MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Bedelaars Marokko willen niet werken

18 oktober 2007 | in Economie | 16 Reacties

bedelenDe Marokkaanse minister van Sociale Ontwikkeling, Abderrahim Harrouchi, probeert de overlast van het groeiend aantal bedelaars in het land aan te pakken. Maar veel bedelaars zitten niet te wachten op werk: ze verdienen nu veel meer. Een oudere vrouw die de dagen bedelend doorbrengt, vertelde kort geleden op de Marokkaanse televisie dat ze twee huizen bezat en op het punt stond een derde verblijf te kopen in Casablanca.

“We proberen bedelaars te laten opnemen door hun familie. Als dat niet lukt, plaatsen we ze in sociale centra van de overheid”, zegt Harrouchi. De bedelaars kunnen participeren aan kleinschalige projecten waarmee ze een inkomen verdienen. “Het probleem is echter dat ze vaak meer verdienen met bedelen”, zegt Harrouchi.

Vorige maand verscheen een overheidsrapport waarin het aantal bedelaars in Marokko op 200.000 wordt geschat. Ongeveer 62 procent van de bedelaars is ‘professioneel’ bezig met het schooien. Deze bedelaars buiten gehandicapten uit of huren kinderen in om te bedelen. De kinderen krijgen dan een percentage van de opbrengst.

Maatschappelijke organisaties en politici beweren echter dat de strategie niet werkt. Ook zetten ze vraagtekens bij het cijfer van 200.000 bedelaars. De organisaties schatten het aantal bedelaars in Marokko op een miljoen.

In het rapport over de bedelarij in Marokko staat dat een alomvattende aanpak nodig is om het bedelprobleem terug te dringen. Ook geeft het aan dat de meeste bedelaars vrouw zijn. Sommigen zijn gescheiden en moeten hun kinderen onderhouden. Anderen hebben een relatie waarbij de man (tijdelijk) werkloos of ziek is, aldus AfrikaNieuws.nl.

Er zijn 16 reacties

  1. brother
    18 oktober 2007 om 11:53 uur.

    Zelfs de 1 miljoen is nog krap uitgedrukt. En wat werk betreft: zelfs de gezonde gestudeerde jonge man/ vrouw heeft geen werk laat staan de oudere, zieke, gehandicapte etc…

    “sociale centra van de overheid” wat een lariekoek verhaal van de minister. Als hij en zijn vriendjes en de opperhoofd wat minder zouden jatten van de bevolking is er misschien nog hoop.

  2. said
    18 oktober 2007 om 12:41 uur.

    De foto boven is Afghanistan….Een beetje huiswerk…

  3. nouradine
    18 oktober 2007 om 02:17 uur.

    mensen moeten ze niks meer geven en de mensen die ze geven moeten ze een bekeuring geven en de bedelaars moeten ze het geld afpakken en een bekeuring geven

  4. mohamed_denhaag
    18 oktober 2007 om 03:14 uur.

    een beter milieu begint bij je zelf zou ik zeggen.
    als ik een document moet halen bij de gemeente of een ander overheid instantie, dan staan ze zielig te kijken of je ze wat geeft.
    dus die minister moet niet schijnheilg doen.
    bovendien zet de regering de perioriteiten weer op zijn kop.
    ze kunnen beter beginnen met werkgelegenheid creeren, volksgezondheid dramatisch verbeteren, ect…….

  5. bibi
    18 oktober 2007 om 05:04 uur.

    Ligt niet aan de bedelaars, ligt aan de mensen die ze wat geven!
    Zo blijven ze bedelen en vinden ze het echt niet erg om niet te werken, geef ze eens ongelijk

  6. Mostafa
    18 oktober 2007 om 08:48 uur.

    Bedelen is voor sommigen een vak en zeker voor anderen
    een nood.
    In Maroko , het bedelen bestaat overaal en vooal in arme wijken. Van een glaasje olijfolie tot een schepje zout!!!!
    Altijd tekort aan iets! Trouwens , ik wel. 27 jaar lang.
    Nu ben ik hier zie ik ook diskundige bedelaars.Ja! ook hier.

  7. benjaddiberber
    18 oktober 2007 om 09:52 uur.

    ik zou zeggen haal die mensen naar europa ,dan krijgen ze tenminste een uitkering ,hoeven ze ook niet te bedelen

  8. kano
    19 oktober 2007 om 02:03 uur.

    Ik geef gifte (sadagha) alleen als ik zeker weet dat die persoon echt arm is anders geef ik niet, sommige zijn rijker dan ons.

  9. kano
    19 oktober 2007 om 02:07 uur.

    200.000 bedelaars? wat een onzin het hele bevolking bedelt, van de minister tot de echte bedelaar, ze geven allemaal de hand.

  10. Mostafa
    19 oktober 2007 om 07:05 uur.

    Ik geef niets , ik doe niets. wat een onzin!

    Maar niemand schrijft: Ik heb niets , dus ik geef niets.
    het lijkt of wij allemaal rijk zijn of genoeg geld hebben..Is dat zo??
    Wij: Marokkanen.

  11. Abdel Karim
    19 oktober 2007 om 08:10 uur.

    salaam,
    In een hadith word er daarover gezegt: ALLAH sabhan hoewa tallah beschouwt bedelaars die omwille bedelen een imperium willen bouwen tot het laagste soort mensen en zullen hard worden gestraft en waarschuwt daar ook voor.
    tallah a broeders

  12. drubu
    20 oktober 2007 om 10:08 uur.

    @benjaddiberber: Lazer toch een eind op! Werken met je luie reet. We onderhouden hier al genoeg Noordafrikaanse aardsluiaards!

  13. Abdel Karim
    21 oktober 2007 om 05:52 uur.

    hahahahahaha een goeie benjaddiberber

  14. Abderrahim
    21 oktober 2007 om 07:19 uur.

    Elk jaar wanneer ik naar mijn geliefde Al hoceima ga tref ik weer dit soort arabsiche rotbedelaards. Ik geef ze geen ene rooie cent. In plaats van geld geven, bouw ik een waterput in de bergen als waterbron voor dorpsbewoners in watersnood?
    Ik wil geen reclame maken, maar voor geinteresseerden die dit project willen ondersteunen kunnen me bereiken en dan geef ik ze meer uitleg. Er is namelijk geldgebrek ontstaan. De put is al 50 meter diep, nog geen water. Er moet nog zeker 15 meter worden gegraven. Maar hoe dieper hoe duurder de kosten zijn per meter te graven.

  15. ghalil
    23 oktober 2007 om 11:05 uur.

    bedelaars zullen er blijven
    200.000
    hij bedoeld zeker per stad
    en al haal je ze naar nederland toe, waar moet je ze dan stoppen
    wilders zal dan weer een reden hebben om onzin te gaan lullen
    het bedelen is gewoon een baan geworden in maroc
    waarom werken als je met bedelen meer verdiend
    heel het land bedeld
    het is zelde dat je wat in maroc berijkt zonder dat je geld neer legt
    ik heb in de zomer zowat bijna een agent neer gereden
    was mijn fout,mohim met hem zitten praten en wat kreeg ik als antwoord
    dowar m3aya o nkhalik tmchi
    dus ja dan vraag je af hoezo dan geeft die als antwoord iwa ra khlas diali ra walo
    heel het land is corupt en dan komt er nog is bij dat ze zowiezo niet veel verdienen

  16. ghalil