MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Geen waarde aan Nederlandse geschiedenis

24 september 2007 | in Maatschappij | 23 Reacties

integratieMarokkaanse jongeren identificeren zich stukken minder met Nederland dan autochtone jongeren. En aan de nationale geschiedenis hechten ze ook minder waarde. Van groter belang voor de culturele identiteit van de Marokkaanse jeugd is de islam.

Dat blijkt uit onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam voor de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid meldt het Algemeen Dagblad.

De Marokkaans-Nederlandse studente Mounira Gharsali vindt de uitkomsten niet zo vreemd. Dat wil volgens Gharsali echter niet zeggen dat de allochtone jongeren hierdoor minder Nederlands zijn. ,,Ik blijf altijd een Marokkaanse Nederlander en ik vergeet zeker niet waar mijn ouders vandaan komen. Maar ik voel me zeker verbonden met dit land. Ik ben geboren in Nederland en voel me Nederlander,’’ zegt ze een beetje trots.

Niet alle jongeren met dezelfde etnische afkomst delen haar gevoel. Mohammed el Yahyaoui komt er eerlijk voor uit dat hij een veel sterkere band met Marokko heeft. ,,Je ziet toch dat we vooral met elkaar optrekken,’’ wijst hij naar zijn drie vrienden. Volgens hem heeft dat alles te maken met het verharde klimaat in Nederland. ,,Al die dingen die Wilders roept, werken averechts.’’ Niet dat alle hoop verloren is, meent hij. ,,Er is wel een bepaalde verbondenheid met Nederland, maar het wordt ons moeilijk gemaakt om die verder te ontwikkelen,’’ zegt de student bedrijfskunde in de krant.

Er zijn 23 reacties

  1. fatima
    24 september 2007 om 11:34 uur.

    Ik voel me zelf ook veel meer verbonden met Marokko. Ik heb eerlijk gezegd helemaal niets met Nederland.

  2. Abderrahim
    24 september 2007 om 03:45 uur.

    @Fatima
    Pleur dan op naar Marokko. Wat heb je hier dan nog te zoeken.

  3. marijnt
    24 september 2007 om 04:09 uur.

    Fatima,

    Waarom heb jij niks met nederland

  4. Studente
    24 september 2007 om 04:10 uur.

    Ik voel me juist niet verbonden met Nederland noch Marokko.

  5. hamzahamza
    24 september 2007 om 05:55 uur.

    waarom moet fatima pleuren op naar marokko? je hoeft niet een nederlander te voelen om hier te blijven. zoals zie die student : mensen zoals wilders maken ons verband met nederland zwaker en ontwikkeld niet.
    je wordt nooit gezien als nederlanders. ga effe sollicteren dan ga je zien of je nederlander bent.

    het is logisch als je als nederlander wordt beschouwd dan zal het verband met dit land alleen maar groien. maar jammer genoeg je begint als kind als nederlander voelen zodra je ouder wordt dan wordt het verband alleen maar zwaker. tot je helemaal geen verband heeft met nederland. dat is een van de reden dat fatima meer marokkaans voelt.

  6. Abdel Karim
    24 september 2007 om 07:42 uur.

    Ik heb ook niks met Nederland, ik voel me helemaal 100% Marokkaans.
    Wat is daar mis mee Abderrahim !!??? Mogen er geen Marokkanen wonen in Nederland soms?? Ik leef ook volgens de wetten en regels van Nederland hoor. Wat ik hier heb te zoeken?? Daar heb ik wel mijn redenen voor, dat gaat je niks aan !!

  7. Mhamed
    24 september 2007 om 09:07 uur.

    hallo
    marokkaan blijft heel leven marokkaan .ook als hollander voelt of volgens Mvr verdonk blijf je marokkaan hahahah

  8. marijnt
    25 september 2007 om 08:41 uur.

    Je hoort een band met nederland te hebben. Klaar punt.

