MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Tilburg maakt zich zorgen om Marokkanen

23 september 2007 | in Maatschappij | 15 Reacties

hang-jongerenDe gemeente Tilburg maakt zich zorgen over het gedrag van jongeren van Marokkaanse komaf. De groep 12- tot 18-jarigen wordt omschreven als ”overlastgevers, criminelen en radicale moslims.” Tilburg telt ongeveer 5.000 Marokkanen, van wie de meesten in Tilburg-Noord en -West wonen. Ruim 30% van de Marokkaanse jongeren belandt volgens het Brabants Dagblad in de criminaliteit.

Tilburg wil de Marokkanen op dezelfde harde manier aanpakken zoals nu al in de gemeente bij Antilliaanse jongeren gebeurt, met strakke begeleiding en coaching. ”Maar zonder de Marokkaanse gemeenschap zelf kunnen we niets”, zegt verantwoordelijk PvdA-wethouder Jan Hamming van integratie. ”Gelukkig ziet die Marokkaanse samenleving in Tilburg zelf in dat er wat moet gebeuren. Met de meeste jongeren gaat het goed, maar als eenderde het verkeerde pad opgaat, kan dat gewoon niet.”

Hoewel de aanpak zich met name richt op jonge jongens en ook de wat oudere Marokkaanse jeugd, waarschuwt het college voor de slechte positie van de meisjes. Zij vervallen niet in criminaliteit en volgen verhoudingsgewijs vaker wat hogere opleidingen.

“Maar ook zij hebben problemen met het vinden van hun plek in de samenleving. Zij worden evengoed geconfronteerd met identiteitsproblemen, vooroordelen en maatschappelijke uitsluiting.”

Er zijn 15 reacties

  1. Guantanamo Bay
    23 september 2007 om 12:23 uur.

    Ik kom uit Tilburg-West, en de situatie is helemaal niet zo erg zoals hierboven wordt omschreven. Wat wel een feit is, is dat Tilburg helemaal niks doet voor de jongeren van allochtone afkomst. allemaal beloftes maar nakomen HO MAAR. dit is uiteraard ook in andere steden in Nederland! Wij worden hier als nummers behandeld in Tilburg. en de reden van zo artikel is dat de politie in tilburg heel erg slecht werk verricht. zij hebben geen enkele jongeren langdurig kunnen vasthouden. ze werken nu zogenaamd met lijsten van top criminelen in tilburg en dan komen ze langs en vertellen ze je dat je op de lijst staat. WOW wat bijzonder de politie van tilburg heeft zwaar gedonder gehad omdat ze niet de BAAS zijn hier.

  2. Henk-Rotterdam
    24 september 2007 om 01:20 uur.

    GUANTANAMO BAY.
    Wat bedoel je nu precies met je opmerkingen over de zaken in Tilburg?
    De nickname die je gebruikt geeft bij mij het gevoel dat je jezelf opgesloten voelt als een vijand van onze samenleving.
    Wat bedoel je met ” we worden behandeld als nummers”,kan je dat nader verklaren?
    Wat voor gedonder heeft de politie gehad dan gelet op jou opmerkingen?
    En als allerlaatste wat vind jij dat er moet veranderen om dat rot gevoel bij jou weg te halen.
    Ik hoop dat je een antwoord wilt geven en laat je niet opkloten door anderen in deze kwestie.

