MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokko investeert in grote shoppingcentre

02 oktober 2007 | in Economie | 47 Reacties

shoppingcentreMarokko gaat een 250 miljoen US-dollar kostende winkelpromenade bouwen op een gebied van 10 hectaren. Hiermee wordt het de grootste in Noord Afrika. Het reusachtige project moet langs de kustlijn van de economische hoofdstad van Marokko tevoorschijn komen. Verwacht wordt dat het zo’n 5000 directe en 20,000 indirecte banen gaat opleveren, en dat het jaarlijks 15 miljoen bezoekers gaat aantrekken. Zo meldt het officiële Marokkaanse persagentschap MAP.

Het shoppingcentre zal minstens 200 nationale en internationale winkels herbergen, die een variatie van modekleding, juwelen en luxe artikelen aanbieden. Verder zal het gebouw onder andere een plein ter grootte van een voetbalveld, zo’n veertig restaurants, een 3D-bioscoop, een kuuroord en een parkeerruimte voor 5,000 auto’s herbergen.

Er zijn 47 reacties

  1. benjaddi berber
    02 oktober 2007 om 01:49 uur.

    ja zeker met het geld van de berbers een arabische stad verrijken…..en werkgelegenheid creeren voor de arabieren tazzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

  2. Studente
    02 oktober 2007 om 09:11 uur.

    Stoer zeg. 😉

  3. said
    02 oktober 2007 om 10:30 uur.

    Marokko probeert dubai na te apen.

  4. api
    02 oktober 2007 om 01:37 uur.

    goe bezig

  5. kano
    02 oktober 2007 om 05:02 uur.

    @benjaddi berber

    Ik ben zelf een berber maar thuis praten we altijd arabisch, wat bedoel je met berbers geld?de meeste van ons (dus berbers) zijn dom en blijven dom, kijk bijvoorbeeld hier in Nederland plus minus 90% van de marokkanen zijn berbers en kijk hoe ze hier leven, alleen maar criminaliteit, geen goeie opvoeding, geen toekomst, en wat bedoel je met het geld van de berbers, wat voor geld hebben wij berbers dan, het is wel goed dat de arabieren in Marokko zijn anders waren wij niets en ons land was waardeloos geweest, (swasa ) zijn een uitzondering want die mensen zijn slim en hardwerkers en ze geven goeie opvoeding aan hun kinderen (en goed gelovige mensen) de meeste kunnen de koran uit hun hoofd enz.

  6. moxo
    02 oktober 2007 om 05:07 uur.

    ja met dure pullen die duurder zijn dan nederland, wie gaat daar nou wat kopen ?? die armen daar of de marokkanen in europa die naar marokko gaan shoppen omdat het zo goed koop is ??

  7. benjaddiberber
    02 oktober 2007 om 06:01 uur.

    zou het niet beter zijn om die 250 miljoen us dollars,in weeshuizen,daklozenopvang,ect ….te steken,ipv ermee te gaan shoppen??????????

  8. Le Parisien
    02 oktober 2007 om 09:18 uur.

    @ Benjaddi berber,

    Hoe weet jij dat het geld bij elkaar wordt gebracht door de berbers, geef mij enig bewijs waaruit jij kunt concluderen dat dit door berbers wordt gefinancieerd.

  9. gaathar3@hotmail.com
    03 oktober 2007 om 03:13 uur.

    ga spelen arabische angsthaas…berbers waren de eerste die de gewaagde oversteek naar het westen hebben durven wagen,kijk om je heen in europa in alles blinken ze uit van crimineel tot topsporters ,en self made miljonairs daar kan je niet omheen,75 procent van de marokkanen in europa komt ui de rif.arabieren hebben faalangst als het gaat om ondernemerschap hahaha bij berbers is het alles of niets…investeringsmentaliteit he?

  10. gaathar3@hotmail.com
    03 oktober 2007 om 03:15 uur.

    tazzz luxe shopping center,mensen hebben niet eens geld voor de bus daar naar toe

  11. Jamal
    03 oktober 2007 om 04:31 uur.

    Sorry maar er zijn Berbertalige Marokkanen en Arabischtalige Marokkanen in Marokko. Er is een klein groepje Arabisch talige marokanen die echt Arabieren zijn. Bijna iedereen is marokkaans in marokko.

