MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Oprichting Nederlandse Moslim Partij een feit

01 september 2007 | in Politiek | 13 Reacties

moslimpartij“Het is de hoogste tijd dat ook het geluid van de moslim doorklinkt in de politiek”, zegt Jan Vink (79), die donderdag samen met ‘een moslimvrouw’ officieel de Nederlandse Moslim Partij heeft opgericht. De moslimpartij is volgens hem meer dan ooit nodig. “Neem Wilders, die kan onder het mom van vrijheid van meningsuiting van alles en nog wat roepen. Hij wil zelfs de koran verbieden.”

De bejaarde Enschedeër, van huis uit gereformeerd, bekeerde zich twee jaar geleden tot de islam. Die plechtigheid vond plaats in een Hengelose moskee en werd gefilmd door camera’s van de Nederlandse moslimomroep. Het was de zoveelste opmerkelijke stap in het bewogen leven van de Enschedeër, die de meest uiteenlopende baantjes heeft gehad van beroepsmilitair tot kolensjouwer en van chauffeur tot directeur van een papierfabriek.

Vorig jaar kondigde Vink al de oprichting van de Nederlandse Moslim Partij aan. Dat heeft door gezondheidsproblemen langer in beslag genomen dan verwacht. Maar vanaf nu wil hij met de partij aan de weg gaan timmeren. “We willen aan alle verkiezingen gaan meedoen.” Daar hangt een prijskaartje aan, beseft Vink, die tot dusver alle kosten voor zijn rekening heeft genomen. ” Geld van mijn bv”, zegt de Enschedeër, die nu voor financiële steun wil aankloppen bij ‘alle moslimstaten’. Hij is overtuigd van het succes van zijn partij. “Alles wat ik wilde nastreven in mijn leven, heb ik aardig kunnen waarmaken”, aldus Vink in TC Tubantia.

Er zijn 13 reacties

  1. soufian
    01 september 2007 om 10:32 uur.

    massalah

  2. Henk-Rotterdam
    01 september 2007 om 12:42 uur.

    Het is triest dat dit op deze wijze gaat gebeuren.
    Het oprichten van een partij ter behartiging van de belangen van vele landgenoten vraagt echt wel iets meer dan dit verhaal ons wil doen geloven
    Om te beginnen zal het een partij moeten zijn met duidelijke doelstellingen en goed onderbouwde argumenten en een goed doordacht patijprogram.
    Dan zal men over een voorlopig bestuur moeten beschikken dat goed wegwijs is in de nederlandse politiekeregelgeving en staatsinrichtingen.
    Men zal moeten beschikken over mensen die voldoende met hun beide benen in de samenleving staan om en over voldoende bagage beschikken om dit werk aan te kunnen.
    Zoals het nu wordt gepresenteerd krijg ik toch een nare bijsmaak en zie ik het weer vergaan als vele opgekomen politiek groepen in het verleden.
    Ook zijn stelling dat hij geldstromen in het buitenland gaat aanboren is al een blunder van de eerste orde omdat politiek partijen openheid over de geldzaken moeten geven en dit zeer veel tegengas zal oproepen,als het uberhaupt als is toegestaan om als politieke partij geld uit andere landen aan te nemen
    Ook de wijze van presenteren hierin doet echt amateuristisch aan geeft aan dat er onvoldoende draagvlak is.
    Zijn stelling dat Wilders mag zeggen wat hij wil en dat hij daarom een partij wil is geen argument en houd helemaal geen stand.
    Dat er een politieke partij komt voor de medelanders.prima maar hij moet wel openstaan voor alle gezindten van de medelanders.
    De partij zal democratisch moeten worden opgebouwd met inspraak van de leden en moeten worden geleid door mensen met kaliber en overtuiging van het nut.
    De partij zal zijn eigen geldelijke middelen moeten zien te vergaren in ons eigen land met gebruikmakin van de regels op dat gebied.
    De partij zal ook plaats moeten bieden aan hen die een afwijkende mening hebben in vele kwestie’s en de vele problemen in de samenleving goed moeten kunnen beargumenteren en oplossingen aan weten te dragen.
    Dan heeft het een kans van slagen.
    Maar deze oprichting is wat we op zijn Nederlands noemen”een doodgeboren kindje” .
    Ik hoop dat er een goede partij komt want daar zijn we in dit land wel aan toe,maar wel een die plaats bied aan allen,en met verstand van zaken en toekomst kan en wil geven aan een iedere die zich er bij thuis voelt

  3. good girl
    01 september 2007 om 01:10 uur.