  9. rajaa
    25 september 2007 om 09:19 uur.

    ik heb niks met marokko voor mij is nederland de beste en ik wens nederland veel geleuk.

  10. Jamal
    25 september 2007 om 10:40 uur.

    Je houd toch van de Nederlandse zuivel? kaas, vla, melk etc. Je keek toch vroeger jeugdjournaal en klokhuis en Sesamstraat met Pinno en Inneminni. Je vind het toch fijn dat de bijna alle Nederlanders vriendelijke en beleefd zijn. Beatrix, Alexander en Maxima zijn toch gewoon aardig en ok. Balkenende ook al was hij een beetje een nurd vroeger, die is nu toch ook helemaal OK. Kinderen voor kinderen had hoewel gezongen door de kids van het Goi toch leuke liedjes. Je vind het Nederlandse volklied toch raar klinken( net als alle Nederlanders). Mulders van Barend en van Dorp is toch te gek? Je hebt toch vanaf je vierde jaar onderwijs genoten aan een goede school en vevolgonderwijs, zij hebben jouw daarna toch na een goede Middelbare school gestuurd en Studiefinanciering gegeven om lekker kris kras gratis dor Nederland te mogen reizen? Lekker helder koud water uit de kraan, mooie bijgehouden grasvelden, overal faciliteiten voor iedreen. Ewa tja hoe kan je hier nu niet van houden op zo`n zonnige dinsdag morgen!

    Kortom de meeste Nederlandese Marokkanen zijn veel meer Nederands dan zij denken!

    p.s. Persoonlijk vind ik dat Imagrabbiën zich meer moeten profileren, ze denken dat alles zomaar komt! Dit komt door de slchtoffer rol die hun is aangegraat door links in het verleden, je moet in Nederland hard werken om mee te draaien!

  11. mhamed
    25 september 2007 om 11:01 uur.

    mensen laat ik jullie een ding duidelijk maken.
    of je nou marokkaans/e of nederlander/ster voelt je bent wat je voelt en soms vooral in dit land is dat niet zo!!!!!!!
    je bent wat je bent ,namelijk marokkaans/e ,want wij worden hier nier geaccepteerd als marokkaanen en vandaar hebben wij een bepaalde binding met nederland meer niet!!!!!!!!

  12. dre
    25 september 2007 om 11:36 uur.

    Ben blij dat ik jamal en rajaa lees.
    We zijn uiteindelijk gewoon mensen die leven op een stuk grond dat nederland heet,we hebben niet dezelfde geschiedenis maar we zullen uiteindelijk moeten bouwen aan een toekomst en wel gezamenlijk of we willen of niet.
    Teruggrijpen op geschiedenis is intressant voor je algemene kennis maar we leven nu.

  13. said
    25 september 2007 om 04:13 uur.

    Marijnt
    Ik heb een band met mijn rechter hand….

  14. Henk-Rotterdam
    25 september 2007 om 05:49 uur.

    Said
    Links is een hele verandering.

  15. Cutchia
    25 september 2007 om 06:03 uur.

    Said
    Ik heb een band met mijn linker hand…

  16. sandokan
    26 september 2007 om 12:23 uur.

    Jamal jij slaat de spijker op zijn kop. Echt een prachtreactie vind ik dit.

  17. abdel
    27 september 2007 om 06:01 uur.

    Tuurlijk hebben we wel wat bindingen met nederland,

    Maar een nederlander blijft je toch altijd zien als een marokkaan, al gedraag je je puur nederlands, En door zo´n gedrag maak je jezelf alleen maar belachelijk tegeover een nl.

    Jamal al die goede dingen kennen we wel, moet ik me daarvoor meer nl gaan voelen?

  18. fatima
    27 september 2007 om 07:28 uur.

