MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Onderzoek naar mogelijke genocide Marokko

02 november 2007 | in Marokko | 20 Reacties

Westelijke SaharaMensenrechtenorganisaties in de door Marokko geannexeerde Westelijke Sahara reageren opgetogen op de start van een gerechtelijk onderzoek door de Spaanse rechter Baltasar Garzon naar een mogelijke genocide die door Marokko zou zijn gepleegd op Sahrawi, inwoners van de Westelijke Sahara.

De aanklacht die dinsdag in Spanje bekend werd gemaakt, bevat misdaden als genocide, standrechtelijke executies, verwonding en marteling. Volgens een verklaring van Garzon, toprechter bij het Spaanse nationale gerechtshof, zouden dergelijke misdaden vooral plaatsgevonden hebben in het midden van de jaren zeventig.

Toen Spanje eind 1975 zijn aanspraken op de kolonie Westelijke Sahara opgaf, ontbrandde een strijd tussen het Marokkaanse leger en de guerrillabeweging Polisario. De gewapende strijd eindigde in 1991, toen Marokko een enorm lange aarden verdedigingswal liet aanleggen van het noorden naar het zuiden, dwars door de Westelijke Sahara. Sindsdien is vijf zesde van het gebied door Marokko geannexeerd. Een zesde deel valt onder controle van Polisario.

Het zogenaamde universele rechtsprincipe van het Spaanse recht geeft Spaanse rechters de mogelijkheid om misdaden te berechten die elders op de wereld hebben plaatsgevonden. Het besluit van Garzon om onderzoek te doen naar een mogelijke genocide door Marokko krijgt dankbare bijval van Sahrawi-organisaties. De organisatie van familieleden van Sahrawigevangenen en -vermisten Afapredesa zegt dat het onderzoek „gerechtigheid brengt voor het Sahrawivolk en de slachtoffers van de Marokkaanse genocide in de Westelijke Sahara.”

Rapporten die de afgelopen jaren zijn gepubliceerd door bekende mensenrechtenorganisaties als Amnesty International en Human Rights Watch bevestigen volgens het Reformatorisch Dagblad dat in het gebied systematisch mensenrechten worden geschonden door Marokkaanse autoriteiten.

Marokko moet nog een officiële reactie geven op het nieuws. Alleen als rechter Garzon erin slaagt om voldoende bewijs te vergaren, zal het gestarte onderzoek daadwerkelijk tot een rechtszaak kunnen leiden. Garzon heeft wel alvast een lijst samengesteld met daarop dertien namen van hoge Marokkaanse functionarissen die in dat geval in staat van beschuldiging worden gesteld.

Er zijn 20 reacties

  1. said
    02 november 2007 om 01:31 uur.

    Wat een grap. Laat de spanjaarder eerst de genocide die ze hebben gepleegd tegen de riffijnen in de jaren 20 van vorige eeuw. Toen hebben ze gifaanvallen gevoerd tegen de riffijnen. Hypocriete westen!

  2. mohamed - den haag
    02 november 2007 om 09:32 uur.

    said!!!!

    jij slaat de spijker op zijn kop
    wat de Europeanen gedaan hebben en met name franse en Spanjaarden is niet te omschrijven. wat die Marokkanen toen hebben gedaan is door toedoen van die Spanjaarden.
    Ze willen verdeeldheid creëren en dat hebben zij bereikt.
    En mensen die toen de macht overnamen na de kolonisatie zijn het product van de Spanjaarden.

  3. soussie
    02 november 2007 om 10:01 uur.

    Salam,

    Die Spanjaarden moeten een keer ophouden anders hebben ze een groot probleem. Een belletje naar washington of parijs en ze trillen allemaal op hun benen. En die visserij contracten die kunnen ze dan ook op hun buik schrijven. Als ze het zo willen spelen kunnen ze het krijgen.

  4. peter
    02 november 2007 om 11:11 uur.

    marokko is wel degelijk fout. onder leiding van die maffe koning hassan heeft marokko toendertijd behoorljik huisgehouden in de spaanse sahara. hassan zou toen nog voorop lopen in een mars om t gebied op te eisen met 350.000 vrijwilligers zou hassan op 6 november 1975 ff de spaanse sahara binnentrekken. haha ze zijn 10 km opgetrokken en toen bang voor de spaanse mijnenvelden en soldaten weer omgekeerd.

    de waarheid over genocide lees volkerenmoord moet maar eens openbaar worden. misschien kan t wel tegelijketijd met de turkse kwestie betreffende de volkerenmoord op de armeniers koerden na de eerste wereldoorlog?

    en de rol van spanje destijds onder franco ook niet zo fris, mag ook aan de orde komen

  5. Jamal
    02 november 2007 om 11:32 uur.

    Wajouw ik ben boos!!

