MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

EU leent Marokko miljoenen voor snelweg

06 november 2007 | in Economie, Marokko | 35 Reacties

snelwegDe EU leent Marokko 180 miljoen euro voor de bouw van een noordelijke snelweg. De 126 kilometer lange weg tussen Fez en Taza is onderdeel van een grotere oost–west route. De EU heeft voor deze route totaal 625 miljoen euro uitgeleend.

De route maakt het mogelijk snelwegen te maken door de hele Maghreb, het noordwestelijk deel van Afrika. De Europese Investeringsbank (EIB) meldde dat maandag, aldus het Reformatorisch Dagblad.

Er zijn 35 reacties

  1. Maghrebie
    06 november 2007 om 08:35 uur.

    Marokko is op de goeie weg………..blij om dat te horen.

    En aan de andere kant, waarom heeft het zo lang moeten duren. Wat Marokko de afgelopen 7 jaar gepresteerd heeft, vergeleken met de afgelopen 40 jaar. Het lijkt alsof wij in eens wakker zijn geworden. Het is belangrijk dat dat onderzoek moet komen en de verantwoordelijken aangewezen moeten worden.

  2. brother
    06 november 2007 om 09:11 uur.

    625 miljoen euro? Een hoop geld! Hoeveel blijft er echt over voor de bouw van de weg als we de z.g. “kosten” van de minister, commisaris, burgemeester, wethouder eraf halen?

  3. mhamed
    06 november 2007 om 12:02 uur.

    weet jullie wat het is!!!!!
    jammer dat er genoeg dieven zijn in marokko dan eerlijker mensen, anders was marokko allang een land dat bij hoort bij de rest.
    ik hoop dat 625 miljoen ook besteed wordt waar voor het nodig is en niet voor de naaste familie’s van de dieven.

  4. hafsa
    06 november 2007 om 03:04 uur.

    dat steken ze in hun zak

  5. mohamed den haag
    06 november 2007 om 05:43 uur.

    beste mhamed !!

    de grote dieven zijn al overleden

    dries basrie en hassan 2 en nog een paar… maar de

    kleine dieven die leven nog en zetten hun missie voort

  6. kano
    06 november 2007 om 06:32 uur.

    Stelen was verleden tijd, met de huidige koning valt niets te stelen, en als toch dat gebeurt dan worden ze snel gepakt.

  7. alpha
    06 november 2007 om 06:44 uur.

    625 miljoen!! aan lening
    hoe willen we dat in godsnaam ooit terug betalen.
    marokko schijnt al decenia lang een van de grootse buitenlandsche schulden ter wereld te hebben.
    gaan we nog meer lenen ? hoe moeten we dit ooit terug betalen en dan hebben we het nog geen eens over de riba?

    alpha….

  8. mocro1990
    06 november 2007 om 07:56 uur.

    ahahha allemaal lovende worden maar marokko blijft zoals het is klaaar, ik hrde allemaal verhalen dat marokko is veranderd ik kom fdaar niks is veranderd , in de noorden doen ze geen ene shit in ariff hebben ze zema kleine muurtjes gebouwd langs de weg zodat je niet valt vanuit berg maar dat muur houd inks tegen , SCHANDE ze moeten de WEG VAN TAZA- KASSITA maken

  9. JAMAL_BERKANI
    06 november 2007 om 09:32 uur.

    Dit is echt goed nieuws … kunnen we eindelijk snel rijden van taza naar fes .. ik heb al moeite om van berkane naar taza te rijden, maar hierdoor wordt ik wel wat vrolijker ! Nu nog van taza naar oujda (via berkane natuurlijk 😉 hihi)

  10. zoon van alhoceima
    07 november 2007 om 11:32 uur.

    de partij van onafhankelijkheid is weer aan de macht.

    weet jullie nog toen zij aan de macht waren.
    fifty / fifty de partij van half voor mij en de rest voor de 35 000 000 marokanen.

    een snelweg … laat me niet lachen/

  11. hamid
    07 november 2007 om 03:50 uur.

    DE mensen die hier klagen dat Marokko niets doet voor het noorden.. doen zelf ook niets voor Marokko. In de Zomer gaan ze met dikke auto’s het noorden te vervuilen…geen investeringen…nemen geen nieuwe ontwikkelingen mee..alleen maar opscheppen op de armen daar..