  3. soufian
    24 september 2007 om 01:42 uur.

    hoewel ik niet van tilburg ben, ben ik het volkomen met guantanamo eens.
    de stigmatisering van marokkaanse jeugd begint al op school door te zeggen ali jij zal nooooooooooit wat worden je bent een nietsn ut, je zal in de goot belanden. deze jeugd krijgen geen gelijke kansen zowiezo omdat ze anders zijn qua geloof en uiterlijk dan autochtonen. deze jeugd belanden door weinig toekomstperspectief logischerwijs in de criminaliteit hun ouders kunnen hier nix aan doen, want ik zal je zeggen ik heb hetzelfde meegemaakt toen ik in de detailhandelwerkte ik moest een week lang dozen uitpakkn in het magazijn terwijl ik in men laatste jaar zat voor ondernemer toen ik commentaar leverde van meneer mag ik niet eens wat werk doen waarvoor ik aant studeren ben? toen antwoorde hij als je het niet aanstaat ga je maar dealen, onze ouders en die kutoverheid denken dat het aan de jeugd zelf ligt, ik zal je zegge die jeugd heeft geen hulp nodig maar die racisten die de marokkaanse mannen/jongens stigmatiseren, onze vrouwen willen ze allemaal bonken dus die krijgen hun zin, en als ze zich maar aanpassen en meedoen aan de hollandse gewoontes. ze willen een 2spalt creeren tussen de marokanen de knuffelmarokanen en de kutmarokanen, oftwel je bent een moslim of je bent geen moslim.

  4. Henk-Rotterdam
    24 september 2007 om 06:25 uur.

    Soufian,
    Je raakt een van de oorzaken van de probleemveroorzakers precies.
    Op vele VMBO scholen of ROCen is het gewoon huilen met de pet op over de kwaliteit van het geleverde product.
    Na de samenvoeging van vele scholen tot ROCen hebben vele aan kwaliteit flink ingeboet.
    Ook ik heb dat persoonlijk ondervonden met leerlingen die we voor opleidingen plaatste op een voormalige christelijke MTS die hoe triest ook alleen gewend was om “blonde koppies”binnen te hebben.
    Toen ik daar 15 leerlingen van ons plaatste voor een cursus techniek was de motivatie van de leerkrachten ver te zoeken.
    Maar je begrijpt het al de jongens die we er plaatste waren Marokkanen en Turken en dat even iets anders volgens de leerkrachten.
    Triest is dergelijke handelswijze om niet te spreken van hele zielige figuren,maar wel blijven zeggen dat de knullen niet gemotiveerd zijn.
    Natrappen heet dat!!!!

  5. hamzahamza
    25 september 2007 om 01:48 uur.

    henk. ik ben geboren in marokko en later naar nederland gekomen . ik heb heel veel gedaan om een hbo diploma te hallen. uiteindelijk is mij gelukt naar 5 jaar ( jaar vertraging). mijn klasse genoten tussen haakjes nederlanders. hebben gelijk werk gevonden. ik zat 1 jaar werkloos. ik solicteer bijna elk week 3 keer en kreeg helemaal geen antwoord. na een jaar heb ik werk gevonden. zoals die jong had gezegt, ik kreeg alleen maar werk onder mijn niveau. ik heb niks geleerd. na 3 maanden op mijn werk plek komt een nl meisje stage lopen. zij deed zelf opleiding als ik. echt raar iedreen helpt haar. zij kreeg opdracht die ik nooit gedaan. wordt mee genomen naar klanten. toen was ik erg boos ik zei tegen mijn collega wat hij er van vond. omdat hij de aardig was van allemaal. hij zei eerlijk ik vind zelf niet leuk eigenlijk jij moet alle die dingen leren. jij blijft met ons maar zij gaat wel weg. ben ik now niet gemotiveeerd?

    ik ga niet over hebben over reacties van klanten als ik met hun in gesprek was. de een wil niet met me praten. de andere hangt op als hij mijn naam hoord.
    ik was ziek geworden. ik heb nog steeds last van stress. ik heb ontslage genomen want ik kon niet meer verder. ik was bang dat er iets gaat gebeuren met me.
    geef antwoord henk wat moet ik doen. ik zit nu 2 maanden zonder werk en ik heb tot nu toe geen uitkering gevraagt. want ik weet die mensen van uitkering gaan ze me nog stressen.