    Geen woorden kunnen mijn pijn in me hart omschrijven als ik de verhalen aanhoor van ouderen die de Spaanse bezetting hebben meegemaakt.

    De Spanjaarden hebben tijdens hongerjaren brood uitgedeeld met gif derin verwerkt! Zij hebben bombardementen uitgevoerd met GIF! waar nu nog steeds de gevolgen zichtbaar van zijn!

    Wacht maar we krijgen ze wel!! die Spics!! We moeten ze beschuldigen voor de Gifaanvallen met door Duistland aangeleverde GIf op de burgerbevolking.

    Wij moeten hen beschuldigen niet andersom!

    Hoe durven ze die klote Spanjaarden!!!

  6. hassanhasson
    02 november 2007 om 03:22 uur.

    Nou jongens kom op! het is dankzij de marokkaanse regering including the king of God die niet geoorloofd vinden om spanje aan te klagen en weet je waarom:
    Omdat zij zelf gezellig meededen aan de genocide onder Riffijnen en de huidige regerend partij (hezbo Al Istqlal) deed daarvoor een baanbrekend werk onder die huigelaar die in frankrijk ontvoerd werd.

    Wat mij betreft; spanje doet erg goed aan om zulke misrable boel aan te klagen, waarbij die misrable boel haar eigen volk eigenhandig wurgde.

    NB spanje was nooit mijn ding en zal ook nooit worden

  7. Maghrebie
    02 november 2007 om 03:53 uur.

    Peter,

    Knappe reactie. De VOC heeft een zeer schoon verleden die laat je gemaskhalve even buiten beschouwing. Fransen, Engelsen, Spanjaarden en Israel evenzeer.

    Ga maar is lekker fietsen joh….

  8. brother
    02 november 2007 om 04:31 uur.

    Ja Peter prima. alles open en bloot, maar laten we NL niet vergeten met Indonesië. En wat dacht je van Zuid Africa ook hier hebben de NL goed huisgehouden.

  9. mohamed-denhaag
    02 november 2007 om 05:47 uur.

    reactie peter !

    Dit is weer zo een eenzijdige geschiedenis ! zeker op school geleerd.
    Wat Hassen 2 betreft, hij was niet zo zuiver en oprecht geweest, in 35 jaar heeft hij te veel bloed aan zijn handen. dus wat hij heeft gedaan is niet te omschrijven.
    Maar wat verwacht je van iemand die door de fransen opgeleid, opgevoed en klaar gestoomd was om te regeren om het volk te onderdrukken.
    En als men toen in opstand kwam en roept voor een rechtvaardige staat wordt de mond gesnoeid en levend begraven.
    Maar je hebt het niet over franse die meer dan 1 miljoen Algerijnse burgers van kant hebben gemaakt. Italië in Libië, Engeland in Egypte en andere delen van de wereld. En tot op heden Amerikanen en joden in Palestina. En noem maar op…..
    Ik hoor europa enkelt maar zogenaamd druk maken over Roemenië in Turkije en wat de Arabische regeringen hebben gedaan, terwijl die doelbewust en zeker met goedkeuring van europa en Amerika de Arabische /islamitische regeringen direct en indirect ondersteunt hebben en nog steeds! om hun regiems uit te voeren jegens het volk.
    Ik zou je zeggen duik eens goed in de geschiedenis en kijk wat jouw voorouders allemaal hebben veroorzaakt en waar tot op heden de wonden nog niet dicht zijn.

  10. mohamed-denhaag
    02 november 2007 om 05:52 uur.

    En het idee van de opmars in 1975 (masira gadra) was het idee van de Spaanse geheimendienst en Hassan moest het uitvoeren.
    Het volk is voorgelogen en in de maling genomen door ze koran boeken uit te delen om het gevoel te krijgen dat ze door de boeken de Spanjaarden hebben verderven.

  11. mohamed-denhaag
    02 november 2007 om 05:54 uur.

    Verdreven

    Correctie!!

  12. kano
    02 november 2007 om 09:08 uur.

    Die garzon kan beter beginnen met het onderzoek naar het verleden van zijn voorouders, oen die tijd de bezitters van het noorden van Marokko, die veel Marokkaanen hebben mishandeld, onthoofd, en vergast met chemische bommen die vanuit vliegtuigen naar beneden werden geworpen, en die vieze arzon is bekend met zijn haat tegen de Marokkanen, en hij is de vriend van de polisarios, de dieven die onze Sahara willen stelen (samen met die vieze algerijnen), volgens mij is die Garzon door de algerijnen met miljoenen Euros omgekocht.

  13. mjahed
    02 november 2007 om 09:42 uur.