    Dus houd op met die bull shit van “” wij berbers”” worden gediscrimineerd etc..
    Ik ben een hele trotse Riffijn zie mijn website als je op mijn naam klikt, maar weet dat wij iets te veel zeuren wat betreft discriminatie, je moet je niet laten kennen door niemand en gewoon hard werken en trots zijn op je voorouders.!

    @ Kano wat een opmerking van jouw! Kano ik vraag me echt af wat je afkomst is en waar je die redenatie van Berbers vandaan haalt? Ben je uit op opdeling van de Marokkaanse gemeenschap? Wij zijn one GROUP niemand komt tussen ons wij laten ons niet verdelen.

    Koning Mohammed de vijfde en zijn Vader Hassan 2 spreken van huis uit prima Tashelhiet Berbers, eveneen oud premier Jettou en vele andere dus wat basel je nou over? marokko is berbers met ceq. een vleugje Arabische cultuur.

    Groetjes,

    Jamal

    Niet mokken lekker wokken!

  12. studente
    03 oktober 2007 om 09:43 uur.

    Waar gaat dit allemaal weer heen.. is het weer de berbers VS de arabieren..?

  13. Jamal
    03 oktober 2007 om 10:19 uur.

    Monsieur Le Parisien

    De inkomstenbronnen nummer 1 van Marokko, is van Marokkannen in het buitenland. De meerderheid van Marokkanen in Europa bijvoorbeeld, is Marokkaanse Berber. Miljeonen Euro’s van deze mensen, worden niet in het gebied waar zij vandan komen geinvesteerd, maar in de ” Marokkaanse Randstad”.

  14. said
    03 oktober 2007 om 11:21 uur.

    Typisch …Nederlandse KHOROTO’s… Nutteloze Kritiek…. kip zonder kop….
    1st informeren over het project en dan oordelen…….Het project heet “Morocco Mall”….Wordt gefinancieerd door twee ondernemingen: Groupe Aksal en NESK Investment…DE STAAT betaalt dus NIETS…

  15. adil
    03 oktober 2007 om 11:55 uur.

    (jamal) goed gesproken ik heb daar niks aan toe te voegen
    ben zelf geen rifi maar soussi maar we zijn alen marokkaanen!!
    vive le maroc!!!!

  16. mhamed
    03 oktober 2007 om 12:07 uur.

    wij marokkaannen als het om strijdsen gaat willen altijd afwijken van jullie berbers wij arabieren!!!!!!!
    in plaats daarvan eenheid te vormen om verder samen sterk te worden!!!!!
    gaan wij elkaar de schuld geven!!!!!
    jammer dat er mensen zijn die haatgevoelen hebben over elkaar.
    ik als een berber voel me zeker amazigh maar ben ook blij dat ik arabish mag kan spreken .dat is toch de taal van ALLAH.

  17. Ibrahim
    03 oktober 2007 om 12:53 uur.

    Tsjonge jonge
    geld van de berberen denk je dat marokko geen staatskas heeft en ten tweede grote investeringsmaatschappijen staan te popelen om in maghreb te investeren.. Bijna mijn hele familie woont in nador en nooit is er iemand naar hun toe gekomen om geld af te persen voor een winkelcentrum en wat je zei over weeshuizen heb je gelijkk in mare er moeten ook dingen gebouwd worden die geld opbrengen en niet alleen dingen die geld kostenn

  18. Jamal
    03 oktober 2007 om 12:56 uur.

    Jouw reactie (beste Said) neemt niet weg dat onze geld uit Europa al een aantal decinea werd (wordt) gebruikt voor vele projecten in “hun Marokko”, en niet in het zoogenaamd “Almaghreb alghair nafi3”.

    PS: mijn eerste reactie (op Monsieur Le Parisien) was meer algemeen en niet n.a.v. het nieuw project

  19. Yasmina
    03 oktober 2007 om 12:59 uur.

    He Said!

