MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

De Ramadan begint weer

12 september 2007 | in Geloof | 20 Reacties

MaghrebMagazine wenst iedereen een gelukkig, gezond en voorspoedig RamadanVoor miljoenen moslims begint deze week de vastenmaand ramadan, de negende maand op de islamitische kalender. Voor de meesten begint het vasten donderdag, maar er zijn ook moslims die vanaf dinsdag of woensdag van de dageraad tot zonsondergang geen voedsel en drank tot zich nemen.

Dat heeft te maken met de nieuwe maan. Zodra die te zien is, begint de ramadan. Moslimgeleerden zijn het erover oneens wanneer dat precies is. De vastenmaand eindigt rond 13 oktober met het Suikerfeest (id-al-fitr). De ramadan heeft zo’n bijzonder karakter, omdat de profeet Mohammed in die maand de eerste openbaringen van de Koran kreeg.

In Nederland houdt naar schatting 80 tot 90 procent van de moslims zich aan de ramadan. Dat komt neer op ongeveer 800.000 tot 900.000 mensen. Vanaf het begin van de dageraad tot aan zonsondergang zullen zij niet eten, drinken, roken en vrijen. De ramadan is de populairste van de vijf zuilen (pijlers) van de islam. Ook vele moslims die zelden een moskee van binnen zien, houden zich eraan.

De verplichting om te vasten geldt niet voor kinderen, ongeneeslijk zieken en menstruerende vrouwen. Ook vrouwen die zwanger zijn of de borstvoeding geven, hoeven zich niet aan de ramadan te houden, als het vasten de gezondheid van het ongeboren of geboren kind kan schaden. Zij moeten echter op een latere tijd alsnog vasten.

De ramadan is een tijd waarin de eenheid en saamhorigheid binnen en buiten het gezin centraal staan. De moslims halen de banden met de familie en vrienden aan via vaak feestelijke maaltijden. Na zonsondergang stromen de moskeeën vol met gelovigen die bij voorkeur met hun gezin in het gebedsgebouw eten. Het komt vaak voor dat zij buiten de iftar, de maaltijd die dagelijks het vasten afsluit, moeten nuttigen.

Daarna is het late gebed in de moskee, waarin een imam in 27 dagen de gehele Koran in het Arabisch reciteert. In Nederland halen moslims van Turkse en Marokkaanse afkomst daarvoor vaak voorgangers uit hun land, maar de Surinamers, die al twintig jaar over een eigen imamopleiding beschikken, hebben volgens Nu.nl inmiddels tientallen veelal jonge mensen die de hele Koran uit hun hoofd kennen en hem reciteren.

MaghrebMagazine.NL wenst iedereen een gelukkig, gezond en voorspoedig Ramadan. Meer info op www.ramadan.nl.

Er zijn 20 reacties

  1. thamimount
    12 september 2007 om 12:33 uur.

    Sallaam ou 3alaykoum ,

    Ik wens ook al mijn broeders en zusters in islam een gezegend ramadan moge allah swt jullie helpen om een gelukkig en gezond ramadan te hebben ameen ik hou van jullie omwille van ALLAH SWT

    wa sallaam jullie zuster

  2. barbara
    12 september 2007 om 09:57 uur.

    ik ben geen moslim maar ik wens jullie allemaal een voorspoedige RAMADAN toe en ik hoop dat er veel mensen met mij zullen zijn er is maar 1 god en ik hoop dat er een tyd komt dat iedereen dat begrijpt en dat er dan geen vooroordelen meer zullen zijn EEN HELE FIJNE RAMADAN VOOR ALLE MOSLIMS IN DE WERELD WAAR DAN OOK

  3. brother
    12 september 2007 om 11:51 uur.

    Ramadan Mubarak en smeek Allah onze zonden te vergeven en de dwalen te leiden tot het rechte pad van de Islam.

  4. kano
    12 september 2007 om 05:11 uur.

    @barbara

    dank u zeer

  5. Henk-Rotterdam
    12 september 2007 om 06:03 uur.

    Allen een voorspoedige ramadan.

  6. mohamed- den haag
    12 september 2007 om 07:55 uur.

    Idoen mobarakon said

    Hiermee hoop ik dat er vrede komt in de hele wereld en moge Allah (god) de zwakkere en de armen bijstaan en hoop dat goedwillende mensen die ook naar de vrede streven ongeacht geloof, ras of afkomst dat hun droom uitkomt en hoop dat slecht willende mensen die onrust zaaien en haat veroorzaken ongeacht geloof ras en afkomst en ook die geen vrede wensen in de wereld dat hun droom niet wordt verwezenlijkt en door hun slechtgewetens gestraft zullen worden.

