winkels toch aardig wat benen armen hoofden haardossen tegen behorend bij de diverse mensen. Waar kijkt deze Salam dan heen? Ik zou maar oppassen voor honden en als je bij de slager per ongeluk naar binnen kijkt, zie je een onsje achterham liggen.

    Niet te vergeten als je de televisie aanzet om eerst angstig met toegeknepen ogen af te wachten of je soms een vrouwenstem hoort en evt bijbehorende lichaamsdelen. Stel je voor dat je een “verboden” stukje zou zien.

    Mocht hij met zijn gelijkgestemden en zijn moskee willen verhuizen? Ik zal hem niet tegenhouden. Integendeel. Van mij mag ie gaan.

    Zulke mensen voegen toch niks toe aan Nederland. Maar breken alleen maar af.

  33. soldier
    07 februari 2008 om 03:49 uur.

    als ik in de zal was zou ik er stuk ballen voor de camara kijken of ie dan weg zou lopen ik zou pas kijkcijfers voor die grootste drama mensen maken

  34. Willem
    20 april 2008 om 09:13 uur.

    Meneer Salam is een typische salafist, geen gewone moslim maar een extremist. Een wolf in schaapskleren. Zo een waartegen door Karen Jespersen en Ralf Pittelkow in hun boek “Islamisten en naïvisten” gewaarschuwd wordt, waar Wilders en Ayaan tegen vechten maar waar onze o zo correcte politici, b.v. ons redelijk “alternatief” Alexander Pechtold en oud CPNner Ella Vogelaar en die dombo van een Albayrak niet verder komen dan ons Islamofoben noemen. In plaats van pal staan voor onze vrijheid van meningsuiting collaboreren zij met de totalitaire ideeen van de radicale moslims. Over populisme gesproken! LEES ALLEN DIT BOEK!!!!!

  35. ALLARD Marie
    27 juni 2008 om 12:33 uur.

    Ais Belgisch moslim vind ik dat zijn recht,maar wel niet realistisch.Hij komt hier in het westen wonen,en wil met de mensen van hier niet omgaan,dat spreekt zichzelf tegen,en daarom vind ik dat zulken mensen beter terug gaan vawaar ze komen .Dat zou respect verdienen ,niet wat hij nu doet ,dat is van 2walletjes eten…………………………….En ALLAH WEET HET BEST,vrede aan allen