    Je hebt helemaal gelijk wat betreft die KHOROTO’S! Voelen zich meteen weer aangevallen. Goed dat je even hebt uitgezocht hoe de vork in de steel zit. Maar daar zullen veel KHOROTO’S wel weer over heen lezen en alleen zeiken over Berbers vs Arabier.

    Wees blij dat ons land een beetje vooruit gaat. En bovendien, een heleboel Arabieren wonen in Berbergebieden en heel veel Berbers wonen in Arabische gebieden. En waarom denken jullie??? Omdat ze daar hun brood kunnen verdienen. Net zoals onze ouders hier naar toe zijn gekomen om ons te kunnen onderhouden en net zoals vele landgenoten die er alles voor over hebben om hier te komen, soms zelfs hun leven.
    Dus niet zeuren over wij/zij.

    Wees gewoon blij als er wat positiefs in ons land gebeurt en er weer veel banen worden gecreeerd en zeg Alhamdoulillah.

    Ik zweer en betreur tegelijkertijd dat veel landgenoten vermoeiend zijn! Jammer!

  20. Salma
    03 oktober 2007 om 01:58 uur.

    Bismillahi rahmanie rahiem!! ik kan geen topic lezen of er komt een onwetende berber gelijk in de aanval, ja jullie arabieren zijn dit en dat en bla bla….. doe eens gewoon normaal….zie het maar zo alles wat marokko beter maakt en vooral het levert straks insallah banen op dus dat is toch geweldig….dus gebruiik je hersens en schuif je zelf niet continue in een hoekje van ja wij berbers worden in een hoekje geschoven dat doe je helemaal zelf

  21. abdolah
    03 oktober 2007 om 02:04 uur.

    salam

    de inkomstenbronnen 1 van marokko zijn groente en vis .
    en als de meeste berbers in europa woonen dan heeft het geen nut om in rif
    te investeeren of niet.

  22. Mo Rotterdam
    03 oktober 2007 om 06:00 uur.

    Jeetje mensen!! Ik wilde vol enthousiasme het bericht met de titel “Marokko investeert in groot shoppingcentre” lezen en dan kom je gelijk in een discussie terecht die over alles gaat behalve het onderwerp. Marokko is geweldig bezig zich ontzettend aan het ontwikkelen. Vele partijen zien hier toekomst in, van particuliere beleggers tot super grote bedrijven met gigantische investeringen. Zoals je kunt lezen verwachten ze met alleen dit project al 5000 directe en 20,000 indirecte banen te gaan opleveren wat geweldig goed nieuws is voor onze Marokkaanse bevolking (broeders, zusters, vrienden, familie etc etc). Daar kunnen we toch alleen maar ontzettend blij mee zijn! Wij hebben het alhamdolilah toch erg goed hier en weinig te klagen vergeleken met de mensen daar. Laten we daarom hopen dat er nog vele van dit soort projecten mogen komen en ze hun verwachtingen van het aantal bezoekers zullen overtreffen! Lang leve iedereen die het goed voor heeft met Marokko en de ontwikkeling van het land en de “bevolking” (dat is iedereen).

  23. Le Parisien
    03 oktober 2007 om 10:29 uur.

    Sidi jamal,

    De primaire inkomstenbron van marokko is niet meer de overboekingen van marokanen in het buitenalnd naar Marokko. Sinds 2006 is toerisme het belangrijkste inkomstenbron. Voor meer informatie check deze link

    http://www.maghrebmagazine.nl/2007/02/05/groei-toerisme-in-marokko/

    Wat ik wilde zeggen is dat benjaddi berber niet met onzin commentaar moet komen. Hij heeft geen bewijs kunnen vinden betrekking tot de financiering door berbers. Zoals Said zei wordt het door 2 private ondernemingen gefinancieerd.

    ik betwijfel het of de meerderheid van de Marokkanen in Europa van berberse afkomst is. Volgens mij weet jij niet wat er in Frankrijk rond loopt.

    Ophouden met steeds slachtoffer spelen en maak jezelf nuttig. Als jij vind dat er mar steeds in de Arabische steden geinvesteerd wordt ten nadele van de berberse gemeenschap. neem eigen initiatief en investeer in jouw regio.