  7. Brahim from Antwerp
    12 september 2007 om 10:18 uur.

    wel BARBARA word het snel zou ik zeggen voor je wakker wordt en totaal iets anders ziet dan je had verwacht en dat raad ik ieder ongelovige aan want oweee waneer het er op aan komt kun je echt ni meer terug doe je best en vraag rond hoe het zit

    INCHAALLAH VERGEEFT ALLAH IEDER MOSLIM ZIJN SLECHTE DADEN. AMIEN.

  8. fiena
    13 september 2007 om 10:22 uur.

    Ik heb even een vraagje ik geef borstvoeding, en wil eigenlijk meedoen met ramadan maar ook borstvoeding blijven geven. kan dat! iemand die dit ook meemaakt graag reactie en alvast voor iedereen die aan ramadan doet wens ik iedereen een goede ramadan toe.

  9. brother
    13 september 2007 om 12:20 uur.

    Fiena,

    Het vasten is verplicht voor degene die:

    -Moslim is
    -Geestelijk en lichamelijk gezond is
    -Niet op reis is
    -Volwassen is (volgens de islamitische wetten); bij een meisje is dat na de eerste menstruatie en bij een jongen na de eerste zaadlozing
    -Rein is na de menstruatie en nadat de kraambloeding is gestopt.

    Voor vrouwen die zwanger zijn en/of borstvoeding geven geldt een uitzondering. Wanneer zij vrezen dat het vasten hun gezondheid of die van het kind (de kinderen) kan schaden, zijn zij vrijgesteld van het vasten. Ze moeten dan wel hun vasten op een later tijdstip inhalen.

    Zie ook de link: http://www.risallah.com/islam/index.php?i=ramadan

  10. mhamed
    13 september 2007 om 05:54 uur.

    ik wens iedereen die wat met de ramadan heeft.
    moge ALLAH ons het makelijker maken.

  11. Mohammed
    13 september 2007 om 07:48 uur.

    @ Barbara, je bent een wereldvrouw, bedankt!

    Broeders/zusters, een gezegend Ramadan.

  12. karim
    14 september 2007 om 12:14 uur.

    11 maanden : roddel, liegen, agressief,……1 maand vreten als een koe……(avond)..

  13. mhamed
    14 september 2007 om 02:07 uur.

    karim doe je het in 12 maanden dan.laat de rest met rust.

  14. Amatollah
    16 september 2007 om 11:40 uur.

    Atamana lakoma ramadan mubarakun karim, allah omma ghfir lana konobana wa rda 3ana..

    kolo 3aam wa antom bi gair

  15. magic
    17 september 2007 om 03:00 uur.

    Zeg BismiAllah en op je hart voor deze mooie maand, waarin we tot rust komen en ons lichaam reinigen. Zeg InshaAllah tegen al het goede dat komen moet. Zeg AlhmduAllah voor al dat wat je hebt. Draag het goede mee met je hart en Allah wijst jou de weg.

    Enjoy de spirituele reis van deze maand en kom zo dichter bij je goddelijke eigenschappen(inshallah)

    Ramadan mubarek karim

    Liefs Amira

  16. paula
    17 september 2007 om 01:00 uur.

    ik wil graag alle moslims een gezegende ramadan toewensen groetjes paula

  17. Ayse
    17 september 2007 om 01:03 uur.

    Salaam aleykum.

    Ik wens iedereen een prettige Ramadan toe! Moge Allah swt julli bijstaan
    in moeilijke tijden en jullie dromen doen uitkomen Inshallah..

    Ayse

  18. Narjiss
    17 september 2007 om 04:46 uur.

    Salaam 3alaykoum warahmate laah ta3aala wabarakatoh,

    ik wens iedereen die mee doet aan vasten , een voorspoedige en een gezegende Ramadan toe

  19. WARDA
    01 september 2008 om 08:37 uur.

    salamoe 3alaykoem broeders en zusters,

    van mijn kant wens ik ook oemat Mohammad vzmh een hele gezegende ramadan toe…

    wasalamoe 3alaykoem warahmatoe Lahi wabarakatoeh.

  20. gringo
    03 september 2008 om 08:55 uur.

    Salam alayhkoum ik wens iedereen die mee doet aan vasten een gezegende ramadan mobarak karim.