MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Kamer steunt aanpak dubbel paspoort

13 oktober 2007 | in Overheid, Politiek | 13 Reacties

Dubbele nationaliteitWie Nederlander wil worden, moet voortaan – indien mogelijk – verplicht afstand doen van zijn oorspronkelijke nationaliteit. Een grote kamermeerderheid steunt het plan van minister Hirsch Ballin van justitie om het aantal Nederlanders met een dubbele nationaliteit terug te dringen.

In het wetsvoorstel wordt geregeld dat vreemdelingen die Nederlander willen worden, verplicht afstand doen van hun oorspronkelijke nationaliteit. Dit geldt ook voor kinderen die op jonge leeftijd in Nederland zijn komen wonen en op hun achttiende voor het Nederlanderschap opteren.

Het kabinet wil dat nieuwe Nederlanders in de toekomst een verklaring van verbondenheid gaan afleggen. Ook moeten ze de Nederlandse taal beheersen. Mensen die op de Nederlandse Antillen of Aruba de Nederlandse nationaliteit aanvragen, zijn hierop geen uitzondering.

Er zijn 13 reacties

  1. hassanhasson
    13 oktober 2007 om 09:22 uur.

    hoe zit het nou met ‘die’ Nederlanders die een tweede nationaliteit aanvragen met name: Amerikaanse – joodse en ga zo maar door!!!

  2. fatima
    14 oktober 2007 om 12:50 uur.

    Rot toch een eind op, als ik afstand zou moeten doen van 1 van mijn nationaliteten, de Marokkaanse of Nederlandse…dan doe ik de Nederlandse weg!!….Dan maar niet stemmen en dus niet betrokken zijn in de samenleving, is dat wat ze willen?? nou prima! Dan

  3. ghalil
    14 oktober 2007 om 01:24 uur.

    hebben ze geen tijd voor
    ze hebben alleen tijd voor de moslims

  4. sandokando
    14 oktober 2007 om 10:19 uur.

    @ Fatima

    Als je geen Nederlands paspoort hebt val je in een hoop zaken buiten de boot realiseer je je dat goed.

  5. Jamal
    15 oktober 2007 om 12:25 uur.

    Fatima, je zult met marokkaanse paspoort hier niks aanvragen o.a aanvraag huursubsidie tot aanvraag Bijstand en weet ik veel allemaal is niet mogelijk. Dan kan je egt niet hier leven en val je buiten de boot. ik begrijp je emotionele gevoelens wel want je bent en blijft een marokkaan in hart en nieren maar besef wel dat je moeilijkheden gaat krijgen en dat is nou juist de gemene aanpak van de regering. Ons dwingen te kiezen. O ja het is maar een papiertje en die kan je zo scheuren als je wilt maar je gedachten en gevoelens voor de vaderland is niet te scheuren. Maar wil je egt niets van weten om nl paspoort aan te nemen dan moet je wel heel hoog opgeleid zijn, dus goed verdiende baan hebben en geld sparen en dan terugkeren naar Marokko en daar een eigen zaak te beginnen zoals de meeste hoogopgeleide jongeren dat doen.

  6. mos
    15 oktober 2007 om 05:36 uur.

    Ik heb het al eerder aangegeven, Ik ben Marokkaan en zal als Marokkaan sterven! wat er ook gebeurt DE NATIONALE MAROKKAANEN !!!!!
    Ik ben hier alleen voor de centjes, zodra ik genoeg gespaard heb keer ik terug en probeer het beste er van te maken tot ik mijn Marokkaanse graf inga.
    Daar ligt mijn hart en mijn ziel !! en ohja…..Peter, Jan of kees die Paspoort van jullie hoef ik nie!!

  7. bibi
    16 oktober 2007 om 10:18 uur.

    Ik ben hier alleen voor de centjes..
    Je had beter een diploma kunnen behalen want hoe jij het doet overkomen lijkt het mij meer op een uitkering maar als dat voldoende is, geen probleem!
    Iedereen in NL zou willen dat het in marokko maatschappelijk net zo geregeld was als hier, dan waren jullie hier ook niet gekomen en hadden we het allemaal goed! Was dat in de hele wereld maar zo!