  24. mos
    04 oktober 2007 om 12:04 uur.

    Tjonge jonge ! jullie leren het ook nooit, over welk geld hebben die berbers het?het geld van Tacheffart en bolletjes of de WWB ? man jullie hebben veel zonden begaan ! jullie respecteren elkaar niet eens laat staan een ander en stelen als de raven, is dit wij zijn Berber ?lehram fi lehram, tot je je graf ingaat.

  25. benjaddibereber
    04 oktober 2007 om 03:20 uur.

    zo zo blijkbaar heb ik heel wat gevoelige snaren geraakt.ik mag toch vinden dat berbers mogen streven naar een onafhankelijke regio,en gezien de enorme buitenlandse deviezen die ze oa in het land van herkomst hebben vergaard,zou ik zeggen AZULgo for it.wat is er fijner dan een leven zonder prostitutie ect…lekker onze eigen grenzen weg van het bedorven gedeelte van marokko.oost west thuis best

  26. Ibrahim
    04 oktober 2007 om 12:15 uur.

    Ik weet niet waar je t over hebt benjabirr ofsoiets, mare k denk niet dat de berberen in staat zijn zijn een eigen land te voeren. Wij hebben hier een moskee en je wil niet weten voortdurend ruzie over wie in het bestuur moet, de metalsa willen geen iqer3ien en andersom, shab lhoceima willen geen bni s3ied in t bestuur en ga zo maar door. Berberen onderling kunnen het niet eens met elkaar vinden laat staan een eigen land.

    PS ik ben ook berber

  27. Exprof
    04 oktober 2007 om 04:57 uur.

    De berbers hebben bijna 250 miljard aan geld op banken staan in vergelijking met de arabieren hebben die bijna niks en vermogen is bijna haast niks .

  28. Rachid
    04 oktober 2007 om 05:38 uur.

    Beste Mensen,

    Akhsal Groupe is van Aziz Akhenouch. Dat is een hele intelligente soessie die ook eigenaar is van Afrique, Akwa, Gaz Maroc, Meditel en de haven van tanger. Als je het over die mensen hebt dan heb je het over de miljardairs van marokko. Deze mensen en niet alleen hij, dan heb je het ook over meneer Chaabi van Souk Assalam, Chaabi lil iskane, ijzerindustrie en Driss Jettou voormalig premier van marokko. Dit zijn de grote industriele die een hart voor het land en hun portemonee hebben. Dit is absoluut niet geld van riffies. Dit zijn soussies die over zoveel geld beschikken dat als je heel rif bij elkaar halt niet eens bij elkaar kan opbrengen. Dus weet wat je zegt als je zegt van dat is geld van rif. Eerst een beetje vooronderzoek doen voordat je wat zegt.

  29. Le Parisien
    04 oktober 2007 om 08:45 uur.

    @ benjaddi berber,

    Tegen mensen als jij zeg ik; GA JE GANG, scheid je maar af van Marokko. Vriend jij hebt nog steeds niet in de gaten hoeveel procent van de overgemaakte geld van Marokkanen in het buitenland daadwerkelijk naar de Rifregio gaat.
    Denk jij nou echt dat alleen Marokkanen in nederland geld naar Marokko sturen. Ik dacht het niet!!! Wat denk je van Marokkanen in Frankrijk (meerderheid Arabisch), Marokkanen in Engeland en Duitsland ook hier meerderheid Arabieren. Om maar te zwijgen over de grote aantal Marokkanen in Canada (regio Quebec).
    Natuurlijk mag jij zeggen dat je je zelf van marokko mag scheiden. Ik help je wel. Ik betwijfel alleen of het dan beter zal gaan. Om de Rif wekvarender te maken dient er gesleuteld te worden aan twee kanten. De overheid aan de ene kant maar zeker ook de mentaliteit van de bewoners aan de andere kant.

    Kom voortaan met nuttige informatie in plaats van Telegraafopmerkingen dat het winkelcentrum door berbers geld wordt geïnvesteerd in een Arabische stad. ook al zou het door berbers worden geïnvesteerd, is het vrij logisch om het winkelcentrum in Casablanca te bouwen dan in nador. Zeg nou eerlijk de lonen zijn ietsjes hoger in het westen van het land.