    Jamal, moet ik nu begrijpen dat ik iets met Nederland heb, omdat ik vroeger sesamstraat heb gekeken? Tuurlijk ik ben ook wel verkaaster dan ik denk. Ik leef volgends de grondwet van nederland en ik hou me aan wetten, maar als ik de vergelijking Marokko-Nederland maak.. dan weet ik genoeg, ik heb veel en veel meer met Marokko….ow jah, en waarom ik niet opflikker naar Marokko, omdat ik hier famillie en vrienden heb (overigend s ook Marokkaans), die ik nu zo gewend ben, dat ik niet zonder ze kan…walakin inchallah ga ik als ik wat ouder ben wel terug…bedrijfje beginnen ofzo..je weet nooit

  19. Jaotmail.commal
    28 september 2007 om 01:31 uur.

    @ Fatima, goed idee van dat bedrijfje natuurlijk moet je je geen Nederlander voelen. Dit voel je of voel je niet! Gevoel kan je niet dwingen. Ik ben heel trots op mijn Marokkaanse afkomst en doe er alles aan om die band te behouden en sterker te maken, maar dat wil niet zeggen dat ik geen warm gevoel draag voor Nederland. Eerlijk is eerlijk Nederland heeft veel voor ons gedaan en minimaal wat wij kunnen doen is hun cultuur respecteren, wetten zoiezo.

    Ik merk dat het gevoel van uitsluiting dat veel Mocro`s hebben voornamelijk iets is van de Randstad. In de rest van Nederland doen de mocro`s gezellig mee met alle lokale culturen zoals carnaval, lampionnenoptocht etc. Dit vind ik prachtig!

    Ik geloof in Transnationalisme Marokaans Nederlands. Nederkaan. Maroccolander.

  20. Jamal
    28 september 2007 om 01:39 uur.

    @ Abdel

    Ik ben het volstrekt niet met je eens, ik denk dat jij en vele met jou een verkeerd beeld hebben van autochtone Nederlanders. Dat ze je altijd als marokkaan zullen zien nou daar heb ik weinig last van.

    Ik denk dat juist Nederlanders graag jou derbij willen hebben, je moet je gewoon profileren. Je moet niet zo kramachtig vanthouden aan je identiteit een beetje flexibiliteit is nodig.

    Kijk als ik al die gasten in de Ranstad zie die zich niet eens fatsoenlijk kunnen kleden, petje, opgeschoren kapsel, rare houding onbeleefd, voelen zich snel beledigd en aangevallen dan denk ik vind je het Gek dat je geen stage krijgt!

    Ik heb ze gezien in Den Haag, Rotterdam, Utrecht , begin met jezelf een beetje netjes en toegankelijk te kleden, doe dan wat aan je beleefdheid.

    Kam je haren poets je tanden, spreek met 2 woorden en zeg U U U ( liedje van Doe Maar).

    Tis maar een idee!

  21. Jamal
    28 september 2007 om 01:46 uur.

    @ Fatima

    Goed idee van dat bedrijfje. Ik denk dat je daar heel gelukkig mee kan worden.

    Kijk je MOET je zeker geen Nederlander voelen, gevoel heb je of niet en kan je niet dwingen.

    Ik heb wel een bepaald fijn gevoel bij Nederland en terecht naar mijn idee. Kijk ik vind mijn Marokkaanse cultuur ook heel belangrijk, zo belangrijk dat ik er een hele internetsite van heb gemaakt ( zie link boven bij mijn naam). Ik wil dit graag behouden en zelfs versterken maar dat wil niet zeggen dat ik geen gevoel voor Nederland heb.

    Ik geloof in Transnationalisme, Nederokaan, Braboberber, Brabokaan, etc.

    Gevoel zit in je hart

  22. M.Anders
    01 oktober 2007 om 11:08 uur.

    De nederlanders zelf hebben totaal geen band met hen land. Deze denken het maar voelen het niet noch zijn het niet laat staan wij…Uhum

    Insha Allah over enkele jaren terug…Nog even wat zaken op een rij zetten… moge Allah ieder bijstaan die een dergelijke stap zullen maken

  23. Henk-Rotterdam