  6. soufian
    25 september 2007 om 08:21 uur.

    ben blij dat je er eerlijk over praat henk. want er zijn gewoon teveel jongeren die in het verkeerde milieu terecht komen bij marokanen en dat komt heus niet omdat ze geen playstation of jeugdhonk in de buurt hebben. het komt ergens anders vandaan. zodra ze hun eerste poten op school zetten hebben ze al een kleine taalachterstand ten opzichte van de nederlanders omdat hun ouders meestal uit marokko komen en de taal niet kunnen worden ze op school al in een hoekje geduwd. maar dit probleem moet echt worden aangekaart bij de overheid strenger optreden tegen leraren die onderscheid maken. ik zelf zat vroeger op een katholieke basisschool waar nog les werd gegeven door streng gelovige nonnen die iedereen met liefde behandelen, moslim boedha of katholiek maakt niet je was 1 mens 1 nederlander nix allochtoon nic autochtoon. ik praat over 25 jaar terug.

  7. abdulah
    25 september 2007 om 10:05 uur.

    salam oalikom
    wat ik zeker weet als je van de rechte pad af dwaald dan moet je op problemen
    reknen voor je zelf en andren wij als moslims hebben de koran en sona en daar staat niet in dat je met groepjes op straat gaat hangen en mede mens lastig gaat vallen .maar staat duidelijk in dat je straks wordt gevraagd waar je tijd door heb gebracht en dan heb je een grote probleem .en wat ik aan de jongren zou zeggen ga leren of werken ga naar allah zijn huizen ga koran leren en dan weet ik zeker dat je niks over marokkanen zal horen.

  8. mhamed
    25 september 2007 om 11:18 uur.

    TILBURG MAAKT ZORGEN OVER MAROKKAANSE JONGEREN!!!!!!!
    ik maak me zorgen over het klimaat waar nederlnad zich bevindt.
    ik zal haast willen zeggen ,naar mijn menning wordt daar heet weinig aangedaan!!!!!
    laten we nou de oorzaak van het probleen aanpakken in plaats van zeiken over een paar etters!!!!!

  9. Henk-Rotterdam
    25 september 2007 om 06:03 uur.

    Hamzahamza,
    Ik vind het heel erg hoe het met je gaat maar om even hier te zeggen hoe het verder moet is erg moeilijk op de site.
    Dan wordt je privesfeer te veel opengelegd en dat is niet de bedoeling.
    Maar als je wilt kan je wel met mij kontakt op nemen via de email en dan kunnen we samenpraten desnoods telefonisch over de mogelijkheden om weer de draad op te pakken.
    Neem gewoon kontakt met me op en ga niet in de put zitten want daar ben je veel te jong voor en is het leven te mooi,hoe moeilijk het soms ook is.
    E – mail opperbob2@live.nl
    Groeten
    Henk

  10. Henk-Rotterdam
    25 september 2007 om 06:13 uur.

    Souffian,
    Ik heb de meeste rare zaken meegemaakt met de jongens,en ze komen niet allemaal zo maar in de criminaliteit terecht.
    Ik zal vertellen over een leerling van me.
    H….. hij kwam bij mij in de opleiding in 2000 en ging voor een 2 jarige opleiding oor brandweerman hulpverlener.
    het 1e jaar is theorie en prakrijkopleing en het 2e jaaris beroepspraktijkvorming.
    H ….slaagde voor zijn 1e jaar als beste van de klas en met cijfers die gemiddeld op 8 uitkwam in 9 vakken.
    Zijn beroepspraktijvoming volbracht hij met uitstekende reslutaten en de meest geziene aantekening van zijn mentors in de pratijk was,’graag gezien ,goede brandwerman,wil hem graag in onze ploeg hebbe,een kanjer”en ga zo maar door.
    Nu denk je dat het een gelopen race is maar niets is minder waar.
    Hij moest dus na 2 jaar solliciteren en toen kwam de klap waarbij mij mond nog steeds open va;t vam woede als ik er aan terug denk.
    hetresultaat van de testen die waren gedaan waren zodanig dat men H…niet in staat achtte een opleing bij de brandweer te volgen omdat hij iet oldeed aan de aanstellingseisen.
    Toen bleek dat van de hel selectiecommissie niemand in zij doissier had gekeen en gezien