  30. Mo
    05 oktober 2007 om 02:40 uur.

    Exprof: Wat! 250 miljard
    volgens mij meer 🙂

  31. abdel
    05 oktober 2007 om 04:05 uur.

    Mensen die denken dat ze arabisch zijn , die moeten ophouden met het ontkennen van feiten en het verdraaien van feiten. Zolang jullie niet onder ogen willen zien dat mensen gediscrimineerd worden en achtergesteld worden, zal ons land niet vooruitkomen. Dit komt omdat voor een besluit om goed te kunnen werken, er een draagvlak voor moet zijn. Op dit moment is er nergens draagvlak voor, er is een tweedeling in de samenleving. De tweedeling bestaat uit mensen die overdreven positief zijn en op de ingeslagen weg door willen gaan terwijl het ons de laatste 50jaar niets heeft opgeleverd. Daartegen over heb je de vooruitstrevenden die denken dat het anders en beter kan. Daarbij kun je denken aan inkomensverdeling, wat de marokkaanse identiteit precies inhoudt, het politieke proces.

    Tegen de groep conservatieven wil ik zeggen dat kritisch naar je land kijken geen landverraad is , maar dat liefde voor het land is. De koning probeert met alle macht om van ons land een vooruitstrevend land te maken. Hij heeft een waarheidscommissie ingesteld, de positie van de vrouwen verbeterd, erkend dat hij ook van berberse afkomst is en berbers op school onderwezen. Vooral dat laatste is heel belangrijk geweest.

    Wat ik niet begrijp van de mensen die hier berbers aanvallen is het feit dat ze daarmee ook de koning aanvallen en zich niet loyaal opstellen aan het land. De koning probeert jullie de weg te wijzen hoe het kan. Maar blijkbaar willen jullie dit niet. Jullie blijven neerkijken op de berberse bevolking, dit is een groot gevaar voor Marokko. Deze haatzaaiende mentaliteit wordt meegegeven door de ouders. Dit is iets waar de overheid aandacht aan zou moeten geven en hard tegen moet optreden.

  32. kano
    05 oktober 2007 om 01:15 uur.

    @Rachid

    laat me niet lachen, de eigenaar van de haven van tanger, wat een naakte leugen zeg.

    @ Ibrahim ben volledig met je eens

    dezelfde probleem van de moskee hebben we ook hier in m n woonplaats, die mensen zijn dom bezig

  33. kano
    05 oktober 2007 om 01:28 uur.

    @MO en @EXPROF

    Wat bedoelen jullie met 250 miljard, dolaars ,Euros of Dirhams.
    $ 250 000000000 = onmogelijk
    € 250 000000000 = ook onmogelijk
    MAD 250 000000000 = € 25 000000000. ook onmogelijk

    250 000000000 Dirham cent wel mogelijk

  34. uhjh
    07 oktober 2007 om 11:13 uur.

    benjaddiberber ik ben het niet met jou eens als we daar alleen maar geld gaan insteken dan hebben we bijna niks nedleland steek toch ze held daaar toch ook alleen maar daar niet in moxo wat bedoel je met armen daar je denk alleen maar arme de meeste zijn rijk hoor maar de denk dat alle berbers(ben ook een berber) en ik bedoel vooral in nederland dat daar alleen arme woonen

  35. uhjh
    07 oktober 2007 om 11:16 uur.

    gaathar3@hotmail.com met jou ben ik helemaal niet mee eens wat heeft markken in europa daar mee te maken ze zitten in europa voor hun zelf net voor marokko

  36. uhjh
    07 oktober 2007 om 11:16 uur.

    ik bedoel het westen

  37. uhjh
    07 oktober 2007 om 11:22 uur.

    inkomstenbronnen nummer 1 van Marokko is helemaal niet marokkanen in het buiten land wat een onzin

  38. uhjh
    07 oktober 2007 om 11:35 uur.

    he wie gebruikt seeds mijn naam???

  39. uhjh
    07 oktober 2007 om 11:39 uur.

    o ja nog ieds inkomstenbron 1 was marokkanen in het buiten land maar nu niet meer

  40. titwani
    15 oktober 2007 om 07:54 uur.

    wat een hoop onzin.