    Eidelijk zijn we wakker geworden, als iedere

  4. good girl
    01 september 2007 om 01:14 uur.

    Sorry me zoontje heeft op enter gedrukt. Nou eidelijk zijn we wakker geworden als iedereen een partij kan oprichten moeten wij dat ook kunnen, zo lang het maar niet te extreem is maar we moeten voor onze rechten opkomen. Tell me how i can help 🙂

  5. mohamed - den haag
    01 september 2007 om 01:39 uur.

    Ik roep alle goedwillende moslims in dit land om de partij te stimuleren
    en te ondersteunen.
    Gaar zie ik ook de goedopgeleiden en de hoog intellectuele moslims en moslima`s daar aan deel nemen.
    Ik hoop dat hiermee uiteindelijk ( met Gods wil) de ware gezicht van de islam wordt geïdentificeerd, in tegenstelling van wat de anti-islamisme beweren met hun smalle blikveld.
    Mijn steun en wat in mijn vermogen ligt van een financiële bijdragen heb ik bij deze toegezegd.

  6. good girl
    01 september 2007 om 04:20 uur.

    Wauw Henk rotterdam wat vind je er van, om ons te helpen je bent altijd in maghrebmagazine en je komt altijd voor ons op, je weet heel veel zo wat zeg je er van, are you one of our team member? klinkt goed

  7. Henk-Rotterdam
    02 september 2007 om 06:11 uur.

    Good Girl,
    Bedankt voor het vertrouwen maar ik denk dat het niet nodig is dat ik me met de oprichting van een partij bemoei,
    Er is namelijk zoveel kwaliteit en capaciteit aanwezig bij de aanwezige doelgroep dat men gemaakelijk in staat is om zich zelf te bewijzen in deze.
    Wel zal men er voor moeten zorgen dat er een afspiegeling ontstaat van de aanwezige doelgroep in ons land,dus een bestuur van mannen en vrouwen,maar ook van progresieve mensen in cultuur en geloof.
    De oproep van Mohamed – Den Haag verdient dan ook steun
    Dus een hele brede opzet van de doelgroep en samen in een partij ondergebracht.
    Het meest belangrijke is echter wel dat men het doet op eigen kracht met eigen mensen.
    Menging of aansluiting bij bestaande of andere nieuwe partijen zal onherroepelijk leiden tot teleurstelling.
    Zo betwijfelde ik al reeds eerder of de partij zoals hierboven waar het item omgaat zal slagen,de grond waarop deze doelstelling staan zijn niet voldoende onderbouwd,het komt bij mij over van “kom laten we eens een politieke partij beginnen want de zon schijnt vandaag”
    En er komt echt veel meer voor kijken/ voor het zover is,en als men wil deelnemen aan de verkiezingen van 2011 moet men nu reeds beginnen want de tijd wordt dan nu al krap.
    Mijn steun hebben ze en zelfs mijn stem als het zover komt

  8. Maktab
    03 september 2007 om 01:35 uur.

    Ik hoop ook dat er alleen maar mensen met kennis in deze partij komen en geen mensen die denken voldoende kennis te bezitten om maar zitting te nemen in de partij. Zo’n partij moet de moslims goed vertegenwoordigen en geen onzin verkondigen.