  11. Henk-Rotterdam
    25 september 2007 om 06:21 uur.

    Foutje.ik ga door.
    Toen bleek dat van de hele selectiecommisie niemand in zijn dossier had gekeken en gezien had dat hij volledig gediplomeerd was en zelfs een praktijk jaar er op had zitten.
    Dergelijke klootzakken bij de overheid hebben soms de overhand,het was verder geen probleem want andere korpsen wilde H…. graag hebben en hij is goed tercht gekomen,maar het geeftwelaan hoe er gewerkt wordt.
    Maar soms gaat het helemaal fout en dan komt men verkeerd terecht en dan staat men weer te wijzen,en ik weet ook wle dat je zelf de verantwoordelijkheid heb hoe je het leven indeeld maar voorsommige is het verdomd moeilijk zoals je zelf ook al aangafmaarja trappen en schelden en brullen is het gemakkelijkste langs de zijkant.
    Vele die staan te schreeuwen houden zelf elke maand hun hand op bij de overheid,dat zijn over het algemeen de grootste schreeuwers.
    Ik heb al eerder gezegd er bestaan geen kansarme jongeren maar als we ze zo blijven behandelen zijn het kansLOZE jongeren en dat is het verschil.
    groeten Henk

  12. brother
    26 september 2007 om 08:39 uur.

    Tip voor Hamzahamza,

    Ten eerste: je had nooit ontslag moeten nemen maar ziek moeten melden. Overspannen en stress is een vorm van geestelijk ziek en daardoor niet fit genoeg om je werk uit te voeren. Laat je werkgever je maar ontslaan.
    Ten tweede: zoek hulp bij een proffesionele instantie die je bij kan staan voor juridische hulp en niet bij Henk (bv wijkwinkel, bureau voor rechtshulp).
    Ten derde en als laatste: doe iets aan je woordenspelling.

  13. said
    26 september 2007 om 10:22 uur.

    Schuld van de ouders… De meeste Marokkaanse kinderen zijn puur produkt van SEX ipv LIEFDE……

  14. lamia
    26 september 2007 om 05:12 uur.

    WaJjoww Die marokkanen hier in nederland moeten beetje kalmer aan doen man.. ik weet marokkanen zijn beest mocro enzoooo maar moeten wel rustiger doen .. Wie weet liggen we strakss uit Nederland .. Snapp juhh 😛

    Ewaa .. Kgeef Alleen beetje commentaar eropp niet zoo dat kde andere Wil (*bescheremen*)

  15. spreker Tilli-N
    27 september 2007 om 01:42 uur.

    kijk in tilburg om je heen zie je iets voor de jongeren behalve die verotte gebouwtjes van jongerenwerk en de coffeeshops vind je het gek dat ze in criminaliteit belanden. het is dood en daarom zijn er HEYENAS ontstaan om de boel leeg te ruimen om wat leven te creeeren in deze fucking kut systeem.Tilburg zit vol met criminelen jaa geef ik toe maar die heeft deze overheid en systeem zelf gecreeerd om deze mensen van antiliaanse, marokkaanse, turkse afkomst geen kans te geven om eerlijk brood te verdienen op een fatsoenlijke manier. het is altijd die marokkanen dit en dat dus het ligt aan ons. dus elke marokkaans in de gevangenis en op straat is niet slim genoeg om hbo , universiteit te halen zeker wel maar de kansen en de vooroordelen hebben ze verzwakt tot een niveau dat ze zijn gedwongen om te doen wat ze moeten doen. ! hun hebben deze probleem veroorzaakt dus hun mogen hem zelf oplossen.