    Kijk wat voor reacties een shopping centre teweeg brengt:gelijk gaan mensen al historie en mishandelingen en tegenstellingen enoude koiein uit sloot halen.

    dan zeggen ze waarom gaat marokko niet investeren?voordat je het weet krijg je hier een burgeroorlog.

  41. Jdidi
    28 november 2007 om 10:41 uur.

    Aksal is een mode bedrijf van Salwa Akhennouch, de vrouw van Aziz Akhennouch, Salwa is de dochter van een rijke miljardair uit Tafraoute in de Souss, die zich rijk heeft gemaakt in de Marokkaanse theeindustrie lees het artikel “Empire Akhennouch” van telquel daar vindt je dit alles in terug. Aziz Akhennouch is ook een Soussi miljardair uit Tafraout hij is de zoon van de oprichter van AFRIQUIA Gaz, die overal in Marokko te vinden is voor zijn gas en tankstationnen. AKSAL is van zijn vrouw Salwa. De realisatie van deze Mall is een joint venture met een andere modebedrijf uit het Midden Oosten die tevens de 2de grootste modebedrijf is in Marokko. Verder is wat hier allemaal beweerd werd gestoeld op lucht, Driss Jettou een bekende Soussi industrieel die de grootste schoenbedrijf in Marokko runde voordat hij in de regering werd opgeroepen en benoemd werd tot Eerste minister is ook een Soussi. Hassan II daartegen is er geen, hij is de zoon van Mohammed V (Arabier) en van Lala Abla (slavin uit de Soedan (subsahara) en was geschonken door een rijke Caid uit de Hoge Atlas, de moeder van Mohammed VI komt uit de Midden Atlas er is nooit geschreven zelfs niet door hun in hun eigen biografieen dat ze Berbers spreken, dat is dus pure onzin, ze zijn allen in het Arabisch opgevoed en beschouwen zich ook als Arabieren ookal zijn de moeders van de laatste 2 Koningen van Berberse komaf. Wat Tanger Med betreft, de promotor van Tanger en de wali van Tanger-Tetouan is de Soussi Mohammed Hassad uit Tafraout die al vaker benoemd werd door zowel telquel, marochebdopress, lavieeco, aujourdhui le maroc, gazet du maroc enzovoort als de beste technocraat van Marokko en een veelbesproken succesvolle zakenman. Aziz Akhennouch die 1 vd grootste industriele group leidt in Marokko nl: AKWA, die de nummer 1 is inzake gas en andere sectoren heeft samen met de grote containermultinational MAERSK een eigen multinational beginnen en het heet MAERKS AKWA die 33% van Tanger Med’s containers in beslag neemt.

    bron: “L’empire Akhennouch” artikel van Telquel.