    Er is geen sprake van genocide door marokko op zgn Sahraouis. Er zullen ongetwijfeld mensenrechten zijn geschonden, maar tijdens de Frans Spaanse bezetting zijn er veel ergere dingen gebeurt voor dat die lafaards door marokkaanse verzetshelden het land uit zijn gejaagd dmv bomaanslagen, liquidaties op koloniale politieagenten.

  14. Kamal
    04 november 2007 om 09:49 uur.

    Beste Peter,

    Wat je net zei dat de 350.000 marokkanen na 10 km meteen terugkeerden omdat ze bang waren voor de spaanse soldaten wordt niet eens in “Nickelodeon” gezegd. Ze kregen juist de opdracht van Hassan II om terug te keren omdat Spanje op dezelfde dag beloofde dat ze zich zullen terugtrekken uit het gebied en teruggeven naar Marokko. (Akkoord van Madrid: 14 november 1975). Ik denk eerst dat je goed moet na denken over dingen wat je wilt zeggen voordat je onzin verteld, sukkel!

    Trouwens wie zegt dat er een “genocide” heeft plaatsgevonden. En wat voor recht hebben de spanjaarden nou om zich te bemoeien met zaken van andere landen. Dit is meer de taak van het Interntionale Gerechtshof of van de VN. Dit is weer het vieze politieke spelletje van Madrid om Marokko onder druk te zetten, vooral na het succes van Marokkaanse voorstel voor autonomie van de “Marokkaanse Westelijke Sahara” dat gesteund wordt door de VS en Frankrijk. Ook kan er gezegd worden dat de spanjaarden teleurgesteld werden nadat Frankrijk goede zaken op economisch gebied (opbrengst van 4 miljard euro) heeft gedaan tijdens het staatsbezoek van de Franse president Nicolas Sarkozy.

    Ik denk dat Spanje het meer moet hebben over wat zich afspeeld in de gevangenkampen in Tindouf (Algerije). De Polisario met steun van Algerije houden de marokkaanse sahrawi met geweld in Tindouf. Hun kinderen worden afgepakt en worden gestuurd naar Cuba, zodat ze ouders niet kunnen terugkeren naar Marokko want anders zijn ze hun kinderen kwijt.

    Peter als ik jou was zou ik niet eens praten, want wat Nederland in Suriname, Zuid-Afrika en Indonesie deed was volgens jou zeker het bestrijden van “terrorisme” of het exporteren van de “democratie”!

  15. Historicus
    04 november 2007 om 10:31 uur.

    Beste Peter,

    graag wil ik je aanraden thuis nog even het een en ander op te zoeken over deze kwestie. En wanneer je dan op de hoogte bent van wat er nou daadwerkelijk is gebeurt, nodig ik je van harte uit je mening opnieuw met ons te delen.

  16. rachid
    05 november 2007 om 09:57 uur.

    Beste Peter,

    onder welke steen heb jij al die jaren gelegen jongen?

  17. sihem
    06 november 2007 om 08:48 uur.

    Genocide? Dat is gerichte volkerenmoord…vlgs mij maakte het Hassan II niet uit wat je was, maar als je hem en zijn plannen dwars zat dan zorgde hij ervoor dat dat probleem ‘snel en netjes’ werd opgelost.

    Zo heeft ieder staatshoofd wel wat op zijn kerfstok!

    @ Peter….ik zou idd wat meer research doen, voor je een reactie plaatst!

    Wat de rest betreft: Waarom is altijd een ander schuldig? Waarom komt men opvoor Hassan II door te zeggen, hij handelde in dienst van de geheime spaanse dienst, hij is een product van de fransen?

    Ach, Hij is gewoon een goed staatshoofd geweest, die ervoor zorgde dat zijn land in het gareel liep!

  18. crazyy me
    06 november 2007 om 11:29 uur.

    Blijf lekker in nederland peter bemoei je lekker met de antillen of zo k heb gehoord Venezuela heeft het oog gericht op de eilanden.. ga daar maar wat aan doen..

  19. mhamed
    06 november 2007 om 12:31 uur.

    voor dat we zo diep gaan kijken naar verleden zeg ik kijk naar heden…….
    wie vermoord mensen in iraq?
    wie vermoord mensen in afganistan?
    wie vermoord mensen in palestinna? enz enz enz
    zijn het geen mensen met europeese achtergrond…….ja peter nederland doet ook mee!!!!
    waarom zij altijd oordellen en veroordellen dat komt omdat zij nog steeds denken dat zij alles kunnen en mogen!
    er wordt met twee maten gemeten vooral als het hun goed uit komt dan telt het ander niet meer.

  20. Mohammed
    04 juni 2011 om 10:08 uur.

    dit is echt niks. laten we maar praten over dat marokko nog de profincie tindouf terug moet krijgen van algerije en sebta en mellila terug eisen!