  12. ghalil
    07 november 2007 om 09:29 uur.

    bullshit
    hassan 2 was een betere regeerder
    momed de 6de verkoopt heel het land
    ze3ma nu weg komen maken
    die f*cking geld kan hij heel het land mee omhoog krijgen
    een weggetje van 126 km voor 180 miljoen euro
    ja idioot
    kijk om je heen en ga heel het land af en kijk waar het geld hard voor nodig is
    en niet maandje van te voren aangeven dat je langs komt
    dan word elke zwerver elke arme gewoon weg getrapt
    wegens worden verschoond alles word geverft
    en dan komt koning pas langs
    a ga langs als alles is zoals het is en dan kijken wat je met dat geld gaat doen in plaats van mee te spelen

  13. ghalil
    07 november 2007 om 09:35 uur.

    vraag me af hoe lang het gaat duren voordat heel het land verkocht is
    spanje heeft al een deel gekocht
    waar momed de 6de een deel van het geld in zijn zakken van heeft gestopt
    300 hectare aan grond zomaar weg gegeven zodat de oud oud president van frankrijk hier eventjes een tijdje kon genieten
    marjan is de grootste winkel van maroc
    2 zijn er in maroc en allebei heeft hij een deel aan
    en nu de 3de in aanbouw is wilt hij ook al geld van de eigenaar zien
    anders mag die niet gebouwd worden
    onzin gedoe
    625 miljoen euro en er zal zeker meer dan 50 %ervan in de zakken gestopt worden en dan gaat er nog een 25% in de pot voor ze3ma de mensen in maroc waar ook weer 50% van in de zakken word gedouwd
    dan blijft er mischien net 25% over dat netjes mee word gebouwd

  14. mocro1990
    07 november 2007 om 10:44 uur.

    hamid

    he kan beterr je kk bek houden , wie stuurd het meeste geld naar marokko , volgens mij zijn dat de Riffies, dus beter je kk bek houwe

    wij riffies geven gen geld aan de staat maar aan familieleden en kennisen die in de dorp wonen . Als wij geld geven aan markko gaat het naar casablanca agadir rabat en als dat kk hoerige steden, dus beter je bek houwe , je weet hier niks van

    wie de meeste opscheppen zijn nogaltijd die arabieren die daar neppe kleren halen en zehma een bmw of mercedes terwijl ze geen ene fuck in nederland betekent met jullie ww

  15. BENJADDI
    08 november 2007 om 02:06 uur.

    625 MILJOEN ?WAT ZULLEN DE HOEREN OVERUREN MAKEN

  16. kano
    08 november 2007 om 03:24 uur.

    Andere landen in Noord Afrika zijn ook hard bezig met het verbeteren van hun infrastructuur, dus Marokko moet ook dat doen anders loopt hij een achterstand, en zonder goeie infrastructuur lopen de investeerders weg, niemand komt in Marokko investeren, plus goede wegen, havens en spoorwegen spelen een belangrijke rol in de economische groei van het land, en daardoor komt meer werkgelegenheid in het land.

  17. kano
    08 november 2007 om 03:31 uur.

    Veel mensen uit rif investeren niet, wat ze wel kunnen is huizen bouwen en stukjes grond kopen, en met hun geld die in de Marokkaanse banken zit te rotten worden die banken alleen maar rijker van , want die gaan met die geld werken en worden alleen maar rijker en de rifis blijven geld sturen naar die banken, zoals de grote dief (el bank ashabi)

  18. Khalid
    08 november 2007 om 07:10 uur.

    Word tijd dat ze de leeftijdsgrens verhogen om te reageren op deze site. Puber gedrag hier met berbers vs arabieren. 17 jaar en al zo’n grote mond! Een echte man, je durft zelfs al met je echte naam te reageren! Tbarkellah 3leek, nu nog een cursus Nederlands en je bent het helemaal!

    Wat betreft de mensen die allemaal de koning uitschelden. Deze man werkt aan Marokko. Er zijn verschillende onafhankelijke instanties die Marokko prijzen om haar veranderingen. Hieronder zelfs Oxford university gebaseerd op haar studie. Mensen praten hier negatief zonder zich in te lezen over de groei in Marokko. De economische groei in Marokko is ruim dubbel dat van Nederland geweest de afgelopen jaren. Ze zijn op weg, geef de koning een kans ipv alleen te klagen zoals Hollanders!!

  19. ghalil
    08 november 2007 om 10:47 uur.

    mocro1990
    ik weet nu even niet over wie je het hebt
    maar als het gaat om wat ik heb gezegd dan raad ik je een ding aan
    doe zoals ik had gedaan
    5 jaar in maroc gewoond en heb genoeg gezien
    het geld wat word gestuurd om ze3ma het land beetje op te bouwen
    lkhra word er opgebouwd
    geld douwen ze in hun zakken
    en als het gaat om geld dat naar de familie leden word gestuurd
    helemaal mee eens broeder

  20. hamid
    08 november 2007 om 11:33 uur.

    Mocro 1990

    Ga terug naar school….Leer fatsoenlijk Nls praten eerst..