  42. Wetend,,
    09 januari 2008 om 04:30 uur.

    De meeste vinden hier dat we allemaal marokkanen zijn. Ook al leven we samen we worden tog altijd anders gezien. Ik ben ook een trotse berber ik ben ook arabisch opgevoed maar de dingen die ik hoor over de berbers van de arabieren is gewoon te pijnlijk dan is het gwn onwetendheid en vooroordelen. Je kan zeggen dat we allemaal moslims zijn dat we de taal van allah spreken maar waar waren zij toen wij tegen de indriNgers (spanje en frankrijk) vochten??? We zijn tog MOLSIMS of niet… we zijn tog broeders en zusters. En als je moslim bent ben je verplicht om mee te helpen in een oorlog… en wat ik helemaal raar vind …dat de sjlouh en soussa wel wouden meehelpen maar geen organisatie hadden terwijl de arabieren zeiden dat ze helemaal niet op de hoogte waren… terwijl afstand van rif tot arabisch gebied niet eens 1 m is???? En het is ook raar dat er geen les wordt gegeven over rif… dat is pas De geschiedenis. en dat veroorzaakt het vooroordelen over berbers dat ze boeren zijn, gieren, vissers die alleen van hun opbrengst leven. Het is ook raar dat er niemand over praat. ik weet wrm het zo is geworden gaat vooral om de koning die toen in de oorlog in gevangenis zat…
    Je kan zeggen we zijn marokkanen , allemaal… maar je ziet gewoon dat de regering ons geen gelijk geeft en voor de mensen die de MAROKKAANSE geschiedenis niet weten… ga gwn ff info zoeken over abdelkrim el khattabi en zn tactiek voordat je hier je mening dropt…
    wij LETTERLIJK gezien worden als beesten, zwijnen terwijl wij marokko hebben gered en niemand moet komen zeggen dat de berbers geen geld betalen ofzo en zogenaamd vragen om bewijzen….er wordt gwn letterlijk verteld dat de regering in 1956 tot een besluit kwam dat zelfs de bewoners er van schrokken/verbaasden om de hoge beroepen aan bewoners die in het MIDDEN-MAROKKO leven… en nu zie je dat meknes rabat casa.fes… allemaal veel ”mooier” deruitziet en dat het economischer eruitziet dat van ons allemaal uit onze portemonnee. De berbers leefden lang in armoede. de regering gaf niets of bijna niets aan a rif(begon vanaf onafhankelijkheid)… wij hebben altijd moeilijk geleefd. En over de marokkanen hier in nl die doen het ook niet zo goed maarja dat is wel nl bemoeienis..
    Maar mensen lees eerst, kijk en luister naar de verhalen over abdelkrm lgtbi en begrijp wat we hebben meegemaakt. en nu zijn we bezig om er een einde van de armoede te maken.. hard werken in het buitenland en vooruitgang boeken in het binnenland.
    En mijn mening is dat ik de arabieren ontzettend koppig vind. Als er voor hulp wordt gevraagd om een einde te maken aan de bezetting en om de islam te veroveren dan hoor je ze niet of steunen ze liever de Britten DIE DE OTTAMANEN versloegen in 1917. Maar wanneer zij zelf hulp nodig hebben dan moet wel iedereen komen helpen.bv irak en palestina.
    geloof me Als je een vuist tegen de muur slaat dan krijg je het dubbele ervan terug!

  43. skery_vanuit_marocco
    09 januari 2008 om 08:48 uur.

    @ wetend

    je hebt gelijk ik merk het ook hier in marocco man man in israel je hebt europeese joden marokkaanse joden amrikaanse joden daar hoor je nooit wat van haat of elkaar vermoorden ect marokko weer wel marokkanen moet gewoon pak slagen krijgen door dit onzin ze maken marokko kapot dat doet pijn