  9. rotterdammer
    03 september 2007 om 01:41 uur.

    wat denken jullie zelf, gaat zo een partij nou echt een verschil maken in ons voordeel. dromen zijn mooi alleen jammer dat het meestal op een bedrog uitloopt

  10. Amin
    04 september 2007 om 06:31 uur.

    Een moslimpartij in nederland zal falen zoals de AEL heeft gefaald. Als moslimzijnde heb ik absoluut geen behoefte aan een partij dat zal opkomen voor de moslims in nederland. We hebben behoefte aan partij dat opkomt voor iedere burger in nederland ongeacht zijn of haar geloofsovertuiging. Een partij dat de verschillen tussen moslims en christenen of ongelovigen juist niet moet benadrukken maar voor eenheid en saamhorigheid moet zorgen. En dat is iets wat een moslimpartij alleen maar verder weg duwt. Een sociaalpartij dat opkomt voor oud en jong, arm en rijk, allochtoon en autochtoon is wat we daadwerkelijk nodig hebben. partijen zoals de vvd en de partij voor de vrijheid zijn tegen verbroedering van verschillende bevolkingsgroepen en ik zie de moslimpartij diezelfde richting opgaan omdat ze zich expliciet op een doelgroep richten. Ik wens de moslimpartij evengoed veel succes, maar mijn stem zullen ze niet krijgen.

  11. studente
    05 september 2007 om 04:57 uur.

    Amin, inderdaad!
    Dat is ook logisch als je je alleen op 1 doelgroep wilt gaan richten.

  12. Hadiya
    06 september 2007 om 02:01 uur.

    misschien dan toch handig om te wachten tot dat het programma bekend is. Want de islam leert ons respect te hebben voor alle geloven en denkwijzen. Je kan alleen een voorbeeld geven door een voorbeeld te zijn.

  13. mohamed -den haag
    06 september 2007 om 08:52 uur.

    Ik sluit mij hierbij aan Hadiya.
    Want de islam op zich zelf als religie is niet voor 1 doelgroep bedoelt, maar in tegendeel, voor de hele mensheid.
    Kijk terug in de geschiedenis, toen onze profeet (vzmh) voor het eerst een islamitische staat stichtte, toen waren er mensen van alle religies en achtergronden. Sterker nog er waren joden en christen die gauw daarheen verhuisde toen zij over de Madina hoorde. Liefde onder elkaar, eerlijkheid, verbroedering. Ect….
    De (galifas) waren rechtvaardig ze volgden de sporen van de profeet (vzmh) op alle terreinen.
    Iedereen was vrij qua geloof. jood, christen of moslim. Maar iedereen laat iedereen in hun warden. Iedereen was en burger van dat land. (dit was toen vastgesteld in de wet )
    Wie arm of niet in staat was zich te voorzien in levensbehoefte, kreeg de nodige aandacht en wordt voorzien van voedsel en geld. (er was een jood die volledig met alle vrijheid daarvan gebruik maakte).
    Zelfs de dieren waren heilig, tegenwoordig moet men een dierenpartij oprichten zodat de rechten van de dier worden gewaarborgd.
    Toen Omar (radia allaoh anhoe) zat te huilen, en vroegen hem waarom hij huilde, antwoordde hij dat hij vergat een weg te herstellen die intensief gebruikt werd door kamelen en bang was dat een kameel daar zijn poot brak en dat Allah hem zal straffen.
    Dat noem ik een president van het land.
    Die geen verschil maakt tussen alle schepsels, mens of dier geloof of geen geloof.
    Maar er waren ook wetten die iedereen moet naleven om de samenleving mogelijk te kunnen maken en die waren voor iedereen.
    Geen discriminatie geen bedrog geen onderdrukking maar wel en samenleving waar iedereen van droomde.
    Kijk naar Indonesië, grootste islamitische land ooit. Hoe kwamen zij op het idee om moslims te worden. Deze vraag mag men zelf uitzoeken.
    Dus ik hoop dat nu de huidige partij niet alleen maar de moslims moet vertegenwoordigen maar het gehele volk ongeacht zijn religie.
    De basis is rechtvaardigheid, vrijheid en oprechtheid.