    Wat een hebzucht zeg..
    Hebzucht is het verlangen naar meer dan men noodzakelijkerwijs nodig heeft. Het is een van de zeven hoofdzondes. Soms mondt hebzucht uit in een ziekelijke zucht naar meer, vaak ook ten koste van anderen. Toch is hebzucht een van de bases van het kapitalisme en daarom in de westerse wereld tot op zekere hoogte geaccepteerd.

  8. Balou
    17 oktober 2007 om 11:32 uur.

    Precies als je je nederlandse paspoort opgeeft dan heb je weinig rechten hoor ! Maar de turkse en marokkaanse mogen hun paspoort helemaal niet opgegeven . Dus wat het kabinet probeert te doen helpt geen ene moer aangezien het niet blijkt te gelden voor elk die hun paspoort niet mogen opgeven van het land van herkomst.

  9. mjahed
    17 oktober 2007 om 11:55 uur.

    laat kabinet maar lullen dat doen ze altijd die moederf***kers,maar blafende honden bijten nie

  10. Khalid
    18 oktober 2007 om 03:02 uur.

    Denken ze nu werkelijk dat ik mij daardoor meer Nederlander ga voelen? Het blijft maar een papiertje, diep in mijn hart blijf ik een Marokkaan, en deze gevoelens zullen hierdoor alleen maar groter worden!

    Snappen ze nu echt niet dat het om een papiertje gaat? Dat dat helemaal niets gaat veranderen? Wetenschappers die rationeel denken hebben een ander standpunt naar voren gebracht, maar de politiek gaat daar tegenin! Ze volgen liever de domme onopgeleide Hollandse boeren, die jammergenoeg de meerderheid vormen van dit zogenaamde paradijs! En je dan afvragen waarom de kutmarokkanen zich zo gedragen…

  11. peter
    18 oktober 2007 om 03:10 uur.

    beste khalid en sommige anderen. als je je dan geen nederlandr wilt voelen en alleen maar zit af te geven op de nederlandse maatschappij, wat doe je dan hier?? hier kun je studeren werken of een uitkering verkrijgen en pensioen opbouwen. dat heb je in zeer weinig andere landen hoor!!

    ga anders direct terug naar marokko en bouw daar de boel op ipv hier nederland af te zeiken. of gaat t jou khalid echt om de centen??? dan heb je dertig jaar ofsoo hier een “rotleven”

  12. Khalid
    18 oktober 2007 om 07:24 uur.

    Beste Peter, de reactie dat je geeft dat het mij en andere alleen om de centen gaat bewijst weer hoe blind iemand kan zijn, weet niet of je het al weet, maar de meeste marokkanen studeren en werken hard genoeg voor hun eigen centen (wat een arrogantie toon je hier als Nederlander!!), en hebben geen Petertje nodig om voor hun centen te zorgen. Het gaat hier erom dat wij totaal geen respect meer ontvangen van politiek, media en een groot gedeelte van de Nederlanders. Dan kan je wel zeggen dat wij Marokkanen al die problemen veroorzaken en geen respect hebben, maar de meeste Marokkanen weten zich te gedragen en hoeven daar niet voor verantwoordelijk gehouden te worden, dat jullie graag de media willen geloven en al het negatieve dat Marokkanen doen opblazen is jullie eigen probleem (Deal with it!). Hoe hard je hier ook probeert te integreren en mee te doen, op het einde van de dag blijf je een profiteur en nietsnut (zie je eigen reactie) en volgens sommige zelfs een terrorist. Hoe denk jij dat wij ons Nederlander kunnen voelen als je constant als ongewenste buitenlander word behandeld?

  13. peter
    18 oktober 2007 om 11:09 uur.

    beste khalid als jij je net zoals t overgrote deel van marokkanen of wie dan ook van alloch of autochtoon, normaal gedraagt , krijg je respect genoeg. van je omgeving regering, media of wie dan ook. dus kruip nou niet weer in die slachtofferrol.

    je hoeft je echt niet persoonlijk verantwoordelijk te voelen voor ellende door een klein clubje idioten in slotervaart veroorzaakt.

    en ja of je wil of niet. als je hier maar lang genoeg blijft, zul je toch meer vernederlandsen verwestersen. daar is niks mis mee. en anders jou kinderen klein kinderen wel. dan pak jij of je (klein)kinderen gewoon t vele goede uit de nederlandse cultuur mee en meng je t met je eigen cultuur. krijg je een mooie couscousstamppot