  44. Amarak
    13 januari 2008 om 10:24 uur.

    Wat een onzin allemaal om te beginnen, Midden Marokko is heel arm, vergeleken met de andere gebieden in Marokko, eigenlijk hoort het bij de aller armste gedeelte. Dan heb ik het over de Midden Atlas maar ook om de gebieden zoals “Abda”, “Rhamna” “Khouribga” enzovoort en vele andere gebieden in Midden Marokko. Alleen het Atlantische Marokkaanse Westen kent grote industrieële steden met grote stadskernen, agglomeraties en sterke urbanisatie. Maar dit komt niet door de Marokkaanse regering dit komt door het verschil tussen het Spaanse Protectoraat en het Franse Protectoraat. De Fransen hebben veel geinvesteerd in Marokko vooral in “Le Maroc Utile”: Het nuttig Marokko, dat niets anders was dan het Atlantische Westelijke Marokko dus van de Gharb-gebied in Rabat tot aan het gebied rondom Casablanca. Ook hebben ze steden zoals Marrakech vergroot, vooral steden rondom grote valleien, stroomgebieden, atlantische kust, en valleien. Daar hebben ze de meeste steden gebouwd, die daarvoor niets anders dan dorpen waren of niet eens bestonden. Frankrijk heeft die industriële sites, industrie terreinen, havens, vliegvelden enzovoort gebouwd. Casablanca bv was maar een zeer klein stadje met nog geen 10 000 inwoners, na Franse aanwezigheid was het na 10 jaar al een stad met 100 000en inwoners! Spanje daarintegen was niet zo rijk en machtig als Frankrijk, die toendertijd een grootmacht van enorm formaat was. Zelfs met al het geld dat Frankrijk verloren heeft in de 2 Wereldoorlogen had het meer dan genoeg (oa: door hun kolonies) om de steden in het Marokkaanse Westen op te bouwen. Spanje niet, Spanje was geen grootmacht als Frankrijk, had niet zoveel kolonies en had bovendien nog te lijden aan een burgeroorlog, die veel geld opslorpte voor zo’n arm land. Terwijl Frankrijk, dammen, wegen, treinsporen, havens, bruggen enz bouwden. Zag je nauwelijks hetzelfde in het Spaans-Marokkaans grondgebied, er werden wel enkele kleine steden gebouwd, wegen werden aangelegd voor militair transport maar verder werd er maar zéér weinig gedaan door de Spanjaarden.
    Toen Marokko Onafhankelijk werd en toen Spaans-Marokko en Frans-Marokko terug 1 werden, werd dit politiek van “Maroc Utile” gewoon verder gezet, 1/3de van Marokko werd benut, wéér het Atlantische Westelijke Vlakte en de rest daar werd nauwelijks in geinvesteerd vooral in de bergstreken en grote plattelandsgebieden zoals de Rif-gebergte, de Midden Atlas, De Souss, Zuid-Oost Marokko, de Sahara, ook speelde allerlei politieke motieven een rol bij deze boycott. Wat de Rif en de Souss, en in minder mate ook de Tadla en sommige steden in Zuid Oost Marokko doet leven is de migratie, het geld van de migranten op de eerste plaats, daarin verschillen deze gebieden met het véél armere Midden Marokko, waar veel minder sprake is van migratie (de laatste jaren is er natuurlijk wel verandering in gekomen). De inwoners van deze zeer arme provincies kregen niet massaal toestemming om het land te verlaten en om te migreren ook recruteerde westerse bedrijven daar niet zoals bv in de Rif en in de Souss. Vandaag merk je een grote sociale ongelijkheid in deze gebieden. De grote Westelijke Atlantische steden zoals Casablanca, Rabat, Kenitra enz kennen meer rijkdom en welvaart maar tegelijkertijd omdat daar vooral het meeste industrie en werkgelegenheid gevestigd is zijn alle arme Marokkanen uit de plattelandgemeentes en gebergtes zich daar gaan vestigen met hoop op werk, velen hebben geen werk kunnen vinden door allerlei oorzaken, de huur was te duur, je moest daar alles kopen in tegenstelling tot het platteland waar de boeren leven van hun eigen gewassen en dit leidde tot het ontstaan van krottenwijken in die steden. Dit is een fenomeen die je in alle grootsteden en metropole centra’s hebt. Je kan dus moeilijk spreken van Rijke provincies en arme provincies hun sociaal-economische ongelijkheid varieërt door allerlei hande redenen, waarin migratie, historie, politiek een grote rol spelen.

  45. nador_alhoceima
    19 maart 2008 om 12:15 uur.

    van nador tot aan tanger dat zijn de grootse deuren van heel marokko en jullie arabieren weten gewoon bijna niks en praten maar wat raak met jullie hebben geld laat me tog niet laggen door nador alhoceima tetouan tanger zijn jullie om hoog gekomen en in de tijd van hassan 2 met wat heeft hij de tweede grootse moskee op de wereld gebouwd heel marokko zijn ze alle deuren langs gegaan en weer de meeste geld kwam van chammal maar in cassablanca is het gebouwd en nog veel want is nog maar net het een van de voorbeelden en grootste scheiters zijn jullie wel de arabieren.

  46. nador_alhoceima
    19 maart 2008 om 01:48 uur.

    he grote beb tering arabieren nador is wel de hoofdstad van heel marokko als het om financiel gaat dus komt niet praten eh kinderen.

  47. WS
    03 juni 2008 om 02:36 uur.

    vooral die zogenaamde Arabische niet Berber haters etc WAAROM WERD OF WORD DIE PLAN NIET IN DE RIF UITGEVOERD, en dat is iets waar julie je niet eens over uitlaten. en dan heb ik het over het algemeen en niet alleen dat marktje.