  21. ghalil
    08 november 2007 om 12:19 uur.

    mocro1990
    ik heb even zitten lezen en neem wat ik heb gezegd terug
    het gaat over hamid
    maar je moet niet alleen kijken naar de riffien
    ik ben zelf een pure bni snassen en doe precies het zelfde als wat de riffien doen
    als je gaat kijken naar de marokkanen die ze3ma in bmw mercedes etc rond rijden
    zijn meestal de marokkanen die problemen ver oorzaken in nl
    altijd de s7ab gharb

  22. ghalil
    08 november 2007 om 12:22 uur.

    hassan steelde wel
    maar kijk wat hij heeft gedaan
    voor zowel de mensen die niks hebben en voor de kinderen die voor het eerst kunnen studeren zonder een f*cking doro neer te leggen
    momed de 6de doet niks anders dan geld stelen en als maar stukken grond verkopen aan buite staanders om zo beetje geld te verdienen en in zijn zakken te stoppen
    als hij verstand had dan was marokko al aan de top
    het is het beste knooppunt tussen europa en africa
    waarom gaat die daar niet gebruik van maken

  23. kano
    08 november 2007 om 04:08 uur.

    @GHALIL
    je bent tegenstrijdig in je reactie nummer 18 praat je andrs over de koning dan in je reactie nr. 22

  24. mhamed
    08 november 2007 om 05:24 uur.

    ghalil je kunt beter je mond houden want er komt niks positiefs uit.

  25. jamal
    09 november 2007 om 10:48 uur.

    Mocro oooo

    Hoe oud ben je? Vast een hangjongere……En trouwens Agadir is Berbers….

  26. ghalil
    09 november 2007 om 06:09 uur.

    kano

    post numero 18 is niet door mij neer gezet, maar door khalied
    post numero 22 wel

    en voor mhamed waarheid is altijd hard
    je kunt zeggen wat je wilt, maar het is waar

  27. ghalil
    09 november 2007 om 06:11 uur.

    kano
    als je het hebt over post numero 19
    en post numero 22

    ze gaan allebei over een andere koning
    post 19 gaat over momed de 6de
    post 22 gaat over hassan de 2de

  28. Abdel Karim
    11 november 2007 om 05:38 uur.

    Ik weet niet of jullie het weten, maar geld is het probleem niet in marokko, het is daar in overvloed. Alleen is het niet eerlijk verdeeld. Wil je soms investeren in dieven, daar moet eerst wat mee gedaan worden, dachten jullie dat de koning niet weet wat investeren is???

    Kano?1@:
    Dat noemen ze ook investeren hoor, of wil je dat in een bedrijf pompen en dan nooit meer wat van zien. Ook riffies weten wat investeren is, alleen zijn ze verstandig om het niet te doen. Wie laat zijn geld nou in de lucht opgaan?!!!!

  29. mhamed
    12 november 2007 om 01:53 uur.

    de waarheid die jij spreekt is jouw waarheid en niet voor de rest!!!

  30. said
    12 november 2007 om 02:04 uur.

    die veraaders een beetje nigatief over marokko praten die weten niks over
    die land. van een berg naar schiphol en ze denken dat hun in een paradijs zijn
    diegene die zulke dingen schrijft is een nep marokkaan en weet niks over marokko.
    ik weet hoe marokko is en ben te vrede over (de beste land ter wereld)

  31. said
    12 november 2007 om 02:14 uur.

    ghalil je bent een veraader en nep marokkaan.
    je bent zeker gevlucht uit marokko.
    ik raad je een ding pas op je woorden neperd

  32. kano
    12 november 2007 om 04:04 uur.

    @Abdel Karim

    Ik ben er niet met je eens , ik weet genoeg mensen uit europa die in het noordren van marokko hebben geinvesteerd, en met succes, maar je moet wel slim zijn, ook hier in Nedeland geldt hezelfde anders ga je zeker faliet

  33. appie
    13 november 2007 om 05:19 uur.

    wat een ge-etter hiero! er is geen betere land om in te investeren dan in marokko, je eigen land!! maar ach. meeste die hier aan het etteren zijn weten niet eens wat investeren is… slaap lekker verder.. ik weet dat ik op mijn 40ste met pensioen kan en inderdaad niet hier in NL maar waar altijd de zon schijnt!

    ciaos mocros

  34. ghalil
    13 november 2007 om 07:35 uur.

    said
    je kunt eerder zeggen dat ik uit nederland was gevlucht in plaats vanuit maroc
    dat jij 1 maandje in het jaar richting maroc gaat en denkt alles gezien te hebben
    a kom na de zomer en dan zul je zien hoe mensen in maroc leven
    marokko is mijn vader land en ben blij dat ik er lange tijd heb gewoond
    ik haat het land niet
    ik haat de mensen die maroc regeren
    als die mensen wat vatsoenlijker zouden worden
    van boven aan en dan naar beneden
    dan zul je zien hoe maroc zal stijgen in alles, maar zolang de corupte mensen het land regeren zal er nooit verandering in komen

  35. LAMYAE EN DOMINIKA